Uusimmissa koneissa oli keksitty jo muunnin joka osasi jarruttaakin, ainakin Volvon viimeisissä tuollainen oli. Ilmeisesti sitten Valmeteissakin.
Kockumissa, Lokomossa ei kai ollut. Tuon artikkelin mukaan se oli joskus vain Volvon erikoisuus:
https://www.koneviesti.fi/metsa/d22c051f-753f-5ba7-b2ba-275e696b55cc
En tunne rakennetta mutta tuon mukaan 'vapaakytkimellinen staattoripyörä' mahdollisti moottorijarrutuksen. Muunninhan on 3-osainen, pumppupyörä, välissä oleva staattorisiivikko ja sitten turbiinipyörä.
Mutta öljyn määrällä noiden käyttäytymistä voi tosiaan säätää, järkevissä rajoissa toimien.
Liekö tuossa Volvossa ollut sama 2-portaisella hydrodynaamisella momentinmuuttimella varustettu ns. power shift-vaihteisto, Allison TT 2421 - 1, tai vastaava edelleen kehitettynä. Uudemmassa Valmet 882 K:ssa oli 4-vaihteinen Clark (4F+4R) ja siinä kyllä moottorijarrutus toimi. Samoin moottorijarrutus toimii 3F+3R Clark'issa, jota on käytetty esmes Valmet 862 K:ssa, FMG Lokomo 910:ssä ja ainakin Länkkärin 840 mallissa.
Valmet 882 K -kuormatraktorin käyttöominaisuudet, valmistusvuosi 1974 Myös henkilöauton (vm-2001) amerikanautomaatissa moottorijarrutus toimi vallan hyvin. Kerran reilussa alamäessä 80 km/h alueella vakkari tienopeuteen säädettynä hätkäytti oikein kunnolla, kun moottori alkoi yht'äkkiä huutaa kierroksilla. Nopeuden ylityksestä johtuen vakkari oli vaihtanut kolmoselle. Ei ollut virhe eikä sattumaa, koska sama tapahtui parin kolmen vuoden kuluttua uudestaan samassa paikassa