Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Paalimies - 07.08.23 - klo:23:36

Otsikko: On muuten kallis
Kirjoitti: Paalimies - 07.08.23 - klo:23:36
https://m.nettikone.com/mchale/fusion-vario-plus/2304226

Saa ihan tosissaan paalata tuolla koneella että saa maksuun. Rupesikin tuntumaan mielekkäältä taas korjata noita vanhoja, joiden yhteishinta ei ole 20000€ kaikilla paalaimilla ja käärijöillä mitä löytyy talosta, niillä kumminkin pari tuhatta paalia syntyy kaudessa….
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: Oksa - 08.08.23 - klo:07:36
ite katellu miten hirveesti nykyään moni kone maksaa..  tuon hinnasta en ymmärrä mikä tuon muotostaa.. kun toinen merkki on aikas paljon halvempi.               mutta eipä nuita enää saa alle kymppitonnin mitään härpäkettä...  ei kohta kait käytettynäkään.   ite kaipaisin niittomurskainta mut ei kait enää etes ole 2,5 metrisiä...   
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: JD6630 - 08.08.23 - klo:07:42
Mäkkäri oli jo kymmenen vuotta sitten kallis, mutta ei se silti maksanut puoliakaan tuosta  ;D
Sen aikaisilla hinnoilla hyvä ostos, nykyisillä en ihmettele paalauksen hiipumista.
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: Oksa - 08.08.23 - klo:08:03
ja herää kysymys kuin paljon se kone onkaan kehittyny tuosta kymmenen vuotta vanhasta?   ja onko parempaan suuntaan?
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: Temge - 08.08.23 - klo:10:42
Vaikkei nyt varmaan ihan herkkä ole, niin siltikin mua ihmetyttää, että ton hintaluokan koneet on usein noissa myymälöissä sateessa, lumessa yms.
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: metsajussi - 08.08.23 - klo:12:19
Tää on kohta purjehdusta hienompi harrastus. Siis kalliimpi.
Kaikki vähänkään paremmat, isommat ja monimutkaisemmat värkit ovat lähempänä 200 000 e. Oli sitten pienempi maanrakennus-, metsä- tai suurempi maatalouskone.

Vaan osataan me suomalaisetkin tehdä kalliita värkkejä. Halvallahan tuo menee, alennustakin jo toista miltsiä. Mitähän mahtaa uusi maksaa?
https://www.yachtworld.fi/jahti/2016-nautor-swan-115-8795085/
Eihän noi kalliita ole niille joilla on rahaa...
Viikonloppuna oli Loviisan vierasvenelaiturissa aika uuden näköinen Swan 40, muutaman pramean moottoripaatin kaverina. Jotenkin vaikutti siltä että kalliissa paateissa oli illalla vain keski-ikäisiä naisia viettämässä keskenään iltaa ja kotostelemassa, miehet varmaan rantaravinteleissa ryypyllä.

Näköjään wiki kertoo että Swanin suurin malli noin 30 Me.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Nautor
Hyvä Suomi!
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: Oksa - 08.08.23 - klo:15:19
tossa tuli vastaan yhen niittomurskaimen hankintameininki:  myyjä kattoi taulukosta et on yks malli ja aikas lähellä,  uusi.   laski hinnan rahteineen ja sit kun  joku asia piti tarkistaa, tulikin ilmi et pelkkä niitto.     myyjä oikein hämmästyi millä hinnalla nyt myytään koneita.   ollu muutamia kuukausia pois töistä.
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: eevertti - 08.08.23 - klo:16:23
https://m.nettikone.com/mchale/fusion-vario-plus/2304226

Saa ihan tosissaan paalata tuolla koneella että saa maksuun. Rupesikin tuntumaan mielekkäältä taas korjata noita vanhoja, joiden yhteishinta ei ole 20000€ kaikilla paalaimilla ja käärijöillä mitä löytyy talosta, niillä kumminkin pari tuhatta paalia syntyy kaudessa….

Niin, jos lasket että vaikka 20vuotta tuolla paalaat niin sittenkin jää vuodelle liki 10000€ pelkälle paalaimelle😳
Tai jos urakoit, niin montako paalia pitää vieraalle vuosittain pyöräyttää että saa edes tuon 10000€ kasaan🤔
Ei kai sitä kukaan määräänsä enempää jaksa tehdä🤨
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: ja101 - 08.08.23 - klo:17:07
https://m.nettikone.com/mchale/fusion-vario-plus/2304226

Saa ihan tosissaan paalata tuolla koneella että saa maksuun. Rupesikin tuntumaan mielekkäältä taas korjata noita vanhoja, joiden yhteishinta ei ole 20000€ kaikilla paalaimilla ja käärijöillä mitä löytyy talosta, niillä kumminkin pari tuhatta paalia syntyy kaudessa….

Niin, jos lasket että vaikka 20vuotta tuolla paalaat niin sittenkin jää vuodelle liki 10000€ pelkälle paalaimelle😳
Tai jos urakoit, niin montako paalia pitää vieraalle vuosittain pyöräyttää että saa edes tuon 10000€ kasaan🤔
Ei kai sitä kukaan määräänsä enempää jaksa tehdä🤨
Urakoitsijalla periaatteessa mahdollisuus nostaa taksoja jolloin homma pyörii edelleen. Vähän aikaa varmaan toimii ennenkuin loppukäyttäjä huomaa et ei hetkinen kuinka paljon meneekään urakoitsijalle rahaa.

En tiedä mut jotenkin tuntuu et nyt ollaan menossa tuossa vaiheessa seinä alkaa olemaan monella vastassa..  ::)
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: metsajussi - 08.08.23 - klo:17:22
Umpikujahan tuosta tulee.

Oma kalusto jossain vaiheessa lopussa, uudet liian kalliita, samoin urakoitsijan käyttö maksaa liikaa.

Mitä jää jäljelle?

Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: klapikasa - 08.08.23 - klo:18:13
Tos nyt täs, samaa kategoriaa. Kesantojen hoitoon, silloin yli kymmenen v sitten ostettu niittokone, Kun ei suomessa vaan mitään järkevää ollut tarjolla, romuksi ajettja tai muuten vaan liki uuden hintoja. Jotain 3 tonnii rahteineen ja walterin nivelakseli mukana, on pelittänyt, tietenkin osia tarvinnu hieman vaihtaa, Mielessä käynnyt vaihtaa uuteen, mutta aika kovia hintoja, ne julkiset hinnat ainakin. No tos laakeri ja tiivisteitä nytten kojailtiin, oisko edes satanen ja ei ylipääsemätön keikka. No sitten yks kauppias sattui paikalle ja kehui että on vähän ajettu kone. Ja uudet ei tod parempia, Koko navan vaihto onnistuu, mutta arvokas semmonen on. Totesin että korjailen tota ja vaihdan öljyt siihen sitten....

Just kans hieman arkisempi juttu, kahdessa eri elektroniikka liikeessä perus usb- usb c kaapelin hinta.......
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: ja101 - 09.08.23 - klo:00:31
Umpikujahan tuosta tulee.

Oma kalusto jossain vaiheessa lopussa, uudet liian kalliita, samoin urakoitsijan käyttö maksaa liikaa.

Mitä jää jäljelle?

Samaa miettinyt. Viljely ei anna riittävää kannattavuutta jotta voisi ostaa pihan täyteen kiiltävää rautaa. Urakoitsijan käyttö ei monessakaan kohtaan ole järkevää kun lasku olisi niin iso ettei sitä pyörtymättä pystyisi maksamaan..

Nyt menty sillä et aivan pakollisia koneita uusittu mut nyt ei ole varaa enää siihenkään. Tarvittavien kalustojen uusien hinnat ovat aivan tähtitieteellisiä. Vanhat kaipaavat aina vain enemmän ja enemmän remonttia. Siihenkin väsyy  :-\

Mut juu empä todellakaan tiedä kuinka homma toimii esim 10 tai 20 vuoden päästä..
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: metsajussi - 09.08.23 - klo:10:26
Umpikujahan tuosta tulee.

Oma kalusto jossain vaiheessa lopussa, uudet liian kalliita, samoin urakoitsijan käyttö maksaa liikaa.

Mitä jää jäljelle?

Samaa miettinyt. Viljely ei anna riittävää kannattavuutta jotta voisi ostaa pihan täyteen kiiltävää rautaa. Urakoitsijan käyttö ei monessakaan kohtaan ole järkevää kun lasku olisi niin iso ettei sitä pyörtymättä pystyisi maksamaan..

Nyt menty sillä et aivan pakollisia koneita uusittu mut nyt ei ole varaa enää siihenkään. Tarvittavien kalustojen uusien hinnat ovat aivan tähtitieteellisiä. Vanhat kaipaavat aina vain enemmän ja enemmän remonttia. Siihenkin väsyy  :-\

Mut juu empä todellakaan tiedä kuinka homma toimii esim 10 tai 20 vuoden päästä..

Sitten tulee vielä sekin että kohtuukuntoiset käytetytkin loppuvat kotimarkkinoilta kun uusia ei osteta. Ulkomailta varmaan löytyy paremmin.
Jos talouden yhtälöön ei löydy ratkaisua jää yhdeksi vaihtoehdoksi työmenetelmien muuttaminen. Esim paalaushan on isommassa mittakaavassa varmaan se kallein tapa tehdä rehua ja sen voi pyrkiä pitämään mahdollisimman vähäisenä. Silloin kärsii urakoitsijan laskun tai sietää huonomman oman koneen.

Jos sopivia ystäviä ja naapureita löytyy niin konehommissa voi kokeilla erilaisia yhteistoimintamalleja. Yhteisomistusta, vaihtotyötä, vuokrausta tms.
Ainahan tämmöiselle ei ole mahdollisuutta, syystä tai toisesta.
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: ja101 - 10.08.23 - klo:06:54
Umpikujahan tuosta tulee.

Oma kalusto jossain vaiheessa lopussa, uudet liian kalliita, samoin urakoitsijan käyttö maksaa liikaa.

Mitä jää jäljelle?

Samaa miettinyt. Viljely ei anna riittävää kannattavuutta jotta voisi ostaa pihan täyteen kiiltävää rautaa. Urakoitsijan käyttö ei monessakaan kohtaan ole järkevää kun lasku olisi niin iso ettei sitä pyörtymättä pystyisi maksamaan..

Nyt menty sillä et aivan pakollisia koneita uusittu mut nyt ei ole varaa enää siihenkään. Tarvittavien kalustojen uusien hinnat ovat aivan tähtitieteellisiä. Vanhat kaipaavat aina vain enemmän ja enemmän remonttia. Siihenkin väsyy  :-\

Mut juu empä todellakaan tiedä kuinka homma toimii esim 10 tai 20 vuoden päästä..

Sitten tulee vielä sekin että kohtuukuntoiset käytetytkin loppuvat kotimarkkinoilta kun uusia ei osteta. Ulkomailta varmaan löytyy paremmin.
Jos talouden yhtälöön ei löydy ratkaisua jää yhdeksi vaihtoehdoksi työmenetelmien muuttaminen. Esim paalaushan on isommassa mittakaavassa varmaan se kallein tapa tehdä rehua ja sen voi pyrkiä pitämään mahdollisimman vähäisenä. Silloin kärsii urakoitsijan laskun tai sietää huonomman oman koneen.

Jos sopivia ystäviä ja naapureita löytyy niin konehommissa voi kokeilla erilaisia yhteistoimintamalleja. Yhteisomistusta, vaihtotyötä, vuokrausta tms.
Ainahan tämmöiselle ei ole mahdollisuutta, syystä tai toisesta.
Juu tuokin totta et hyvät vaihdokit vähenee. Toki vaihdokkien hinnat ovat myös nousseet et niiden vähienkin menekki saattaa vähentyä. Saattaapa käydä niin et muutaman vuoden vanhasta kampesta pyydetään enemmän kuin uutena maksanut  >:(

Tuota tuontikone hommaa ei ole itse tullut kokeiltua. Olen ehkä liian pelkäävä et sieltä tulee täyttä paskaa jos ei itse konetta näe ennen ostopäätöstä.

Työmenetelmien muuttaminen on Juu yks. Esim. Perinteisestä kyntö, tasauäestys, äestys, kylvö systeemistä kun siirtyy suorakylvöön niin koneet vähenee kummasti. Ne satunnaiset muokkaustarpeet hoituu niillä vanhoillakin. Mut aina ei tietysti pysty vähentämään. Ja kylhän tää mun luomu-ura kulkee iha väärään suuntaan.  :o

Nää yhteistyökuviot olisi kovinkin kiinnostavia mut kokemukset ovat olleet melko huonoja. Muutamia yhteiskoneita on ollut ja on edelleen. Aina kun sen haet saat alkaa korjaamaan ekaks.  :-\

Jokin vuokraussysteemi jossa olisi joku "hallinnoitsija" voisi toimia satunnaisiin tarpeisiin mut kriittisiin koneisiin joita kaikki tarvitsevat samaan aikaan niin tuokaan tuskin toimii. Aikaikkuna on vain niin pirun lyhyt monesti.

Et kyl niitä ongelmia on nyt ja tulevaisuudessa. Edelleen taitaa se ainut konsti et nyrkit rasvassa ja omaa tietotaitoa vain kartutettava lisää koneiden korjauksesta.  :-\
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: Oksa - 10.08.23 - klo:08:09
ainahan nuo koneet on kalliita ollu mut nykyään joku ahneus tuntuu olevan vallalla.   jopa myyjät ihmettelee hintatasoa.   perusteet puuttuu aika isolta osalta.
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: lypsyukko - 10.08.23 - klo:09:01
Tällä menolla ainakin puimurit tuleee loppumaan Suomesta.  Lähes kait kaikki  käytetyt kärrätään Puolaan, koska meillä hinta / laatu suhde on ihan eri luokkaa kuin muualla. Enää ei vanha kalusto ole sitää halutuinta vaan 2000 luvun koneet saavat loppusijoituspaikan sieltä. Olis kait niille tääläkin käyttöä. Toki nykyinen hömppäily ja sadonkorjuuvelvoitteen puuttuminen edesauttaa kehitystä. Entä jos tuet muuttuu ja viljaa oikeasti tarvittaisiin, milläs ne sitten korjataan ?
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: metsajussi - 10.08.23 - klo:09:29
Tällä menolla ainakin puimurit tuleee loppumaan Suomesta.  Lähes kait kaikki  käytetyt kärrätään Puolaan, koska meillä hinta / laatu suhde on ihan eri luokkaa kuin muualla. Enää ei vanha kalusto ole sitää halutuinta vaan 2000 luvun koneet saavat loppusijoituspaikan sieltä. Olis kait niille tääläkin käyttöä. Toki nykyinen hömppäily ja sadonkorjuuvelvoitteen puuttuminen edesauttaa kehitystä. Entä jos tuet muuttuu ja viljaa oikeasti tarvittaisiin, milläs ne sitten korjataan ?

Seuduilla olevien isojen tehokoneiden käyttöastetta nostamalla korjaisi aika paljon enemmän hehtaareja. Tarkoittaisi siis puintiurakoinnin lisäämistä, siihen ei vaan koneiden omistajilla liene mitään mielenkiintoa tai tarvetta :-)
Myöskään puimurinpuutteessa olevien lohkokoko ja lohkojen sijainti, kasvilajien moninaisuus pinta-alaan nähden  ja kuivauskapasiteetin rajallisuus eivät tue sitä että urakoitsija tulisi ja pyyhkäisisi 8 m pöydällä päivän pari tehokkaasti. Lisämurheena sitten vielä hukkakaurat ja muut.

Siispä rassaamme niitä vanhoja mitä kultakin löytyy :-/
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: eevertti - 10.08.23 - klo:16:10
jep
Itseäkin huolettaa kun kohtapuoliin olisi puimuri uusittava ja mitään 200000€ kuuden metrin pöydällä olevaa en aio hankkia koska sellainen ei tänne kapeisiin paikkoihin vaan mahdu. Max 4metrinen saisi olla mutta niissä tarjonta aika huonoa ja hinnat on mielestäni nyt jo karanneet käsistä kun 2000h ajetuista saa maksaa 40-60tuhatta
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: Pulu - 10.08.23 - klo:19:59
Tällä menolla ainakin puimurit tuleee loppumaan Suomesta.  Lähes kait kaikki  käytetyt kärrätään Puolaan, koska meillä hinta / laatu suhde on ihan eri luokkaa kuin muualla. Enää ei vanha kalusto ole sitää halutuinta vaan 2000 luvun koneet saavat loppusijoituspaikan sieltä. Olis kait niille tääläkin käyttöä. Toki nykyinen hömppäily ja sadonkorjuuvelvoitteen puuttuminen edesauttaa kehitystä. Entä jos tuet muuttuu ja viljaa oikeasti tarvittaisiin, milläs ne sitten korjataan ?

Seuduilla olevien isojen tehokoneiden käyttöastetta nostamalla korjaisi aika paljon enemmän hehtaareja. Tarkoittaisi siis puintiurakoinnin lisäämistä, siihen ei vaan koneiden omistajilla liene mitään mielenkiintoa tai tarvetta :-)
Myöskään puimurinpuutteessa olevien lohkokoko ja lohkojen sijainti, kasvilajien moninaisuus pinta-alaan nähden  ja kuivauskapasiteetin rajallisuus eivät tue sitä että urakoitsija tulisi ja pyyhkäisisi 8 m pöydällä päivän pari tehokkaasti. Lisämurheena sitten vielä hukkakaurat ja muut.

Siispä rassaamme niitä vanhoja mitä kultakin löytyy :-/

https://www.nettikone.com/claas/commandor-116cs-katso-video/2304282?utm_source=share-app&utm_medium=social&utm_campaign=social-ad-share siinä olis jollekkin tehokas puimuri😂 kuka helvetin hullu ostaa suomessa tollasta romua ja hinta aivan liian kallis polakeille että hakisvat varaosakoneeksi
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: Paalimies - 10.08.23 - klo:21:04
Siitä tehokone tasaisille, kivettömille, kantaville pelloille. Preerialle
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: Agronautti - 10.08.23 - klo:21:53
Tällä menolla ainakin puimurit tuleee loppumaan Suomesta.  Lähes kait kaikki  käytetyt kärrätään Puolaan, koska meillä hinta / laatu suhde on ihan eri luokkaa kuin muualla. Enää ei vanha kalusto ole sitää halutuinta vaan 2000 luvun koneet saavat loppusijoituspaikan sieltä. Olis kait niille tääläkin käyttöä. Toki nykyinen hömppäily ja sadonkorjuuvelvoitteen puuttuminen edesauttaa kehitystä. Entä jos tuet muuttuu ja viljaa oikeasti tarvittaisiin, milläs ne sitten korjataan ?

https://youtu.be/05TbZQ-iIXs?t=308

Siellä ne Ukrainan? mailla pui Suomesta viedyillä Sampo/Massikoilla kuin tyhjää vain... Tuossakin lohkokoko ihan kiitettävä ja pikku massikalla turataan menemään..
Aika siisteinä pitäävät puimurinsa ja jobbareitten videoita kun katsoo niin onkohan niitä sitten uudelleen maalattu???

https://youtu.be/4sc8gOCZZmQ

Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: lahenvainio - 10.08.23 - klo:22:09
Ukrainan mies pui 30 ha syksyllä Sampo -Massikallaan . Arveli että satakin menisi. Samoja pinta-aloja ajetaan Suomessa  vieläkin tuollaisilla.
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: lypsyukko - 10.08.23 - klo:22:44
Vanhapöytäinen 20 adoptoitu maksullisena  viime syksynä euron rahoilla, jotta kaikkia ei vietäisi maastamme pois. Mutta kyllä näin puintiajan alla alkaa aamuyön tunteina tulla ajatus , että oonkohan paskan ostanut. Talvi meni onneksi turhia murehtimatta siltä osin. Pirun huonoja kokemuksia edellisistä puimuri kauppa "yrityksistä" jotta meniköhän nytkin täysin päin persustaa. Naivihan mää ainakin oon, joten kait mua saa jymäyttää aina. Tosin voihan se vielä yllättää positiivisestikkin  ;D 19ha pitäis yrittää tappuroida tänä syksynä. Tosin vanha luottopuimuri tärähti tulille ja sai uudet öljyt koneeseen ja polttoainesuodattimet myöskin, jos Masikka ei olekkaan työkykyinen. Viime vuosien "urakoija" on eläkkeellä ja puimuri myyty. Siinäkin sitä jossiteltavaa ja yöllä ajateltavaa... miksi en sitä ...
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: Paalimies - 10.08.23 - klo:23:41
Tuossahan ois se Claassi, tehopeto
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: kylmis - 11.08.23 - klo:07:28
Tällä menolla ainakin puimurit tuleee loppumaan Suomesta.  Lähes kait kaikki  käytetyt kärrätään Puolaan, koska meillä hinta / laatu suhde on ihan eri luokkaa kuin muualla. Enää ei vanha kalusto ole sitää halutuinta vaan 2000 luvun koneet saavat loppusijoituspaikan sieltä. Olis kait niille tääläkin käyttöä. Toki nykyinen hömppäily ja sadonkorjuuvelvoitteen puuttuminen edesauttaa kehitystä. Entä jos tuet muuttuu ja viljaa oikeasti tarvittaisiin, milläs ne sitten korjataan ?

https://youtu.be/05TbZQ-iIXs?t=308

Siellä ne Ukrainan? mailla pui Suomesta viedyillä Sampo/Massikoilla kuin tyhjää vain... Tuossakin lohkokoko ihan kiitettävä ja pikku massikalla turataan menemään..
Aika siisteinä pitäävät puimurinsa ja jobbareitten videoita kun katsoo niin onkohan niitä sitten uudelleen maalattu???

https://youtu.be/4sc8gOCZZmQ
Tuollainen 16:nen meiltä meni vaihtoon 2000 vuonna. Noissa olosuhteissa sillä pärjää hienosti, kun pellot kantaa ja on pitkää paanaa, mitä päästellä. Meidän pelloilla kärsi märkinä vuosina huonosta etenemiskyvystä ja ohjattavuuden puutteesta. Mutta ne oli sellaisia vuosia siihen aikaan. Kytkin ja laatikko olivat kovilla vekslauksista, jossa tuleekin mekaanisen koneen huonoin puoli esille, hidas ja aikaavievä pakittelu ja kääntely. Mehuveto Sampo oli siirtyminen aivan uuteen ulottuvuuteen työn mielekkyyden kannalta ja samalla puinti nopeutui huomattavasti. Mitään teknistä ongelmaa ei noissa voimansiirtopuolen komponenteissa ole ollut viimeisen 23 vuoden aikana. Massikkaan kyllä jäi kaikenlaista pommia seuraavalle omistajalle. Mielihyvin saa ukrainanpojat päästellä Suomesta tuoduilla laatuvehkeillä, yhtään ei ole minulla ikävä tai kaipaus noihin.  ;D
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: Rakkine - 11.08.23 - klo:09:32
Myös varustelutason nousu nostaa traktoreiden ja puimureiden hintoja. Kaikenlaisia digitaalisia hienouksia kun on jo ihan perusmalleissakin, ehkä ne helpottaa työtä ja säätämistä? en osaa sanoa. Mutta pitäis olla  enemmän tarjolla myös ihan  karvalakkimalleja perusvarustelulla. Ja vähemmän kehittyneiden maiden markkinoille monet valmistajat tekeekin näitä karvalakkimalleja,  mutta miksi ei Suomeen? Ei kaikki tarvi niitä digihienouksia.

Kun nykyäänkin 20 v. vanhoilla puimureilla ja traktoreilla hommat hoituu ilman nykyajan hienouksia, niin miksi ei hoituisi tulevaisuudessakin , jos edelleen saisi  ostaa uusia karvalakkimallisia koneita?
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: MKH - 11.08.23 - klo:09:56
Myös varustelutason nousu nostaa traktoreiden ja puimureiden hintoja. Kaikenlaisia digitaalisia hienouksia kun on jo ihan perusmalleissakin, ehkä ne helpottaa työtä ja säätämistä? en osaa sanoa. Mutta pitäis olla  enemmän tarjolla myös ihan  karvalakkimalleja perusvarustelulla. Ja vähemmän kehittyneiden maiden markkinoille monet valmistajat tekeekin näitä karvalakkimalleja,  mutta miksi ei Suomeen? Ei kaikki tarvi niitä digihienouksia.

Kun nykyäänkin 20 v. vanhoilla puimureilla ja traktoreilla hommat hoituu ilman nykyajan hienouksia, niin miksi ei hoituisi tulevaisuudessakin , jos edelleen saisi  ostaa uusia karvalakkimallisia koneita?
Eikö esim Valtralla ole hitech vähän niinkuin karvalakkimalli, eikai siinä hinnat alkaen mallissa paljoa hienouksia ole.
Tosin hinta on aika suolainen siitä huolimatta.
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: Agronautti - 11.08.23 - klo:10:22
Myös varustelutason nousu nostaa traktoreiden ja puimureiden hintoja. Kaikenlaisia digitaalisia hienouksia kun on jo ihan perusmalleissakin, ehkä ne helpottaa työtä ja säätämistä? en osaa sanoa. Mutta pitäis olla  enemmän tarjolla myös ihan  karvalakkimalleja perusvarustelulla. Ja vähemmän kehittyneiden maiden markkinoille monet valmistajat tekeekin näitä karvalakkimalleja,  mutta miksi ei Suomeen? Ei kaikki tarvi niitä digihienouksia.

Kun nykyäänkin 20 v. vanhoilla puimureilla ja traktoreilla hommat hoituu ilman nykyajan hienouksia, niin miksi ei hoituisi tulevaisuudessakin , jos edelleen saisi  ostaa uusia karvalakkimallisia koneita?

Päästömääräykset estää karvalakkimaiden traktorien ja puimurien pääsyn Euroopan markkinoille.
 Joku uusi mf 135 kopio pikkuhommiin tai mf 399 isompiin  olis kyllä kiva...
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: Oksa - 11.08.23 - klo:15:30
niiinpä.   moneen hommaan moiset ihan riittäviä mut ei sitä nyt maailmaa noilla pelasteta.
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: antti-x - 11.08.23 - klo:17:39
Diecin 5 tonnia painava, 2,6 tonnia nostava pikkukurottaja maksoi reilu 50k€ alv 0 viime vuoden alussa. Nyt kun on hintoja seurannut ja toisaalta todennut että on traktoria parempi kaikkiin etukuormaajahommiin, niin tuntuu suorastaan kohtuulliselta hinnalta.
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: Paalimies - 11.08.23 - klo:21:03
Kyllähän etukuormain tavallisessa traktorissa on kuormaustyöhön aika vihonviimeinen kapistus, mutta monesti välttämätön. Paha pyöräkuormaimella taikka kurottajalla on esim. paaleja pidempi matka ajalle. Kuormaamisessa voittaa kyllä traktorin mennen tullen.

Keväällä tein Bobcatilla muutaman lantakuorman levitysvaunuun lantalasta (Jeantil 10-6), tekee nopeammin kuin 8050 Ht Valtralla. Ei mene aika siihen vekslaamiseen. Pienelläkin koneella voittaa kuormauksessa traktorin hyvällä alustalla, kun aika ei mene velkslaamiseen.
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: ja101 - 11.08.23 - klo:21:21
Myös varustelutason nousu nostaa traktoreiden ja puimureiden hintoja. Kaikenlaisia digitaalisia hienouksia kun on jo ihan perusmalleissakin, ehkä ne helpottaa työtä ja säätämistä? en osaa sanoa. Mutta pitäis olla  enemmän tarjolla myös ihan  karvalakkimalleja perusvarustelulla. Ja vähemmän kehittyneiden maiden markkinoille monet valmistajat tekeekin näitä karvalakkimalleja,  mutta miksi ei Suomeen? Ei kaikki tarvi niitä digihienouksia.

Kun nykyäänkin 20 v. vanhoilla puimureilla ja traktoreilla hommat hoituu ilman nykyajan hienouksia, niin miksi ei hoituisi tulevaisuudessakin , jos edelleen saisi  ostaa uusia karvalakkimallisia koneita?
Hyvää pohdintaa samaa olen itse miettinyt. Nuo päästömääräykset ovat yksi mikä vaikuttaa niinkuin agronautti mainitsikin mut onhan traktori muutakin kuin moottori.

Valtral on Juu hitech malli mut käsittääkseni sitäkään ei ole enää kuin pieniin a ja g sarjaan saatavana. Oma kalusto sitä kokoluokkaa et sellainen vajaa 200 pitäis löytyä et homma pelaisi. Ja kylhän se hinta on silti aika suolainen. Toki tulevaisuudessa voi kiitos seisoa kun ei tarvitse koneen vanhetessa olla kokoajan jotain anturia olla vaihtamassa. En toki tiedä edes et kuinka perus se hitechkaan nykyään enää on. Mut kylhän tuossa selvä markkinarako mielestäni on..
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: kylmis - 12.08.23 - klo:08:45
Myös varustelutason nousu nostaa traktoreiden ja puimureiden hintoja. Kaikenlaisia digitaalisia hienouksia kun on jo ihan perusmalleissakin, ehkä ne helpottaa työtä ja säätämistä? en osaa sanoa. Mutta pitäis olla  enemmän tarjolla myös ihan  karvalakkimalleja perusvarustelulla. Ja vähemmän kehittyneiden maiden markkinoille monet valmistajat tekeekin näitä karvalakkimalleja,  mutta miksi ei Suomeen? Ei kaikki tarvi niitä digihienouksia.

Kun nykyäänkin 20 v. vanhoilla puimureilla ja traktoreilla hommat hoituu ilman nykyajan hienouksia, niin miksi ei hoituisi tulevaisuudessakin , jos edelleen saisi  ostaa uusia karvalakkimallisia koneita?
Puimureista viimeinen on Sampo Verrato V4. Siinä on 30 vuoden ajalta lyöty pakettiin kaikki kertynyt kokemus kyseisen mallin valmistamisesta. Mitään hienouksia ei löydy, mutta sillä pui 100ha viljat mennen tullen ja sillä pärjää surkeissakin olosuhteissa. Miinustekijänä on hinta, joka oli jo pari vuotta sitten 140000e. Toisaalta kilpailijat ja isommat tekniset mallit maksavat sitten jo helposti 200ke. Itelläkin on yksi skenaario se, että päivittäisin koneen vielä tähän karuimpaan perusversioon, siinä on ne omat hyvät puolensa.
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: kylmis - 12.08.23 - klo:08:58
Tällä menolla ainakin puimurit tuleee loppumaan Suomesta.  Lähes kait kaikki  käytetyt kärrätään Puolaan, koska meillä hinta / laatu suhde on ihan eri luokkaa kuin muualla. Enää ei vanha kalusto ole sitää halutuinta vaan 2000 luvun koneet saavat loppusijoituspaikan sieltä. Olis kait niille tääläkin käyttöä. Toki nykyinen hömppäily ja sadonkorjuuvelvoitteen puuttuminen edesauttaa kehitystä. Entä jos tuet muuttuu ja viljaa oikeasti tarvittaisiin, milläs ne sitten korjataan ?
Puimureita riittää jatkossakin Nettikoneessa ja kauppojen vaihtokonerivistössä, mutta keskikoko kasvaa koko ajan. Tuntuu siltä, että isompia koneita on tarjolla suhteessa selvästi enemmän kuin pienempää kalustoa. Kehitykselle ei ole oikein mitään tehtävissä, isommat tilat eivät pikkukoneilla aja ja sitä myöten konekanta kasvaa. Nämäkin koneet kuitenkin ikääntyvät ja niiden hinta tulee aikojen saatossa laskemaan. Näkisin, että ongelmat keskittyy lähinnä henkiselle puolelle ja säilytystilojen puutteellisuuteen. Itelläkin haraa kovasti vastaan ison koneen hankkiminen, kun on pienten kiulujen kanssa tottunut toimimaan. En ole kuitenkaan kuullut, että joku olisi pettynyt hommattuaan ison, vanhan koneen. Puinti sujuu rivakasti ja tunteja kertyy vähän. Kyllähän nuo isommat mallit on laadukkaammin tehty ja raudan vieressä. On ollut pakkokin, koska niillä puidaan todennäköisesti isoja aloja, suuria satotasoja ja niiltä edellytetään kestävyyttä. Pienemmässä käytössä, heikoilla satotasoilla, koneen pitäisi kestää varsin hyvin. Täysin ilmaisia nämä eivät tietysti ole, mutta siihenhän tämä on nyt mennyt joka sektorilla, että koneitten hinta on noussut monen tilan ulottumattomiin. Vanhoilla koneilla täytyy sitten sinnitellä eteenpäin, eikä se välttämättä ole ollenkaan huono ratkaisu. Tulevaisuudessa monella tilalla on useampi puimuri ja ne ovat monesti vielä samaa tyyppiä, tällöin voidaan koneen hajotessa siirtyä sujuvasti varakoneen käyttöön ja katsellaan sitten sadejaksolla, miten hajonnut kone korjataan. Vaihtoehtoja kyllä riittää, jos vaan intoa riittää tässä hommassa pysyä mukana.
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: ja101 - 12.08.23 - klo:09:45
Myös varustelutason nousu nostaa traktoreiden ja puimureiden hintoja. Kaikenlaisia digitaalisia hienouksia kun on jo ihan perusmalleissakin, ehkä ne helpottaa työtä ja säätämistä? en osaa sanoa. Mutta pitäis olla  enemmän tarjolla myös ihan  karvalakkimalleja perusvarustelulla. Ja vähemmän kehittyneiden maiden markkinoille monet valmistajat tekeekin näitä karvalakkimalleja,  mutta miksi ei Suomeen? Ei kaikki tarvi niitä digihienouksia.

Kun nykyäänkin 20 v. vanhoilla puimureilla ja traktoreilla hommat hoituu ilman nykyajan hienouksia, niin miksi ei hoituisi tulevaisuudessakin , jos edelleen saisi  ostaa uusia karvalakkimallisia koneita?
Puimureista viimeinen on Sampo Verrato V4. Siinä on 30 vuoden ajalta lyöty pakettiin kaikki kertynyt kokemus kyseisen mallin valmistamisesta. Mitään hienouksia ei löydy, mutta sillä pui 100ha viljat mennen tullen ja sillä pärjää surkeissakin olosuhteissa. Miinustekijänä on hinta, joka oli jo pari vuotta sitten 140000e. Toisaalta kilpailijat ja isommat tekniset mallit maksavat sitten jo helposti 200ke. Itelläkin on yksi skenaario se, että päivittäisin koneen vielä tähän karuimpaan perusversioon, siinä on ne omat hyvät puolensa.

Juu täytyy sampolle nostaa hattua hyvästä oivalluksesta mut kylhän tuo hinta laittaa mietteliääksi. Mut kaiketi se on vain niin et ne "hifihienoudet" ei sit lopulta maksa kuitenkaan niin merkittävästi vaan kun koneessa on kuitenkin oltava rungot, puintisysteemit, moottori, akselistot, renkaat jne. Ja kasauskin pitää tehdä niin hintalappua alkaa kertymään. Ja kai tuohon vaikuttaa sekin et kerran mielestäni jossain näyttelyissä kysyin kyseistä konetta niin ei oltu myyty kuin muutama kappale. Nyt jos jokainen tehdään yksilönä niin ei kyl päästä hyödyntämään mitään sarjatuotannon etuja...

Mut vaikka tuolla hintaa onkin niin voi olla ihan hyvä hankinta. Mahdollisimman mekaaninen ja yksinkertainen niin sillä saattaa puida vielä 30v päästäkin ilman suurempia murheita matkan varrella.
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: klapikasa - 12.08.23 - klo:17:06
Kyllähän etukuormain tavallisessa traktorissa on kuormaustyöhön aika vihonviimeinen kapistus, mutta monesti välttämätön. Paha pyöräkuormaimella taikka kurottajalla on esim. paaleja pidempi matka ajalle. Kuormaamisessa voittaa kyllä traktorin mennen tullen.



Täysin samaa mieltä, ainoa että ei saa Suomessa vetää kärryä pyöräkoneen perässä. On tommonen 5-8t pyöräkone niin näppärä maatilan kauhakone niin moneen homaan epeli.
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: klapikasa - 12.08.23 - klo:17:13
Kun tuubi tos nyt jo jonkin aikaa esitellyt mulle nää eilispäivän puintivärkit, niin se 10-12 jalkaisen kopiton ja mootoriton hinattavan version. Luulis että isobus aikan ja 200hv koneella liikuis. Ei ois ureaa eikä rottia kopissa,


Muistanko väärin, deuzt valmistaa edeleen tosi perus 10-14 jalkaisia kantikaat puimurit jossan jugoslavian alueella? Varmaan hinnoiteltu tosi pieleen tuoda suomeen?
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: pig24 - 12.08.23 - klo:20:19
Ainakin saksankielellä haettaessa kerrotaan M66 TS:ää valmistetun vuoteen 1991 asti.
Artikkeli (sivuilla 3 ja 4) https://www.deutzforum.de/threads/gezogener-maehdrescher-von-deutz-fahr.9189/
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: Agronautti - 12.08.23 - klo:20:21
Tällä menolla ainakin puimurit tuleee loppumaan Suomesta.  Lähes kait kaikki  käytetyt kärrätään Puolaan, koska meillä hinta / laatu suhde on ihan eri luokkaa kuin muualla. Enää ei vanha kalusto ole sitää halutuinta vaan 2000 luvun koneet saavat loppusijoituspaikan sieltä. Olis kait niille tääläkin käyttöä. Toki nykyinen hömppäily ja sadonkorjuuvelvoitteen puuttuminen edesauttaa kehitystä. Entä jos tuet muuttuu ja viljaa oikeasti tarvittaisiin, milläs ne sitten korjataan ?

https://youtu.be/05TbZQ-iIXs?t=308

Siellä ne Ukrainan? mailla pui Suomesta viedyillä Sampo/Massikoilla kuin tyhjää vain... Tuossakin lohkokoko ihan kiitettävä ja pikku massikalla turataan menemään..
Aika siisteinä pitäävät puimurinsa ja jobbareitten videoita kun katsoo niin onkohan niitä sitten uudelleen maalattu???

https://youtu.be/4sc8gOCZZmQ

Tuossa kohdin kerrotaan hinnat... Usan dollareina vai ?
https://youtu.be/4sc8gOCZZmQ?t=66

kopiton 580 14200$
680 : 16200$
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: Oksa - 12.08.23 - klo:20:21
mutta kuka jamppa moisella ilkiäis lähteä pellolle.   kun pitää olla niin aerotynämeettisesti muotoiltu puimurikii,   ei  koppi paljon häpiä henkilöautosta...  kromia vähemmän mutta muotoa piisaa...
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: klapikasa - 12.08.23 - klo:20:52
Ainakin saksankielellä haettaessa kerrotaan M66 TS:ää valmistetun vuoteen 1991 asti.
Artikkeli (sivuilla 3 ja 4) https://www.deutzforum.de/threads/gezogener-maehdrescher-von-deutz-fahr.9189/

Juu, tuubissa on vihreitä hinattavia m66, mutta tarkoitin Tekeekö vielä koilisia ja moottorilla aika alkeelisia perus puimureita.
tämä
https://konedata.net/puimurit/fahr-deutz-fahr/deutz-fahr-c5205-c5305-2017/
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: AP1982 - 13.08.23 - klo:22:50
Tuossa kun tuli uutta Evion Claasia käytyä katsomassa kysyin myös hintaa.. Pienin malli, oliko 4.9m pöydällä oli suoralla kaupalla luokkaa 200ke sis alv. Vuosinsitten Agco kauppasi V4 Sampoa 118ke alv0 ja tässä ei ole edes ilmastointia ja renkaat 460/85R34! Näitä kun vertaa niin Claas on suorastaan edullinen mielestäni. Toki kumpaankaan ei minulla varaa ole..
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: Paalimies - 13.08.23 - klo:23:06
Myös varustelutason nousu nostaa traktoreiden ja puimureiden hintoja. Kaikenlaisia digitaalisia hienouksia kun on jo ihan perusmalleissakin, ehkä ne helpottaa työtä ja säätämistä? en osaa sanoa. Mutta pitäis olla  enemmän tarjolla myös ihan  karvalakkimalleja perusvarustelulla. Ja vähemmän kehittyneiden maiden markkinoille monet valmistajat tekeekin näitä karvalakkimalleja,  mutta miksi ei Suomeen? Ei kaikki tarvi niitä digihienouksia.

Kun nykyäänkin 20 v. vanhoilla puimureilla ja traktoreilla hommat hoituu ilman nykyajan hienouksia, niin miksi ei hoituisi tulevaisuudessakin , jos edelleen saisi  ostaa uusia karvalakkimallisia koneita?

Päästömääräykset estää karvalakkimaiden traktorien ja puimurien pääsyn Euroopan markkinoille.
 Joku uusi mf 135 kopio pikkuhommiin tai mf 399 isompiin  olis kyllä kiva...


Luulisi olevan noille karvalakki koneille kysyntää. Ja varmaan isommillekin kuin mitä aikoinaan tehtiin. Ei mihinkään urakoitsijan käyttöön varmaan menisi. Tuo 399 marssikka tai vähän pirteämpi 905 vois olla moneen paikkaan soiva peli ja tietty neli pyttyset.
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: MKH - 14.08.23 - klo:07:44
Tuossa kun tuli uutta Evion Claasia käytyä katsomassa kysyin myös hintaa.. Pienin malli, oliko 4.9m pöydällä oli suoralla kaupalla luokkaa 200ke sis alv. Vuosinsitten Agco kauppasi V4 Sampoa 118ke alv0 ja tässä ei ole edes ilmastointia ja renkaat 460/85R34! Näitä kun vertaa niin Claas on suorastaan edullinen mielestäni. Toki kumpaankaan ei minulla varaa ole..
https://www.hankkija.fi/Liitetiedostot/Docs/pankki/hankkija380x460.pdf (https://www.hankkija.fi/Liitetiedostot/Docs/pankki/hankkija380x460.pdf)
Pikkusen on hinnat noussu siinä kolme vuotta vanhoja tarjouksia, avero 160 lähti vielä 99990€ alv/0.
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: Oksa - 14.08.23 - klo:07:56
hieman myyjät epäili et onko vuosien paine nyt laitettu hintoihin.   muuten hankala noita nousu% selittää...
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: pig24 - 14.08.23 - klo:10:01
tarkoitin Tekeekö vielä koilisia ja moottorilla aika alkeelisia perus puimureita.
tämä
https://konedata.net/puimurit/fahr-deutz-fahr/deutz-fahr-c5205-c5305-2017/
C5000-sarja löytyy ainakin v. 2020 tuotanto-ohjelmasta, s. 29. Tulisiko tuo pienin Kroatiasta. Firman päänettisivulla ei mainita enää tuota sarjaa.
https://issuu.com/deutz-fahr/docs/sdf_1908br_produktprogramm_de_ansicht
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: Cutana - 14.08.23 - klo:18:01
https://m.nettikone.com/mchale/fusion-vario-plus/2304226

Saa ihan tosissaan paalata tuolla koneella että saa maksuun. Rupesikin tuntumaan mielekkäältä taas korjata noita vanhoja, joiden yhteishinta ei ole 20000€ kaikilla paalaimilla ja käärijöillä mitä löytyy talosta, niillä kumminkin pari tuhatta paalia syntyy kaudessa….

Niin, jos lasket että vaikka 20vuotta tuolla paalaat niin sittenkin jää vuodelle liki 10000€ pelkälle paalaimelle😳
Tai jos urakoit, niin montako paalia pitää vieraalle vuosittain pyöräyttää että saa edes tuon 10000€ kasaan🤔
Ei kai sitä kukaan määräänsä enempää jaksa tehdä🤨
Urakoitsijalla periaatteessa mahdollisuus nostaa taksoja jolloin homma pyörii edelleen. Vähän aikaa varmaan toimii ennenkuin loppukäyttäjä huomaa et ei hetkinen kuinka paljon meneekään urakoitsijalle rahaa.

En tiedä mut jotenkin tuntuu et nyt ollaan menossa tuossa vaiheessa seinä alkaa olemaan monella vastassa..  ::)

Kylmää bisnestä.
Otetaan tollommilta rahat pois.
Aina se joku urho löytyy joka laskee koko kesän parin tunnin yöunilla ja kuvittelee pärjäävänsä hyvin.
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: ja101 - 14.08.23 - klo:19:46
https://m.nettikone.com/mchale/fusion-vario-plus/2304226

Saa ihan tosissaan paalata tuolla koneella että saa maksuun. Rupesikin tuntumaan mielekkäältä taas korjata noita vanhoja, joiden yhteishinta ei ole 20000€ kaikilla paalaimilla ja käärijöillä mitä löytyy talosta, niillä kumminkin pari tuhatta paalia syntyy kaudessa….

Niin, jos lasket että vaikka 20vuotta tuolla paalaat niin sittenkin jää vuodelle liki 10000€ pelkälle paalaimelle😳
Tai jos urakoit, niin montako paalia pitää vieraalle vuosittain pyöräyttää että saa edes tuon 10000€ kasaan🤔
Ei kai sitä kukaan määräänsä enempää jaksa tehdä🤨
Urakoitsijalla periaatteessa mahdollisuus nostaa taksoja jolloin homma pyörii edelleen. Vähän aikaa varmaan toimii ennenkuin loppukäyttäjä huomaa et ei hetkinen kuinka paljon meneekään urakoitsijalle rahaa.

En tiedä mut jotenkin tuntuu et nyt ollaan menossa tuossa vaiheessa seinä alkaa olemaan monella vastassa..  ::)

Kylmää bisnestä.
Otetaan tollommilta rahat pois.
Aina se joku urho löytyy joka laskee koko kesän parin tunnin yöunilla ja kuvittelee pärjäävänsä hyvin.
Niin kuka tuossa on tollo tilaaja vai tekijä?
Se nyt on varmaan molemminpäin. Tilaajissa on niitä tolloja jotka tilaa laskematta kannattaako samoin kuin tekijöissä jotka vetää niillä parin tunnin yöunilla..
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: Cutana - 15.08.23 - klo:06:01
Rahaa on valmistajalla,maahantuojalla,mahollisesti jopa koneen myyjällä.
Koko homman mahollistavilla urakoitsijalla ja työn teettäjällä kummallakaan sitä ei enemmälti ole.
Se on se Stanan satarosenttia,etitään joka paikasta löysät pois ja alkutuotantopuolella on jo totuttu venymään valmiiksi niin venytään lisää,joku siitä välistä hillot liiviinsä nappaa kumminkin.
Ja tuo Tollo ja Urho tuolla ylempänä,en pahalla tarkottanu.
Ihmisellä on rajansa,on tullu kokeiltua.
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: ja101 - 15.08.23 - klo:07:41
Rahaa on valmistajalla,maahantuojalla,mahollisesti jopa koneen myyjällä.
Koko homman mahollistavilla urakoitsijalla ja työn teettäjällä kummallakaan sitä ei enemmälti ole.
Se on se Stanan satarosenttia,etitään joka paikasta löysät pois ja alkutuotantopuolella on jo totuttu venymään valmiiksi niin venytään lisää,joku siitä välistä hillot liiviinsä nappaa kumminkin.
Ja tuo Tollo ja Urho tuolla ylempänä,en pahalla tarkottanu.
Ihmisellä on rajansa,on tullu kokeiltua.
Kenties näin. Joidenkin urakoitsijoiden hinnoittelu kyllä ihmettelen. Ensin nostetaan hintaa 25% koska kulut löpö yms. Nousseet. Hetken päästä käydään ostamassa kiiltäväpeltinen punavanne vain varuiksi pihalle seisomaan. Tietäen punavanteiden hinnan niin ihmettelen.  ::)

Mut juu kaiketi se raha tuolla ylempänä ketjussa on tavallisempaa. Tällä menolla käy vain niin et uusien kampeiden myynti vähenee kyllä reilusti. Tässä torppariviljelijöiden paratiisissa ei vain uusille isoille koneille löydy riittävästi töitä jotta niiden hankkiminen olisi mitenkään kannattavaa..
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: Oksa - 15.08.23 - klo:08:22
täälläpäin urakoija ostaa käytetyn koneen varalle..  kun ei nykyään taho saaha varaosia nopsaan, kun haaveri sattuu ja sentäs pitää hommat hoitaa kohtuu ajassa.      mutta saattaa olla että kohta loppuu nuokin urakoijat jos raha ei kerta kaikkiaan liiku.   
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: metsajussi - 15.08.23 - klo:11:08
Mut juu kaiketi se raha tuolla ylempänä ketjussa on tavallisempaa. Tällä menolla käy vain niin et uusien kampeiden myynti vähenee kyllä reilusti. Tässä torppariviljelijöiden paratiisissa ei vain uusille isoille koneille löydy riittävästi töitä jotta niiden hankkiminen olisi mitenkään kannattavaa..

Se on ravintoketjun muoto, suurin ja kaunein peto syö huipulla.
Vai pitäisikö puhua ennemmin pyramidihuijauksesta...

Joku niitä uusia vehkeitä kuitekin ostaa kerran sinne huipulle riittää pätäkkää.
Tähän torppaan ainoa täysin uutena ostettu traktori hankittiin vuonna 1962.
Muutama sata tuntia ajettu esittelykone taitaa olla sitten seuraavaksi vähiten ajettu hankinta.
Loput sitten enemmän tai vielä enemmän ajettuja.
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: ja101 - 15.08.23 - klo:11:51
Mut juu kaiketi se raha tuolla ylempänä ketjussa on tavallisempaa. Tällä menolla käy vain niin et uusien kampeiden myynti vähenee kyllä reilusti. Tässä torppariviljelijöiden paratiisissa ei vain uusille isoille koneille löydy riittävästi töitä jotta niiden hankkiminen olisi mitenkään kannattavaa..

Se on ravintoketjun muoto, suurin ja kaunein peto syö huipulla.
Vai pitäisikö puhua ennemmin pyramidihuijauksesta...

Joku niitä uusia vehkeitä kuitekin ostaa kerran sinne huipulle riittää pätäkkää.
Tähän torppaan ainoa täysin uutena ostettu traktori hankittiin vuonna 1962.
Muutama sata tuntia ajettu esittelykone taitaa olla sitten seuraavaksi vähiten ajettu hankinta.
Loput sitten enemmän tai vielä enemmän ajettuja.
Niin eli olet laskenut ettei viljelmäsi koko mahdollista uuden traktorin hankintaa..
Eli jos viljelmät olisivat isompia niin se uuden traktorin olisi kenties kannattavaa, niinkuin kai nyt muutamille isoille tiloille edelleen on et pystyy ostamaan telatraktorit ja telapuimurit. Tietenkään tämä ei lisää yhtään konekauppaa koska ostajia olisi vain vähemmän.

täälläpäin urakoija ostaa käytetyn koneen varalle..  kun ei nykyään taho saaha varaosia nopsaan, kun haaveri sattuu ja sentäs pitää hommat hoitaa kohtuu ajassa.      mutta saattaa olla että kohta loppuu nuokin urakoijat jos raha ei kerta kaikkiaan liiku.   
Toki tälläistä on liikkeellä mut luulisi sen varakoneen voivan olla käytetty ja hieman vanhempikin..
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: Oksa - 15.08.23 - klo:20:32
juuri semmosia nuo hankkina..   monasti joku ihmo himo vaatii hankkimaan uuten koneen kun siinä on niiiin näppärii tikiteknikoita,  mut kun alka viat (  ei fiat ) ni alkaa tulla mieleen kunpa olsikii joku vanhempi kone töihin.       ite motannu tuota valumönttiä mieleiseks ja alkaa kohta olla hyä työhön,  kun vaan kestäis sit..
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: Agronautti - 15.08.23 - klo:20:38


Kun nykyäänkin 20 v. vanhoilla puimureilla ja traktoreilla hommat hoituu ilman nykyajan hienouksia, niin miksi ei hoituisi tulevaisuudessakin , jos edelleen saisi  ostaa uusia karvalakkimallisia koneita?

Tuossa olisi 20v jolla pui vielä seuraavat 20v  ::)
https://www.nettikone.com/sampo-rosenlew/2045-hydroturbo/2307636
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: psymbiote - 16.08.23 - klo:07:41
80 luvun puimuritkin kallistuneet aika reippaasti. 680 sampon sai 5 vuotta sitten 5000€, nykyään samanlainen maksaa melkein 10000€
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: kylmis - 16.08.23 - klo:08:03
Miettikääpä sitä, paljonko puimurit maksaa 20 vuoden päästä ja millaisella kalustolla silloin puidaan. Olisiko niin, että puimurien keski-ikä pyörii 40 vuoden kieppeissä.
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: Oksa - 16.08.23 - klo:08:24
ei taija ihan noin korkialla olla mut yli 30 vuotta kuiteskii.   40 vuotiaat on lähinnä purkaamoilla..           mut miksei käyttäis vanhaa kun käyttö on aika lyhyt ja nopsa aika..   tekniikka kyllä pitäis kestää kuu vuotessa 40 vuotta..
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: jariman - 16.08.23 - klo:09:45
ei taija ihan noin korkialla olla mut yli 30 vuotta kuiteskii.   40 vuotiaat on lähinnä purkaamoilla..           mut miksei käyttäis vanhaa kun käyttö on aika lyhyt ja nopsa aika..   tekniikka kyllä pitäis kestää kuu vuotessa 40 vuotta..

Vanhemmat puimurit lähtee järjestään Puolaan ja lähiseuduille,
Eipä jää koristamaan takapihojen  laaniin, näkyy  rekkoja puimurilastissa
Tienpäällä, kilvissä päätellen puolan, vst  kilvissä, ja muutakin
Vanhempaa maatalouskampetta, maksavat vähän paremmin
Kun  stena ja kuusankoski  ;D
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: bouli - 16.08.23 - klo:12:27
ei taija ihan noin korkialla olla mut yli 30 vuotta kuiteskii.   40 vuotiaat on lähinnä purkaamoilla..           mut miksei käyttäis vanhaa kun käyttö on aika lyhyt ja nopsa aika..   tekniikka kyllä pitäis kestää kuu vuotessa 40 vuotta..

Vanhemmat puimurit lähtee järjestään Puolaan ja lähiseuduille,
Eipä jää koristamaan takapihojen  laaniin, näkyy  rekkoja puimurilastissa
Tienpäällä, kilvissä päätellen puolan, vst  kilvissä, ja muutakin
Vanhempaa maatalouskampetta, maksavat vähän paremmin
Kun  stena ja kuusankoski  ;D
Ihan hiljakkoin tuli Instagramissa vastaan videon pätkät jostain vanhan itäblokin alueelta, siinä kaveri pui ja teki remonttia 410 Sampoon. Oli vielä komea SOK:n tarrakin kyljessä.
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: metsajussi - 16.08.23 - klo:14:29
Multakin on aikojen saatossa lähtenyt pari vanhaa (aitoa) massikkaa Liettuaan. Viimeinen oli Ranskassa tehty malli 440.
Muistan että oli vaikeuksia saada mokomaa kyytiin kun auton ramppi oli liian jyrkkä ja Massikan pöytä ei noussut aivan tarpeeksi korkealle.

Heillä ilmeisesti oli siellä MF-osaavat  korjaajat ja hyvät varaosavarastot. Taas esim NH/Clayson ei olisi kelvannut ollenkaan.
Kyllä siinä melkein sääliksi käy jos pitää vanhan 40-sarjan Sampon kanssa taistella; ei ole niitä vankimmin rakennettuja koneita se.
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: Oksa - 16.08.23 - klo:20:58
juuu, tuo sanpon hennot rakenteet monasti syy romutukseen aika nuorena..   ei ihan kestotavaraa..
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: bouli - 17.08.23 - klo:11:02
Hennossa rakenteessa oli aikanaan puolensa. Olihan Sampojen kulkukyky märässä ihan omasta maailmasta  kun puimureiden rengastus oli mitä oli ja ojitukset vielä heikommissa kantimissa.
Isäkin kävi jonain huonoina syksyinä kylällä puimassa peltoja missä ei Claysoni ollut kulkenut.
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: ht - 17.08.23 - klo:11:26
Jälkiviisaana voi todeta, että monen puimurin (ja muunkin koneen) kulkukyky paranee paljon hankkimalla hyvät ja tarkoitukseen sopivat renkaat.

Mulla oli aikanaan Pori 500, mitä pidettiin kohtuuhyvänä kulkijana pehmeässä, vaikka oli normaalit 80-lukuisert ristikudosrenkaat. 2012 märkänä syksynä tuli sitten 690, missä eturenkaat on vain pykälää leveämmät, ja takana ripakuvioiset  sirkkelinterät. Ihmettelin itsekin, että miten iso on renkaiden vaikutus. Vanhalla koneella olis jääny enemmän vähemmän puimatta; ei olisi kulkenut kurassa mihinkään.
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: Agronautti - 19.08.23 - klo:07:52
Puimureissa Sampon omistaja Mahindra vois Intiassa tehdä ja tuoda jonkin karvalakkipuimurin  ::)
Kylläkin joutuu sen moottorin laittaa nykymääräyksille, mutta muuten ilman mitään sähkövirityksiä puintisäätöjä varten ja tv-näyttöjä koppiin..
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: kylmis - 19.08.23 - klo:08:04
Puimureissa Sampon omistaja Mahindra vois Intiassa tehdä ja tuoda jonkin karvalakkipuimurin  ::)
Kylläkin joutuu sen moottorin laittaa nykymääräyksille, mutta muuten ilman mitään sähkövirityksiä puintisäätöjä varten ja tv-näyttöjä koppiin..
En pitäisi yllättävänä, jos Sammon tuotanto siirrettäisiin vähintään Intiaan, koska Claas Evion/Dominator tehdään Kiinassa ja se kannattaa sieltä raahata Euroopan ja Suomen markkinoille. Puimurin valmistuksessa työn osuus lienee kuitenkin kohtuullisen suuri, siitä se säästö tulisi. Renkaat saisi jo kotimaasta mukaan jne. olisi jopa synergiaetuja löydettävissä.
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: Oksa - 19.08.23 - klo:08:32
eikös jo suuri osa osista valmisteta intian tehtaalla?   ja laatu on jopa parempi kuin kotomaisissa..     ainakin sanovat maalin  olevan parempaa..
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: Toivo Tonta - 21.08.23 - klo:15:59
eikös jo suuri osa osista valmisteta intian tehtaalla?   ja laatu on jopa parempi kuin kotomaisissa..     ainakin sanovat maalin  olevan parempaa..
Onko tähän jotain läheviitettä, HTT ei kelpaa ;D
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: Oksa - 21.08.23 - klo:21:03
ei oo.  ku pelkkä yhen asentajan sanomana..   mut tietäähä nuo,   katteelliset.
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: Agronautti - 03.09.23 - klo:20:21
Jontikalla olis kehitysmaa versiot...

https://www.deere.com/north-africa/en/combines/w-series/w230/

pikkupuimuri.. tarvii laitaa hytti ja paremmat renkaat
Hinta Intiassa n. 30 000 € :P
https://www.deere.com/north-africa/en/combines/w-series/w70/

Euroopassa W330-? ovat Sampo Comia 8-10-12?
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: bouli - 04.09.23 - klo:09:30
Jontikalla olis kehitysmaa versiot...

https://www.deere.com/north-africa/en/combines/w-series/w230/

pikkupuimuri.. tarvii laitaa hytti ja paremmat renkaat
Hinta Intiassa n. 30 000 € :P
https://www.deere.com/north-africa/en/combines/w-series/w70/

Euroopassa W330-? ovat Sampo Comia 8-10-12?
Ja moottori että menee päästöistä läpi.
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: Peukalo - 05.09.23 - klo:21:17
Onhan miullakin uusin traktori jo 38v, Case 1594, kyllä uudempaa tarttis. No eipä tuohonkaan tunteja tule kuin 50 kylvötöistä lähinnä. VM 300 vetää. Vieläkin seisoo paripyörät kiinni veeämmän eessä, josko kylvökeliä tulis.
On uudempaa katseltu, mut ei oo napannu vielä. Mitään vanhoista ei lähde vaihtoon, saavat olla.

Tuontina lähinnä, jos ei kotimaasta löydy.

Puimakone sampo 680 saa olla, vaikka houkuttaisi uudempaan laittaa, mutta menee kuivuri tukkoon helposti vanhallakin.
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: Oksa - 06.09.23 - klo:08:15
suotta tuhlata rahoja noihin.    kun tuntuu et alkaa kohta olla vain tikiäpit se tärkein..      ja laajentaminenhan on somessa suurin synti..   riistäää luontoa!!
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: eevertti - 06.09.23 - klo:10:48
Jontikalla olis kehitysmaa versiot...

https://www.deere.com/north-africa/en/combines/w-series/w230/

Tuollasen kun sais uitettua suomeen😛
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: MJKA - 06.09.23 - klo:17:21
Jontikalla olis kehitysmaa versiot...

https://www.deere.com/north-africa/en/combines/w-series/w230/

Tuollasen kun sais uitettua suomeen😛
Taitaa rakenne olla aika lähellä JD 1144 tai 1155 malleja 1990 - luvulta, ja niissäkin ainakin puimakone vielä sitä edeltäviltä malleilta. Ja hytti oli juuri tuollainen SG2. Olisi ihan soiva peli, ja 6-koneella vielä.
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: Toivo Tonta - 07.09.23 - klo:07:42
Jontikalla olis kehitysmaa versiot...

https://www.deere.com/north-africa/en/combines/w-series/w230/

Tuollasen kun sais uitettua suomeen😛
Taitaa rakenne olla aika lähellä JD 1144 tai 1155 malleja 1990 - luvulta, ja niissäkin ainakin puimakone vielä sitä edeltäviltä malleilta. Ja hytti oli juuri tuollainen SG2. Olisi ihan soiva peli, ja 6-koneella vielä.
Miten olisi tuollaisen tuonti? Ei tarvitse rekisteröidä, eli ei päästöjen väliä, itse ajaa, ei CE merkistä väliä? Miten suhtaudutaan tullissa vai mihin tämä kaatuisi?
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: Oksa - 07.09.23 - klo:08:57
tuollaisella moni ajelisi viljaa läjään vaikka kuin kauan kun vaan sais hankittua..   nykyään laitetaan vain lisää hienomekaaniikkaa jolla ei se viljan hinta paljoa nouse..     mutta saahaan koneelle huippuhinta.
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: MJKA - 07.09.23 - klo:09:08
tuollaisella moni ajelisi viljaa läjään vaikka kuin kauan kun vaan sais hankittua..   nykyään laitetaan vain lisää hienomekaaniikkaa jolla ei se viljan hinta paljoa nouse..     mutta saahaan koneelle huippuhinta.
Juurikin näin, tuossa olisi ihan koettua perustekniikkaa, ja taitaisi muuten " Laukkasen hyllystä" kulutusosat löytyä ettei tarvitse Mumbaista tilata.
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: ansseus - 22.10.23 - klo:12:43
ja herää kysymys kuin paljon se kone onkaan kehittyny tuosta kymmenen vuotta vanhasta?   ja onko parempaan suuntaan?
No ainakin joku turvahömppä on viety pitemmälle,täytyy varmaan puhaltaa pilliin ennen paaluun aloitusta...
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: lahenvainio - 23.10.23 - klo:08:03
Voisko noita kehitysmaa puimureita tuoda maahan ns.  " romuna" maahan  varaosiksi. Ottaisi tullin jälkeen käyttöön. Varmaan aika pian sääntösuomi asiaan puuttuisi ,mutta mikä estäisi kokeilemasta.
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: Oksa - 23.10.23 - klo:08:23
mutta kuka noita käyttäis?    vanhat ei moisiin enää ala kun on päästy jo helppoon makuun ja nuoret ei osais kun niitä ei voi käyttää kännykällä...
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: ht - 23.10.23 - klo:09:31
mutta kuka noita käyttäis?   

Oksa & co.
Otsikko: Vs: On muuten kallis
Kirjoitti: Oksa - 23.10.23 - klo:10:07
jee, mulla jo hyä kone käytössä.   ei ole tarvetta uutelle tuollaselle..   ja kun kohta muutenki loppuu käyttö...