Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe diesel100  (Luettu 6012 kertaa)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: diesel100
vieläköhän tepoililla on myynnissä se arktinen laatu?    aikoinaan mettäkoneille tuota meni korpiin paljonkin..    kerran sain tankillisen tuota kun oli tilaus peruttu,   mutta oli auton kyytissä.         silloin oli kyllä talvellakin kovia pakkasia..

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4396
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: diesel100
Aika harva viljelijä tuota arktista taitaa oikeasti tarvita. Ehkä tuolla pohjoisimmassa osassa maata...
Täällä etelän vetelillä harvoin on pidempiä tuon normaalin talvilaadun (-29 °C) ylittäviä pakkasia.

Mä yritä aina junailla ja ennakoida niin ettei kaikkein hurjimmilla pakkasilla juuri tarvitsisi koneita yrittää liikutella.

AC

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 381
Vs: diesel100
ahaa,   miä sain keverilta puolpurkkia ainetta ja se tankkiin ja kotio...  röpötti hyin..    suotin vaihtoon ja sit käymään...   hetken aaltoili ja sit alko toimiin.    mitä epäilet tuossa?    on tankki aina täynnä ja varmari on aina tyhjänä putsattuna.     siis ei paljon vesiä muuta kautta kuin syysilmojen kautta....                        nyt taas toimii mut olipa pikkasen jäätä putsarissa...   
No ei ole tankki aina täynnä, eikä farmareitakaan ole aikoihin putsattu, vedeneroitin suodatin on toki välissä. Eniten epäilyttää vahingollisen ja ruostuttavan veden liuottaminen suodattimet ja ruiskutuslaitteet läpäisevään muotoon, onko hyvä vai huono? Jos näillä pakkasilla ei rivipumppu Valmetti käy kunnolla on jossain oikeasti jotain vialla, suodattimet, polttoaine nyt tärkeimmät. Pakkanen kovettanut letkuja, onhan kaikki teräspunos letkut vaihdettu parempiin?
Mitkä on paremmat kuin teräspunosletkut, pitäs vaihtaa kun alkaa vuotaa alkuperäiset
Ainoan kerran kun on "hyytynyt" polttoaineen tulo niin irrotin polttoaineletkun joka tulee tankilta, imin 1dl ruikulla tankista polttoainetta ja ruiskutin takaisin, parin kerran jälkeen poistui tukos tankin sisältä taisi olla kesälaatun paraviini +vesi, oli kevättalvi lämpötila sahasi + ja - puolella tyhjensin tankin varulta  pönttöihin kun ne on pakkasessa pari päivää jää vesi jäänä pohjalla samalla näkee onko vettä polttoaineen seassa kun sen kaataa suppilon läpi jossa siivilä läpi jää jään palaset siivilään ja pöntön pohjalle.
Käytän kaksitahtiöljyä hieman polttoaineen seassa vanhoissa koneissa joita ei käytetä paljon en tiedä onko hyötyä mutta jäänyt pääle

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1581
Vs: diesel100
Tavalliset kumiletkua ainakin itsellä toiminut huomattavasti paremmin Valmeteissa kuin teräsletkut. Teräsletkuista tuntu aina menevän joku piikki läpi ja sitten oli ilmavaivaa

AC

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 381
Vs: diesel100
Tavalliset kumiletkua ainakin itsellä toiminut huomattavasti paremmin Valmeteissa kuin teräsletkut. Teräsletkuista tuntu aina menevän joku piikki läpi ja sitten oli ilmavaivaa
Hyvä itsellä mietinnässä miksi alkuperäiset on  teräspunos, pitää laittaa normaalit
Alkuperäiseen kysymykseen etten laittaisi diese100 koska se laittaa veden liikkeelle kohti suodatinta tankista jossa se on jäässä pojalla jos ei ole jäänestoainetta eikä ole haittaa ennen plussakeliä 

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9770
Vs: diesel100
En minäkään laittaisi ennen ongelmia enkä sen jälkeenkään, mutta laiskuus houkuttaa tai ainakin houkutti. Ei tarvi paljon miettiä kun hyytynyt kone seisoo muualla kuin kotona lämpimässä  ;D . Hylkää sen tien varteen, kävelee kotia / hommaa apua ja suodattimet. Rassaa kädet jäässä , vai lorauttaa pullollisen tankkiin ja hoitaa ilmauksen kuten kuuluu ja starttaa käyntiin ja homma jatkuu. Edellyttäen tietysti, että 100 pullo on mukana ja lohduttaa itseään että se vesi on tehnyt tuhojaan jo silloin kun oli se oli viimeksi sulana  ::)

kärmeskytö

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1467
Vs: diesel100
vieläköhän tepoililla on myynnissä se arktinen laatu?    aikoinaan mettäkoneille tuota meni korpiin paljonkin..    kerran sain tankillisen tuota kun oli tilaus peruttu,   mutta oli auton kyytissä.         silloin oli kyllä talvellakin kovia pakkasia..

Aika harvassa paikassa tuota on nykyään edes pohjoisessa vakiona.Tapana on ollut tankata Kolarin Nesteeltä arktista talvilaatua kun on menossa helmikuun viimeisellä viikolla Kilpisjärvelle.Se mikä on yllättänyt että se on aivan kilpailukykyistä hinnaltaan tavalliseen laatuun. Noillakaan korkeuksilla ei löydy muualta samalta kylää kuin tavallista talvilaatua. Tuo antaa tiettyä mielenrauhaa,kylmintä on ollut -36 ja siitä kun ajoi 50 kilometriä niin Skibotnissa oli -8. Jakelee ne sitten eteläänkin arktista laatua jos oikeasti tulee  talvi.

21 vuotta ollut dieselhenkilöautoja ja niillä ajanut +800 tkm enkä koskaan ole lisännyt mitään litkuja polttoaineen joukkoon eikä kertaakaan ole jäänyt tien päälle polttoaine vaikeuksien takia.

Joskus viime vuosituhannella viimeksi 165:nen hyytynyt pakkaseen,siitä selvisi suodattimen vaihdolla.Nykyään ei tarvi kovimmilla pakkasilla ajella mutta silti ihmettelen noita litkujen laittoa löpön joukkoon.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7110
  • karkki vai keppana?
Vs: diesel100
En minäkään laittaisi ennen ongelmia enkä sen jälkeenkään, mutta laiskuus houkuttaa tai ainakin houkutti. Ei tarvi paljon miettiä kun hyytynyt kone seisoo muualla kuin kotona lämpimässä  ;D . Hylkää sen tien varteen, kävelee kotia / hommaa apua ja suodattimet. Rassaa kädet jäässä , vai lorauttaa pullollisen tankkiin ja hoitaa ilmauksen kuten kuuluu ja starttaa käyntiin ja homma jatkuu. Edellyttäen tietysti, että 100 pullo on mukana ja lohduttaa itseään että se vesi on tehnyt tuhojaan jo silloin kun oli se oli viimeksi sulana  ::)
Ei se tuossa tilanteessa kyllä auta yhtään mitään ;D
Se odottelu on sen suodattimen sulattanut ::)
pessimisti ei pety!

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7110
  • karkki vai keppana?
Vs: diesel100
ahaa,   miä sain keverilta puolpurkkia ainetta ja se tankkiin ja kotio...  röpötti hyin..    suotin vaihtoon ja sit käymään...   hetken aaltoili ja sit alko toimiin.    mitä epäilet tuossa?    on tankki aina täynnä ja varmari on aina tyhjänä putsattuna.     siis ei paljon vesiä muuta kautta kuin syysilmojen kautta....                        nyt taas toimii mut olipa pikkasen jäätä putsarissa...   
No ei ole tankki aina täynnä, eikä farmareitakaan ole aikoihin putsattu, vedeneroitin suodatin on toki välissä. Eniten epäilyttää vahingollisen ja ruostuttavan veden liuottaminen suodattimet ja ruiskutuslaitteet läpäisevään muotoon, onko hyvä vai huono? Jos näillä pakkasilla ei rivipumppu Valmetti käy kunnolla on jossain oikeasti jotain vialla, suodattimet, polttoaine nyt tärkeimmät. Pakkanen kovettanut letkuja, onhan kaikki teräspunos letkut vaihdettu parempiin?
Mitkä on paremmat kuin teräspunosletkut, pitäs vaihtaa kun alkaa vuotaa alkuperäiset
Ainoan kerran kun on "hyytynyt" polttoaineen tulo niin irrotin polttoaineletkun joka tulee tankilta, imin 1dl ruikulla tankista polttoainetta ja ruiskutin takaisin, parin kerran jälkeen poistui tukos tankin sisältä taisi olla kesälaatun paraviini +vesi, oli kevättalvi lämpötila sahasi + ja - puolella tyhjensin tankin varulta  pönttöihin kun ne on pakkasessa pari päivää jää vesi jäänä pohjalla samalla näkee onko vettä polttoaineen seassa kun sen kaataa suppilon läpi jossa siivilä läpi jää jään palaset siivilään ja pöntön pohjalle.
Käytän kaksitahtiöljyä hieman polttoaineen seassa vanhoissa koneissa joita ei käytetä paljon en tiedä onko hyötyä mutta jäänyt pääle
Ihan normi polttoaine letku, ei mitään kangaspintaisia, JD käytti niitä, ei hyviä ole nekään.
Onhan ne metallipintaiset letkut komiat ja siistit, ei vaan montaa vuosikymmentä kestä ;D
pessimisti ei pety!

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9770
Vs: diesel100
Siis ihan varmaan auttaa. Ei mun massikas ollu lämmintä ku pakosarjas ja pö suodatin on toisella puolella konetta ja ei sekään koneessa kiinni ole.

Otetaan nyt vähän takaisin ... Olihan se sen verta lämminnyt , että dyna vaihtoi vaihdetta. En muista montako astetta peräöljyn pitää olla , että vaihtaa. Mutta tien päällä sammui n. 500m ajon jälkeen ja jäi aika huonoon paikkaan. Moottori kun sammu niin sehän toppas ku jarrut päällä. Tosin oon nuorena kossina lipsahtanut ojaan kun harjoittelutilan 390 sammu ja käänsin penkalle, mutta en jaksanutkaan kääntää enää suoraan. Tai se tipahti vasta sitten kun lähdin liikkelle ja jäinen penkka suisti ojaan. No takaisin diesel litkuun. Vaikka ne suodattimet olisi sulaneet itsellään niin ainakin se auttoi , että sain sen vietyä sovitusti sen päivän aikana huoltoon.

Viimeksi muokattu: 22.12.23 - klo:18:31 kirjoittanut lypsyukko

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: diesel100
valumöntti on nyt pelannu hyin kun vaihoin sen jäätyneen suotimen.    ja tuo nyt niiin väljä jo ettei se kait huomaa muuta kuin rypsiöölin..      kaveri nauro et mpökuski oli laskenna ylijäämä löpöt rypsitankkiin ja siitä kun laittaa valtuun ni johan rykii,   mut toimii...   paitti ei uus ännä.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7110
  • karkki vai keppana?
Vs: diesel100
Siis ihan varmaan lämpiää moottorissa muutakin kuin pakosarja ;D Jos meno loppuu suodattimen jäätymiseen odottaa hetken että lämpö johtuu moottorista suodattimeen ja käynnistää.
pessimisti ei pety!

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1581
Vs: diesel100
On noissa litkuissa joku taika uskon mä. Mulla on toi vanha viis mukinen Fiatagri paalisilppurin edessä. Pelkällä talvilöpöllä käyntiongelmat alkaa noin 20 pakkasasteeseen, mulla on jotain IKH.n tms. litkua mitä laitan niin paljon helpommin käy talvet. Ilman tota lientä saa helposti puolituntia käyttää konetta lämpöiseksi että jaksaa käydä kunnolla kaikilla. Hyvin on mennyt nyt 16 vuotta noiden liemien kanssa,  toki ei siihen tule kun reilu sata tuntia vuodessa tossa silppurin edessä. Mutta niillä tunneilla sitten kone laulaa täysillä kierroksilla sen reilun vartin talvipäivässä. Kesän sitten kerää voimia…

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9770
Vs: diesel100
Siis ihan varmaan lämpiää moottorissa muutakin kuin pakosarja ;D Jos meno loppuu suodattimen jäätymiseen odottaa hetken että lämpö johtuu moottorista suodattimeen ja käynnistää.

Vaikka lähtiskin niin ei tuu pysymään käynnissä jos ongelmaa ei poista tai korjaa vaikka tällä litkulla. Kyllä joskus oli pitkä matka mettästä kotia fiiatilla kun päivän mittaan keli kylmeni. Jaksoi rökötellä pienillä kierroksilla aina hetken ja sitten taas huilaili. Mutta se oli käyny siihen mennessä koko päivän. En tiedä suliko ne suodattimet vai päästikö siinä odotellessa ainetta jotenkin läpitte.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: diesel100
itellä tuo valumöntin vetenerotin on seinän toisella,   siis kylmällä puolella ja samoin on tuo suotinkin..  ja kun syskyllä laskin vesiä pois erottajasta ni ei pahemmin ollu vesiä siinä mut hyin oli kertynä suotimeen..    saa ajaa hopan aika kuumaks ennenkuin tuo sulais..   joten jäänestoa tankkiin..                missään muussa miulla ei ole moisesta ollu aikasemminkaan mitään huolta mut tuossa 605 mallisessa...   noooo, pohosen oloihin tehtynä.