• Tavallinen aihe

Aihe kärhämää latauspistokkeella  (Luettu 2468 kertaa)

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 25998
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: kärhämää latauspistokkeella
  Bensaa saa odottaa , dieseliä saa odottaa joskus koska jakelupaikkoja on vähän ka vähenee .

Lue tuo aikaisempi viestini. Yksikin 2x80 l/min mittari lataa kahteen polttomoottoriautoon helposti 1000 km "rangea" yhden minuutin aikana ! Meillä on tuossa pikkudieselissä ollut jo vuonna 1998 noin 950-1000 km:n "range", vaikka vain 45 litraa mahtuu. Eli 1000 km 40 sekunnissa. Nykyautoilla saattaa päästä 1500 km

Jos siis ajattelet tuota sähkö vastaan nestemäinen polttoaine, niin valitettavasti nestemäisten polttoaineiden energiatiheys on niin erinomainen, että harvempikin tankkausverkosto käy mainiosti.

-SS-

Juu , tankkaus sujuu tiedän koska päivittäin joudun tankkaamaan . Mutta jos säiliössä ei ole mistä tankata niin silloin ei auta vaikka nopeasti kävisi .
Operaatio Barbarossahttps://fi.wikipedia.org/wiki/Operaatio_Barbarossa
Hitler halusi päästä energia omavaraisuuteen mutta ei onnistunut koska puna-armeija valoi johonkin kenttään betonia päälle ja Kaukasuksen öljykentät laittoivat palamaan .
Jos Euroopassa syttyy sota Venäjä laittaa öljy ja kaasuhanat kiinni elikkä öljynhinta nousee rajusti . Norja lopettaa öljyn pumppauksen .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 17658
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: kärhämää latauspistokkeella
Norja lopettaa öljyn pumppauksen .

Milloin ?

Norjan uusi keskustavasemmistohallitus antoi tiedotteen kolme viikkoa sitten, ja totesi, että kaasun- ja öljyn tuotantoa ei lopeteta, vaan sitä kehitetään edelleen. Norja kun ei laske tuottamaansa öljyä ja kaasua ollenkaan omaan hiilipäästöönsä, vaan se ongelma olkoon muiden. Nollapäästöön pääseminen vaatii massiiviset öljyn ja kaasun tuomat tulot. Norja ei pystyisi vihreään siirtymään ilman täysillä pumpattua öljyrahaa.  Vihreät muutenkin saivat selkäänsä vaaleissa, ei saanut hallituspaikkaa. Heja Norge !

Esim: Jonas Gahr Støre: Vi skal utvikle oss mot en overgang, ikke legge ned   (Dagsavisen, 25.10.2021)

-SS-

Viimeksi muokattu: 20.11.21 - klo:11:16 kirjoittanut -SS-

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 25998
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: kärhämää latauspistokkeella
Norja lopettaa öljyn pumppauksen .

Milloin ?

Norjan uusi keskustavasemmistohallitus antoi tiedotteen kolme viikkoa sitten, ja totesi, että kaasun- ja öljyn tuotantoa ei lopeteta, vaan sitä kehitetään edelleen. Norja kun ei laske tuottamaansa öljyä ja kaasua ollenkaan omaan hiilipäästöönsä, vaan se ongelma olkoon muiden. Nollapäästöön pääseminen vaatii massiiviset öljyn ja kaasun tuomat tulot. Norja ei pystyisi vihreään siirtymään ilman täysillä pumpattua öljyrahaa.  Vihreät muutenkin saivat selkäänsä vaaleissa, ei saanut hallituspaikkaa. Heja Norge !

Esim: Jonas Gahr Støre: Vi skal utvikle oss mot en overgang, ikke legge ned   (Dagsavisen, 25.10.2021)

-SS-

Eli siis pulaa alkaa olla ja hinta nousee .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 17658
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: kärhämää latauspistokkeella
Yhdelläkään huoltoasemalla ei pääse kuutta autoa enempää tankkaamaan

On aivan sama, tankkaako yhtä tai kuutta, mutta yhdenkin mittarin tankkausnopeus silti on isoonkin sähkölatausasemaan verrattuna moninkertainen.
Jonossa, jos ei monta ämpyilevää sorkkista ole arpomassa, niin sanotaan nyt vaikka kolmen minuutin välein pääsee auto tankkaamaan. 40 autoa tunnissa.

40 auton pikalatausasema on jo ison tehtaan veroinen suuri sähkönkulutuslaitos. Megawattiluokan liittymä.

-SS-

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 17658
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: kärhämää latauspistokkeella
Sähköautoilun range-ahdistus on todellinen ilmiö, tähän ovat markkinat kehittäneet ratkaisun: Auton mukana kuljetettavan salkkusähköaseman.


Kuva: ZipCharge - lataussalkku

Kyseiseen salkkuun mahtuu non 50 km ajoa vastaava sähkö, ja auton normaalilla kotilatauspistokkeella pystyy autoon sen kilometrimäärän saamaan noin 45 minuutissa. Salkun paino on noin 25 kg, eli heikkovoimainenkin salaatinsyöjä saa sen nostetuksi tavaratilaan mukaan.

Lisätietoa:
https://www.zipcharge.global/

-SS-

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3455
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: kärhämää latauspistokkeella
Auton mukana kuljetettavan salkkusähköaseman.

No juu, kaikkea sitä insinörtti keksii. En nyt ole ihan hirmuisen ihastunut keksintöön.
- sähkömäärä on aika vähäinen
- yksi tilaa vievä tavara lisää mukana
- tuokin pitää muistaa ladata
- lataushäviöt tuplaantuvat kun sähkö kierrätetään 2 kertaa akun kautta

Luultavasti järkevämpää on sijoittaa tuon lisähinta isompiakkuiseen autoon.

Yksi lähestymistapa latausasemien lisäämiseen voisi olla myös kiinteät ladattavat sähkövarastot joista voisi sitten tehokkaasti ja nopeasti ladata. Eli varastoa ladattaisiin pienehköllä teholla koko ajan ja siitä voisi sitten muutaman kerran päivässä pikaladata nopeasti. Ei kuitenkaan suurteholadata...

Tuollaisen puskurivaraston voisi kärrätä sellaistenkin latauspaikkojen pihalle joihin ei suuria liitäntätehoja ole mahdollista tuoda. Ulkomaillahan noita jossain onkin kun päättävät pitää isot bileet jossain Emiraattien aavikolla.. tuollaisia on aggregaattien apuna. Eatonkin taitaa myydä.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 25998
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: kärhämää latauspistokkeella
Herra Sinun kapitalistisi on toista mieltä https://www.virtane.fi/artikkeli/sahkoautoilu/kolme-hyvaa-syyta-hankkia-sahkoauto-2021/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=virtane_tolpat_launch&utm_content=sem_verkon_alue&gclid=EAIaIQobChMIs4DV4Nem9AIVgxx9Ch3rSwlnEAAYAiAAEgI-JfD_BwE
Yhä useammalla o-k talon omistajilla alkaa olla paneelit katolla ja yösähkö .
Hinnan ero ei ole merkittävä asia mutta yöllä ladatulla autolla rasitetaan verkkoa vähiten .  :D
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3455
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: kärhämää latauspistokkeella
Liittyikö tämä nyt johonkin kaukaiseen viestiin vai mihin?
Muuten en oikein jummartanut pointtiasi.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23016
  • vastustan
Vs: kärhämää latauspistokkeella
Sähköautoilun range-ahdistus on todellinen ilmiö, tähän ovat markkinat kehittäneet ratkaisun: Auton mukana kuljetettavan salkkusähköaseman.


Kuva: ZipCharge - lataussalkku

Kyseiseen salkkuun mahtuu non 50 km ajoa vastaava sähkö, ja auton normaalilla kotilatauspistokkeella pystyy autoon sen kilometrimäärän saamaan noin 45 minuutissa. Salkun paino on noin 25 kg, eli heikkovoimainenkin salaatinsyöjä saa sen nostetuksi tavaratilaan mukaan.

Lisätietoa:
https://www.zipcharge.global/

-SS-
jaa,a, tuommonen salkku tai edes se latausjohto jätetään jossakin kaupungissa kadulle lojumaan. mukava sitä on sitte kosmetologin tai ylemmän toimihenkilön kaivaa loskapaskasta autoon kerittäväksi. ei taida tulla koko sähköautoilusta mitään kun sorkkis ja ss on toistensa kimpussa jo ihan perinteisellä mittarikentälläkin  :'( :'( :'( :'( :'(
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 17658
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: kärhämää latauspistokkeella
Yksi lähestymistapa latausasemien lisäämiseen voisi olla myös kiinteät ladattavat sähkövarastot joista voisi sitten tehokkaasti ja nopeasti ladata. Eli varastoa ladattaisiin pienehköllä teholla koko ajan ja siitä voisi sitten muutaman kerran päivässä pikaladata nopeasti. Ei kuitenkaan suurteholadata...

Tuollaisen puskurivaraston voisi kärrätä sellaistenkin latauspaikkojen pihalle joihin ei suuria liitäntätehoja ole mahdollista tuoda. Ulkomaillahan noita jossain onkin kun päättävät pitää isot bileet jossain Emiraattien aavikolla.. tuollaisia on aggregaattien apuna. Eatonkin taitaa myydä.

Kyllä akkumarkkinat alkavat olla kovin kuormitetut, jos maailman autoja siirretään nopeasti täyssähköisiksi. Idealisteilla on ollut tosiaan näkemys, että öisin aurinkosähköllä voidaan ladata, onhan aurinkopaneelin vuosituotanto sen ja sen verran joka päivä, varmaan myös yö, onhan sisällä olkkarissakin valoisaa, kun painaa valokatkaisinta. Eivät ole viitsineet miettiä, miten asia todellisuudessa menee. Sama tuulisähkön kanssa. Suuri asennettu tuuliteho ei merkitse suurta tehontuottomahdollisuutta jonakin tiettynä hetkenä.

Myös sähköverkkojen ylläpitäjät hyvin tietävät, että akkuautojen pikalataus on kestämätön yhtälö tämänhetkisellä verkon kapasiteetilla. Ei maaseudulla ole ongelmaa, kun siellä muuntamon piirissä on kourallinen kiinteistöjä, usein satunnaiskäytössä olevai kuivaamoja, vaan suurkaupungeissa se ongelma piilee,  jopa miljoonan sähköauton lataus "silloin yöllä" merkitsee aivan toisen luokan huipputehon vaatimusta kuin ennestään.

Aika kompakti ja tehokas pikalatauspiste todellakin tulee kokoluokan 500 kVA dieselaggregaatilla, johon viereen sitten 10-20 kuution kaksikuorisäiliö. Sähkönhinnaltaankin tuollainen on kilpailukykyinen ainakin talvella, varsinkin jos lämpö voidaan käyttää lähikiinteistöjen lämmitykseen.



-SS-

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 25998
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: kärhämää latauspistokkeella
Liittyikö tämä nyt johonkin kaukaiseen viestiin vai mihin?
Muuten en oikein jummartanut pointtiasi.

Siis noita latausvaihtoehtoja tarkoitin lähinnä . Myyjät , firmat on huomannut markkinaraon .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 25998
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: kärhämää latauspistokkeella
Sähköautoilun range-ahdistus on todellinen ilmiö, tähän ovat markkinat kehittäneet ratkaisun: Auton mukana kuljetettavan salkkusähköaseman.


Kuva: ZipCharge - lataussalkku

Kyseiseen salkkuun mahtuu non 50 km ajoa vastaava sähkö, ja auton normaalilla kotilatauspistokkeella pystyy autoon sen kilometrimäärän saamaan noin 45 minuutissa. Salkun paino on noin 25 kg, eli heikkovoimainenkin salaatinsyöjä saa sen nostetuksi tavaratilaan mukaan.

Lisätietoa:
https://www.zipcharge.global/

-SS-
jaa,a, tuommonen salkku tai edes se latausjohto jätetään jossakin kaupungissa kadulle lojumaan. mukava sitä on sitte kosmetologin tai ylemmän toimihenkilön kaivaa loskapaskasta autoon kerittäväksi. ei taida tulla koko sähköautoilusta mitään kun sorkkis ja ss on toistensa kimpussa jo ihan perinteisellä mittarikentälläkin  :'( :'( :'( :'( :'(

Toisten kimpussa . Mitä sää taas valehtelet .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 25998
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: kärhämää latauspistokkeella
Yksi lähestymistapa latausasemien lisäämiseen voisi olla myös kiinteät ladattavat sähkövarastot joista voisi sitten tehokkaasti ja nopeasti ladata. Eli varastoa ladattaisiin pienehköllä teholla koko ajan ja siitä voisi sitten muutaman kerran päivässä pikaladata nopeasti. Ei kuitenkaan suurteholadata...

Tuollaisen puskurivaraston voisi kärrätä sellaistenkin latauspaikkojen pihalle joihin ei suuria liitäntätehoja ole mahdollista tuoda. Ulkomaillahan noita jossain onkin kun päättävät pitää isot bileet jossain Emiraattien aavikolla.. tuollaisia on aggregaattien apuna. Eatonkin taitaa myydä.

Kyllä akkumarkkinat alkavat olla kovin kuormitetut, jos maailman autoja siirretään nopeasti täyssähköisiksi. Idealisteilla on ollut tosiaan näkemys, että öisin aurinkosähköllä voidaan ladata, onhan aurinkopaneelin vuosituotanto sen ja sen verran joka päivä, varmaan myös yö, onhan sisällä olkkarissakin valoisaa, kun painaa valokatkaisinta. Eivät ole viitsineet miettiä, miten asia todellisuudessa menee. Sama tuulisähkön kanssa. Suuri asennettu tuuliteho ei merkitse suurta tehontuottomahdollisuutta jonakin tiettynä hetkenä.

Myös sähköverkkojen ylläpitäjät hyvin tietävät, että akkuautojen pikalataus on kestämätön yhtälö tämänhetkisellä verkon kapasiteetilla. Ei maaseudulla ole ongelmaa, kun siellä muuntamon piirissä on kourallinen kiinteistöjä, usein satunnaiskäytössä olevai kuivaamoja, vaan suurkaupungeissa se ongelma piilee,  jopa miljoonan sähköauton lataus "silloin yöllä" merkitsee aivan toisen luokan huipputehon vaatimusta kuin ennestään.

Aika kompakti ja tehokas pikalatauspiste todellakin tulee kokoluokan 500 kVA dieselaggregaatilla, johon viereen sitten 10-20 kuution kaksikuorisäiliö. Sähkönhinnaltaankin tuollainen on kilpailukykyinen ainakin talvella, varsinkin jos lämpö voidaan käyttää lähikiinteistöjen lämmitykseen.



-SS-

Ei kaikki kerralla mene .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 17658
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: kärhämää latauspistokkeella
Ei kaikki kerralla mene .

Arvelinkin, että et osaa arvioida suuruusluokkia. Suuruusluokkalaskennalla selviää melkoisen hyvällä osuvuudella,  perustuvatko erilaiset olettamukset  toiveajatteluun vai realistisiin mahdollisuuksiin.

Euroopassa on 270 miljoonaa autoa. Arvioidaan, että vain 200 miljoonaa autoa käytetään normaaliin päiväasiointiin. Puolikas lataus on noin 25 kWh (150 - 200 km) . Jaetaan se 10 tunnin "yöajalle", 2500 W teholle, kotilaturille. Eurooppa on melko vähäisellä vaihtelulla samassa ajassa, mitä nyt Suomi on Moskovan ajassa. Eli 200 000 000 * 2500 = 500 GW teho.

Koko Euroopan alueella tuulivoiman nimellisteho on 220 GW. Mutta siitä saadaan vapaasti valittuna aikana keskimäärin 80 GW:n teho. Eli hiilivoimaa ja turbiinikaasuvoimaa sekä öljyhuippuvoimaa tarvitaan  normaalin kulutuksen LISÄKSI 140 GW:n teholla.

-SS-

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 25998
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: kärhämää latauspistokkeella
Ei kaikki kerralla mene .

Arvelinkin, että et osaa arvioida suuruusluokkia. Suuruusluokkalaskennalla selviää melkoisen hyvällä osuvuudella,  perustuvatko erilaiset olettamukset  toiveajatteluun vai realistisiin mahdollisuuksiin.

Euroopassa on 270 miljoonaa autoa. Arvioidaan, että vain 200 miljoonaa autoa käytetään normaaliin päiväasiointiin. Puolikas lataus on noin 25 kWh (150 - 200 km) . Jaetaan se 10 tunnin "yöajalle", 2500 W teholle, kotilaturille. Eurooppa on melko vähäisellä vaihtelulla samassa ajassa, mitä nyt Suomi on Moskovan ajassa. Eli 200 000 000 * 2500 = 500 GW teho.

Koko Euroopan alueella tuulivoiman nimellisteho on 220 GW. Mutta siitä saadaan vapaasti valittuna aikana keskimäärin 80 GW:n teho. Eli hiilivoimaa ja turbiinikaasuvoimaa sekä öljyhuippuvoimaa tarvitaan  normaalin kulutuksen LISÄKSI 140 GW:n teholla.

-SS-

Huomaan ettet ole perehtynyt historiaan . Vuonna 1939 oli Suomi kovanpaikan edessä , talvisota alkoi ja öljyn saanti ulkomailta vaikeutui . Keksittiin tai otettiin käyttöön häkäpöntöt .
Aikaa noista ajoista on kulunut mutta vaaratekijät ovat jälleen olemassa .
Siksi sähkö , vety ja kaasusta tulee energiaa jolla pärjätään jatkossa .
Rahdit nousee , työmatkat kallistuu mistä seuraa lama .
Autojen valmistajat ovat lopettamassa polttomoottoriautojen valmistusta , työsuhdeautoksi tulossa sähköautot . Me köyhät ajetaan bensa-autot loppuun ja jäädään odottelemaan käytettyjä sähköautoja joihin on akut vaihdettu .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .