Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valtra Q  (Luettu 12277 kertaa)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 67919
Vs: Valtra Q
ite ihmotellu noita pikavaihteita.   eiks net ole aika yksinkertaisia rakenteeltaan?        punavanne kolahtaa joka kerta kun vaihtaa,  ( automatikalla,  joka toimii joskus,  tahi sit manuaalisesti )   kierroksien mukaan auto vaihtuu välillä nopsaan ja välillä miettien.   ja sit taas manualina nykäsee joka kerta..    lie kuitenkin semmonen henkilaite?

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26774
  • vastustan
Vs: Valtra Q
Powershift ja robottilaatikot ei kestä? Mites esm volvon perus I shift, massaa ja voimaa pikkasen enemän kuin trktoreissa, ehkä. Entäs nyt pyöräkoneet ja dumperit, powershiftejä ja rääkki tallapohjassa, vaihdetaan niillä.

Toisaalta, suuntaa vahtaeesaa kuulee selvästi kolahdus Ishiftstä.
nämä kuorma-auton laatikot ei kyllä pakoilla pelaa vaan siellä on kytkin ja ratasvaihteisto tai tuossa volvossa taitaa olla kaksoiskytkin :-\ :-\ :-\ :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4570
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Valtra Q
ite ihmotellu noita pikavaihteita.   eiks net ole aika yksinkertaisia rakenteeltaan?        punavanne kolahtaa joka kerta kun vaihtaa,  ( automatikalla,  joka toimii joskus,  tahi sit manuaalisesti )   kierroksien mukaan auto vaihtuu välillä nopsaan ja välillä miettien.   ja sit taas manualina nykäsee joka kerta..    lie kuitenkin semmonen henkilaite?

Taitaa nämä erilaiset käyttäytymiset johtua siitä sähköälystä ja ohjelmasta joka laatikkoa ohjailee. Itse laatikossa ei kyllä mitään miettimistoimintoja tai muita epämääräisyyksiä ole...

Tulee mieleen joku vanha TopGear-jakso jossa joku vekotin toimi Race-asetuksilla kuin unelma. Sitten tavallisessa ajomoodissa kommentti siitä kun kuski veti vaihtoviiksestä oli jotain seuraavaa:

"vaihteisto miettii auton alla että mitähän nyt pitäisi tehdä? Leipoa kakku? Ei kai ... ajaa nurmikko? Ei kyllä sitäkään, hmm.. Mutta haa, minähän olen vaihteisto ja kuski haluaakin kolmosta tupaan!"

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26774
  • vastustan
Vs: Valtra Q
ite ihmotellu noita pikavaihteita.   eiks net ole aika yksinkertaisia rakenteeltaan?        punavanne kolahtaa joka kerta kun vaihtaa,  ( automatikalla,  joka toimii joskus,  tahi sit manuaalisesti )   kierroksien mukaan auto vaihtuu välillä nopsaan ja välillä miettien.   ja sit taas manualina nykäsee joka kerta..    lie kuitenkin semmonen henkilaite?

Taitaa nämä erilaiset käyttäytymiset johtua siitä sähköälystä ja ohjelmasta joka laatikkoa ohjailee. Itse laatikossa ei kyllä mitään miettimistoimintoja tai muita epämääräisyyksiä ole...

Tulee mieleen joku vanha TopGear-jakso jossa joku vekotin toimi Race-asetuksilla kuin unelma. Sitten tavallisessa ajomoodissa kommentti siitä kun kuski veti vaihtoviiksestä oli jotain seuraavaa:

"vaihteisto miettii auton alla että mitähän nyt pitäisi tehdä? Leipoa kakku? Ei kai ... ajaa nurmikko? Ei kyllä sitäkään, hmm.. Mutta haa, minähän olen vaihteisto ja kuski haluaakin kolmosta tupaan!"
eipä se helppoa ole tuotakaan kehittää, toinen valittaa kun tuntuu pieni nykäys vaihtaessa, toinen taas valittaa että ei kestä kun ajovoimanoton perässä on upottavalla suolla enempi vetäviä rattaita kun keskivertomaatilalla....

toinen taas valittaa kun heinäkoneessa pellit helähtää pyörimään laitettaessa, toinen noituu että jyrsin ei lähde pyörimään kun on ensin ajettu neljällä sadalla hepalla sammuksiin terveeseen kuusenkantoon ;D ;D ;D ;D
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4570
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Valtra Q
eipä se helppoa ole tuotakaan kehittää, toinen valittaa kun tuntuu pieni nykäys vaihtaessa, toinen taas valittaa että ei kestä kun ajovoimanoton perässä on upottavalla suolla enempi vetäviä rattaita kun keskivertomaatilalla....

toinen taas valittaa kun heinäkoneessa pellit helähtää pyörimään laitettaessa, toinen noituu että jyrsin ei lähde pyörimään kun on ensin ajettu neljällä sadalla hepalla sammuksiin terveeseen kuusenkantoon ;D ;D ;D ;D

Tässä on aika lailla totuus .... :-)

Kestävästäkin voi kyllä tehdä hyvin käyttäytyvän. Jos haluaa ja osaa :-)

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3222
Vs: Valtra Q
Juuri noin, kaikille sopivaa ei voi olla.

En ole tehnyt töitä näillä moderni alta 10v luksus koneilla, mutta muistan niin hyvin ht kun se tuli ja se auto asento, pikavaiteissa, toimiko se ikinä missään? Ja se kytkin? Useampi ht ajannut myös 141? sama juttu, Silloin kakskytä v sitten nyyskyn ts powershifti, siinä joku automatiika joka toimi, esm lähestyt risteystä, painoit kytkintä ales, traktori liikui, nosta kytkin, "oikea" vaihde se laittoi itsestään, huomaamatta. Ht ssä, jos semmosta kokeili niin ensi kokeili se isoin vaihde, sitten miltei tukehtui, sitten vauhti jo tippui sen verta että kun se tajus laittaa pienempi niin sekin oli liikaa jka sammui koko laite. Ja olihan jo silloin nyyskyllä noissa tm? alkaen usempia moodeja miten se vaihtaa kuormituksen mukaan ja toimi se?

Jcb 6 lovinen kyllä kytkee niin nätisti ett ei huomaa edes, kuten noi vanhat joka hyppi ja kolahdus kun vaihtoi.

I shifti kun ne tekee kunnallistöitä esm pesuhommia vekslaa ja ryömii, isoilla vesipytyillä, toimii se siinä vaan.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2574
  • Etelä-Karjala
Vs: Valtra Q
FH Volvon I-Shift on robottilaatikko, ei powershift eikä kaksoiskytkinlaatikko. Normaali kolmivaihteinen päävaihteisto, 2-portaiset aluevaihtaja ja puolittaja eli yhteensä 12 vaihdetta. Normaali levykytkin moottorista riippuen 1- tai 2-levyisenä. Rastilistalta myös ryömintävälitykset.

Pienempiin Volvoihin (FE?) saa kaksoiskytkinlaatikon.

Fendtin laatikosta olen kuullut organisaatiossa pitkään työskenneeltä henkilöltä, että vaihdelaatikkokustannus on työnkuvasta riippuen 1-1,5 € / käyttötunti.

Powershiftissa kolahdus vaihdettaessa ei tule pakoista, vaan voimansiirrossa olevien rattaiden välyksistä.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5969
Vs: Valtra Q
Powershift ja robottilaatikot ei kestä? Mites esm volvon perus I shift, massaa ja voimaa pikkasen enemän kuin trktoreissa, ehkä. Entäs nyt pyöräkoneet ja dumperit, powershiftejä ja rääkki tallapohjassa, vaihdetaan niillä.

Toisaalta, suuntaa vahtaeesaa kuulee selvästi kolahdus Ishiftstä.
Powershiftit ovat kovin vanha keksintö, jenkit toteuttaneet hyvinkin vahvoja niitä jo vaikka kuinka kauan. Ja siellä ne isot koneet tehtiin oikeasti lähinnä raskaaseen vetoon eikä paalinkeräilyyn...


Case IH:n historiikki kirjassa on maininta Magnumista jolla oli vedetty Argentiinassa ihan pelkästään isoa jankkuria, kone tuli ensimmäisen kerran pajalle vähän yli 20000h ajettuna ja silloinkin siksi että sitä oli lavettisiirrossa kolhittu, varsinaista mekaanista vikaa ei siinä vaiheessa vielä ollut.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 67919
Vs: Valtra Q
eiks nuo magnumit ole niitä kestävimpiä caseita?