Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: taneli - 03.01.22 - klo:20:36

Otsikko: Sähkölohko Valtraan
Kirjoitti: taneli - 03.01.22 - klo:20:36
Olisi tarve saada 6850 Valtraan 1-toiminen sähköohjattu hydrauliikkalohko.

Onko joku moista rakentanut?

Toinen vaihtoehto voisi olla jokin toimilaite, joka mekaanisesti liikuttaa vipua.
Otsikko: Vs: Sähkölohko Valtraan
Kirjoitti: metsajussi - 03.01.22 - klo:22:55
Jos tuohon tarpeeseen voi 'uhrata' yhden niistä mekaanisista lohkoista niin voihan sen rakennella siihen perään, siis liittää ihan pikaliittimiin. Sähköventtiilin karaksi pitää kai valita avoimella keskiasennolla oleva kara. B-lähdön voi tulpata ja käyttää venttiilistä vain kahta kuvassa vasemmanpuoleista asentoa. Ns. moottorikara.

Reilumman tuoton tapauksessa saattaa 1-toiminen lasku hidastua kun paluuseen menee sekä pumpun tuotto että laskeutuva taakka. Jos siis se mekaaninen lohko alkaa ahdistaa.
Otsikko: Vs: Sähkölohko Valtraan
Kirjoitti: metsajussi - 03.01.22 - klo:23:08
Äh, mä olen nyt liian nukuksissa. Tuo mun versio tuolla karalla sitten vain nostaa tai laskee, ei pidä paikallaan.
Pitää miettiä kun on vähän pirteämpi. Ajeltiin juuri autolla joku 170 km niin että oli 6-7 astetta pakkasta ja tihmuuttaa vettä. Jäätyy mm. ajovaloihin kun ei ledit lämmitä tarpeeksi... lopulta ei oikein enää valot näytä ja tarvii sopivin väliajoin sulatella jollain...
Otsikko: Vs: Sähkölohko Valtraan
Kirjoitti: Oksa - 04.01.22 - klo:08:00
tuosta ledien jäätymisestä eilen rehukuskin kans juttua.  aika kiva kun on tuollaisia kelejä ja tekniikka ei annakaan armoa.   vanhat halokeenit läm,peni sen verran et pysy sulana.    ja ainoat valot tuossa rehuautossa oli ylimääräiset huomiovalot jotka pysy näkyvänä..    näin siis takaapäin.              ja niistä jepet valitellu jo aikanaan..

 eiks ikhlla ollu joku ihan valmis paketti tuollaiseksi lisälohkoksi?     muistelen tuota kun mietin aikoinani punavanteeseen lisälohkoa.
Otsikko: Vs: Sähkölohko Valtraan
Kirjoitti: metsajussi - 04.01.22 - klo:08:42
No niin, nyt on nukuttu :-)

Tuolla onnistuu kun kytkee itse B:n ja tankkilinjan yhteen.

Keskiasennossa paine kiertää vapaasti ympäri tankkiin ja toimilaite on suljettu.

Vasemmalla paine menee toimilaitteelle ja tankki sen yhdistyy lisälenkin kautta itseenä (merkityksetön).
Oikealla paine kiertää sen lisälenkin kautta tankkiin ja toimilaite yhdistyy myös tankkiin eli se laskee (jos on sylinteri).
Otsikko: Vs: Sähkölohko Valtraan
Kirjoitti: taneli - 04.01.22 - klo:09:09
No niin, nyt on nukuttu :-)

Tuolla onnistuu kun kytkee itse B:n ja tankkilinjan yhteen.

Keskiasennossa paine kiertää vapaasti ympäri tankkiin ja toimilaite on suljettu.

Vasemmalla paine menee toimilaitteelle ja tankki sen yhdistyy lisälenkin kautta itseenä (merkityksetön).
Oikealla paine kiertää sen lisälenkin kautta tankkiin ja toimilaite yhdistyy myös tankkiin eli se laskee (jos on sylinteri).

Tuo taitaa toimia. Mikä tuo venttiili on nimeltään?
Mitäs traktorin hydrauliikkaa tykkää siitä, että yhdessä lohkon ulostulossa on koko ajan paine päällä?

eiks ikhlla ollu joku ihan valmis paketti tuollaiseksi lisälohkoksi?     muistelen tuota kun mietin aikoinani punavanteeseen lisälohkoa.

Olisko tuo https://www.ikh.fi/fi/hydrauliikka-lisalohko-srj-6-2-1-2--fm2502 (https://www.ikh.fi/fi/hydrauliikka-lisalohko-srj-6-2-1-2--fm2502)? Tosin siitä ei taida olla tähän apua.
Otsikko: Vs: Sähkölohko Valtraan
Kirjoitti: metsajussi - 04.01.22 - klo:09:56
Lienee 4/3 suuntaventtiili vapaakierrolla. Kannattaa näyttää kaavakuvaa jos on hankkimassa niin tulee oikea.

Traktorin ei pitäisi tuosta mitenkään pahastua, levossa öljy kiertää vapaasti takaisin eikä kuormita mitään. Siellä se kiertää traktorin omassa lohkossa joka tapauksessa ympäri koko ajan.

Kokonaan toinen asia on ajateltu käyttötarkoitus ja muut hydrauliikan samanaikaiset käyttötarpeet. Eli jos tuossa on kierto päällä niin miten toimii nostolaite, etukuormaaja ja muut ulkoiset venttiilit jos noille on samaan aikaan tarvetta. En tunne Valtraa, mutta jos asia ei muuten selviä niin ainakin kokeilemalla laittamalla uros-uros kiertoletku ao. liittimiin ja vipu päälle.

Jos samanaikaisessa toiminnassa on haittaavia puutteita niin sitten pitää rakennella syvällisempiä muutoksia traktorin omiin hydraulilinjoihin ja 'varastaa ja palauttaa' virtausta oikeista paikoista..
Otsikko: Vs: Sähkölohko Valtraan
Kirjoitti: taneli - 04.01.22 - klo:10:47
Luin kuvaa ensin väärinpäin, eli levossa linja ei olekaan kiinni, vaan kiertää vapaasti. Tämä kyllä estää Valtrassa nostolaitteen ja etukuormaajan käytön.

Vaan mitä tapahtuu, jos onkin toisinpäin. Levossa paine ja paluu kiinni, toisessa asennossa paine ulos ja toisessa asennossa paluu ulostuloon. Silloin traktorin lohkossa olisi paine koko ajan päällä levossa.
Otsikko: Vs: Sähkölohko Valtraan
Kirjoitti: metsajussi - 04.01.22 - klo:11:53
Luin kuvaa ensin väärinpäin, eli levossa linja ei olekaan kiinni, vaan kiertää vapaasti. Tämä kyllä estää Valtrassa nostolaitteen ja etukuormaajan käytön.

Vaan mitä tapahtuu, jos onkin toisinpäin. Levossa paine ja paluu kiinni, toisessa asennossa paine ulos ja toisessa asennossa paluu ulostuloon. Silloin traktorin lohkossa olisi paine koko ajan päällä levossa.

Silloin pumppu puskee väkisin koko tuoton max paineella varoventtiilin läpi jos mikään muu toiminto ei öljyä tarvitse. Ei koskaan noin perinteisessä ympäripumppaavassa systeemissä. Se on sama kuin jättäisit vivun vedetyksi vaikka mitään ei liittimiin ole kytketty. Kuumentaa öljyn, hukkaa tehoa ja rääkkää pumppua.
Levossa öljyn pitää päästä vapaasti kiertämään jotakin kautta.

Kuormantunteva asia erikseen, sekin kyllä turhaan pitäisi täydet paineet yllä vaikka öljy ei sentään liiku eikä suurempaa hukka(lämpö)tehoa syntyisi.
Otsikko: Vs: Sähkölohko Valtraan
Kirjoitti: jariman - 04.01.22 - klo:12:13
Mikä on käyttötarkoitus, kohde? Ja onko tarvetta käyttää
Traktorin omia hydr lohkoja samaan aikaan ?
Hydr moottori, vai sylinterihydr käyttö?

Ehkä sähköohjattu hydr lohko sarjakytkentänipalla, niin pystyy
Käyttämään  traktorin omia hydr lohkoja samaan aikaan
( etukuormaajalohko tällainen sarjakytkentänipalla mm.)
Otsikko: Vs: Sähkölohko Valtraan
Kirjoitti: taneli - 04.01.22 - klo:13:23
Käyttötarkoitus on kylvökoneen sylinterin nosto/lasku sähköisesti, automaattisesti.
Systeemin ollessa valmiudessa (ei kuitenkaan noston aikana) pitää nostolaite ja etukuormaaja toimia.
Otsikko: Vs: Sähkölohko Valtraan
Kirjoitti: metsajussi - 04.01.22 - klo:13:53
Käyttötarkoitus on kylvökoneen sylinterin nosto/lasku sähköisesti, automaattisesti.
Systeemin ollessa valmiudessa (ei kuitenkaan noston aikana) pitää nostolaite ja etukuormaaja toimia.

Sitten se rakennelma pitää saada sarjaan koneen muiden venttiililohkojen (nostolaite, ek, ulkopuolinen) kanssa. Ei luultavasti onnistu pikaliittimistä.

Luovutan puheenvuoron Valtra-tietäjille.
Otsikko: Vs: Sähkölohko Valtraan
Kirjoitti: Toivo Tonta - 04.01.22 - klo:14:21
Miten joku halpa "sähkösylinteri" ohjaamaan vipua?
Jonkin vastusvastaventtiilin tarvitset cetopin kaveriksi myös.
Sähköventtiili sarjaan kuten jo ek siinä on.
Otsikko: Vs: Sähkölohko Valtraan
Kirjoitti: taneli - 04.01.22 - klo:14:32
Miten joku halpa "sähkösylinteri" ohjaamaan vipua?
Sähkösylinteriä kattelinkin vipua ohjaamaan, yksi olisikin omasta takaa, on vaan turhan hidas, iso ja voimakas. Paineilmasylinteri olisi ehkä hyvä, mutta traktorissa ei ole paineilmaa.
Otsikko: Vs: Sähkölohko Valtraan
Kirjoitti: sorkkis - 04.01.22 - klo:15:36
Miten sähkölohko toimii käytännössä ? Onko se päällä ja pois tai pystyykö käyttämään kuten käsikäyttöistäkin ?
Otsikko: Vs: Sähkölohko Valtraan
Kirjoitti: Toivo Tonta - 04.01.22 - klo:17:20
Miten joku halpa "sähkösylinteri" ohjaamaan vipua?
Sähkösylinteriä kattelinkin vipua ohjaamaan, yksi olisikin omasta takaa, on vaan turhan hidas, iso ja voimakas. Paineilmasylinteri olisi ehkä hyvä, mutta traktorissa ei ole paineilmaa.
Niitä on varsin näppärän oloisia pieniä 12v kompuroita.
Kiinasta "linak", ei tosin taida olla nopeutta? Vanha kunnon tuulilasin pyyhkijän moottori, olishan se paineilma vaan aika helppo säätää ja ohjata.
Laittaisi sinne lohkon alapuolelle sen paineilma ojauksen olisi ihan pro ;D
Otsikko: Vs: Sähkölohko Valtraan
Kirjoitti: metsajussi - 04.01.22 - klo:18:32
Miten sähkölohko toimii käytännössä ? Onko se päällä ja pois tai pystyykö käyttämään kuten käsikäyttöistäkin ?

Joissakin sähkölohkoissa on säilytetty myös mekaaninen käyttömahdollisuus, ainakin lohkoon suoraan  liitetyllä käyttövivulla . Massikan sähkölohkoissa on tosi kätevä kun niitä pystyy siitä koneen takaa myös kädellä komentamaan. Esim hydraulista työntövartta on oikein näppärä säätää kun kiinnittää tai irrottaa työkonetta. Pitää tietysti katsoa ettei ole sormet välissä. Ja kannattaa muistaa deaktivoida ohjaamosta se sähköpuoli ennen kuin vääntää manuaalisesti; se sähköinen propoäly tykkää kyttyrää kun se huomaa että kara liikkuu ilman sen osallisuutta asiaan. Alkaa vaan vilkuttaa valoaan ja aloittaa siltä seisomalta korpilakon. Kyllä se saa on/off vaihtoa riittävän monta kertaa kuittailemalla taas yhteistyöhaluiseksi mutta helpompaa on näpätä se sähkö pois jo ennalta. Vipstaakikin liikkuu kevyemmin kun sähkö ei yritä laittaa koko ajan hanttiin. Tuo on yksi niitä pikkujuttuja jotka tekevät päivästä heti paremman :-) Samoin jos vaikka pienllä montulla varustetulla kuivurilla tms haluaa nostaa kippiä hiljalleen tilanteen mukaan niin tuolla on tosi helppoa hoitaa homma ilman että tarvitsee könytä ohjaamoon...

Myös Walvoilin DPC130 pöytä ainakin hydr.esiohjattuna sisältää myös mekaanisten vipujen 'juuret' ja niistä voi komentaa halutessaan.  Huoltohommissa hyvä kun siitä voi vaikka päästää jostain linjasta paineet pois kun kone on sammuksissa. En tiedä onko täyssähköversiossa tuota mahdollisuutta. Samoihin osiin liittyy myös mekaaniset säätöruuvit joilla voi kunkin karan kummankin suunnan max. liikettä rajoittaa. Primitiivinen mutta toimiva pysyväisluonteinen säätö liikenopeuksille.
Otsikko: Vs: Sähkölohko Valtraan
Kirjoitti: sorkkis - 04.01.22 - klo:20:33
Miten sähkölohko toimii käytännössä ? Onko se päällä ja pois tai pystyykö käyttämään kuten käsikäyttöistäkin ?

Joissakin sähkölohkoissa on säilytetty myös mekaaninen käyttömahdollisuus, ainakin lohkoon suoraan  liitetyllä käyttövivulla . Massikan sähkölohkoissa on tosi kätevä kun niitä pystyy siitä koneen takaa myös kädellä komentamaan. Esim hydraulista työntövartta on oikein näppärä säätää kun kiinnittää tai irrottaa työkonetta. Pitää tietysti katsoa ettei ole sormet välissä. Ja kannattaa muistaa deaktivoida ohjaamosta se sähköpuoli ennen kuin vääntää manuaalisesti; se sähköinen propoäly tykkää kyttyrää kun se huomaa että kara liikkuu ilman sen osallisuutta asiaan. Alkaa vaan vilkuttaa valoaan ja aloittaa siltä seisomalta korpilakon. Kyllä se saa on/off vaihtoa riittävän monta kertaa kuittailemalla taas yhteistyöhaluiseksi mutta helpompaa on näpätä se sähkö pois jo ennalta. Vipstaakikin liikkuu kevyemmin kun sähkö ei yritä laittaa koko ajan hanttiin. Tuo on yksi niitä pikkujuttuja jotka tekevät päivästä heti paremman :-) Samoin jos vaikka pienllä montulla varustetulla kuivurilla tms haluaa nostaa kippiä hiljalleen tilanteen mukaan niin tuolla on tosi helppoa hoitaa homma ilman että tarvitsee könytä ohjaamoon...

Myös Walvoilin DPC130 pöytä ainakin hydr.esiohjattuna sisältää myös mekaanisten vipujen 'juuret' ja niistä voi komentaa halutessaan.  Huoltohommissa hyvä kun siitä voi vaikka päästää jostain linjasta paineet pois kun kone on sammuksissa. En tiedä onko täyssähköversiossa tuota mahdollisuutta. Samoihin osiin liittyy myös mekaaniset säätöruuvit joilla voi kunkin karan kummankin suunnan max. liikettä rajoittaa. Primitiivinen mutta toimiva pysyväisluonteinen säätö liikenopeuksille.

Kiitos tiedosta mikä on selkeyttävä . Tarkoitin voiko sähkötoimista käyttää kuin käsin . ÖÖÖÖ.
Siis niinku Käytetään sähköllä mutta niin kuin käsikäyttöistä . Eli voi siis säätää .
Otsikko: Vs: Sähkölohko Valtraan
Kirjoitti: icefarmer - 04.01.22 - klo:21:39
Miten sähkölohko toimii käytännössä ? Onko se päällä ja pois tai pystyykö käyttämään kuten käsikäyttöistäkin ?

Joissakin sähkölohkoissa on säilytetty myös mekaaninen käyttömahdollisuus, ainakin lohkoon suoraan  liitetyllä käyttövivulla . Massikan sähkölohkoissa on tosi kätevä kun niitä pystyy siitä koneen takaa myös kädellä komentamaan. Esim hydraulista työntövartta on oikein näppärä säätää kun kiinnittää tai irrottaa työkonetta. Pitää tietysti katsoa ettei ole sormet välissä. Ja kannattaa muistaa deaktivoida ohjaamosta se sähköpuoli ennen kuin vääntää manuaalisesti; se sähköinen propoäly tykkää kyttyrää kun se huomaa että kara liikkuu ilman sen osallisuutta asiaan. Alkaa vaan vilkuttaa valoaan ja aloittaa siltä seisomalta korpilakon. Kyllä se saa on/off vaihtoa riittävän monta kertaa kuittailemalla taas yhteistyöhaluiseksi mutta helpompaa on näpätä se sähkö pois jo ennalta. Vipstaakikin liikkuu kevyemmin kun sähkö ei yritä laittaa koko ajan hanttiin. Tuo on yksi niitä pikkujuttuja jotka tekevät päivästä heti paremman :-) Samoin jos vaikka pienllä montulla varustetulla kuivurilla tms haluaa nostaa kippiä hiljalleen tilanteen mukaan niin tuolla on tosi helppoa hoitaa homma ilman että tarvitsee könytä ohjaamoon...

Myös Walvoilin DPC130 pöytä ainakin hydr.esiohjattuna sisältää myös mekaanisten vipujen 'juuret' ja niistä voi komentaa halutessaan.  Huoltohommissa hyvä kun siitä voi vaikka päästää jostain linjasta paineet pois kun kone on sammuksissa. En tiedä onko täyssähköversiossa tuota mahdollisuutta. Samoihin osiin liittyy myös mekaaniset säätöruuvit joilla voi kunkin karan kummankin suunnan max. liikettä rajoittaa. Primitiivinen mutta toimiva pysyväisluonteinen säätö liikenopeuksille.

Kiitos tiedosta mikä on selkeyttävä . Tarkoitin voiko sähkötoimista käyttää kuin käsin . ÖÖÖÖ.
Siis niinku Käytetään sähköllä mutta niin kuin käsikäyttöistä . Eli voi siis säätää .
sorkkis varmaan yrittää sanoa on off tai virtausta säätäen :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: Sähkölohko Valtraan
Kirjoitti: metsajussi - 05.01.22 - klo:11:27
En ihan ehkä jummartanut kysymystä, mutta tosiaan jos sähkölohkossa on myös mekaaninen käyttömahdollisuus niin vastaus on kyllä. Useimmissa tuota mahdollisuutta ei ole.

Muutenhan sähkö(propo)lohkoa voi säätää sähköllä yhtä tarkasti kuin manuaalilohkoa, sillä erolla että siihen ohjausälyyn voi yleensä vielä ohjelmoida kiihtyvyydet, hidastuvuudet ja max. liikenopeuden, mahdollisesti myös minimin.
Jos kyse on on/off-sähkölohkosta niin sitten se on kaikki tai ei mitään... sillä ei paljoa hifistellä.
Otsikko: Vs: Sähkölohko Valtraan
Kirjoitti: sorkkis - 05.01.22 - klo:11:50
En ihan ehkä jummartanut kysymystä, mutta tosiaan jos sähkölohkossa on myös mekaaninen käyttömahdollisuus niin vastaus on kyllä. Useimmissa tuota mahdollisuutta ei ole.

Muutenhan sähkö(propo)lohkoa voi säätää sähköllä yhtä tarkasti kuin manuaalilohkoa, sillä erolla että siihen ohjausälyyn voi yleensä vielä ohjelmoida kiihtyvyydet, hidastuvuudet ja max. liikenopeuden, mahdollisesti myös minimin.
Jos kyse on on/off-sähkölohkosta niin sitten se on kaikki tai ei mitään... sillä ei paljoa hifistellä.

Juurikin näin kysyin ja kiitos vastauksesta . Itseasiassa yks asiakas kysy multa miten ne toimii ja lupasin kysyä täältä .

Nuo ohjelmoitavat sitten tietokoneen vaatii ? Vaatiiko ?
Otsikko: Vs: Sähkölohko Valtraan
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 05.01.22 - klo:12:04
En ihan ehkä jummartanut kysymystä, mutta tosiaan jos sähkölohkossa on myös mekaaninen käyttömahdollisuus niin vastaus on kyllä. Useimmissa tuota mahdollisuutta ei ole.

Muutenhan sähkö(propo)lohkoa voi säätää sähköllä yhtä tarkasti kuin manuaalilohkoa, sillä erolla että siihen ohjausälyyn voi yleensä vielä ohjelmoida kiihtyvyydet, hidastuvuudet ja max. liikenopeuden, mahdollisesti myös minimin.
Jos kyse on on/off-sähkölohkosta niin sitten se on kaikki tai ei mitään... sillä ei paljoa hifistellä.

Juurikin näin kysyin ja kiitos vastauksesta . Itseasiassa yks asiakas kysy multa miten ne toimii ja lupasin kysyä täältä .

Nuo ohjelmoitavat sitten tietokoneen vaatii ? Vaatiiko ?

Jotenkin osasin odottaa tätä tapahtumaa.

Tulihan se sieltä.  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Sähkölohko Valtraan
Kirjoitti: jariman - 05.01.22 - klo:12:32
Käyttötarkoitus on kylvökoneen sylinterin nosto/lasku sähköisesti, automaattisesti.
Systeemin ollessa valmiudessa (ei kuitenkaan noston aikana) pitää nostolaite ja etukuormaaja toimia.

Kylvökoneen oma ohjauspoxi vissiinkin ohjaa kylvökoneen nostoa /laskua
Sähköventtiilin kautta, vaiko vielä lisänä trimblen  GPS 
Onko ohjauspoxissa säätöaikaa nosto lasku toiminnoille ajallisesti, esim 20 sek.
Sähköventtiilin ohjaukseen monenlaista  systeemiä, alkaen
Perus  on/ off, päätyen tietokoneohjattuihin ratkaisuihin
Otsikko: Vs: Sähkölohko Valtraan
Kirjoitti: metsajussi - 05.01.22 - klo:12:40
En ihan ehkä jummartanut kysymystä, mutta tosiaan jos sähkölohkossa on myös mekaaninen käyttömahdollisuus niin vastaus on kyllä. Useimmissa tuota mahdollisuutta ei ole.

Muutenhan sähkö(propo)lohkoa voi säätää sähköllä yhtä tarkasti kuin manuaalilohkoa, sillä erolla että siihen ohjausälyyn voi yleensä vielä ohjelmoida kiihtyvyydet, hidastuvuudet ja max. liikenopeuden, mahdollisesti myös minimin.
Jos kyse on on/off-sähkölohkosta niin sitten se on kaikki tai ei mitään... sillä ei paljoa hifistellä.

Juurikin näin kysyin ja kiitos vastauksesta . Itseasiassa yks asiakas kysy multa miten ne toimii ja lupasin kysyä täältä .

Nuo ohjelmoitavat sitten tietokoneen vaatii ? Vaatiiko ?

Ei normaalisti. Näitä on niin moneen lähtöön ja tarpeeseen että ei voi vastata tyhjentävästi.

Yksinkertaisimmmillaan koko ohjausäly (ja vahvistin) on integroitu suoraan kahvoihin ja ohjelmointi tapahtuu asettamalla nappulasta ohjelmoinitila päälle ja opettamalla halutut nopeudet 'kädestä pitäen'. Esimerkkinä vaikka tämä:

http://www.rotecengineering.fi/tuotteet/ergo-digistick-ohjauskahvat/

Useimmissa suurvalmistajien systeemeissä on erillinen älyboksi (tai useampi) joita ohjelmoidaan joko laitteen omalta näytöltä, läppärillä tai kahvoilla tai omalla säätöpalikalla. Vanhoissa systeemeissä voi olla penkin alla ihana kehikko täynnä irtokortteja ja säätöpotikoita, esim vanhat motot  :-(

Suurissa kokonaisuuksissa, laivoissa, tehtaissa ym purkkia voi säätää vaikka prosessitietokone,  teollisuuslogiikka tms. Ja kaupallisten koneiden säätö on yleensä integroitu koneen omaan asetus- ja valvontanäyttöön yhdeksi osa-alueeksi. Siitä ne Ponssen tai Hitachin asetukset löytyvät, tavalla tai toisella.

Nykyään tyypillinen pienkäyttäjän ratkaisu on systeemiin liittyvä pieni näyttö jolta asetukset voi tehdä. Varmaan myös kännyltä bluetoothin yli pääse joitakin säätämään.
Tässä yksi uusimmista:

https://www.usevolt.fi/index.php/fi/

Tarkoitus ei ole mainostaa, systeemejä löytyy isoilta ja pieniltä valmistajilta, joka lähtöön.

Tuossa Keslan ProC:

https://www.youtube.com/watch?v=OX6zY90HQSc
Otsikko: Vs: Sähkölohko Valtraan
Kirjoitti: klapikasa - 05.01.22 - klo:16:07
Mahtoiko joku tietää kenen on noi valtun orkkis ukopuolisen hydet olla?

Viipaleina ne on kuitenkin. Sasisko siihen sama sarjalaiseen saähköviipaleen?

Mutta kai sarja lohko tohon ek linjan väliin ja propo sen takia että helpompi säätää vauhdin, myös laskun, eikä ne nyt niin kallis ole. Katkaisija semmonen että kertapainallujs säädetävissa kuinka kauuan se jää päälle = nosto aika ja sekunti päälle? Yksitoiminen? Kai? Silloin ois vain lasku ja  ek toimis normaalisti?

Ihan pelle peloton nappais siitä nostolaite singnaalista kun nostat päisteessä välipakkerin ylös, viive? Ja käsky kylvin ylös, viive ja ventiii kiini. Sama juttu toistepäin


Ja nyt kun iha ettimällä etin en nyt löytänny, kun ite nyt cetoppi 6 ja sen ohjaukset nyt kehitteillä.

Pohjan, cetop 3 ja joku helppo ohjelman, ihan sun paikalliseta hydekaupasta.

Otsikko: Vs: Sähkölohko Valtraan
Kirjoitti: sorkkis - 05.01.22 - klo:16:57
En ihan ehkä jummartanut kysymystä, mutta tosiaan jos sähkölohkossa on myös mekaaninen käyttömahdollisuus niin vastaus on kyllä. Useimmissa tuota mahdollisuutta ei ole.

Muutenhan sähkö(propo)lohkoa voi säätää sähköllä yhtä tarkasti kuin manuaalilohkoa, sillä erolla että siihen ohjausälyyn voi yleensä vielä ohjelmoida kiihtyvyydet, hidastuvuudet ja max. liikenopeuden, mahdollisesti myös minimin.
Jos kyse on on/off-sähkölohkosta niin sitten se on kaikki tai ei mitään... sillä ei paljoa hifistellä.

Juurikin näin kysyin ja kiitos vastauksesta . Itseasiassa yks asiakas kysy multa miten ne toimii ja lupasin kysyä täältä .

Nuo ohjelmoitavat sitten tietokoneen vaatii ? Vaatiiko ?

Ei normaalisti. Näitä on niin moneen lähtöön ja tarpeeseen että ei voi vastata tyhjentävästi.

Yksinkertaisimmmillaan koko ohjausäly (ja vahvistin) on integroitu suoraan kahvoihin ja ohjelmointi tapahtuu asettamalla nappulasta ohjelmoinitila päälle ja opettamalla halutut nopeudet 'kädestä pitäen'. Esimerkkinä vaikka tämä:

http://www.rotecengineering.fi/tuotteet/ergo-digistick-ohjauskahvat/

Useimmissa suurvalmistajien systeemeissä on erillinen älyboksi (tai useampi) joita ohjelmoidaan joko laitteen omalta näytöltä, läppärillä tai kahvoilla tai omalla säätöpalikalla. Vanhoissa systeemeissä voi olla penkin alla ihana kehikko täynnä irtokortteja ja säätöpotikoita, esim vanhat motot  :-(

Suurissa kokonaisuuksissa, laivoissa, tehtaissa ym purkkia voi säätää vaikka prosessitietokone,  teollisuuslogiikka tms. Ja kaupallisten koneiden säätö on yleensä integroitu koneen omaan asetus- ja valvontanäyttöön yhdeksi osa-alueeksi. Siitä ne Ponssen tai Hitachin asetukset löytyvät, tavalla tai toisella.

Nykyään tyypillinen pienkäyttäjän ratkaisu on systeemiin liittyvä pieni näyttö jolta asetukset voi tehdä. Varmaan myös kännyltä bluetoothin yli pääse joitakin säätämään.
Tässä yksi uusimmista:

https://www.usevolt.fi/index.php/fi/

Tarkoitus ei ole mainostaa, systeemejä löytyy isoilta ja pieniltä valmistajilta, joka lähtöön.

Tuossa Keslan ProC:

https://www.youtube.com/watch?v=OX6zY90HQSc

Kiitos asiallisesta ja hyvästä vastauksesta .  :)
Otsikko: Vs: Sähkölohko Valtraan
Kirjoitti: Toivo Tonta - 05.01.22 - klo:17:57
En ihan ehkä jummartanut kysymystä, mutta tosiaan jos sähkölohkossa on myös mekaaninen käyttömahdollisuus niin vastaus on kyllä. Useimmissa tuota mahdollisuutta ei ole.

Muutenhan sähkö(propo)lohkoa voi säätää sähköllä yhtä tarkasti kuin manuaalilohkoa, sillä erolla että siihen ohjausälyyn voi yleensä vielä ohjelmoida kiihtyvyydet, hidastuvuudet ja max. liikenopeuden, mahdollisesti myös minimin.
Jos kyse on on/off-sähkölohkosta niin sitten se on kaikki tai ei mitään... sillä ei paljoa hifistellä.

Juurikin näin kysyin ja kiitos vastauksesta . Itseasiassa yks asiakas kysy multa miten ne toimii ja lupasin kysyä täältä .

Nuo ohjelmoitavat sitten tietokoneen vaatii ? Vaatiiko ?

Jotenkin osasin odottaa tätä tapahtumaa.

Tulihan se sieltä.  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Face tuuttas varattua ;D
Otsikko: Vs: Sähkölohko Valtraan
Kirjoitti: sorkkis - 05.01.22 - klo:18:23
En ihan ehkä jummartanut kysymystä, mutta tosiaan jos sähkölohkossa on myös mekaaninen käyttömahdollisuus niin vastaus on kyllä. Useimmissa tuota mahdollisuutta ei ole.

Muutenhan sähkö(propo)lohkoa voi säätää sähköllä yhtä tarkasti kuin manuaalilohkoa, sillä erolla että siihen ohjausälyyn voi yleensä vielä ohjelmoida kiihtyvyydet, hidastuvuudet ja max. liikenopeuden, mahdollisesti myös minimin.
Jos kyse on on/off-sähkölohkosta niin sitten se on kaikki tai ei mitään... sillä ei paljoa hifistellä.

Juurikin näin kysyin ja kiitos vastauksesta . Itseasiassa yks asiakas kysy multa miten ne toimii ja lupasin kysyä täältä .

Nuo ohjelmoitavat sitten tietokoneen vaatii ? Vaatiiko ?

Jotenkin osasin odottaa tätä tapahtumaa.

Tulihan se sieltä.  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Face tuuttas varattua ;D

Kuinka niin ?

Metsäjussi on niitä harvoja jotka oikeasti tietää asioista .
Otsikko: Vs: Sähkölohko Valtraan
Kirjoitti: icefarmer - 05.01.22 - klo:20:18
En ihan ehkä jummartanut kysymystä, mutta tosiaan jos sähkölohkossa on myös mekaaninen käyttömahdollisuus niin vastaus on kyllä. Useimmissa tuota mahdollisuutta ei ole.

Muutenhan sähkö(propo)lohkoa voi säätää sähköllä yhtä tarkasti kuin manuaalilohkoa, sillä erolla että siihen ohjausälyyn voi yleensä vielä ohjelmoida kiihtyvyydet, hidastuvuudet ja max. liikenopeuden, mahdollisesti myös minimin.
Jos kyse on on/off-sähkölohkosta niin sitten se on kaikki tai ei mitään... sillä ei paljoa hifistellä.
olettaisin että esimerkiksi nostokoreissa, kappaletavaranostureissa, puuautojen nostureissa ja sora-autojen kipeissä pääsee kyllä mekaanisesti käyttämään toimintoja , pakkohan se on jos esimerkiksi nenkilönostokoria käytetään :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: Sähkölohko Valtraan
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 05.01.22 - klo:20:43
En ihan ehkä jummartanut kysymystä, mutta tosiaan jos sähkölohkossa on myös mekaaninen käyttömahdollisuus niin vastaus on kyllä. Useimmissa tuota mahdollisuutta ei ole.

Muutenhan sähkö(propo)lohkoa voi säätää sähköllä yhtä tarkasti kuin manuaalilohkoa, sillä erolla että siihen ohjausälyyn voi yleensä vielä ohjelmoida kiihtyvyydet, hidastuvuudet ja max. liikenopeuden, mahdollisesti myös minimin.
Jos kyse on on/off-sähkölohkosta niin sitten se on kaikki tai ei mitään... sillä ei paljoa hifistellä.

Juurikin näin kysyin ja kiitos vastauksesta . Itseasiassa yks asiakas kysy multa miten ne toimii ja lupasin kysyä täältä .

Nuo ohjelmoitavat sitten tietokoneen vaatii ? Vaatiiko ?

Jotenkin osasin odottaa tätä tapahtumaa.

Tulihan se sieltä.  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Face tuuttas varattua ;D

Kuinka niin ?

Metsäjussi on niitä harvoja jotka oikeasti tietää asioista .

Tässä on aina tällainen outo jatkumo. Eli jos joku asiakas kysyy sorkalta neuvoa, niin sorkka lupaa selvittää asian agronetin kautta. Tekeekö sellainen asiakas ko. tiedolla mitään, jos sitä pitää ensin kysyä sorkalta? Toivottavaa ainakin olisi, että sorkka laittaisi vastauksen linkin asiakkaalle, eikä ryhtyisi sitä omin sanoin selvittämään. Ja miksei laittaisi. Senhän sorkka osaa.  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Sähkölohko Valtraan
Kirjoitti: klapikasa - 05.01.22 - klo:21:11
On propo lohkoja jossa vipu samassa myös,

Foordeissa, jo 6600ssa on säädettävissä ulkopuolen hyd kuinka herkästi potkii pois kun tulee ns päähän asti. pito tai ei, kaikkea siinä välist, jo seiskytluvula...
Otsikko: Vs: Sähkölohko Valtraan
Kirjoitti: metsajussi - 05.01.22 - klo:22:59
En ihan ehkä jummartanut kysymystä, mutta tosiaan jos sähkölohkossa on myös mekaaninen käyttömahdollisuus niin vastaus on kyllä. Useimmissa tuota mahdollisuutta ei ole.

Muutenhan sähkö(propo)lohkoa voi säätää sähköllä yhtä tarkasti kuin manuaalilohkoa, sillä erolla että siihen ohjausälyyn voi yleensä vielä ohjelmoida kiihtyvyydet, hidastuvuudet ja max. liikenopeuden, mahdollisesti myös minimin.
Jos kyse on on/off-sähkölohkosta niin sitten se on kaikki tai ei mitään... sillä ei paljoa hifistellä.
olettaisin että esimerkiksi nostokoreissa, kappaletavaranostureissa, puuautojen nostureissa ja sora-autojen kipeissä pääsee kyllä mekaanisesti käyttämään toimintoja , pakkohan se on jos esimerkiksi nenkilönostokoria käytetään :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Juu näitä löytyy ihan kaikkia mahdollisia variaatioita. Karoja liikutellaan käsin, mekaanisilla rajakytkimillä, paineilmalla, sähköllä, hydrauliikalla ja kaikkien näiden yhdistelmillä.  Henkilönostokori ei kyllä vaadi kuin hätäkäyttömahdollisuuden alhaalta, monissa esim kääntö tehdään hätätilassa veivillä ja kaikkia ei taida saada manuaalisesti kuin sisään ja alas. Kappaletavaranosturit tuppaavat olemaan langattomia mutta niissä on kyllä täysi vipuarsenaalikin tavallisesti. Ihan syystä että kun sen radio-ohjaimen akku kuitenkin loppuu ja toista ei ole muistettu ladata...

(korjaus: ajattelin henkilönostinta, en -koria). Korit taitaa liikkua radiolla ja varakäyttö sitten vivuilla kuten kappaletavaranosturitkin).

Tuo sanomani 'useimmiten ei' koski lähinnä traktoreissa ja maatalouskoneissa olevia sähkölohkoja, ei laajempaa skaalaa toteutuksia. Jossain traksassakin taitaa nostolaitetta saada kumilutkun läpi karan päästä työkalulla tökkäämällä jotenkin käsinkin komennettua, mutta sitä nyt en varsinaiseksi käsikäyttöoptioksi laskisi.
Ei taida oikein metsäkoneissa tai kaivureissakaan manuaalivipstaakeja olla? Monesti jo lohkon fyysinen sijainti tekee manuaalikäytön lähes mahdottomaksi.

Myöskään Valtran ja JD:n sähköisissä lohkoissa en käsivipstaakeja ole nähnyt, mutta en nyt hirmu tarkkaan ole etsinytkään. Lienee extraa joka pitää valmistajan erityisesti haluta ja tilata. Ja poikkeukset vahvistavat kaikki säännöt.
Otsikko: Vs: Sähkölohko Valtraan
Kirjoitti: sorkkis - 06.01.22 - klo:08:35
En ihan ehkä jummartanut kysymystä, mutta tosiaan jos sähkölohkossa on myös mekaaninen käyttömahdollisuus niin vastaus on kyllä. Useimmissa tuota mahdollisuutta ei ole.

Muutenhan sähkö(propo)lohkoa voi säätää sähköllä yhtä tarkasti kuin manuaalilohkoa, sillä erolla että siihen ohjausälyyn voi yleensä vielä ohjelmoida kiihtyvyydet, hidastuvuudet ja max. liikenopeuden, mahdollisesti myös minimin.
Jos kyse on on/off-sähkölohkosta niin sitten se on kaikki tai ei mitään... sillä ei paljoa hifistellä.

Juurikin näin kysyin ja kiitos vastauksesta . Itseasiassa yks asiakas kysy multa miten ne toimii ja lupasin kysyä täältä .

Nuo ohjelmoitavat sitten tietokoneen vaatii ? Vaatiiko ?

Jotenkin osasin odottaa tätä tapahtumaa.

Tulihan se sieltä.  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Face tuuttas varattua ;D

Kuinka niin ?

Metsäjussi on niitä harvoja jotka oikeasti tietää asioista .

Tässä on aina tällainen outo jatkumo. Eli jos joku asiakas kysyy sorkalta neuvoa, niin sorkka lupaa selvittää asian agronetin kautta. Tekeekö sellainen asiakas ko. tiedolla mitään, jos sitä pitää ensin kysyä sorkalta? Toivottavaa ainakin olisi, että sorkka laittaisi vastauksen linkin asiakkaalle, eikä ryhtyisi sitä omin sanoin selvittämään. Ja miksei laittaisi. Senhän sorkka osaa.  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Ei Kaikki ole tuollaisia jotka ei anna maailman kehittyä .
Yks hydrauliikkapaja ihmetteli miks mää noita telineitä ite väsään . Vastasin et siks et saan ne halvemmalla ja sellaisen kuin tarviin .
Otsikko: Vs: Sähkölohko Valtraan
Kirjoitti: taneli - 06.01.22 - klo:13:30
Alan kallistua paineilmavaihtoehtoon. Paineilmasylinteri käyttää mekaanista vipua ja 12 V kompura koppiin. Osat on huomattavasti halvempia, kuin hydrauliikkaosat ja helpompi asentaa.
Otsikko: Vs: Sähkölohko Valtraan
Kirjoitti: jariman - 06.01.22 - klo:15:02
Alan kallistua paineilmavaihtoehtoon. Paineilmasylinteri käyttää mekaanista vipua ja 12 V kompura koppiin. Osat on huomattavasti halvempia, kuin hydrauliikkaosat ja helpompi asentaa.

#### tarvii se paineilmasylinterikin sähköisen venttiilin, oma rakentelu
Siinäkin.

Kysy  hydrauliliikkeestä komponenttipakettia , osaavalta henkilöltä, kun
Kysyy, saa toimivan  systeemin, arkipäivän juttuja niille.
Otsikko: Vs: Sähkölohko Valtraan
Kirjoitti: klapikasa - 06.01.22 - klo:15:47
Jos tyydyt on of hydrauliikaan, flowfit mm kattelin just cetop 3 ja pohjaaatta ois päälle satanen, jos vickersi toinen satanen. Jos ryöstät ek syötöstä, se tulis siihen linjaan, vähän nippeliä. Noston se että kun kerta painallus se nousee, joku aika relen kautta, laskun samlla periaattella, Yksitoiminen se vois olla?
Otsikko: Vs: Sähkölohko Valtraan
Kirjoitti: jupe - 06.01.22 - klo:19:41
siihen ek venttiilin kanssa samaan sarjaan on helpon kytkeä varmaankin.  Itse mietin sellaista ratkaisua a-sarjaan kun siinä minusta liian alhaalla hydraulivipu kun oli ilmapenkki, että olisin vaihtanut koko ek lohkon 3 karaiseen sähkölohkoon ja siitä olisi se 1 lohko ek-kepin peukalorullalla ohjattava letkutettu taakse.  ei olisi tarvinnut kurotella omaan vipuun.
Otsikko: Vs: Sähkölohko Valtraan
Kirjoitti: klapikasa - 08.01.22 - klo:16:41
https://www.youtube.com/watch?v=FITIWfuS1a8

Tossa esitelee propoa, siinä vastaus että lytyy myös aikaviivee kytkimellä, totahan ois se mitä kaipaat?
Otsikko: Vs: Sähkölohko Valtraan
Kirjoitti: Toivo Tonta - 09.01.22 - klo:09:18
Lainaus
Myöskään Valtran ja JD:n sähköisissä lohkoissa en käsivipstaakeja ole nähnyt
Ainakin JD:n nostolaitteen saa mekaanisesti ohjattua, hätäkäytöllä. Helppo olisi toteuttaa lohkojenkin hätäkäyttö kun toimivat "moottoreilla".