Johan tuo lähti lopulta käymään, hankaluuksia meinasi olla pidon kanssa, mutta lopulta joo..
Vikaa on koneessa, luultavasti männänrenkaissa kun tyhjäkäyntiä kyllä käy, mutta öljytikun reiästä puskee tikun välistä öljyä pihalle, joten oliskohan männänrenkaat antautunut kun kehittää alakertaan painetta. Vedot on kyllä ihan kuin ennenkin, mutta sammutuksen jälkeen ei heikolla akulla, 30sek starttauksella enää lähtenyt käyntiin..
Vähän kuulostaa mystiseltä jutulta. Huohotinputki saattaa - kuten jo mainittu - olla jäässä / tukossa ja aiheuttaa sen öljyn työntämisen ulos.
Ei nuo koneet tavallisesti ihan yht'äkkiä antaudu niin että lähtiessä pelaa hyvin mutta sammuu kesken puuhastelun. Ellei nyt aja ilman öljyjä tms. Sen verran karmeassa kunnossa olevia koneita olen nähnyt ja ovat kuitenkin käyneet vielä suhteellisen varmasti.
Oliko öljynpaineet OK silloin kun se saatiin vielä käyntiin?
Männänrenkaatkin voivat pikeentyä jumiin jos ajellaan aina vaan kylmänä kolkutellen, mutta eivät ne nyt tunnissa luovuta. Pikemminkin vuosissa, harrastuskäytössä. Tai venat karstoittua niin etteivät enää kunnolla toimi jne mutta nämäkin viat kehittyvät hiljalleen, ei yhtenä päivänä. Olen nähnyt Nuhvin kannen jossa kädellä hitaasti painaen tervavartinen venttiili jäi pysyvästi auki, jousivoima ei jaksanut palauttaa sitä. Käyvässä koneessa ilmeisesti vielä toimi 'vauhdilla'.
Multa meni kerran CAV:n ruiskutuspumppu nopeasti niin loppuun että eilen lähti vielä käyntiin mutta tänään ainoastaan suurella vaivalla ja konsteilla. Tehotkin olivat niin loppu että ei jaksanut ketjujen ja kärryn kanssa mennä maantiellä enää kuin kävelyvauhtia. Juuri ja juuri jaksoi nilkuttaa halliin mutta ei savuttanut eikä mitään. Huonohko se oli jo pitkään mutta lopullinen romahdus tuli sitten noin tunnissa. Tuon jälkeen konetta tuskin olisi enää millään saanut käymään. Dieselkorjaaja soitti perään että onko tämä ihan oikeasti vielä käynyt..? :-)
Tuon 65:n kone nyt kuitenkin on aika perusvarma laite - varmemmin se käy kuin joku cr-bitti-urea-ihme.