Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe MF dyna 4 ja 6  (Luettu 8181 kertaa)

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7101
  • karkki vai keppana?
Vs: MF dyna 4 ja 6
Eikö noissa -02 teollisuusmalleissa jo ollut eli -12.ssa?
Joo, ajattelin sen olleen pelkästään kaivinkoneiden alla? Ei ole tietoa onko kuinka ollut ihan traktorina, ei kyllä ole tietoa missä töissä nuo myöhemmät muunninkoneet ovat olleet ja mitä määriä tehty?
615M ja 715M muunnin suunnanvaihdin ja 815M muunninvaihteistolla.
pessimisti ei pety!

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9714
Vs: MF dyna 4 ja 6
812 vm-85 ittellä kaivurissa ja kytkimenä normaali nestevälitteinen levykytkin ja pari vaihdekeppiä.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7101
  • karkki vai keppana?
Vs: MF dyna 4 ja 6
812 vm-85 ittellä kaivurissa ja kytkimenä normaali nestevälitteinen levykytkin ja pari vaihdekeppiä.

-83 tuli -05 sarja markkinoille, tosin ei niitä taidettu kaivinkoneen alle enää laittaa?
pessimisti ei pety!

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9714
Vs: MF dyna 4 ja 6
Niin empä mää tiärä koska tuo alusta on tehty. Rekisteri ottees on vuosimallina -85. Työkone jne...

Perussuomalainen porvari

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4600
Vs: MF dyna 4 ja 6
eli tuo meinaa???   ite oon nuista ulkona kulumiukko...     mut seuraavaa aatellen...
Ei ole mistään uutuus tuotteesta kyse, traktoreissakin käytetty yli 70v.
Turbiini luistaa kuten normi kytkin jalan avustamana, moottorin vääntö ei lisäänny, mutta ei sammu eikä kuopase niin helposti tyhjää.
Etkö tosiaan ole koskaan mitään turbiini vehjettä ajanut? Trukeissakin melkein kaikissa.

En ole itsekään koskaan turbiinikytkimellä varustettua vehjettä ajanut.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65237
Vs: MF dyna 4 ja 6
ei ole sattuna käsiin moista ja muistelen isäukon haastaneen kui porshessa oli turpiini joka anto nätisti periks ku kynti rinnettä ja kivi sattu vastaan..    haasto jostain suhinasta ku löysäs tms..    en enää niin muista..   joskus 1950....jotain.

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 368
Vs: MF dyna 4 ja 6
Ja momentinmuuntimia ei taida missään tavallisissa maatalousvehkeissä edes olla... lähinnä jossain lusikkahaarukoissa ja pyöräkuormaajissa. Ja jossain kurottajissa?
Muunnin on lähinnä raskaamman erikoiskaluston juttu.

Vanhemmissa punavanteisissahan oli paljon turbiinikytkimiä. Ja joissakin Valtroissa.

Taidan hakea lisää sekametelisoppaa...

Ei taida nykyään olla momentinmuuntimia mutta olihan esim. Fendtissä ennen varioita oikea momentinmuunnin ja vielä lukolla:
https://konedata.net/traktorit/fendt/fendt-favorit-611-ls-615-ls-1984-87/

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 562
Vs: MF dyna 4 ja 6
Uusimmissa koneissa oli keksitty jo muunnin joka osasi jarruttaakin, ainakin Volvon viimeisissä tuollainen oli. Ilmeisesti sitten Valmeteissakin.
Kockumissa, Lokomossa ei kai ollut. Tuon artikkelin mukaan se oli joskus vain Volvon erikoisuus:
https://www.koneviesti.fi/metsa/d22c051f-753f-5ba7-b2ba-275e696b55cc
En tunne rakennetta mutta tuon mukaan 'vapaakytkimellinen staattoripyörä' mahdollisti moottorijarrutuksen. Muunninhan on 3-osainen, pumppupyörä, välissä oleva staattorisiivikko ja sitten turbiinipyörä.

Mutta öljyn määrällä noiden käyttäytymistä voi tosiaan säätää, järkevissä rajoissa toimien.
Liekö tuossa Volvossa ollut sama 2-portaisella hydrodynaamisella momentinmuuttimella varustettu ns. power shift-vaihteisto, Allison TT 2421 - 1, tai vastaava edelleen kehitettynä.  Uudemmassa Valmet 882 K:ssa oli 4-vaihteinen Clark (4F+4R) ja siinä kyllä moottorijarrutus toimi. Samoin moottorijarrutus toimii 3F+3R Clark'issa, jota on käytetty esmes Valmet 862 K:ssa, FMG Lokomo 910:ssä ja ainakin Länkkärin 840 mallissa.

Valmet 882 K -kuormatraktorin käyttöominaisuudet, valmistusvuosi 1974

 Myös henkilöauton (vm-2001) amerikanautomaatissa moottorijarrutus toimi vallan hyvin. Kerran reilussa alamäessä 80 km/h alueella vakkari tienopeuteen säädettynä hätkäytti oikein kunnolla, kun moottori alkoi yht'äkkiä huutaa kierroksilla. Nopeuden ylityksestä johtuen vakkari oli vaihtanut kolmoselle. Ei ollut virhe eikä sattumaa, koska sama tapahtui parin kolmen vuoden kuluttua uudestaan samassa paikassa

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8353
Vs: MF dyna 4 ja 6
Mulla on 655 Valmetti turbiinilla ja etukuormaajalla ja Manitou 634-120 LSU muuntimella. Aika samalla lailla ne ajossa käyttäytyy. Kuormatessa puskuvoima lisääntyy kaasua painaessa ja molemmilla saa samalla lailla kauhan täytettyä ilman että pyörä pahasti luistaa. Myös millintarkka eteneminen onnistuu kummallakin. Siirtoajossa Manitou hyytyy mäkiin enemmän, mutta siinä on huonompi teho/painosuhde.
Porshe Super turbiinilla löytyy myös tallista, mutta sillä ei ole koskaan kuormattu.
Mystinen kesälaatumies