Moottorisaha Husqvarna 435 käy tyhjäkäynnillä suht hyvin mutta sitten kun kierroksia lisätään ja aloitetaan sahaaminen, puhti sahasta loppuu siihen eli se sammuu.
Olen ihan ummikko sahan kanssa, missä lienee vika? Kaasuttimen epäpuhtaus, säädöt pielessä tms. ? Sahassa on näköjään jotkut L ja H suuttimet
, niiden aukot löysin. Jos sieltä säädetään, niin miten? Tarvii kai jonkun erikoistyökalun?
Saha on ostettu käytettynä, käyttöohjetta ei ole.
Kaikki jotka ammatikseen korjaa pienkoneita tai muuten ymmärtää moottoreista , olisi heti nuosta oireista arvannut että pitää vaihtaa ehjä pensaletku .
Ja myös suodatin sillä edellytksellä et ne on rikki . Säädöistä aloitetaan . Kaikki tietää jos joskus sahan edes nähnyt .
En jaksanut lukea kaikkien vs, voi tulla toiseen kertaan. Kaasarissa moottorikohtaiset Työkäynti H säätö ja L tyhjäkäynti ja kaasuläpänsäätö, säätö aloitetaan ruuvaamalla suutin ruuvi kevyesti pohjaan ja avataan esim H kierros L ¾ osaa jonka jälkeen säädetään kaasuläppää jotta käy kunnolla muttei liian lujaa, työkäynti sillee jottei ota täysiä kierroksia vaan saa hiukan liikaa bensaa jotta huippu kierrokset vähän hakee huippua. L säätö sillee jotta lähtee ottamaan kierroksia miettimättä.
Tämä kaikki oli sitten turhaa jos vehkeessä on jotain perus vikaa, niinkuin mulla stilhin raivurissa siinä kun on säiliössä pensa verkkosihti joka oli pensan tankkiin kuivuessa muodostanut sihdin päälle kalvon jonka sai kyllä irti kynnellä raaputtamalla ja paineilmalla, mutta ei ennen putsausta meinannut saada sitä käyntiin
Annettu jo samanlaiset ohjeet .
Kiinalasissa ruohonleikkureissa samaa vikaa , bensaletku menee tohkoksi ja tukkii kaasarin . Ensin aina säädöt kokeillaan ja sitten vasta muuta .
huson tun tien tuo pensaletku se pääsyy.. mutta en nyt ihan ekana alottais noita säätöjä kun vaihtasin ensin tulpan ja putsarin pensalle ja ilamputsarin, sekä talviasento kesälle jo.. huollossa kerran käytin ja säätivä niiin pirusti mut penaasuotin tukossa, joku muovihile letkun päässä.. oli pikkasen noloa kun selvis vika..
Mulla ei polttoainesuodin ole ollut tukossa kuin yhden kerran ajat sitten.Pensat oli vääränlaisessa astiassa jostaliukeni muovia polttoaineeseen, oli joku säilöntäainen kanisteri.Sen jälkeen olen ottanut pensat kanisteriin joka on öljyille tarkoitettu.ja nykysin ihan oikeisiin pensakanistereihin.Noi kampiakselin stefavuodot on mulle aivan outoja, mielestäni ne kestää sahan iän.
Se vaihdetaan samalla kuin bensaletkukin . Harvoin se tukossa on mutta kuuluu asiaan .
Stefat alkaa vuotamaan joskus , kuumenee liikaa , mutta ei leikkaudu kiinni . Useita vaihtanut kuten bensaletkuja ja kalvojakin .
Peruskysymykseen takasin , ensin säädöt kohdilleen .
Kaikki jättäisi tuollaiset ihme säätäjät omaan arvoonsa . Jos asiakas tuo tehottomasti käyvän moottorisahan korjattavaksi ,jolla ei pysty työtä tekemään,niin ei sitä vain lähdetä säätämään . Aina on jokin syy miksi säädöt eivät ole pysyneet kohdallaan,ensin on selvitettävä vika eikä alkaa sahaa paikallaan huudattamaan ja säätämään . Sahan voi saada siinä paikallaan parkumaan komeasti säätämällä ja rahastaa iloinen asiakas kevyesti,Mutta kun asiakas sitten lähtee tukkimetsälle saha leikkaa kiinni niin kalliiksi tulee,kuka korvaa, tietenkin se säätäjä pienkonetunari .