ite ajan koko ajan talvilaatulla. enää en kehtoo pelata nuiten kanssa kun se säästö menöö syksyllä/talvella suotin sulkeisissa...
Talvilaatu "kuivempaa", kun parafiinia ei voi talvella niin käyttää. Myös tehontuotto litraa kohden paranee parafiinilla. Siksi kovissa hommissa kesällä kannattaa käyttää kesälaatua ja jos talvilaatua käyttää niin kakstahtiöljy auttaa mm. pumpun voiteluun.
Ei ole kuivempaa. Parafiineja on talvilaatuisessakin dieselissä vähintään 60%. Esimerkiksi Neste MY talvilaatu /Shell HVO on 100 % parafiinista, setaaniluku on viidenneksen parempi ja lisäaineiden voitelevuus standardissa, vaikka pakkasenkestävyys on alle -30 astetta.
Rikkiyhdisteet olivat vanhoina aikoina ruiskutuslaitteiden voitelevuuden avain, ja rikitön dieselöljy tarvitseekin uudenlaiset voitelevuuslisäaineet, ei ole mitään tekemistä parafiinien kanssa. Jos me ottaisimme
lisäaineistamattoman 0 .. +5 rikittömän kesälaatuisen polttoöljyn ajoon, ruiskutuslaitteet kuluisivat huomattavasti nopeammin kuin vaikka dieselöljyn arktisella laadulla !
-SS-