Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe On muuten kallis  (Luettu 14677 kertaa)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4394
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: On muuten kallis
Multakin on aikojen saatossa lähtenyt pari vanhaa (aitoa) massikkaa Liettuaan. Viimeinen oli Ranskassa tehty malli 440.
Muistan että oli vaikeuksia saada mokomaa kyytiin kun auton ramppi oli liian jyrkkä ja Massikan pöytä ei noussut aivan tarpeeksi korkealle.

Heillä ilmeisesti oli siellä MF-osaavat  korjaajat ja hyvät varaosavarastot. Taas esim NH/Clayson ei olisi kelvannut ollenkaan.
Kyllä siinä melkein sääliksi käy jos pitää vanhan 40-sarjan Sampon kanssa taistella; ei ole niitä vankimmin rakennettuja koneita se.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: On muuten kallis
juuu, tuo sanpon hennot rakenteet monasti syy romutukseen aika nuorena..   ei ihan kestotavaraa..

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: On muuten kallis
Hennossa rakenteessa oli aikanaan puolensa. Olihan Sampojen kulkukyky märässä ihan omasta maailmasta  kun puimureiden rengastus oli mitä oli ja ojitukset vielä heikommissa kantimissa.
Isäkin kävi jonain huonoina syksyinä kylällä puimassa peltoja missä ei Claysoni ollut kulkenut.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2527
  • Etelä-Karjala
Vs: On muuten kallis
Jälkiviisaana voi todeta, että monen puimurin (ja muunkin koneen) kulkukyky paranee paljon hankkimalla hyvät ja tarkoitukseen sopivat renkaat.

Mulla oli aikanaan Pori 500, mitä pidettiin kohtuuhyvänä kulkijana pehmeässä, vaikka oli normaalit 80-lukuisert ristikudosrenkaat. 2012 märkänä syksynä tuli sitten 690, missä eturenkaat on vain pykälää leveämmät, ja takana ripakuvioiset  sirkkelinterät. Ihmettelin itsekin, että miten iso on renkaiden vaikutus. Vanhalla koneella olis jääny enemmän vähemmän puimatta; ei olisi kulkenut kurassa mihinkään.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1569
Vs: On muuten kallis
Puimureissa Sampon omistaja Mahindra vois Intiassa tehdä ja tuoda jonkin karvalakkipuimurin  ::)
Kylläkin joutuu sen moottorin laittaa nykymääräyksille, mutta muuten ilman mitään sähkövirityksiä puintisäätöjä varten ja tv-näyttöjä koppiin..

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: On muuten kallis
Puimureissa Sampon omistaja Mahindra vois Intiassa tehdä ja tuoda jonkin karvalakkipuimurin  ::)
Kylläkin joutuu sen moottorin laittaa nykymääräyksille, mutta muuten ilman mitään sähkövirityksiä puintisäätöjä varten ja tv-näyttöjä koppiin..
En pitäisi yllättävänä, jos Sammon tuotanto siirrettäisiin vähintään Intiaan, koska Claas Evion/Dominator tehdään Kiinassa ja se kannattaa sieltä raahata Euroopan ja Suomen markkinoille. Puimurin valmistuksessa työn osuus lienee kuitenkin kohtuullisen suuri, siitä se säästö tulisi. Renkaat saisi jo kotimaasta mukaan jne. olisi jopa synergiaetuja löydettävissä.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: On muuten kallis
eikös jo suuri osa osista valmisteta intian tehtaalla?   ja laatu on jopa parempi kuin kotomaisissa..     ainakin sanovat maalin  olevan parempaa..

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7108
  • karkki vai keppana?
Vs: On muuten kallis
eikös jo suuri osa osista valmisteta intian tehtaalla?   ja laatu on jopa parempi kuin kotomaisissa..     ainakin sanovat maalin  olevan parempaa..
Onko tähän jotain läheviitettä, HTT ei kelpaa ;D
pessimisti ei pety!

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: On muuten kallis
ei oo.  ku pelkkä yhen asentajan sanomana..   mut tietäähä nuo,   katteelliset.

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1569
Vs: On muuten kallis
Jontikalla olis kehitysmaa versiot...

https://www.deere.com/north-africa/en/combines/w-series/w230/

pikkupuimuri.. tarvii laitaa hytti ja paremmat renkaat
Hinta Intiassa n. 30 000 € :P
https://www.deere.com/north-africa/en/combines/w-series/w70/

Euroopassa W330-? ovat Sampo Comia 8-10-12?

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: On muuten kallis
Jontikalla olis kehitysmaa versiot...

https://www.deere.com/north-africa/en/combines/w-series/w230/

pikkupuimuri.. tarvii laitaa hytti ja paremmat renkaat
Hinta Intiassa n. 30 000 € :P
https://www.deere.com/north-africa/en/combines/w-series/w70/

Euroopassa W330-? ovat Sampo Comia 8-10-12?
Ja moottori että menee päästöistä läpi.

Peukalo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 854
Vs: On muuten kallis
Onhan miullakin uusin traktori jo 38v, Case 1594, kyllä uudempaa tarttis. No eipä tuohonkaan tunteja tule kuin 50 kylvötöistä lähinnä. VM 300 vetää. Vieläkin seisoo paripyörät kiinni veeämmän eessä, josko kylvökeliä tulis.
On uudempaa katseltu, mut ei oo napannu vielä. Mitään vanhoista ei lähde vaihtoon, saavat olla.

Tuontina lähinnä, jos ei kotimaasta löydy.

Puimakone sampo 680 saa olla, vaikka houkuttaisi uudempaan laittaa, mutta menee kuivuri tukkoon helposti vanhallakin.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: On muuten kallis
suotta tuhlata rahoja noihin.    kun tuntuu et alkaa kohta olla vain tikiäpit se tärkein..      ja laajentaminenhan on somessa suurin synti..   riistäää luontoa!!

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1244
Vs: On muuten kallis

MJKA

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 158
Vs: On muuten kallis
Jontikalla olis kehitysmaa versiot...

https://www.deere.com/north-africa/en/combines/w-series/w230/

Tuollasen kun sais uitettua suomeen😛
Taitaa rakenne olla aika lähellä JD 1144 tai 1155 malleja 1990 - luvulta, ja niissäkin ainakin puimakone vielä sitä edeltäviltä malleilta. Ja hytti oli juuri tuollainen SG2. Olisi ihan soiva peli, ja 6-koneella vielä.