En ihan ehkä jummartanut kysymystä, mutta tosiaan jos sähkölohkossa on myös mekaaninen käyttömahdollisuus niin vastaus on kyllä. Useimmissa tuota mahdollisuutta ei ole.
Muutenhan sähkö(propo)lohkoa voi säätää sähköllä yhtä tarkasti kuin manuaalilohkoa, sillä erolla että siihen ohjausälyyn voi yleensä vielä ohjelmoida kiihtyvyydet, hidastuvuudet ja max. liikenopeuden, mahdollisesti myös minimin.
Jos kyse on on/off-sähkölohkosta niin sitten se on kaikki tai ei mitään... sillä ei paljoa hifistellä.
Juurikin näin kysyin ja kiitos vastauksesta . Itseasiassa yks asiakas kysy multa miten ne toimii ja lupasin kysyä täältä .
Nuo ohjelmoitavat sitten tietokoneen vaatii ? Vaatiiko ?
Ei normaalisti. Näitä on niin moneen lähtöön ja tarpeeseen että ei voi vastata tyhjentävästi.
Yksinkertaisimmmillaan koko ohjausäly (ja vahvistin) on integroitu suoraan kahvoihin ja ohjelmointi tapahtuu asettamalla nappulasta ohjelmoinitila päälle ja opettamalla halutut nopeudet 'kädestä pitäen'. Esimerkkinä vaikka tämä:
http://www.rotecengineering.fi/tuotteet/ergo-digistick-ohjauskahvat/Useimmissa suurvalmistajien systeemeissä on erillinen älyboksi (tai useampi) joita ohjelmoidaan joko laitteen omalta näytöltä, läppärillä tai kahvoilla tai omalla säätöpalikalla. Vanhoissa systeemeissä voi olla penkin alla ihana kehikko täynnä irtokortteja ja säätöpotikoita, esim vanhat motot :-(
Suurissa kokonaisuuksissa, laivoissa, tehtaissa ym purkkia voi säätää vaikka prosessitietokone, teollisuuslogiikka tms. Ja kaupallisten koneiden säätö on yleensä integroitu koneen omaan asetus- ja valvontanäyttöön yhdeksi osa-alueeksi. Siitä ne Ponssen tai Hitachin asetukset löytyvät, tavalla tai toisella.
Nykyään tyypillinen pienkäyttäjän ratkaisu on systeemiin liittyvä pieni näyttö jolta asetukset voi tehdä. Varmaan myös kännyltä bluetoothin yli pääse joitakin säätämään.
Tässä yksi uusimmista:
https://www.usevolt.fi/index.php/fi/Tarkoitus ei ole mainostaa, systeemejä löytyy isoilta ja pieniltä valmistajilta, joka lähtöön.
Tuossa Keslan ProC:
https://www.youtube.com/watch?v=OX6zY90HQSc