Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Sähkölohko Valtraan  (Luettu 6220 kertaa)

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3122
Vs: Sähkölohko Valtraan
On propo lohkoja jossa vipu samassa myös,

Foordeissa, jo 6600ssa on säädettävissä ulkopuolen hyd kuinka herkästi potkii pois kun tulee ns päähän asti. pito tai ei, kaikkea siinä välist, jo seiskytluvula...

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4370
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Sähkölohko Valtraan
En ihan ehkä jummartanut kysymystä, mutta tosiaan jos sähkölohkossa on myös mekaaninen käyttömahdollisuus niin vastaus on kyllä. Useimmissa tuota mahdollisuutta ei ole.

Muutenhan sähkö(propo)lohkoa voi säätää sähköllä yhtä tarkasti kuin manuaalilohkoa, sillä erolla että siihen ohjausälyyn voi yleensä vielä ohjelmoida kiihtyvyydet, hidastuvuudet ja max. liikenopeuden, mahdollisesti myös minimin.
Jos kyse on on/off-sähkölohkosta niin sitten se on kaikki tai ei mitään... sillä ei paljoa hifistellä.
olettaisin että esimerkiksi nostokoreissa, kappaletavaranostureissa, puuautojen nostureissa ja sora-autojen kipeissä pääsee kyllä mekaanisesti käyttämään toimintoja , pakkohan se on jos esimerkiksi nenkilönostokoria käytetään :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Juu näitä löytyy ihan kaikkia mahdollisia variaatioita. Karoja liikutellaan käsin, mekaanisilla rajakytkimillä, paineilmalla, sähköllä, hydrauliikalla ja kaikkien näiden yhdistelmillä.  Henkilönostokori ei kyllä vaadi kuin hätäkäyttömahdollisuuden alhaalta, monissa esim kääntö tehdään hätätilassa veivillä ja kaikkia ei taida saada manuaalisesti kuin sisään ja alas. Kappaletavaranosturit tuppaavat olemaan langattomia mutta niissä on kyllä täysi vipuarsenaalikin tavallisesti. Ihan syystä että kun sen radio-ohjaimen akku kuitenkin loppuu ja toista ei ole muistettu ladata...

(korjaus: ajattelin henkilönostinta, en -koria). Korit taitaa liikkua radiolla ja varakäyttö sitten vivuilla kuten kappaletavaranosturitkin).

Tuo sanomani 'useimmiten ei' koski lähinnä traktoreissa ja maatalouskoneissa olevia sähkölohkoja, ei laajempaa skaalaa toteutuksia. Jossain traksassakin taitaa nostolaitetta saada kumilutkun läpi karan päästä työkalulla tökkäämällä jotenkin käsinkin komennettua, mutta sitä nyt en varsinaiseksi käsikäyttöoptioksi laskisi.
Ei taida oikein metsäkoneissa tai kaivureissakaan manuaalivipstaakeja olla? Monesti jo lohkon fyysinen sijainti tekee manuaalikäytön lähes mahdottomaksi.

Myöskään Valtran ja JD:n sähköisissä lohkoissa en käsivipstaakeja ole nähnyt, mutta en nyt hirmu tarkkaan ole etsinytkään. Lienee extraa joka pitää valmistajan erityisesti haluta ja tilata. Ja poikkeukset vahvistavat kaikki säännöt.

Viimeksi muokattu: 05.01.22 - klo:23:21 kirjoittanut metsajussi

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Sähkölohko Valtraan
En ihan ehkä jummartanut kysymystä, mutta tosiaan jos sähkölohkossa on myös mekaaninen käyttömahdollisuus niin vastaus on kyllä. Useimmissa tuota mahdollisuutta ei ole.

Muutenhan sähkö(propo)lohkoa voi säätää sähköllä yhtä tarkasti kuin manuaalilohkoa, sillä erolla että siihen ohjausälyyn voi yleensä vielä ohjelmoida kiihtyvyydet, hidastuvuudet ja max. liikenopeuden, mahdollisesti myös minimin.
Jos kyse on on/off-sähkölohkosta niin sitten se on kaikki tai ei mitään... sillä ei paljoa hifistellä.

Juurikin näin kysyin ja kiitos vastauksesta . Itseasiassa yks asiakas kysy multa miten ne toimii ja lupasin kysyä täältä .

Nuo ohjelmoitavat sitten tietokoneen vaatii ? Vaatiiko ?

Jotenkin osasin odottaa tätä tapahtumaa.

Tulihan se sieltä.  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Face tuuttas varattua ;D

Kuinka niin ?

Metsäjussi on niitä harvoja jotka oikeasti tietää asioista .

Tässä on aina tällainen outo jatkumo. Eli jos joku asiakas kysyy sorkalta neuvoa, niin sorkka lupaa selvittää asian agronetin kautta. Tekeekö sellainen asiakas ko. tiedolla mitään, jos sitä pitää ensin kysyä sorkalta? Toivottavaa ainakin olisi, että sorkka laittaisi vastauksen linkin asiakkaalle, eikä ryhtyisi sitä omin sanoin selvittämään. Ja miksei laittaisi. Senhän sorkka osaa.  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Ei Kaikki ole tuollaisia jotka ei anna maailman kehittyä .
Yks hydrauliikkapaja ihmetteli miks mää noita telineitä ite väsään . Vastasin et siks et saan ne halvemmalla ja sellaisen kuin tarviin .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

taneli

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 193
Vs: Sähkölohko Valtraan
Alan kallistua paineilmavaihtoehtoon. Paineilmasylinteri käyttää mekaanista vipua ja 12 V kompura koppiin. Osat on huomattavasti halvempia, kuin hydrauliikkaosat ja helpompi asentaa.

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1324
Vs: Sähkölohko Valtraan
Alan kallistua paineilmavaihtoehtoon. Paineilmasylinteri käyttää mekaanista vipua ja 12 V kompura koppiin. Osat on huomattavasti halvempia, kuin hydrauliikkaosat ja helpompi asentaa.

#### tarvii se paineilmasylinterikin sähköisen venttiilin, oma rakentelu
Siinäkin.

Kysy  hydrauliliikkeestä komponenttipakettia , osaavalta henkilöltä, kun
Kysyy, saa toimivan  systeemin, arkipäivän juttuja niille.

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3122
Vs: Sähkölohko Valtraan
Jos tyydyt on of hydrauliikaan, flowfit mm kattelin just cetop 3 ja pohjaaatta ois päälle satanen, jos vickersi toinen satanen. Jos ryöstät ek syötöstä, se tulis siihen linjaan, vähän nippeliä. Noston se että kun kerta painallus se nousee, joku aika relen kautta, laskun samlla periaattella, Yksitoiminen se vois olla?

jupe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 678
Vs: Sähkölohko Valtraan
siihen ek venttiilin kanssa samaan sarjaan on helpon kytkeä varmaankin.  Itse mietin sellaista ratkaisua a-sarjaan kun siinä minusta liian alhaalla hydraulivipu kun oli ilmapenkki, että olisin vaihtanut koko ek lohkon 3 karaiseen sähkölohkoon ja siitä olisi se 1 lohko ek-kepin peukalorullalla ohjattava letkutettu taakse.  ei olisi tarvinnut kurotella omaan vipuun.

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3122
Vs: Sähkölohko Valtraan
https://www.youtube.com/watch?v=FITIWfuS1a8

Tossa esitelee propoa, siinä vastaus että lytyy myös aikaviivee kytkimellä, totahan ois se mitä kaipaat?

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7071
  • karkki vai keppana?
Vs: Sähkölohko Valtraan
Lainaus
Myöskään Valtran ja JD:n sähköisissä lohkoissa en käsivipstaakeja ole nähnyt
Ainakin JD:n nostolaitteen saa mekaanisesti ohjattua, hätäkäytöllä. Helppo olisi toteuttaa lohkojenkin hätäkäyttö kun toimivat "moottoreilla".
pessimisti ei pety!