Yksi lähestymistapa latausasemien lisäämiseen voisi olla myös kiinteät ladattavat sähkövarastot joista voisi sitten tehokkaasti ja nopeasti ladata. Eli varastoa ladattaisiin pienehköllä teholla koko ajan ja siitä voisi sitten muutaman kerran päivässä pikaladata nopeasti. Ei kuitenkaan suurteholadata...
Tuollaisen puskurivaraston voisi kärrätä sellaistenkin latauspaikkojen pihalle joihin ei suuria liitäntätehoja ole mahdollista tuoda. Ulkomaillahan noita jossain onkin kun päättävät pitää isot bileet jossain Emiraattien aavikolla.. tuollaisia on aggregaattien apuna. Eatonkin taitaa myydä.
Kyllä akkumarkkinat alkavat olla kovin kuormitetut, jos maailman autoja siirretään nopeasti täyssähköisiksi. Idealisteilla on ollut tosiaan näkemys, että öisin aurinkosähköllä voidaan ladata, onhan aurinkopaneelin vuosituotanto sen ja sen verran joka päivä, varmaan myös yö, onhan sisällä olkkarissakin valoisaa, kun painaa valokatkaisinta. Eivät ole viitsineet miettiä, miten asia todellisuudessa menee. Sama tuulisähkön kanssa. Suuri asennettu tuuliteho ei merkitse suurta tehontuottomahdollisuutta jonakin tiettynä hetkenä.
Myös sähköverkkojen ylläpitäjät hyvin tietävät, että akkuautojen pikalataus on kestämätön yhtälö tämänhetkisellä verkon kapasiteetilla. Ei maaseudulla ole ongelmaa, kun siellä muuntamon piirissä on kourallinen kiinteistöjä, usein satunnaiskäytössä olevai kuivaamoja, vaan suurkaupungeissa se ongelma piilee, jopa miljoonan sähköauton lataus "silloin yöllä" merkitsee aivan toisen luokan huipputehon vaatimusta kuin ennestään.
Aika kompakti ja tehokas pikalatauspiste todellakin tulee kokoluokan 500 kVA dieselaggregaatilla, johon viereen sitten 10-20 kuution kaksikuorisäiliö. Sähkönhinnaltaankin tuollainen on kilpailukykyinen ainakin talvella, varsinkin jos lämpö voidaan käyttää lähikiinteistöjen lämmitykseen.
-SS-