Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Hydraulinen työntövarsi  (Luettu 5575 kertaa)

Filosofi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 975
Hydraulinen työntövarsi
Hakusessa olisi uusi (ja ensimmäinen) hydraulinen työntövarsi. Minkä merkkinen olisi hyvä ja kestävä? Semmoista värkkiä, jota saa olla muokkaushommissa säätämässä koko ajan, en tarvitse mihinkään. Kertokaa kokemuksianne, kiitos.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4394
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Hydraulinen työntövarsi
Hakusessa olisi uusi (ja ensimmäinen) hydraulinen työntövarsi. Minkä merkkinen olisi hyvä ja kestävä? Semmoista värkkiä, jota saa olla muokkaushommissa säätämässä koko ajan, en tarvitse mihinkään. Kertokaa kokemuksianne, kiitos.

Sellainen musta :-)

Tyhmä vastaus mutta merkkiä en tiedä. Ollut varmaan 20 vuotta, välillä paluuauroissa ja kultivaattorissa aika kovillakin, ei valittamista. Pysyy säädössään, ei vuoda sisäisesti eikä ulkoiseti. Silloin aikanaan ostopaikka oli kai K-Maatalouden yhteydessä toimiva varaosa- ja tarvikefirma.
No eipä tästä tainnut hyötyä kysyjälle olla. Jostain kullanvihertävistä olen kuullut huonoja kokemuksia...

Kerran jäi alas roikkumaan ja kärryn aisa väänsi tyvipään silmän. Itse sylinteriputki ei vaurioitunut, vain silmän 'varsi'.
Purin, oikaisin, hitsasin, kokosin. Toimii...

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: Hydraulinen työntövarsi
eiköhän nuo ala nykyään olla toimivia melkein kaikki?   itellä ikhlta ostettu halvin ja toiminu jo toista kymmentä vuotta.       letkuja parit menny kun hankautuna rikki ja alkaa olla jonkin verran löysää palloissa mutta kuitenkin pitää pituutensa hyin.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: Hydraulinen työntövarsi
Kerran jäi alas roikkumaan ja kärryn aisa väänsi tyvipään silmän. Itse sylinteriputki ei vaurioitunut, vain silmän 'varsi'.
Purin, oikaisin, hitsasin, kokosin. Toimii...
Mulla repesi silmä irti samassa tilanteessa. On vieläkin korjaamatta kun vähän liian pieni varsi nykyvehkeille, tosin muuten älyttömän kestävä kokoonsa nähden, isän joskus -80-luvulla  ostama Fransgård.

farmeri

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 246
  • "Maatalous on mukava harrastus mutta pirun kallis"
Vs: Hydraulinen työntövarsi
Ota nyt ainakin pikakouralla se. Vanhanaikaisella häränsilmällä oleva aika tympeä laittaa paikoilleen. Hydevarressa kun tulee sitä painoa. Ja tyvipäähän nivel. Lukkoventtiili toivottavasti löytyy kaikista jo vakiona.

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1579
Vs: Hydraulinen työntövarsi
Mulla on jäänyt hankkimatta moinen värkki kokonaan. Nostolaite niittomurskaimen kanssa oli ollut hyvä kun 6610 Ford kallisti eteenpäin murskainta kovasti. Muuten en ole osannut kaivata, ei mulla noita nostolaite koneitakaan montaa ole, takapaino ja paalileikkuri eniten käytetty.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: Hydraulinen työntövarsi
Kaksi nimetöntä mustaa omistan. Lukkoventtiilit löytyy mutta ei muuta hienoutta. Tai pidempi ja uudempi nivelpäällä. Lyhyemmän silmän olen aika lailla särkenyt , joskus auroissa olin laittanut sen auran työntövarren tapin sokan väärään reikään ja liukui sitten sinne ohuemmalle osalle osaksi. Nyt pääsee siis pyörähtämään  ylitte ja kanittaa helposti kiinnilaitettaesssa. Noissa sähkönostolaite vehkeissä se varren kiinnnitys mielestäni ihan helppoa ilman pikalukituksiakin. Traktoreissa pääsäääntöisesti silti mekaaniset varret paikallaan , kun ne "pystyssä pitäjät" on niille tehty. Massikas onnistuu hyde varsikin ja siinä en ikinä ole mekaanista käyttänyt.

Vanhempi varsi näytttää vähän ryöttävän itttiään ja vaatii siksi vähän säätöä muokkauksilla, mutta en sitä nyt suurena ongelmana osaa pitää. Siksihän se on hyde että on helpompi säätää ajaessa :)

seegeri

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1948
Vs: Hydraulinen työntövarsi
Mää o tehny itte. Saa just sellase ku haluaa. Joka traktoris on omat.

Filosofi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 975
Vs: Hydraulinen työntövarsi
Ota nyt ainakin pikakouralla se. Vanhanaikaisella häränsilmällä oleva aika tympeä laittaa paikoilleen. Hydevarressa kun tulee sitä painoa. Ja tyvipäähän nivel. Lukkoventtiili toivottavasti löytyy kaikista jo vakiona.

Nivel on nykyisessäkin varressa ja pikakoura, mutta enpä ole huomannut siitä olevan juurikaan hyötyä tuon mekaanisen varren kanssa. Joten tuollaista häränsilmällistä olin alustavasti ajatellut, vaan enpä ottanut huomioon sitä, että tuo hydraulinen varsi on tosiaan aika painava...

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1244
Vs: Hydraulinen työntövarsi
Mulla on jäänyt hankkimatta moinen värkki kokonaan. Nostolaite niittomurskaimen kanssa oli ollut hyvä kun 6610 Ford kallisti eteenpäin murskainta kovasti. Muuten en ole osannut kaivata, ei mulla noita nostolaite koneitakaan montaa ole, takapaino ja paalileikkuri eniten käytetty.

Trukkipiikkien ja siipiteräkultivaattorin kanssa ihan ehdoton. Lumilingon kanssa myös hyvä👍

MKH

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 333
Vs: Hydraulinen työntövarsi
Kunhan hommaa riittävän järeän ja sopivan pitkän niin pääsee jo aika pitkälle.
Mulla on kaksi, toinen on niin hento että vaikka kultivaattorin ollessa ilmassa ei jaksa vetää itseään sisään.  Järeämpi on sitte taas tosi painava, että hennompaa käyttää kyllä mielummin jos ei voimaa tarvi.
Mites hydrauliset kaltevuudensäätimet onko niitä kellään ja tykkääkö niistä kukaan?
Itsellä on kahdessa mutta aika vähän käyttöä nykyään että ehkä enemmän vaan harmia kun menee yksi lohko siihen ja muutenkin turhaa säätöä koneiden kanssa.

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1569
Vs: Hydraulinen työntövarsi

Hyde työntövarret kaikissa paitsi takapotkussa, kun siitä on mennyt rikki ja vähällä käytöllä...
Kallistusta ei ole koskaan ollut.. ihan turha..

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: Hydraulinen työntövarsi
Hyde kallistusta ei ikinä ole ollut , enkä kyllä ole oikeastaan  kaivannutkaan. Toki jos se olisi niin ehkä sillä jotain arvoa olisi, pl. tuo lohkon vienti. Hyde varrella tehnyt sitten tuonkin säädön, esim kynnöllä ja perälevyn kanssa. 

Tuohon hydevarren painoon, niin eihän se nyt niin hirveä ole , kun toinen pää on jo kiinni. Mutta kun vaihtaa koneesta toiseen ja tr. puoleista päätä sovittaa, niin siinä pitää pitää oikeasti kiinni. Vanhin varsi siis ilman nivelpäätä ja se ei monessakaan sitten mahdu kuin yhteen reikään (jos siihenkään) tr päässä. Mää pärjäisin kyllä varmaan yhdelläkin , mutta Fiat ja uudempi verkku vaatii lyhyen ja 590 ja Valtra pitkän varren.

Muuten jouduin tuohon 590 hommaamaan uuden mekaanisen , kun 44 v alkuperäiselle varrelle oli riittävästi. Ajattelin ostaa edes alkuperäisen näköisen ja niitä kuvissa löytyikin, mutta aina maininnalla "ei varastossa". No sitten tärppäs, Kiertokanki, LH-osat, Iisalmi. Toimitus oli nopea ja varsi ihan muuta kuin kuvissa. Toki pituus ja kategoria oikea, mutta toodella kevyt putki. Valmistaja taisi olla Acgopool. Googeli ei mielestäni näyttänyt tuolla mitään. Samaa kiinan paskaa olisin saanut vaikka keskiseltä, sina samana sunnuntaina kun varsi porsi. Nooh savolaiset ...

Filosofi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 975
Vs: Hydraulinen työntövarsi
Hydraulinen kaltevuussäädin on käytössä, enkä pois antaisi. On se sen verran mukava mm. perälevyn, ruiskun ja aurojen kanssa, ja tietysti koneita sovitellessa. Toki miinuksena mekaaniseen verrattuna on se, että joskushan sekin sylinteri vähän päästää.

MKH

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 333
Vs: Hydraulinen työntövarsi
Hydraulinen kaltevuussäädin on käytössä, enkä pois antaisi. On se sen verran mukava mm. perälevyn, ruiskun ja aurojen kanssa, ja tietysti koneita sovitellessa. Toki miinuksena mekaaniseen verrattuna on se, että joskushan sekin sylinteri vähän päästää.
No nyt kun sanoit niin kyllähän sitä ruiskunkanssa tulee itsekin paljon käytettyä, perälevyä tulee käytettyä kyllä aika harvoin siinä kyllä hyvä, samoin juontokourankanssa ihan tarpeellinen.
Silti riittäisi vaikka olisi vaan yhdessä traktorissa.

Viimeksi muokattu: 18.10.23 - klo:09:26 kirjoittanut MKH