just tuo pistää miettimään tulevaisuutta. kuka enää osaa/kehtaa/pystyy/jaksaa tehä noita vanhoin koneitten korjauksia. tulipa tuosta mieleen jopa lypsykoneen tykyttäjän huolto/testaus. eläkeläinen haasto et ei enää ole huoltomiehillä testeriä jolla nuita testais tahi säätäis... kaks kertaa on nuita miunkin jo huollettu ja säätetty kun ovat paukuttannu jo vuotesta 1982! aina pitää rassata... ekat joutu hylkyyn ku loppu varaosien saanti...
Loppujen lopuksi vanhat ovat tavallaan paljon helpompia korjata kun vaan vaivautuu.
Ei tarvitse etsiä mystisiä väylävikoja, ei etsiä viallista anturia, ei saastevehkeitä, ei tarvitse purkaa konetta mahdottomasti että sen saa vaikka katkaistua. Ei ole edes ilmastoinnin putkia. Viat reiluja kulumavikoja ja rikkoutumisia.
Harvoin vanhassa tietysti pääsee sillä että rassaa muutaman minuutin hapettunutta liitintä kopin alla vaan joutuu kaapimaan pikeentynyttä moskaa koneen uumenista ja ottamaan sen haalariasenteen.
Viat ovat selviä mekaanisia vikoja, joskin joskus hankalia korjata edullisesti kunnolla. Esimerkkinä vaikka väljäksi kulunut etuakselin keinu kun puslien lisäksi on mennyt jo muutakin rautaa.
Vanhoissa auttaa paljon jos tietää kokemusperäisesti tyypilliset ongelmat.
Vanhoihin ei saa enää samalla lailla huoltokoulutusta kuin uusiin, pitää pärjätä kokemuksella ja yleisellä korjaustaidolla. Uusiin saa maahantuojan tms. merkkikurssit mutta sen pajalle ilmestyneen Nuffieldin tai Belaruksen kanssa pitää tulla toimeen masinistipalstan ja Belkku-foorumin vinkeillä ja omilla hoksottimilla.