Umpikujahan tuosta tulee.
Oma kalusto jossain vaiheessa lopussa, uudet liian kalliita, samoin urakoitsijan käyttö maksaa liikaa.
Mitä jää jäljelle?
Samaa miettinyt. Viljely ei anna riittävää kannattavuutta jotta voisi ostaa pihan täyteen kiiltävää rautaa. Urakoitsijan käyttö ei monessakaan kohtaan ole järkevää kun lasku olisi niin iso ettei sitä pyörtymättä pystyisi maksamaan..
Nyt menty sillä et aivan pakollisia koneita uusittu mut nyt ei ole varaa enää siihenkään. Tarvittavien kalustojen uusien hinnat ovat aivan tähtitieteellisiä. Vanhat kaipaavat aina vain enemmän ja enemmän remonttia. Siihenkin väsyy
Mut juu empä todellakaan tiedä kuinka homma toimii esim 10 tai 20 vuoden päästä..
Sitten tulee vielä sekin että kohtuukuntoiset käytetytkin loppuvat kotimarkkinoilta kun uusia ei osteta. Ulkomailta varmaan löytyy paremmin.
Jos talouden yhtälöön ei löydy ratkaisua jää yhdeksi vaihtoehdoksi työmenetelmien muuttaminen. Esim paalaushan on isommassa mittakaavassa varmaan se kallein tapa tehdä rehua ja sen voi pyrkiä pitämään mahdollisimman vähäisenä. Silloin kärsii urakoitsijan laskun tai sietää huonomman oman koneen.
Jos sopivia ystäviä ja naapureita löytyy niin konehommissa voi kokeilla erilaisia yhteistoimintamalleja. Yhteisomistusta, vaihtotyötä, vuokrausta tms.
Ainahan tämmöiselle ei ole mahdollisuutta, syystä tai toisesta.
Juu tuokin totta et hyvät vaihdokit vähenee. Toki vaihdokkien hinnat ovat myös nousseet et niiden vähienkin menekki saattaa vähentyä. Saattaapa käydä niin et muutaman vuoden vanhasta kampesta pyydetään enemmän kuin uutena maksanut
Tuota tuontikone hommaa ei ole itse tullut kokeiltua. Olen ehkä liian pelkäävä et sieltä tulee täyttä paskaa jos ei itse konetta näe ennen ostopäätöstä.
Työmenetelmien muuttaminen on Juu yks. Esim. Perinteisestä kyntö, tasauäestys, äestys, kylvö systeemistä kun siirtyy suorakylvöön niin koneet vähenee kummasti. Ne satunnaiset muokkaustarpeet hoituu niillä vanhoillakin. Mut aina ei tietysti pysty vähentämään. Ja kylhän tää mun luomu-ura kulkee iha väärään suuntaan.
Nää yhteistyökuviot olisi kovinkin kiinnostavia mut kokemukset ovat olleet melko huonoja. Muutamia yhteiskoneita on ollut ja on edelleen. Aina kun sen haet saat alkaa korjaamaan ekaks.
Jokin vuokraussysteemi jossa olisi joku "hallinnoitsija" voisi toimia satunnaisiin tarpeisiin mut kriittisiin koneisiin joita kaikki tarvitsevat samaan aikaan niin tuokaan tuskin toimii. Aikaikkuna on vain niin pirun lyhyt monesti.
Et kyl niitä ongelmia on nyt ja tulevaisuudessa. Edelleen taitaa se ainut konsti et nyrkit rasvassa ja omaa tietotaitoa vain kartutettava lisää koneiden korjauksesta.