Vientirahti kakkine kuluineen on 30 - 40 ekee tonni riippuen laivan koosta. Suomen teollisuus tarjoaa noin -30 ekee tonni Euroopan hinnasta. Tällä tavalla vienti ei ole kannattavaa. Täytyisi viljelijöiden kerätä laivalasti, myydä ja viedä maasta pois. Näin laivalasti toisensa jälkeen. Näin saataisiin kokemusta ulkomaan viennistä. Teollisuus sitten alkaisi tuoda, jos katsoisi sen tarpeelliseksi.
-30 euroa ? Basis näkyy suurilla viljanostajilla nyt olevan leipävehnällä noin -40 ja rehuvehnällä -60 euroa ? Vasta ensi syksylle muuttaneet -25 euroksi.
Eikös se kuitekin ole niinkin, että se ulkomaanviljan hinta ei liene käyttäjän kaatosuppilohinta, niin kuin viljelijöille tarjottu hinta täällä. Tuojan pitää ainakin purkaa ja kuljettaa vilja laivasta myllylle tai rehutehtaalle.
Eli vielä viisi euroa lisää tulisi tuojalle hintaa. Näkipä sen siitä, että hinta pomppasi hetkessä jopa 70 euroa vuonna 2018, vaikka ulkomaanhinnat eivät pompanneet samalla tavalla. Se tuontilaivaus tekee nähtävästi jonkinlaisen itämerilisän tännekin päin.
Tuontia (jopa kotimaan hintaa kalliimpaa tuontia, niin kuin silloin 2018) tarvitaan viljelijöiden kurissa pitämiseen, mutta sitten kun tuontimäärät uhkaavat nousta liian korkeaksi, on teollisuuden pakko ostaa kotimaasta, ja silloin nähtävästi itämerivähennys unohtuu sopivasti, ja kartelli alkaa vuotaa.
-SS-