Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe On muuten kallis  (Luettu 14681 kertaa)

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1580
Vs: On muuten kallis
Kyllähän etukuormain tavallisessa traktorissa on kuormaustyöhön aika vihonviimeinen kapistus, mutta monesti välttämätön. Paha pyöräkuormaimella taikka kurottajalla on esim. paaleja pidempi matka ajalle. Kuormaamisessa voittaa kyllä traktorin mennen tullen.

Keväällä tein Bobcatilla muutaman lantakuorman levitysvaunuun lantalasta (Jeantil 10-6), tekee nopeammin kuin 8050 Ht Valtralla. Ei mene aika siihen vekslaamiseen. Pienelläkin koneella voittaa kuormauksessa traktorin hyvällä alustalla, kun aika ei mene velkslaamiseen.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5143
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: On muuten kallis
Myös varustelutason nousu nostaa traktoreiden ja puimureiden hintoja. Kaikenlaisia digitaalisia hienouksia kun on jo ihan perusmalleissakin, ehkä ne helpottaa työtä ja säätämistä? en osaa sanoa. Mutta pitäis olla  enemmän tarjolla myös ihan  karvalakkimalleja perusvarustelulla. Ja vähemmän kehittyneiden maiden markkinoille monet valmistajat tekeekin näitä karvalakkimalleja,  mutta miksi ei Suomeen? Ei kaikki tarvi niitä digihienouksia.

Kun nykyäänkin 20 v. vanhoilla puimureilla ja traktoreilla hommat hoituu ilman nykyajan hienouksia, niin miksi ei hoituisi tulevaisuudessakin , jos edelleen saisi  ostaa uusia karvalakkimallisia koneita?
Hyvää pohdintaa samaa olen itse miettinyt. Nuo päästömääräykset ovat yksi mikä vaikuttaa niinkuin agronautti mainitsikin mut onhan traktori muutakin kuin moottori.

Valtral on Juu hitech malli mut käsittääkseni sitäkään ei ole enää kuin pieniin a ja g sarjaan saatavana. Oma kalusto sitä kokoluokkaa et sellainen vajaa 200 pitäis löytyä et homma pelaisi. Ja kylhän se hinta on silti aika suolainen. Toki tulevaisuudessa voi kiitos seisoa kun ei tarvitse koneen vanhetessa olla kokoajan jotain anturia olla vaihtamassa. En toki tiedä edes et kuinka perus se hitechkaan nykyään enää on. Mut kylhän tuossa selvä markkinarako mielestäni on..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: On muuten kallis
Myös varustelutason nousu nostaa traktoreiden ja puimureiden hintoja. Kaikenlaisia digitaalisia hienouksia kun on jo ihan perusmalleissakin, ehkä ne helpottaa työtä ja säätämistä? en osaa sanoa. Mutta pitäis olla  enemmän tarjolla myös ihan  karvalakkimalleja perusvarustelulla. Ja vähemmän kehittyneiden maiden markkinoille monet valmistajat tekeekin näitä karvalakkimalleja,  mutta miksi ei Suomeen? Ei kaikki tarvi niitä digihienouksia.

Kun nykyäänkin 20 v. vanhoilla puimureilla ja traktoreilla hommat hoituu ilman nykyajan hienouksia, niin miksi ei hoituisi tulevaisuudessakin , jos edelleen saisi  ostaa uusia karvalakkimallisia koneita?
Puimureista viimeinen on Sampo Verrato V4. Siinä on 30 vuoden ajalta lyöty pakettiin kaikki kertynyt kokemus kyseisen mallin valmistamisesta. Mitään hienouksia ei löydy, mutta sillä pui 100ha viljat mennen tullen ja sillä pärjää surkeissakin olosuhteissa. Miinustekijänä on hinta, joka oli jo pari vuotta sitten 140000e. Toisaalta kilpailijat ja isommat tekniset mallit maksavat sitten jo helposti 200ke. Itelläkin on yksi skenaario se, että päivittäisin koneen vielä tähän karuimpaan perusversioon, siinä on ne omat hyvät puolensa.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: On muuten kallis
Tällä menolla ainakin puimurit tuleee loppumaan Suomesta.  Lähes kait kaikki  käytetyt kärrätään Puolaan, koska meillä hinta / laatu suhde on ihan eri luokkaa kuin muualla. Enää ei vanha kalusto ole sitää halutuinta vaan 2000 luvun koneet saavat loppusijoituspaikan sieltä. Olis kait niille tääläkin käyttöä. Toki nykyinen hömppäily ja sadonkorjuuvelvoitteen puuttuminen edesauttaa kehitystä. Entä jos tuet muuttuu ja viljaa oikeasti tarvittaisiin, milläs ne sitten korjataan ?
Puimureita riittää jatkossakin Nettikoneessa ja kauppojen vaihtokonerivistössä, mutta keskikoko kasvaa koko ajan. Tuntuu siltä, että isompia koneita on tarjolla suhteessa selvästi enemmän kuin pienempää kalustoa. Kehitykselle ei ole oikein mitään tehtävissä, isommat tilat eivät pikkukoneilla aja ja sitä myöten konekanta kasvaa. Nämäkin koneet kuitenkin ikääntyvät ja niiden hinta tulee aikojen saatossa laskemaan. Näkisin, että ongelmat keskittyy lähinnä henkiselle puolelle ja säilytystilojen puutteellisuuteen. Itelläkin haraa kovasti vastaan ison koneen hankkiminen, kun on pienten kiulujen kanssa tottunut toimimaan. En ole kuitenkaan kuullut, että joku olisi pettynyt hommattuaan ison, vanhan koneen. Puinti sujuu rivakasti ja tunteja kertyy vähän. Kyllähän nuo isommat mallit on laadukkaammin tehty ja raudan vieressä. On ollut pakkokin, koska niillä puidaan todennäköisesti isoja aloja, suuria satotasoja ja niiltä edellytetään kestävyyttä. Pienemmässä käytössä, heikoilla satotasoilla, koneen pitäisi kestää varsin hyvin. Täysin ilmaisia nämä eivät tietysti ole, mutta siihenhän tämä on nyt mennyt joka sektorilla, että koneitten hinta on noussut monen tilan ulottumattomiin. Vanhoilla koneilla täytyy sitten sinnitellä eteenpäin, eikä se välttämättä ole ollenkaan huono ratkaisu. Tulevaisuudessa monella tilalla on useampi puimuri ja ne ovat monesti vielä samaa tyyppiä, tällöin voidaan koneen hajotessa siirtyä sujuvasti varakoneen käyttöön ja katsellaan sitten sadejaksolla, miten hajonnut kone korjataan. Vaihtoehtoja kyllä riittää, jos vaan intoa riittää tässä hommassa pysyä mukana.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5143
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: On muuten kallis
Myös varustelutason nousu nostaa traktoreiden ja puimureiden hintoja. Kaikenlaisia digitaalisia hienouksia kun on jo ihan perusmalleissakin, ehkä ne helpottaa työtä ja säätämistä? en osaa sanoa. Mutta pitäis olla  enemmän tarjolla myös ihan  karvalakkimalleja perusvarustelulla. Ja vähemmän kehittyneiden maiden markkinoille monet valmistajat tekeekin näitä karvalakkimalleja,  mutta miksi ei Suomeen? Ei kaikki tarvi niitä digihienouksia.

Kun nykyäänkin 20 v. vanhoilla puimureilla ja traktoreilla hommat hoituu ilman nykyajan hienouksia, niin miksi ei hoituisi tulevaisuudessakin , jos edelleen saisi  ostaa uusia karvalakkimallisia koneita?
Puimureista viimeinen on Sampo Verrato V4. Siinä on 30 vuoden ajalta lyöty pakettiin kaikki kertynyt kokemus kyseisen mallin valmistamisesta. Mitään hienouksia ei löydy, mutta sillä pui 100ha viljat mennen tullen ja sillä pärjää surkeissakin olosuhteissa. Miinustekijänä on hinta, joka oli jo pari vuotta sitten 140000e. Toisaalta kilpailijat ja isommat tekniset mallit maksavat sitten jo helposti 200ke. Itelläkin on yksi skenaario se, että päivittäisin koneen vielä tähän karuimpaan perusversioon, siinä on ne omat hyvät puolensa.

Juu täytyy sampolle nostaa hattua hyvästä oivalluksesta mut kylhän tuo hinta laittaa mietteliääksi. Mut kaiketi se on vain niin et ne "hifihienoudet" ei sit lopulta maksa kuitenkaan niin merkittävästi vaan kun koneessa on kuitenkin oltava rungot, puintisysteemit, moottori, akselistot, renkaat jne. Ja kasauskin pitää tehdä niin hintalappua alkaa kertymään. Ja kai tuohon vaikuttaa sekin et kerran mielestäni jossain näyttelyissä kysyin kyseistä konetta niin ei oltu myyty kuin muutama kappale. Nyt jos jokainen tehdään yksilönä niin ei kyl päästä hyödyntämään mitään sarjatuotannon etuja...

Mut vaikka tuolla hintaa onkin niin voi olla ihan hyvä hankinta. Mahdollisimman mekaaninen ja yksinkertainen niin sillä saattaa puida vielä 30v päästäkin ilman suurempia murheita matkan varrella.
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3133
Vs: On muuten kallis
Kyllähän etukuormain tavallisessa traktorissa on kuormaustyöhön aika vihonviimeinen kapistus, mutta monesti välttämätön. Paha pyöräkuormaimella taikka kurottajalla on esim. paaleja pidempi matka ajalle. Kuormaamisessa voittaa kyllä traktorin mennen tullen.



Täysin samaa mieltä, ainoa että ei saa Suomessa vetää kärryä pyöräkoneen perässä. On tommonen 5-8t pyöräkone niin näppärä maatilan kauhakone niin moneen homaan epeli.

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3133
Vs: On muuten kallis
Kun tuubi tos nyt jo jonkin aikaa esitellyt mulle nää eilispäivän puintivärkit, niin se 10-12 jalkaisen kopiton ja mootoriton hinattavan version. Luulis että isobus aikan ja 200hv koneella liikuis. Ei ois ureaa eikä rottia kopissa,


Muistanko väärin, deuzt valmistaa edeleen tosi perus 10-14 jalkaisia kantikaat puimurit jossan jugoslavian alueella? Varmaan hinnoiteltu tosi pieleen tuoda suomeen?

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12106
Vs: On muuten kallis
Ainakin saksankielellä haettaessa kerrotaan M66 TS:ää valmistetun vuoteen 1991 asti.
Artikkeli (sivuilla 3 ja 4) https://www.deutzforum.de/threads/gezogener-maehdrescher-von-deutz-fahr.9189/

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1569
Vs: On muuten kallis
Tällä menolla ainakin puimurit tuleee loppumaan Suomesta.  Lähes kait kaikki  käytetyt kärrätään Puolaan, koska meillä hinta / laatu suhde on ihan eri luokkaa kuin muualla. Enää ei vanha kalusto ole sitää halutuinta vaan 2000 luvun koneet saavat loppusijoituspaikan sieltä. Olis kait niille tääläkin käyttöä. Toki nykyinen hömppäily ja sadonkorjuuvelvoitteen puuttuminen edesauttaa kehitystä. Entä jos tuet muuttuu ja viljaa oikeasti tarvittaisiin, milläs ne sitten korjataan ?

https://youtu.be/05TbZQ-iIXs?t=308

Siellä ne Ukrainan? mailla pui Suomesta viedyillä Sampo/Massikoilla kuin tyhjää vain... Tuossakin lohkokoko ihan kiitettävä ja pikku massikalla turataan menemään..
Aika siisteinä pitäävät puimurinsa ja jobbareitten videoita kun katsoo niin onkohan niitä sitten uudelleen maalattu???

https://youtu.be/4sc8gOCZZmQ

Tuossa kohdin kerrotaan hinnat... Usan dollareina vai ?
https://youtu.be/4sc8gOCZZmQ?t=66

kopiton 580 14200$
680 : 16200$

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: On muuten kallis
mutta kuka jamppa moisella ilkiäis lähteä pellolle.   kun pitää olla niin aerotynämeettisesti muotoiltu puimurikii,   ei  koppi paljon häpiä henkilöautosta...  kromia vähemmän mutta muotoa piisaa...

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3133
Vs: On muuten kallis
Ainakin saksankielellä haettaessa kerrotaan M66 TS:ää valmistetun vuoteen 1991 asti.
Artikkeli (sivuilla 3 ja 4) https://www.deutzforum.de/threads/gezogener-maehdrescher-von-deutz-fahr.9189/

Juu, tuubissa on vihreitä hinattavia m66, mutta tarkoitin Tekeekö vielä koilisia ja moottorilla aika alkeelisia perus puimureita.
tämä
https://konedata.net/puimurit/fahr-deutz-fahr/deutz-fahr-c5205-c5305-2017/

AP1982

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 73
Vs: On muuten kallis
Tuossa kun tuli uutta Evion Claasia käytyä katsomassa kysyin myös hintaa.. Pienin malli, oliko 4.9m pöydällä oli suoralla kaupalla luokkaa 200ke sis alv. Vuosinsitten Agco kauppasi V4 Sampoa 118ke alv0 ja tässä ei ole edes ilmastointia ja renkaat 460/85R34! Näitä kun vertaa niin Claas on suorastaan edullinen mielestäni. Toki kumpaankaan ei minulla varaa ole..

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1580
Vs: On muuten kallis
Myös varustelutason nousu nostaa traktoreiden ja puimureiden hintoja. Kaikenlaisia digitaalisia hienouksia kun on jo ihan perusmalleissakin, ehkä ne helpottaa työtä ja säätämistä? en osaa sanoa. Mutta pitäis olla  enemmän tarjolla myös ihan  karvalakkimalleja perusvarustelulla. Ja vähemmän kehittyneiden maiden markkinoille monet valmistajat tekeekin näitä karvalakkimalleja,  mutta miksi ei Suomeen? Ei kaikki tarvi niitä digihienouksia.

Kun nykyäänkin 20 v. vanhoilla puimureilla ja traktoreilla hommat hoituu ilman nykyajan hienouksia, niin miksi ei hoituisi tulevaisuudessakin , jos edelleen saisi  ostaa uusia karvalakkimallisia koneita?

Päästömääräykset estää karvalakkimaiden traktorien ja puimurien pääsyn Euroopan markkinoille.
 Joku uusi mf 135 kopio pikkuhommiin tai mf 399 isompiin  olis kyllä kiva...


Luulisi olevan noille karvalakki koneille kysyntää. Ja varmaan isommillekin kuin mitä aikoinaan tehtiin. Ei mihinkään urakoitsijan käyttöön varmaan menisi. Tuo 399 marssikka tai vähän pirteämpi 905 vois olla moneen paikkaan soiva peli ja tietty neli pyttyset.

MKH

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 333
Vs: On muuten kallis
Tuossa kun tuli uutta Evion Claasia käytyä katsomassa kysyin myös hintaa.. Pienin malli, oliko 4.9m pöydällä oli suoralla kaupalla luokkaa 200ke sis alv. Vuosinsitten Agco kauppasi V4 Sampoa 118ke alv0 ja tässä ei ole edes ilmastointia ja renkaat 460/85R34! Näitä kun vertaa niin Claas on suorastaan edullinen mielestäni. Toki kumpaankaan ei minulla varaa ole..
https://www.hankkija.fi/Liitetiedostot/Docs/pankki/hankkija380x460.pdf
Pikkusen on hinnat noussu siinä kolme vuotta vanhoja tarjouksia, avero 160 lähti vielä 99990€ alv/0.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: On muuten kallis
hieman myyjät epäili et onko vuosien paine nyt laitettu hintoihin.   muuten hankala noita nousu% selittää...