1980 luvun 2000- sarja massikoissa oli pilottisysteemi valmiina. Pilotilla oli vain taipumus jäädä vuotamaan ja kun seuraavan kerran tarvitsi, se oli yleensä tyhjä... Sitten käytettiin purkista suoraan ilmanputsariin. Hyvin käynnistyi. Sitten tuli eteen vastaava tilanne. Tehot kateissa, runsasta savutusta. Huollossa kone auki. Männänrenkaita poikki ja kolme mäntää halki. Siihen loppui pilotin käyttö. Hehkun sai siihenkin asennettua. Ei yhtä tehokas kuin pilotti, mutta riitti useimmiten. Pilottejakin on kuulemma erilaisia. Toinen potkii koneen palasiksi, mutta takuulla pyötittää, toinen on lempeämpi. Sitä lempeämpää olisi kuulemma pitänyt käyttää.
Naapurin 3090 massikkaa olen käyttänyt (vm. 1989?). Siinä on ainoana varsinaisena kylmäkäynnistyssysteeminä pilottisuihkutus. Uutena se varmaan on toiminut suunnitellusti sisältä napista, parin vuoden jälkeen ei mistään. Lohkolämmitin siihen on joskus asennettu, mutta en mää sitä käyttänyt, kun oli kesällä lainassa kone. Vähän totuttua pidemmän startin se vaati ja akuissa siis virtaa, mutta sai sen tarvittaessa käyntiin.
Meidän B414 natikasta on hehku zögö (muualtakin kuin "sirottimesta"). Pappa sen täräytää pilotilla käyntiin pari kertaa vuodessa. Kun sen välttämättä haluaa keväällä ajaa etämakasiinista pihallensa ja syksyllä takaisin makasiiniin. Ei se kyl pakkasella liikukaan, kun lienee vettä peräöljyssä sen verran, että jäätyy jumiin.

Tooosi vanha vitsi on, että mm. 399 -massikka ei lähde käyntiin, jos sen pysäköi varjoon kesällä. Tai laittaa valkoisen levyn esim. styroksin moottorin alle maahan. Traktori luulee, että on talvi!