Vs ei ole.
https://tekniikanmaailma.fi/onko-se-nyt-oikein-etta-helsingin-energiayhtio-helen-ottaa-nissan-leafin-lataussahkosta-puolet-kovemman-hinnan-kuin-teslalta/
Helenin pisteellä sähkön hinnaksi tulee huikeat 69 senttiä kilowattitunnilta. Se tarkoittaa, että lataushybridillä ajaa bensalla halvemmalla kuin Helenin latauspisteen sähköllä. Kotitalouspistorasiasta sähkön saa alle 15 sentillä kilowattitunnilta.
https://tekniikanmaailma.fi/kuvittelitko-etta-auton-ajaminen-sahkolla-on-aina-puoli-ilmaista-latausasemien-ryostohintainen-sahko-voi-maksaa-6-kertaa-kotitaloussahkoa-enemman/
Jos luit myös kommenttiosion, niin siellä kerrottiin selvästi miksi lataus Helsingissä maksaa. Jokainen Helsingissä autoillut tietää, että ilmaiset parkkipaikat tuollapäin on hakusessa. Eli auton parkkeeraminen siihen lataustolpalle on se mikä maksaa, ei energia sen kalliimpaa ole kuin omasta töpselistä.
Luinhan minä, tosin viestin lähettämisen jälkeen, mutta luitko itse ja ymmärsitkö lukemasi, esim jutun kirjoittajan omat vs kommentteihin.
Tämä sähköautoilu kiinnostaa itseä myös, kun en asiasta paljoakaan tiedä ja päättäjät ajaa kansaa kuin karjaa vähän kuin myös väkisin valitsemaansa suuntaan. Kysymys oikeasti kuuluu, halutaanko me äänestäjät todellakin maksaa tämän?
Ps Muistaakseni oli tieto jossain notta suomen liikenteen hiilipäästöjen osuus kokonaispäästöistä on jotain 5% ja nykyään on liikennepolttoaineissa lakimääräinen 20% osuus biokomponenttia, miten ne sitten tämänkin laskee en tiedä.
Omalukunsa on mitä maksaa latauspaikat vaikka kerrostalonpihalle ja kuka ne maksaa, ei sähköyhtiö niitä omasta pussistaan maksa, tarviihan pensan myyjäkin palkkansa miksei siis sähköfirmakin.
Entäs auton kesto, tässä taannoin oli 2 volvoa joista meni akusto noin 200 tkm jonka jälkeen auto oli romua kun se akku maksoi lähes saman kuin kunnossa olevan auton arvo.
Tuli vielä mieleen notta sähköauton latautumista on varmaan mukava katsella stadissa ikkunasta samalla kun näkee hiilivoimalan savun nousevan kohti taivasta.
” Lataustehohan itse asiassa myös vaihtelee latauksen vaiheen mukaan. Kun akku alkaa täyttyä, hidastuu latauskin. Ja silloin aikaveloitus muuttuu vieläkin kalliimmaksi.
Toinen kommentti liittyy pysäköintimaksuihin. Useimmissa paikoissa latausmaksu ei vapauta pysäköintimaksusta, eli lataaja joutuu siis maksamaan ajasta kahteen kertaan. Poikkeus on lähinnä Helenin pääkonttorin edustan Runeberginkadun latauspaikka, jossa pysäköintimaksua ei erikseen tarvitse maksaa. Tuon paikan käyttöaste onkin sitten ymmärrettävästi tosi korkea juuri pysäköintiedun vuoksi. Mutta esimerkiksi Kisahallilla tai Pasilassa lataaja joutuu maksamaan sekä latausajasta että pysäköinnistä, siis samasta ajasta kahteen kertaan. Paikat ovat enimmäkseen tyhjinä.
Lähinnä liityntäpysäköintialueilla on Helenin mukaan 50 prosentin alennus tuosta 2 euron perustuntimaksusta ”toistaiseksi”. Mutta se kaksi euroa on siis perustaso. Ja liityntäpaikoillahan pysäköinti ei maksa senttiäkään muille kuin lataajille. ”