Agronet

Keskusteluaiheet => Vapaa sana => Aiheen aloitti: icefarmer - 18.11.21 - klo:11:19

Otsikko: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: icefarmer - 18.11.21 - klo:11:19
perin mielenkiintoista, kuvitellaampa tilanne että että äveriäs ja tärkeä liikemies (kok) on on matkalla isoille miljoonaluokan kaupoille ja kurvaa apsin pihaan tarkoituksenaan ladata sähkö-e-mertsedeksen akkuun äkkiä virtaa... kiire on kova ja myöhästyminen lähellä.

samaan aikaan latauspistokkeelle saapuu paikallinen pienyrittäjä hybrid-lavamaasturillaan, hän (persu)  on hakenut varaosia kylältä ja aikoo nauttia lounaan noutopöydästä ennen paluutaan työmaalle ja samalla ladata lataus-hybridi-lava-autonsa akun.

miten tilanne etenee kun kun kumpikin edellämainituista on sangen kiivaita luonteeltaan :-\ :-\ :-\ :-\

https://www.is.fi/autot/art-2000008413665.html

Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: pig24 - 18.11.21 - klo:11:47
Mersukuski ei väistä ketään.  Autoilijat tarjoavat suojateillä kulkeville pyöräilijöille ihan suotta etuajo-oikeutta silloinkin, kun ei tarvitsisi - poislukien mersut. Voit luottaa siihen, että mersussa ei paineta jarrua. Etelä-Italiassa alkoi joskus oikein naurattaa, kun toisaalta kaikki liikennehölmöilijät olivat mersuja. Ajaisivat pikkufiiulla kuin muutkin donit.
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: -SS- - 18.11.21 - klo:12:47
Ennen rakennustyömailla tupakkitauot söivät tuottavuutta. Nyt kun tupakointi on vähentynyt, on tilalle tullut toinen tyhjäkäynnin muoto, akkutyökalujen lataustauot.  Kylminä talviaamuina kun poran kara liikahtaa hiukan ja sitten hiljaista. Ja ei kun porukka lähtee saman tien kasaamaan latureita sinne hallin nurkkaan....

-SS-
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: Mietin vaan, että... - 18.11.21 - klo:13:40
Ennen rakennustyömailla tupakkitauot söivät tuottavuutta. Nyt kun tupakointi on vähentynyt, on tilalle tullut toinen tyhjäkäynnin muoto, akkutyökalujen lataustauot.  Kylminä talviaamuina kun poran kara liikahtaa hiukan ja sitten hiljaista. Ja ei kun porukka lähtee saman tien kasaamaan latureita sinne hallin nurkkaan....

-SS-

En ole tällaista havainnut viime aikoina rakennustyömailla, joilla ammatikseni olen kulkenut lähes tauotta 1980-luvun puolivälistä lähtien.

 Sen sijaan puhelinten selailu, varsinkin nuorilla tekijöillä, työajalla, syö nykyisin työn tuottavuutta.
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: sorkkis - 18.11.21 - klo:14:35
perin mielenkiintoista, kuvitellaampa tilanne että että äveriäs ja tärkeä liikemies (kok) on on matkalla isoille miljoonaluokan kaupoille ja kurvaa apsin pihaan tarkoituksenaan ladata sähkö-e-mertsedeksen akkuun äkkiä virtaa... kiire on kova ja myöhästyminen lähellä.

samaan aikaan latauspistokkeelle saapuu paikallinen pienyrittäjä hybrid-lavamaasturillaan, hän (persu)  on hakenut varaosia kylältä ja aikoo nauttia lounaan noutopöydästä ennen paluutaan työmaalle ja samalla ladata lataus-hybridi-lava-autonsa akun.

miten tilanne etenee kun kun kumpikin edellämainituista on sangen kiivaita luonteeltaan :-\ :-\ :-\ :-\

https://www.is.fi/autot/art-2000008413665.html
Bensaa saa odottaa , dieseliä saa odottaa joskus koska jakelupaikkoja on vähän ka vähenee .

Mielenkiintoinen tulee silloin kun äveriäsjohtaja perheineen päättääkin lähteä etelään lomalle koska latauspaikkoja Lapissa ei ole . Autovuokraamot palvelevat mielellään asiakasta joka vuokraa auton lähtiessään lomalle . Vuokraamoiden palvelut käsittävät auton haun lentokentältä ja toimituksen kentälle .  :)
Tulossa varmasti latauspalvelu sähköautoille
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 18.11.21 - klo:16:01
perin mielenkiintoista, kuvitellaampa tilanne että että äveriäs ja tärkeä liikemies (kok) on on matkalla isoille miljoonaluokan kaupoille ja kurvaa apsin pihaan tarkoituksenaan ladata sähkö-e-mertsedeksen akkuun äkkiä virtaa... kiire on kova ja myöhästyminen lähellä.

samaan aikaan latauspistokkeelle saapuu paikallinen pienyrittäjä hybrid-lavamaasturillaan, hän (persu)  on hakenut varaosia kylältä ja aikoo nauttia lounaan noutopöydästä ennen paluutaan työmaalle ja samalla ladata lataus-hybridi-lava-autonsa akun.

miten tilanne etenee kun kun kumpikin edellämainituista on sangen kiivaita luonteeltaan :-\ :-\ :-\ :-\

https://www.is.fi/autot/art-2000008413665.html

Onko millään tavalla mahdollista, että lavamaasturin perään olisi kytketty jokin perävaunun tapainen?
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: pig24 - 19.11.21 - klo:15:07
Autovuokraamot palvelevat mielellään... palvelut käsittävät auton haun lentokentältä ja toimituksen kentälle .
Kun sinne etelään mennään tavallisesti lentokoneella, niin missähän on autovuokraamon ideaali sijainti ?
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: sorkkis - 19.11.21 - klo:15:55
Autovuokraamot palvelevat mielellään... palvelut käsittävät auton haun lentokentältä ja toimituksen kentälle .
Kun sinne etelään mennään tavallisesti lentokoneella, niin missähän on autovuokraamon ideaali sijainti ?

Se selvinnee puhelinsoitolla autovuokraamoihin .
Elikkä auto jos lentokentällä voidaan siihen ostaa latauspalvelu . Tai autovuokrattu ja vuokraaja hakee sen lentokentältä pois . Tullaan takasin on joko ladattu tai tankattu auto odottamassa lentokentällä kotiin menoa varten . Helppoa kuin mikä .
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: icefarmer - 19.11.21 - klo:16:00
Autovuokraamot palvelevat mielellään... palvelut käsittävät auton haun lentokentältä ja toimituksen kentälle .
Kun sinne etelään mennään tavallisesti lentokoneella, niin missähän on autovuokraamon ideaali sijainti ?

Se selvinnee puhelinsoitolla autovuokraamoihin .
Elikkä auto jos lentokentällä voidaan siihen ostaa latauspalvelu . Tai autovuokrattu ja vuokraaja hakee sen lentokentältä pois . Tullaan takasin on joko ladattu tai tankattu auto odottamassa lentokentällä kotiin menoa varten . Helppoa kuin mikä .
sorkkiksenkin tapauksessa vuokra-auto olisi koskella, onko sadan kilometrin säteellä autovuokraamoa :o :o :o :o :o
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: sorkkis - 19.11.21 - klo:16:09
Autovuokraamot palvelevat mielellään... palvelut käsittävät auton haun lentokentältä ja toimituksen kentälle .
Kun sinne etelään mennään tavallisesti lentokoneella, niin missähän on autovuokraamon ideaali sijainti ?

Se selvinnee puhelinsoitolla autovuokraamoihin .
Elikkä auto jos lentokentällä voidaan siihen ostaa latauspalvelu . Tai autovuokrattu ja vuokraaja hakee sen lentokentältä pois . Tullaan takasin on joko ladattu tai tankattu auto odottamassa lentokentällä kotiin menoa varten . Helppoa kuin mikä .
sorkkiksenkin tapauksessa vuokra-auto olisi koskella, onko sadan kilometrin säteellä autovuokraamoa :o :o :o :o :o
30 km on lähin . Aion ottaa autovuokraamosta auton mennessäni seuraavan kerran lentokentälle ulkomaan matkaa varten . Takaisin tullessa odottaa auto kentällä kotimatkaa varten . Helppoa kuin mikä .
Lapissa ulkomaan matkaajat joutuu ottamaan lentomatkan päästäkseen kentälle josta pääsee ulkomaille . Hehheh .  :D
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: pig24 - 19.11.21 - klo:17:32
Aion ottaa autovuokraamosta auton mennessäni seuraavan kerran lentokentälle ulkomaan matkaa varten . Takaisin tullessa odottaa auto kentällä kotimatkaa varten .
Enpä arvannut, että tässäkin olisi tar***** 5 pisteen vihje. Onneksi lentokenttäpysäköinti on tunnetusti hinnoiteltu 'reiluksi'.  ;D 
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: sorkkis - 20.11.21 - klo:07:40
https://www.hertz.fi/rentacar/reservation/?targetPage=reservationOnHomepage.jsp&refererUrl=&searchString=&id=24390&LinkType=HZFI
https://www.24rent.fi/?gclid=EAIaIQobChMI36mR2Jym9AIVjt4YCh1FUA4kEAAYAiAAEgKEJvD_BwE#/?city=Raisio
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: Oksa - 20.11.21 - klo:08:09
ja mainoslinkitys se vaan jatkuuu...
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: sorkkis - 20.11.21 - klo:08:19
ja mainoslinkitys se vaan jatkuuu...

Onko kielletty ?
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: Oksa - 20.11.21 - klo:08:34
olikos noisa käyttöohjeissa jotain.... muistelen joskus lukeneeni ylläpiton kertovan..
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: sorkkis - 20.11.21 - klo:08:43
olikos noisa käyttöohjeissa jotain.... muistelen joskus lukeneeni ylläpiton kertovan..

Näytä toteen tai tee ilmoitus ylläpidolle .
On törkeää haukkua etelänsähköautoilijoita .
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: Cornholio - 20.11.21 - klo:08:45
olikos noisa käyttöohjeissa jotain.... muistelen joskus lukeneeni ylläpiton kertovan..

Näytä toteen tai tee ilmoitus ylläpidolle .
On törkeää haukkua etelänsähköautoilijoita .
4.2 "-  Tuotteiden ja palvelujen mainostaminen on Keskustelukanavan viestiketjuissa kiellettyä."

Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: Turhapuro - 20.11.21 - klo:08:47
Autovuokraamot palvelevat mielellään... palvelut käsittävät auton haun lentokentältä ja toimituksen kentälle .
Kun sinne etelään mennään tavallisesti lentokoneella, niin missähän on autovuokraamon ideaali sijainti ?

Se selvinnee puhelinsoitolla autovuokraamoihin .
Elikkä auto jos lentokentällä voidaan siihen ostaa latauspalvelu . Tai autovuokrattu ja vuokraaja hakee sen lentokentältä pois . Tullaan takasin on joko ladattu tai tankattu auto odottamassa lentokentällä kotiin menoa varten . Helppoa kuin mikä .
sorkkiksenkin tapauksessa vuokra-auto olisi koskella, onko sadan kilometrin säteellä autovuokraamoa :o :o :o :o :o
30 km on lähin . Aion ottaa autovuokraamosta auton mennessäni seuraavan kerran lentokentälle ulkomaan matkaa varten . Takaisin tullessa odottaa auto kentällä kotimatkaa varten . Helppoa kuin mikä .
Lapissa ulkomaan matkaajat joutuu ottamaan lentomatkan päästäkseen kentälle josta pääsee ulkomaille . Hehheh .  :D
Turhapuro ihmettelee miksi Sorkkis ei  istu kevyissä kesävaatteissa lämpimään taksiin aseman ovella?
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: sorkkis - 20.11.21 - klo:08:58
Autovuokraamot palvelevat mielellään... palvelut käsittävät auton haun lentokentältä ja toimituksen kentälle .
Kun sinne etelään mennään tavallisesti lentokoneella, niin missähän on autovuokraamon ideaali sijainti ?

Se selvinnee puhelinsoitolla autovuokraamoihin .
Elikkä auto jos lentokentällä voidaan siihen ostaa latauspalvelu . Tai autovuokrattu ja vuokraaja hakee sen lentokentältä pois . Tullaan takasin on joko ladattu tai tankattu auto odottamassa lentokentällä kotiin menoa varten . Helppoa kuin mikä .
sorkkiksenkin tapauksessa vuokra-auto olisi koskella, onko sadan kilometrin säteellä autovuokraamoa :o :o :o :o :o
30 km on lähin . Aion ottaa autovuokraamosta auton mennessäni seuraavan kerran lentokentälle ulkomaan matkaa varten . Takaisin tullessa odottaa auto kentällä kotimatkaa varten . Helppoa kuin mikä .
Lapissa ulkomaan matkaajat joutuu ottamaan lentomatkan päästäkseen kentälle josta pääsee ulkomaille . Hehheh .  :D
Turhapuro ihmettelee miksi Sorkkis ei  istu kevyissä kesävaatteissa lämpimään taksiin aseman ovella?

Aika paljon kalliimpaa .
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: sorkkis - 20.11.21 - klo:09:11
olikos noisa käyttöohjeissa jotain.... muistelen joskus lukeneeni ylläpiton kertovan..

Näytä toteen tai tee ilmoitus ylläpidolle .
On törkeää haukkua etelänsähköautoilijoita .
4.2 "-  Tuotteiden ja palvelujen mainostaminen on Keskustelukanavan viestiketjuissa kiellettyä."

Käsittääkseni omien tuotteiden ja palvelujen mainostaminen on kielletty .

Herjaamisesta ja kiusaamisesta on selvät säännöt .  :D
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: icefarmer - 20.11.21 - klo:09:37
Autovuokraamot palvelevat mielellään... palvelut käsittävät auton haun lentokentältä ja toimituksen kentälle .
Kun sinne etelään mennään tavallisesti lentokoneella, niin missähän on autovuokraamon ideaali sijainti ?

Se selvinnee puhelinsoitolla autovuokraamoihin .
Elikkä auto jos lentokentällä voidaan siihen ostaa latauspalvelu . Tai autovuokrattu ja vuokraaja hakee sen lentokentältä pois . Tullaan takasin on joko ladattu tai tankattu auto odottamassa lentokentällä kotiin menoa varten . Helppoa kuin mikä .
sorkkiksenkin tapauksessa vuokra-auto olisi koskella, onko sadan kilometrin säteellä autovuokraamoa :o :o :o :o :o
30 km on lähin . Aion ottaa autovuokraamosta auton mennessäni seuraavan kerran lentokentälle ulkomaan matkaa varten . Takaisin tullessa odottaa auto kentällä kotimatkaa varten . Helppoa kuin mikä .
Lapissa ulkomaan matkaajat joutuu ottamaan lentomatkan päästäkseen kentälle josta pääsee ulkomaille . Hehheh .  :D
Turhapuro ihmettelee miksi Sorkkis ei  istu kevyissä kesävaatteissa lämpimään taksiin aseman ovella?

Aika paljon kalliimpaa .
kannattaa katsoa missä koski sijaitsee, ei ole ihan niin etelässä kuin sorkkis antaa ymmärtää. mutta melkoista säätämistä on tuo sorkkiksen matkailu....ensin tohatsulla autovuokraamolle, sieltä vuokra-autolla kentälle... voisi olla jopa edullisempaa tilata akkukärryt parin viikon loman jälkeen  lentokentälle kuin jonnekkin korpeen vuokraamolle ;D ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: sorkkis - 20.11.21 - klo:09:42
Autovuokraamot palvelevat mielellään... palvelut käsittävät auton haun lentokentältä ja toimituksen kentälle .
Kun sinne etelään mennään tavallisesti lentokoneella, niin missähän on autovuokraamon ideaali sijainti ?

Se selvinnee puhelinsoitolla autovuokraamoihin .
Elikkä auto jos lentokentällä voidaan siihen ostaa latauspalvelu . Tai autovuokrattu ja vuokraaja hakee sen lentokentältä pois . Tullaan takasin on joko ladattu tai tankattu auto odottamassa lentokentällä kotiin menoa varten . Helppoa kuin mikä .
sorkkiksenkin tapauksessa vuokra-auto olisi koskella, onko sadan kilometrin säteellä autovuokraamoa :o :o :o :o :o
30 km on lähin . Aion ottaa autovuokraamosta auton mennessäni seuraavan kerran lentokentälle ulkomaan matkaa varten . Takaisin tullessa odottaa auto kentällä kotimatkaa varten . Helppoa kuin mikä .
Lapissa ulkomaan matkaajat joutuu ottamaan lentomatkan päästäkseen kentälle josta pääsee ulkomaille . Hehheh .  :D
Turhapuro ihmettelee miksi Sorkkis ei  istu kevyissä kesävaatteissa lämpimään taksiin aseman ovella?

Aika paljon kalliimpaa .
kannattaa katsoa missä koski sijaitsee, ei ole ihan niin etelässä kuin sorkkis antaa ymmärtää. mutta melkoista säätämistä on tuo sorkkiksen matkailu....ensin tohatsulla autovuokraamolle, sieltä vuokra-autolla kentälle... voisi olla jopa edullisempaa tilata akkukärryt parin viikon loman jälkeen  lentokentälle kuin jonnekkin korpeen vuokraamolle ;D ;D ;D ;D

Autovuokraamo toimittaa auton kotiin , lyhyin matka on Salosta . Pieni kulutuksinen auto tai sähköauto on edullisin vaihtoehto noilla firmoilla . Takasin tullessa voi sopia auton toimitettavaksi lentokentälle ja autovuokraamo noutaa auton kotoa .
Helppoa eikä niin vaivalloista kuin lapissa .
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: Cornholio - 20.11.21 - klo:09:55
Ei kuulosta halvalta nuo sorkkiksen suunnitelmat, mikäli autovuokraamo laskuttaa matkakuluista ja auton toimittamisesta sinnetänne kuten sorkkis.  ;D
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: sorkkis - 20.11.21 - klo:09:58
Ei kuulosta halvalta nuo sorkkiksen suunnitelmat, mikäli autovuokraamo laskuttaa matkakuluista ja auton toimittamisesta sinnetänne kuten sorkkis.  ;D

Se selviää jos on lukutaito ja ymmärtämisen taito . Vuokraamoilla on näet hinnasto mistä voi vertailla .
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: Ärrpää - 20.11.21 - klo:10:15
Ei kuulosta halvalta nuo sorkkiksen suunnitelmat, mikäli autovuokraamo laskuttaa matkakuluista ja auton toimittamisesta sinnetänne kuten sorkkis.  ;D

Sähköpotkulautojen käyttäminen kaupungissa on ympäristöystävällinen ja päästötön liikkumismuoto, ainakin jos jätetään vähemmälle huomiolle skuuttien kuskailu autolla vuokrauspisteestä toiselle, kaikki käyttäjät kun eivät aja takaisin lähtöpisteeseen.
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: -SS- - 20.11.21 - klo:10:22
Ennen rakennustyömailla tupakkitauot söivät tuottavuutta. Nyt kun tupakointi on vähentynyt, on tilalle tullut toinen tyhjäkäynnin muoto, akkutyökalujen lataustauot.  Kylminä talviaamuina kun poran kara liikahtaa hiukan ja sitten hiljaista. Ja ei kun porukka lähtee saman tien kasaamaan latureita sinne hallin nurkkaan....

-SS-

En ole tällaista havainnut viime aikoina rakennustyömailla, joilla ammatikseni olen kulkenut lähes tauotta 1980-luvun puolivälistä lähtien.

 Sen sijaan puhelinten selailu, varsinkin nuorilla tekijöillä, työajalla, syö nykyisin työn tuottavuutta.

Et sitten ole kulkenut samoilla rakennustyömailla. Se vaihe, kun tehdään LVIS ja sisäpintoja, sekä saneeraustyömailla, siellä sähkötyökalut ovat olennainen osa kulttuuria. Vielä 1990-luvun lopussa akkutyökalu oli kummajainen, ja yleisesti normi sähkötyökalujen johtoja vedeltiin sitten mistä milloinkin.

Akkutyökalujen buumi tuli vasta 2000-luvulta lähtien, ainakin Uudellemaalla. Vanha NiCd-tekniikka oli pakkasella erinomainen, koska kyseisten työkalujen teho ei laskenut kylmässä. Kapasiteettiongelmia kyllä oli. Uuden tekniikan myötä suuren kapasiteetin litium-ioniakut olivat käytännössä täysin  tehottomat, jos pakkasella olevasta pakettiauton tavaratilasta otettiin käyttöön. Samoin helteillä kuumassa pakettiauton kopissa itsepurkautuvuus on suurta litiumtekniikan akuissa.

Ja ihan sama., oliko käytössä HIkoki, Makita, Hilti, Milwaukee, deWalt, Ryobi ym ym , samat ongelmat kaikissa. Eikä yksikään akku sopinut toiseen merkkiin.

Nyttemmin on urakoitsijoiden autoissa jo kokonainen invertteripaketti pistokkeineen, ja saman merkin työkalut siististi latauksessa, kun laivalta maanantaina saapuvat työmaille. Nyt kun itsekin siiryin yhteen merkkiin, on akun vaihto helpompaa, iskevät mutterinvääntimet tuntuvat toimivan hyvin, ruuvinvääntimet ihan OK, 120 mm:n puuruuveja kiertelee akulla kymmeniä, mutta purkutöissä tulee edelleen olla mukana säkillinen täysiä akkuja, puukkosaha, kulmahiomakone, ym. Toki metsuritkin alkavat jo käyttää sähkösahoja, ainakin arboristit.

Palatakseni tuohon sähköautoilun latauspistokeongelmaan, on totta, että kotilatauksen pitää olla pääasiallinen lataustapa, koska jokin ruuhkainen huoltoasema ei voi keskittää tarvittavaa sähkötehoa kovin helposti ja pienin kustannuksin, koska huipputehomaksut alkavat nostaa sähkön hintaa.

Ajatellaanpa vaikka kuuden mittarin maalaishuoltoasemaa. Mittari pystyy tankkamaan kahta autoa kerrallaan, noin 80 l/minuutissa per letku. Eli noin 900 litraa minuutissa kentällä. Bensiinin lämpösisältö on 9 kWh / l , dieselin 11,8 kWh / l

Eli parhaimmillaan nestemäisten polttoaineiden mittarikenttä pystyy lataamaan 8100 kWh/ minuutissa. Jos bensiinin keskimääräinen kulutus on 10 l/100 km, minuutissa kentällä saadaan ladatuksi 90 km "rangea". Lähes 5400 km tunnissa. Sitä on vaikea sähköllä saada aikaiseksi, ilman reidenpaksuista kaapelia. 

Jos sähköautojen "tankkeja" aletaan latailla, esimerkiksi 20 kWh, eli puolilleen, niin esimerkiksi 20 auton lataaminen vaatisi tunnissa 400 kWh, eli 400 kW tehon, riittääkö 800 A liittymä ? Jonkin kauppakeskuksen yhteyteen se merkitsee lisätehon tarvetta, eli kaupan ja kiinteistön muut sähköt päälle. Oletan, että tuollainen vaatii oman 20 kV muuntamon. Silti loistehomaksu, tehomaksu, liittymän ja muuntamon hinta, hinta muodostuu kotisähköä kalliimmaksi, ei halvemmaksi.

Meillä on kiinteistössä kaksi 400 A liittymää, eikä tällä hetkellä ole teholatureille siltikään tilaa. Siellä ne muutamat sähköautot roikan päässä istuvat, mutta ei taida parkkipaikalle olla suurempaa kuin 3 x 20A siltikään. Päivän aikana 16 A lämmityspistokkeesta latautuu 100 km, jos pääsee pistokepaikalle. Täällä toisessa paikassa , jossa myös toimin, niin johtajille on kaksi teholaturia, työväki ajaa polttomoottoriautoilla.

-SS-
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: Ärrpää - 20.11.21 - klo:10:32

Pikaladatessa akkua joudutaan jäähdyttämään, mutta sehän ei haittaa mitään, kun päästökauppa kompensoi.
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: sorkkis - 20.11.21 - klo:10:44

Pikaladatessa akkua joudutaan jäähdyttämään, mutta sehän ei haittaa mitään, kun päästökauppa kompensoi.
Toi oli hyvä .

Taas tuli SS mieheltä kommenttia joka selventänyt asiaa .
Alkaa nimittäin olla melko loppu vaiheessa diesel ja bensakäyttöisten autojen historia . Järkevällä siirtymällä saadaan aikaa vaihtoehtoisille energia muodoille kuten kaasu , sähkö ja vety .
Muutamilla tiloilla on jo valmius aloittaa vedyntuotanto , kesällä aurinkoenergialla ja talvella mistä sähköä saa edullisimmin .
Yhdelläkään huoltoasemalla ei pääse kuutta autoa enempää tankkaamaan ja monilla vielä vähemmän , vaikka letkuja onkin ei ole tilaa siihen .
salossa aloitti jätevoimala tuottamaan sähköä ja lämpöä , hinta laskee kaukolämmössä .
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: icefarmer - 20.11.21 - klo:10:48
Ennen rakennustyömailla tupakkitauot söivät tuottavuutta. Nyt kun tupakointi on vähentynyt, on tilalle tullut toinen tyhjäkäynnin muoto, akkutyökalujen lataustauot.  Kylminä talviaamuina kun poran kara liikahtaa hiukan ja sitten hiljaista. Ja ei kun porukka lähtee saman tien kasaamaan latureita sinne hallin nurkkaan....

-SS-

En ole tällaista havainnut viime aikoina rakennustyömailla, joilla ammatikseni olen kulkenut lähes tauotta 1980-luvun puolivälistä lähtien.

 Sen sijaan puhelinten selailu, varsinkin nuorilla tekijöillä, työajalla, syö nykyisin työn tuottavuutta.

Et sitten ole kulkenut samoilla rakennustyömailla. Se vaihe, kun tehdään LVIS ja sisäpintoja, sekä saneeraustyömailla, siellä sähkötyökalut ovat olennainen osa kulttuuria. Vielä 1990-luvun lopussa akkutyökalu oli kummajainen, ja yleisesti normi sähkötyökalujen johtoja vedeltiin sitten mistä milloinkin.

Akkutyökalujen buumi tuli vasta 2000-luvulta lähtien, ainakin Uudellemaalla. Vanha NiCd-tekniikka oli pakkasella erinomainen, koska kyseisten työkalujen teho ei laskenut kylmässä. Kapasiteettiongelmia kyllä oli. Uuden tekniikan myötä suuren kapasiteetin litium-ioniakut olivat käytännössä täysin  tehottomat, jos pakkasella olevasta pakettiauton tavaratilasta otettiin käyttöön. Samoin helteillä kuumassa pakettiauton kopissa itsepurkautuvuus on suurta litiumtekniikan akuissa.

Ja ihan sama., oliko käytössä HIkoki, Makita, Hilti, Milwaukee, deWalt, Ryobi ym ym , samat ongelmat kaikissa. Eikä yksikään akku sopinut toiseen merkkiin.

Nyttemmin on urakoitsijoiden autoissa jo kokonainen invertteripaketti pistokkeineen, ja saman merkin työkalut siististi latauksessa, kun laivalta maanantaina saapuvat työmaille. Nyt kun itsekin siiryin yhteen merkkiin, on akun vaihto helpompaa, iskevät mutterinvääntimet tuntuvat toimivan hyvin, ruuvinvääntimet ihan OK, 120 mm:n puuruuveja kiertelee akulla kymmeniä, mutta purkutöissä tulee edelleen olla mukana säkillinen täysiä akkuja, puukkosaha, kulmahiomakone, ym. Toki metsuritkin alkavat jo käyttää sähkösahoja, ainakin arboristit.

Palatakseni tuohon sähköautoilun latauspistokeongelmaan, on totta, että kotilatauksen pitää olla pääasiallinen lataustapa, koska jokin ruuhkainen huoltoasema ei voi keskittää tarvittavaa sähkötehoa kovin helposti ja pienin kustannuksin, koska huipputehomaksut alkavat nostaa sähkön hintaa.

Ajatellaanpa vaikka kuuden mittarin maalaishuoltoasemaa. Mittari pystyy tankkamaan kahta autoa kerrallaan, noin 80 l/minuutissa per letku. Eli noin 900 litraa minuutissa kentällä. Bensiinin lämpösisältö on 9 kWh / l , dieselin 11,8 kWh / l

Eli parhaimmillaan nestemäisten polttoaineiden mittarikenttä pystyy lataamaan 8100 kWh/ minuutissa. Jos bensiinin keskimääräinen kulutus on 10 l/100 km, minuutissa kentällä saadaan ladatuksi 90 km "rangea". Lähes 5400 km tunnissa. Sitä on vaikea sähköllä saada aikaiseksi, ilman reidenpaksuista kaapelia. 

Jos sähköautojen "tankkeja" aletaan latailla, esimerkiksi 20 kWh, eli puolilleen, niin esimerkiksi 20 auton lataaminen vaatisi tunnissa 400 kWh, eli 400 kW tehon, riittääkö 800 A liittymä ? Jonkin kauppakeskuksen yhteyteen se merkitsee lisätehon tarvetta, eli kaupan ja kiinteistön muut sähköt päälle. Oletan, että tuollainen vaatii oman 20 kV muuntamon. Silti loistehomaksu, tehomaksu, liittymän ja muuntamon hinta, hinta muodostuu kotisähköä kalliimmaksi, ei halvemmaksi.

Meillä on kiinteistössä kaksi 400 A liittymää, eikä tällä hetkellä ole teholatureille siltikään tilaa. Siellä ne muutamat sähköautot roikan päässä istuvat, mutta ei taida parkkipaikalle olla suurempaa kuin 3 x 20A siltikään. Päivän aikana 16 A lämmityspistokkeesta latautuu 100 km, jos pääsee pistokepaikalle. Täällä toisessa paikassa , jossa myös toimin, niin johtajille on kaksi teholaturia, työväki ajaa polttomoottoriautoilla.

-SS-
autohan joutaa seisomaan piuhan pässä mutta kun sorkkis meinaa sähköistää lentoliikenteen, siinä sitä vasta pitää muuntaja olla latauspiuhakin voi olla  kankeaa pakkasessa jo  hki-vantaa kokosella kentällä vilkkaimmista kentistä puhumattakaan :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: -SS- - 20.11.21 - klo:10:54
  Bensaa saa odottaa , dieseliä saa odottaa joskus koska jakelupaikkoja on vähän ka vähenee .

Lue tuo aikaisempi viestini. Yksikin 2x80 l/min mittari lataa kahteen polttomoottoriautoon helposti 1000 km "rangea" yhden minuutin aikana ! Meillä on tuossa pikkudieselissä ollut jo vuonna 1998 noin 950-1000 km:n "range", vaikka vain 45 litraa mahtuu. Eli 1000 km 40 sekunnissa. Nykyautoilla saattaa päästä 1500 km

Jos siis ajattelet tuota sähkö vastaan nestemäinen polttoaine, niin valitettavasti nestemäisten polttoaineiden energiatiheys on niin erinomainen, että harvempikin tankkausverkosto käy mainiosti.

-SS-
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: sorkkis - 20.11.21 - klo:11:03
  Bensaa saa odottaa , dieseliä saa odottaa joskus koska jakelupaikkoja on vähän ka vähenee .

Lue tuo aikaisempi viestini. Yksikin 2x80 l/min mittari lataa kahteen polttomoottoriautoon helposti 1000 km "rangea" yhden minuutin aikana ! Meillä on tuossa pikkudieselissä ollut jo vuonna 1998 noin 950-1000 km:n "range", vaikka vain 45 litraa mahtuu. Eli 1000 km 40 sekunnissa. Nykyautoilla saattaa päästä 1500 km

Jos siis ajattelet tuota sähkö vastaan nestemäinen polttoaine, niin valitettavasti nestemäisten polttoaineiden energiatiheys on niin erinomainen, että harvempikin tankkausverkosto käy mainiosti.

-SS-

Juu , tankkaus sujuu tiedän koska päivittäin joudun tankkaamaan . Mutta jos säiliössä ei ole mistä tankata niin silloin ei auta vaikka nopeasti kävisi .
Operaatio Barbarossahttps://fi.wikipedia.org/wiki/Operaatio_Barbarossa
Hitler halusi päästä energia omavaraisuuteen mutta ei onnistunut koska puna-armeija valoi johonkin kenttään betonia päälle ja Kaukasuksen öljykentät laittoivat palamaan .
Jos Euroopassa syttyy sota Venäjä laittaa öljy ja kaasuhanat kiinni elikkä öljynhinta nousee rajusti . Norja lopettaa öljyn pumppauksen .
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: -SS- - 20.11.21 - klo:11:05
Norja lopettaa öljyn pumppauksen .

Milloin ?

Norjan uusi keskustavasemmistohallitus antoi tiedotteen kolme viikkoa sitten, ja totesi, että kaasun- ja öljyn tuotantoa ei lopeteta, vaan sitä kehitetään edelleen. Norja kun ei laske tuottamaansa öljyä ja kaasua ollenkaan omaan hiilipäästöönsä, vaan se ongelma olkoon muiden. Nollapäästöön pääseminen vaatii massiiviset öljyn ja kaasun tuomat tulot. Norja ei pystyisi vihreään siirtymään ilman täysillä pumpattua öljyrahaa.  Vihreät muutenkin saivat selkäänsä vaaleissa, ei saanut hallituspaikkaa. Heja Norge !

Esim: Jonas Gahr Støre: Vi skal utvikle oss mot en overgang, ikke legge ned (https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2021/10/25/store-til-financial-times-a-stoppe-oljeboringen-vil-bety-slutten-for-det-gronne-skiftet/)   (Dagsavisen, 25.10.2021)

-SS-
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: sorkkis - 20.11.21 - klo:11:21
Norja lopettaa öljyn pumppauksen .

Milloin ?

Norjan uusi keskustavasemmistohallitus antoi tiedotteen kolme viikkoa sitten, ja totesi, että kaasun- ja öljyn tuotantoa ei lopeteta, vaan sitä kehitetään edelleen. Norja kun ei laske tuottamaansa öljyä ja kaasua ollenkaan omaan hiilipäästöönsä, vaan se ongelma olkoon muiden. Nollapäästöön pääseminen vaatii massiiviset öljyn ja kaasun tuomat tulot. Norja ei pystyisi vihreään siirtymään ilman täysillä pumpattua öljyrahaa.  Vihreät muutenkin saivat selkäänsä vaaleissa, ei saanut hallituspaikkaa. Heja Norge !

Esim: Jonas Gahr Støre: Vi skal utvikle oss mot en overgang, ikke legge ned (https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2021/10/25/store-til-financial-times-a-stoppe-oljeboringen-vil-bety-slutten-for-det-gronne-skiftet/)   (Dagsavisen, 25.10.2021)

-SS-

Eli siis pulaa alkaa olla ja hinta nousee .
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: -SS- - 20.11.21 - klo:11:30
Yhdelläkään huoltoasemalla ei pääse kuutta autoa enempää tankkaamaan

On aivan sama, tankkaako yhtä tai kuutta, mutta yhdenkin mittarin tankkausnopeus silti on isoonkin sähkölatausasemaan verrattuna moninkertainen.
Jonossa, jos ei monta ämpyilevää sorkkista ole arpomassa, niin sanotaan nyt vaikka kolmen minuutin välein pääsee auto tankkaamaan. 40 autoa tunnissa.

40 auton pikalatausasema on jo ison tehtaan veroinen suuri sähkönkulutuslaitos. Megawattiluokan liittymä.

-SS-
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: -SS- - 20.11.21 - klo:11:45
Sähköautoilun range-ahdistus on todellinen ilmiö, tähän ovat markkinat kehittäneet ratkaisun: Auton mukana kuljetettavan salkkusähköaseman.

(https://sm.pcmag.com/t/pcmag_uk/news/z/zipcharge-/zipcharge-unveils-a-portable-power-bank-for-electric-vehicle_xppj.1920.jpg)
Kuva: ZipCharge - lataussalkku

Kyseiseen salkkuun mahtuu non 50 km ajoa vastaava sähkö, ja auton normaalilla kotilatauspistokkeella pystyy autoon sen kilometrimäärän saamaan noin 45 minuutissa. Salkun paino on noin 25 kg, eli heikkovoimainenkin salaatinsyöjä saa sen nostetuksi tavaratilaan mukaan.

Lisätietoa:
https://www.zipcharge.global/

-SS-
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: metsajussi - 20.11.21 - klo:12:04
Auton mukana kuljetettavan salkkusähköaseman.

No juu, kaikkea sitä insinörtti keksii. En nyt ole ihan hirmuisen ihastunut keksintöön.
- sähkömäärä on aika vähäinen
- yksi tilaa vievä tavara lisää mukana
- tuokin pitää muistaa ladata
- lataushäviöt tuplaantuvat kun sähkö kierrätetään 2 kertaa akun kautta

Luultavasti järkevämpää on sijoittaa tuon lisähinta isompiakkuiseen autoon.

Yksi lähestymistapa latausasemien lisäämiseen voisi olla myös kiinteät ladattavat sähkövarastot joista voisi sitten tehokkaasti ja nopeasti ladata. Eli varastoa ladattaisiin pienehköllä teholla koko ajan ja siitä voisi sitten muutaman kerran päivässä pikaladata nopeasti. Ei kuitenkaan suurteholadata...

Tuollaisen puskurivaraston voisi kärrätä sellaistenkin latauspaikkojen pihalle joihin ei suuria liitäntätehoja ole mahdollista tuoda. Ulkomaillahan noita jossain onkin kun päättävät pitää isot bileet jossain Emiraattien aavikolla.. tuollaisia on aggregaattien apuna. Eatonkin taitaa myydä.
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: sorkkis - 20.11.21 - klo:12:05
Herra Sinun kapitalistisi on toista mieltä https://www.virtane.fi/artikkeli/sahkoautoilu/kolme-hyvaa-syyta-hankkia-sahkoauto-2021/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=virtane_tolpat_launch&utm_content=sem_verkon_alue&gclid=EAIaIQobChMIs4DV4Nem9AIVgxx9Ch3rSwlnEAAYAiAAEgI-JfD_BwE
Yhä useammalla o-k talon omistajilla alkaa olla paneelit katolla ja yösähkö .
Hinnan ero ei ole merkittävä asia mutta yöllä ladatulla autolla rasitetaan verkkoa vähiten .  :D
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: metsajussi - 20.11.21 - klo:12:17
Liittyikö tämä nyt johonkin kaukaiseen viestiin vai mihin?
Muuten en oikein jummartanut pointtiasi.
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: icefarmer - 20.11.21 - klo:12:28
Sähköautoilun range-ahdistus on todellinen ilmiö, tähän ovat markkinat kehittäneet ratkaisun: Auton mukana kuljetettavan salkkusähköaseman.

(https://sm.pcmag.com/t/pcmag_uk/news/z/zipcharge-/zipcharge-unveils-a-portable-power-bank-for-electric-vehicle_xppj.1920.jpg)
Kuva: ZipCharge - lataussalkku

Kyseiseen salkkuun mahtuu non 50 km ajoa vastaava sähkö, ja auton normaalilla kotilatauspistokkeella pystyy autoon sen kilometrimäärän saamaan noin 45 minuutissa. Salkun paino on noin 25 kg, eli heikkovoimainenkin salaatinsyöjä saa sen nostetuksi tavaratilaan mukaan.

Lisätietoa:
https://www.zipcharge.global/

-SS-
jaa,a, tuommonen salkku tai edes se latausjohto jätetään jossakin kaupungissa kadulle lojumaan. mukava sitä on sitte kosmetologin tai ylemmän toimihenkilön kaivaa loskapaskasta autoon kerittäväksi. ei taida tulla koko sähköautoilusta mitään kun sorkkis ja ss on toistensa kimpussa jo ihan perinteisellä mittarikentälläkin  :'( :'( :'( :'( :'(
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: -SS- - 20.11.21 - klo:13:08
Yksi lähestymistapa latausasemien lisäämiseen voisi olla myös kiinteät ladattavat sähkövarastot joista voisi sitten tehokkaasti ja nopeasti ladata. Eli varastoa ladattaisiin pienehköllä teholla koko ajan ja siitä voisi sitten muutaman kerran päivässä pikaladata nopeasti. Ei kuitenkaan suurteholadata...

Tuollaisen puskurivaraston voisi kärrätä sellaistenkin latauspaikkojen pihalle joihin ei suuria liitäntätehoja ole mahdollista tuoda. Ulkomaillahan noita jossain onkin kun päättävät pitää isot bileet jossain Emiraattien aavikolla.. tuollaisia on aggregaattien apuna. Eatonkin taitaa myydä.

Kyllä akkumarkkinat alkavat olla kovin kuormitetut, jos maailman autoja siirretään nopeasti täyssähköisiksi. Idealisteilla on ollut tosiaan näkemys, että öisin aurinkosähköllä voidaan ladata, onhan aurinkopaneelin vuosituotanto sen ja sen verran joka päivä, varmaan myös yö, onhan sisällä olkkarissakin valoisaa, kun painaa valokatkaisinta. Eivät ole viitsineet miettiä, miten asia todellisuudessa menee. Sama tuulisähkön kanssa. Suuri asennettu tuuliteho ei merkitse suurta tehontuottomahdollisuutta jonakin tiettynä hetkenä.

Myös sähköverkkojen ylläpitäjät hyvin tietävät, että akkuautojen pikalataus on kestämätön yhtälö tämänhetkisellä verkon kapasiteetilla. Ei maaseudulla ole ongelmaa, kun siellä muuntamon piirissä on kourallinen kiinteistöjä, usein satunnaiskäytössä olevai kuivaamoja, vaan suurkaupungeissa se ongelma piilee,  jopa miljoonan sähköauton lataus "silloin yöllä" merkitsee aivan toisen luokan huipputehon vaatimusta kuin ennestään.

Aika kompakti ja tehokas pikalatauspiste todellakin tulee kokoluokan 500 kVA dieselaggregaatilla, johon viereen sitten 10-20 kuution kaksikuorisäiliö. Sähkönhinnaltaankin tuollainen on kilpailukykyinen ainakin talvella, varsinkin jos lämpö voidaan käyttää lähikiinteistöjen lämmitykseen.

(http://www.viistonninen.com/muut/koe/aggregaatti.jpg)

-SS-
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: sorkkis - 20.11.21 - klo:13:10
Liittyikö tämä nyt johonkin kaukaiseen viestiin vai mihin?
Muuten en oikein jummartanut pointtiasi.

Siis noita latausvaihtoehtoja tarkoitin lähinnä . Myyjät , firmat on huomannut markkinaraon .
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: sorkkis - 20.11.21 - klo:13:13
Sähköautoilun range-ahdistus on todellinen ilmiö, tähän ovat markkinat kehittäneet ratkaisun: Auton mukana kuljetettavan salkkusähköaseman.

(https://sm.pcmag.com/t/pcmag_uk/news/z/zipcharge-/zipcharge-unveils-a-portable-power-bank-for-electric-vehicle_xppj.1920.jpg)
Kuva: ZipCharge - lataussalkku

Kyseiseen salkkuun mahtuu non 50 km ajoa vastaava sähkö, ja auton normaalilla kotilatauspistokkeella pystyy autoon sen kilometrimäärän saamaan noin 45 minuutissa. Salkun paino on noin 25 kg, eli heikkovoimainenkin salaatinsyöjä saa sen nostetuksi tavaratilaan mukaan.

Lisätietoa:
https://www.zipcharge.global/

-SS-
jaa,a, tuommonen salkku tai edes se latausjohto jätetään jossakin kaupungissa kadulle lojumaan. mukava sitä on sitte kosmetologin tai ylemmän toimihenkilön kaivaa loskapaskasta autoon kerittäväksi. ei taida tulla koko sähköautoilusta mitään kun sorkkis ja ss on toistensa kimpussa jo ihan perinteisellä mittarikentälläkin  :'( :'( :'( :'( :'(

Toisten kimpussa . Mitä sää taas valehtelet .
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: sorkkis - 20.11.21 - klo:13:15
Yksi lähestymistapa latausasemien lisäämiseen voisi olla myös kiinteät ladattavat sähkövarastot joista voisi sitten tehokkaasti ja nopeasti ladata. Eli varastoa ladattaisiin pienehköllä teholla koko ajan ja siitä voisi sitten muutaman kerran päivässä pikaladata nopeasti. Ei kuitenkaan suurteholadata...

Tuollaisen puskurivaraston voisi kärrätä sellaistenkin latauspaikkojen pihalle joihin ei suuria liitäntätehoja ole mahdollista tuoda. Ulkomaillahan noita jossain onkin kun päättävät pitää isot bileet jossain Emiraattien aavikolla.. tuollaisia on aggregaattien apuna. Eatonkin taitaa myydä.

Kyllä akkumarkkinat alkavat olla kovin kuormitetut, jos maailman autoja siirretään nopeasti täyssähköisiksi. Idealisteilla on ollut tosiaan näkemys, että öisin aurinkosähköllä voidaan ladata, onhan aurinkopaneelin vuosituotanto sen ja sen verran joka päivä, varmaan myös yö, onhan sisällä olkkarissakin valoisaa, kun painaa valokatkaisinta. Eivät ole viitsineet miettiä, miten asia todellisuudessa menee. Sama tuulisähkön kanssa. Suuri asennettu tuuliteho ei merkitse suurta tehontuottomahdollisuutta jonakin tiettynä hetkenä.

Myös sähköverkkojen ylläpitäjät hyvin tietävät, että akkuautojen pikalataus on kestämätön yhtälö tämänhetkisellä verkon kapasiteetilla. Ei maaseudulla ole ongelmaa, kun siellä muuntamon piirissä on kourallinen kiinteistöjä, usein satunnaiskäytössä olevai kuivaamoja, vaan suurkaupungeissa se ongelma piilee,  jopa miljoonan sähköauton lataus "silloin yöllä" merkitsee aivan toisen luokan huipputehon vaatimusta kuin ennestään.

Aika kompakti ja tehokas pikalatauspiste todellakin tulee kokoluokan 500 kVA dieselaggregaatilla, johon viereen sitten 10-20 kuution kaksikuorisäiliö. Sähkönhinnaltaankin tuollainen on kilpailukykyinen ainakin talvella, varsinkin jos lämpö voidaan käyttää lähikiinteistöjen lämmitykseen.

(http://www.viistonninen.com/muut/koe/aggregaatti.jpg)

-SS-

Ei kaikki kerralla mene .
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: -SS- - 20.11.21 - klo:14:05
Ei kaikki kerralla mene .

Arvelinkin, että et osaa arvioida suuruusluokkia. Suuruusluokkalaskennalla selviää melkoisen hyvällä osuvuudella,  perustuvatko erilaiset olettamukset  toiveajatteluun vai realistisiin mahdollisuuksiin.

Euroopassa on 270 miljoonaa autoa. Arvioidaan, että vain 200 miljoonaa autoa käytetään normaaliin päiväasiointiin. Puolikas lataus on noin 25 kWh (150 - 200 km) . Jaetaan se 10 tunnin "yöajalle", 2500 W teholle, kotilaturille. Eurooppa on melko vähäisellä vaihtelulla samassa ajassa, mitä nyt Suomi on Moskovan ajassa. Eli 200 000 000 * 2500 = 500 GW teho.

Koko Euroopan alueella tuulivoiman nimellisteho on 220 GW. Mutta siitä saadaan vapaasti valittuna aikana keskimäärin 80 GW:n teho. Eli hiilivoimaa ja turbiinikaasuvoimaa sekä öljyhuippuvoimaa tarvitaan  normaalin kulutuksen LISÄKSI 140 GW:n teholla.

-SS-
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: sorkkis - 20.11.21 - klo:14:17
Ei kaikki kerralla mene .

Arvelinkin, että et osaa arvioida suuruusluokkia. Suuruusluokkalaskennalla selviää melkoisen hyvällä osuvuudella,  perustuvatko erilaiset olettamukset  toiveajatteluun vai realistisiin mahdollisuuksiin.

Euroopassa on 270 miljoonaa autoa. Arvioidaan, että vain 200 miljoonaa autoa käytetään normaaliin päiväasiointiin. Puolikas lataus on noin 25 kWh (150 - 200 km) . Jaetaan se 10 tunnin "yöajalle", 2500 W teholle, kotilaturille. Eurooppa on melko vähäisellä vaihtelulla samassa ajassa, mitä nyt Suomi on Moskovan ajassa. Eli 200 000 000 * 2500 = 500 GW teho.

Koko Euroopan alueella tuulivoiman nimellisteho on 220 GW. Mutta siitä saadaan vapaasti valittuna aikana keskimäärin 80 GW:n teho. Eli hiilivoimaa ja turbiinikaasuvoimaa sekä öljyhuippuvoimaa tarvitaan  normaalin kulutuksen LISÄKSI 140 GW:n teholla.

-SS-

Huomaan ettet ole perehtynyt historiaan . Vuonna 1939 oli Suomi kovanpaikan edessä , talvisota alkoi ja öljyn saanti ulkomailta vaikeutui . Keksittiin tai otettiin käyttöön häkäpöntöt .
Aikaa noista ajoista on kulunut mutta vaaratekijät ovat jälleen olemassa .
Siksi sähkö , vety ja kaasusta tulee energiaa jolla pärjätään jatkossa .
Rahdit nousee , työmatkat kallistuu mistä seuraa lama .
Autojen valmistajat ovat lopettamassa polttomoottoriautojen valmistusta , työsuhdeautoksi tulossa sähköautot . Me köyhät ajetaan bensa-autot loppuun ja jäädään odottelemaan käytettyjä sähköautoja joihin on akut vaihdettu .
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: metsajussi - 20.11.21 - klo:14:35
"Uraani halkeaa, ja antaa lamppuun valkeaa..."  :-)
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: -SS- - 20.11.21 - klo:14:36
Ei kaikki kerralla mene .

Arvelinkin, että et osaa arvioida suuruusluokkia. Suuruusluokkalaskennalla selviää melkoisen hyvällä osuvuudella,  perustuvatko erilaiset olettamukset  toiveajatteluun vai realistisiin mahdollisuuksiin.

Euroopassa on 270 miljoonaa autoa. Arvioidaan, että vain 200 miljoonaa autoa käytetään normaaliin päiväasiointiin. Puolikas lataus on noin 25 kWh (150 - 200 km) . Jaetaan se 10 tunnin "yöajalle", 2500 W teholle, kotilaturille. Eurooppa on melko vähäisellä vaihtelulla samassa ajassa, mitä nyt Suomi on Moskovan ajassa. Eli 200 000 000 * 2500 = 500 GW teho.

Koko Euroopan alueella tuulivoiman nimellisteho on 220 GW. Mutta siitä saadaan vapaasti valittuna aikana keskimäärin 80 GW:n teho. Eli hiilivoimaa ja turbiinikaasuvoimaa sekä öljyhuippuvoimaa tarvitaan  normaalin kulutuksen LISÄKSI 140 GW:n teholla.

-SS-
Huomaan ettet ole perehtynyt historiaan .

Ehkä kuitenkin enemmän kuin sinulla, koska oma perhe on sota-ajan eläneitä ja myös sotineita. Useimmat ikäluokkasi vanhemmista ovat olleet enintään innokkaita sotilaspoikia. Eli kaupunkilainen viherpunainen etuoikeutettu nuoriso alkaa komennella meitä elämäntapaan, joka merkitsee itse asiassa pahempaa kuin silloin: Silloin sai puuta kaataa polttoon. Silloin sai puuta ottaa rakentamiseen. Silloin sai hakata metsää. Bensiini ja koksi - jos niitä vain oli - sai joutaa poltettavaksi ja hyödyksi. Typpihappotehdas sai tehdä lannoitetta. Kasvinsuojeluaineita otettiin käyttöön heti kun niitä vain löytyi. Patoja sai tehdä vesivoimaa varten.

Nyt mitään näistä ei oikeastaan viherkuplassa eläjälle onnistu hyväksyä, kunhan vaan Kallion vanhassa eliittiasujien kerrostalossa on lämmin ja sähköä riittää Iphonen lataamiseen.  Eli se, mitä sota-aikana ei ollut, oli nykyinen valtaisa tekopyhyys. Materiaaleja säästettiin, niitä kierrätettiin, nyt meillä on ydinvoima ja energiaa säästävä teknologia. Vihreää antifaa *ituttaa eniten se, että maailmassa tällä hetkellä on parempi elintaso kuin milloinkaan. Ja luonnon kuormitus on pienempää kuin aikaisemmin. Kalat ja jopa hait ovat palanneet Thames-jokeenkin. Ja tehokkain tapa säästää luontoa onkin ollut kommunististen valtioiden kaatuminen.

-SS-
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: sorkkis - 20.11.21 - klo:14:37
"Uraani halkeaa, ja antaa lamppuun valkeaa..."  :-)
;D ;D ;D ;D
Jep . Pienet ydinvoimalat taitaa tulla muotiin .
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 20.11.21 - klo:17:06
Tyhmäähän se olisi kierrättää maapallon hiiltä ja vetyä, kun ne ovat niin tyhmiä. Tämäkin video on tuubattu tubeen n. kymmenen vuotta sitten. Silloin Suomessakin oli vielä kauhea bioenergiabuumi.

https://www.youtube.com/watch?v=kI7s6IRpOHA

No, tässä on kaksi huomioitavaa seikkaa. Ei sitä öljyä tarvitse pumpata nestemäisiä polttoaineita varten. Toinen seikka on se, että nyt jos todellista uusiutuvaa energiaa pitäisi käyttää energian tuotantoon, asian ehdottaja ammuttaisiin välittömästi. Kuitenkin tässä nyt on vasta kymmenen vuotta mennyt.

Tai oikeastaan bioenergiabuumi on joissakin maissa vielä hyvin voimissaan. Suomessa sen käyttöä ei suositella. Eihän siihen saa tukeakaan niin paljoa, kuin vaikka lämpöpumppuun. Tulisijat pitäisi valaa umpeen ekobetonilla. Lämmitys pitäisi lämmityskautena toteuttaa sähkövoimalla, joka tuotetaan kovana pakkasyönä tuulimyllyillä ja aurinkopaneeleilla.

Onko kukaan muu huomannut, että lämpöenergian tarve on kesän jälkeen alkanut taas kasvaa? Ja kun katsoo tuulimyllyjen ja varsinkin aurinkopaneelien tuotantoa viimeisen vuorokauden ajalta, pitäis herätä kysymyksiä.

Tuulivoiman kuluvan vuorokauden maksimituotolle pitäisi tuulivoimakapasiteetti kasvattaa vajaa nelinkertaiseksi, kun verrataan tuotannon minimiarvoon. Tarkemmin n. 3,6 kertaiseksi. No, tämä vielä korjataan ennennäkemättömillä ratkaisuilla, joita eräskin ministeri mikkonen niin mainosti.
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: -SS- - 20.11.21 - klo:17:20
Ja kun katsoo tuulimyllyjen ja varsinkin aurinkopaneelien tuotantoa viimeisen vuorokauden ajalta, pitäis herätä kysymyksiä.

Ratkaisu on fysiikan ja kemian huippuosaajien, Kallion vihreän kuplan nuorten mediainstataiteilijoiden, jo valmiiksi kehittämä: Tuotetaan sähköä lisää hiilivoimalla ja rakennetaan puhaltimet tuulivoimaloiden eteen, ja näin saadaan tuulivoimasta aina täysi teho. Hiilivoima tällä tavalla myös voidaan viherpestä täysin tuulivoimaksi, tätä samaa menetelmää käytetään jo muissakin vihreän siirtymän teknologioissa, kuten ekomaataloudessa.

Tämä sama ilmiö on hieman erilaisin teknisin ratkaisuin toteutunut jo Saksassa.

-SS-
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: icefarmer - 20.11.21 - klo:18:25
"Uraani halkeaa, ja antaa lamppuun valkeaa..."  :-)
;D ;D ;D ;D
Jep . Pienet ydinvoimalat taitaa tulla muotiin .
häpeileekö hesalaiset jotenkin nolouttaan energiapolitiikassa kun pitää monta pientä ydinvoimalaa rakentaa, eikö yksi iso olisi riskittömänpi ja tehokkaampi :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: sorkkis - 20.11.21 - klo:20:24
"Uraani halkeaa, ja antaa lamppuun valkeaa..."  :-)
;D ;D ;D ;D
Jep . Pienet ydinvoimalat taitaa tulla muotiin .
häpeileekö hesalaiset jotenkin nolouttaan energiapolitiikassa kun pitää monta pientä ydinvoimalaa rakentaa, eikö yksi iso olisi riskittömänpi ja tehokkaampi :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Mitä sanoo asiaan pohjoisen vasemmisto :Maata on hallittava pinta-alan mukaisesti .  ;D
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: Turhapuro - 21.11.21 - klo:07:27
Norja lopettaa öljyn pumppauksen .

Milloin ?

Norjan uusi keskustavasemmistohallitus antoi tiedotteen kolme viikkoa sitten, ja totesi, että kaasun- ja öljyn tuotantoa ei lopeteta, vaan sitä kehitetään edelleen. Norja kun ei laske tuottamaansa öljyä ja kaasua ollenkaan omaan hiilipäästöönsä, vaan se ongelma olkoon muiden. Nollapäästöön pääseminen vaatii massiiviset öljyn ja kaasun tuomat tulot. Norja ei pystyisi vihreään siirtymään ilman täysillä pumpattua öljyrahaa.  Vihreät muutenkin saivat selkäänsä vaaleissa, ei saanut hallituspaikkaa. Heja Norge !

Esim: Jonas Gahr Støre: Vi skal utvikle oss mot en overgang, ikke legge ned (https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2021/10/25/store-til-financial-times-a-stoppe-oljeboringen-vil-bety-slutten-for-det-gronne-skiftet/)   (Dagsavisen, 25.10.2021)

-SS-
Turhapuro muistelee Norjan öljyrahaston olevan yksi maailman suurimmista osakkeen omistajista. Viime vuonnakin kasvua yli 100 miljardia.
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: sorkkis - 21.11.21 - klo:07:55
"Uraani halkeaa, ja antaa lamppuun valkeaa..."  :-)
;D ;D ;D ;D
Jep . Pienet ydinvoimalat taitaa tulla muotiin .
häpeileekö hesalaiset jotenkin nolouttaan energiapolitiikassa kun pitää monta pientä ydinvoimalaa rakentaa, eikö yksi iso olisi riskittömänpi ja tehokkaampi :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Aina tuo Hesalaiset . Suurin osa autoilijoista asuu muualla kuin Hesa . Vahvasti kapitalistinen myyntihenkilö ajattelee omaa talouttaan hankinnoissa eikä ympäristöä . https://www.virtane.fi/artikkeli/sahkoautoilu/kolme-hyvaa-syyta-hankkia-sahkoauto-2021/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=virtane_tolpat_launch&utm_content=sem_verkon_alue&gclid=EAIaIQobChMIx4Oo-eGo9AIVIUaRBR3m2AvbEAAYAiAAEgKodPD_BwE
Jahka takuut paranee ja akkujen käyttöikä pitenee
https://www.taloustaito.fi/vapaalla/tiesitko-taman-sahkoauton-akulla-vain-100-000-kilometrin-takuu/#782ca2c5
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: sorkkis - 21.11.21 - klo:08:19
Ei kaikki kerralla mene .

Arvelinkin, että et osaa arvioida suuruusluokkia. Suuruusluokkalaskennalla selviää melkoisen hyvällä osuvuudella,  perustuvatko erilaiset olettamukset  toiveajatteluun vai realistisiin mahdollisuuksiin.

Euroopassa on 270 miljoonaa autoa. Arvioidaan, että vain 200 miljoonaa autoa käytetään normaaliin päiväasiointiin. Puolikas lataus on noin 25 kWh (150 - 200 km) . Jaetaan se 10 tunnin "yöajalle", 2500 W teholle, kotilaturille. Eurooppa on melko vähäisellä vaihtelulla samassa ajassa, mitä nyt Suomi on Moskovan ajassa. Eli 200 000 000 * 2500 = 500 GW teho.

Koko Euroopan alueella tuulivoiman nimellisteho on 220 GW. Mutta siitä saadaan vapaasti valittuna aikana keskimäärin 80 GW:n teho. Eli hiilivoimaa ja turbiinikaasuvoimaa sekä öljyhuippuvoimaa tarvitaan  normaalin kulutuksen LISÄKSI 140 GW:n teholla.

-SS-
Huomaan ettet ole perehtynyt historiaan .

Ehkä kuitenkin enemmän kuin sinulla, koska oma perhe on sota-ajan eläneitä ja myös sotineita. Useimmat ikäluokkasi vanhemmista ovat olleet enintään innokkaita sotilaspoikia. Eli kaupunkilainen viherpunainen etuoikeutettu nuoriso alkaa komennella meitä elämäntapaan, joka merkitsee itse asiassa pahempaa kuin silloin: Silloin sai puuta kaataa polttoon. Silloin sai puuta ottaa rakentamiseen. Silloin sai hakata metsää. Bensiini ja koksi - jos niitä vain oli - sai joutaa poltettavaksi ja hyödyksi. Typpihappotehdas sai tehdä lannoitetta. Kasvinsuojeluaineita otettiin käyttöön heti kun niitä vain löytyi. Patoja sai tehdä vesivoimaa varten.

Nyt mitään näistä ei oikeastaan viherkuplassa eläjälle onnistu hyväksyä, kunhan vaan Kallion vanhassa eliittiasujien kerrostalossa on lämmin ja sähköä riittää Iphonen lataamiseen.  Eli se, mitä sota-aikana ei ollut, oli nykyinen valtaisa tekopyhyys. Materiaaleja säästettiin, niitä kierrätettiin, nyt meillä on ydinvoima ja energiaa säästävä teknologia. Vihreää antifaa *ituttaa eniten se, että maailmassa tällä hetkellä on parempi elintaso kuin milloinkaan. Ja luonnon kuormitus on pienempää kuin aikaisemmin. Kalat ja jopa hait ovat palanneet Thames-jokeenkin. Ja tehokkain tapa säästää luontoa onkin ollut kommunististen valtioiden kaatuminen.

-SS-

Sotien aikana ja sen jälkeen oli pulaa kaikesta . Polttoaineista eri toten . Öljy on tuontitavaraa ja suurimmaksi osaksi pystytään tuottamaan energiat itse .
Hiilidioksidia jo käytetään monessa osaamisessa hyödyksi . Sähköntuotantoa pitää lisätä . Junat kulkevat sähköllä ja pian suurin osa autoista .
Vaikka kuinka haraisit vastaan tulevaisuus muodostuu toisenlaiseksi .
Otsikko: Joko lapissa tapellaan ?
Kirjoitti: sorkkis - 21.11.21 - klo:08:24
https://yle.fi/uutiset/3-11784468

 ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Näen jo sieluni silmin mite Ice käy vetämässä turpaan sähköauton omistajia .
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: Oksa - 21.11.21 - klo:09:23
ei kait jokainen ole yhtä väkivaltainen kuin siä!   aina turpaanvetämässä ja tappelua haastamassa..    kun ei kukaan pärjää!  - muka.
Otsikko: Vs: kärhämää latauspistokkeella
Kirjoitti: sorkkis - 21.11.21 - klo:09:30
ei kait jokainen ole yhtä väkivaltainen kuin siä!   aina turpaanvetämässä ja tappelua haastamassa..    kun ei kukaan pärjää!  - muka.

Ice vihaa sähköautoilua yli kaiken . Ice vihaa etelää kuten Sinäkin . Te sitä riitaa haastatte .
Otsikko: Vs: Joko lapissa tapellaan ?
Kirjoitti: icefarmer - 21.11.21 - klo:09:33
https://yle.fi/uutiset/3-11784468

 ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Näen jo sieluni silmin mite Ice käy vetämässä turpaan sähköauton omistajia .
mulla ei ole mitään sähköautoa tai sen omistajia vastaan, epäilen vaan miten homma saadaan pääkaupunkiseudulla pelittämään. yhtän en epäile etteikö maaseudun käytännönläheinen  ihminen sähköautolla pärjää :o :o :o :o :o

maaseudulta kun yksi navetta lopettaa niin siinähän sitä jo kapasiteettiä tulee kivasti ladata sähköautoa hitaalla latausnopeudella kun ei tarvitse käydä kahden tunnin välein kääntämässä tolpasta lisää aikaa tai pyöräyttämässä parkkikiekkoa 8) 8) 8) 8) 8)
Otsikko: Vs: Joko lapissa tapellaan ?
Kirjoitti: sorkkis - 21.11.21 - klo:09:38
https://yle.fi/uutiset/3-11784468

 ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Näen jo sieluni silmin mite Ice käy vetämässä turpaan sähköauton omistajia .
mulla ei ole mitään sähköautoa tai sen omistajia vastaan, epäilen vaan miten homma saadaan pääkaupunkiseudulla pelittämään. yhtän en epäile etteikö maaseudun käytännönläheinen  ihminen sähköautolla pärjää :o :o :o :o :o

maaseudulta kun yksi navetta lopettaa niin siinähän sitä jo kapasiteettiä tulee kivasti ladata sähköautoa hitaalla latausnopeudella kun ei tarvitse käydä kahden tunnin välein kääntämässä tolpasta lisää aikaa tai pyöräyttämässä parkkikiekkoa 8) 8) 8) 8) 8)

Takin kääntäjä , takin kääntäjä .  :D :D :D :D
Otsikko: Vs: Joko lapissa tapellaan ?
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 21.11.21 - klo:10:27
https://yle.fi/uutiset/3-11784468

 ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Näen jo sieluni silmin mite Ice käy vetämässä turpaan sähköauton omistajia .

Oletko koskaan arvioinut mediasisältöä kriittisesti?

Jos kyseessä on Suomen sähköautoilijat yhdistys, kertovatko jäsenet että sähköautoilu on ihan paskaa hommaa.
Otsikko: Vs: Joko lapissa tapellaan ?
Kirjoitti: sorkkis - 21.11.21 - klo:10:29
https://yle.fi/uutiset/3-11784468

 ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Näen jo sieluni silmin mite Ice käy vetämässä turpaan sähköauton omistajia .

Oletko koskaan arvioinut mediasisältöä kriittisesti?

Jos kyseessä on Suomen sähköautoilijat yhdistys, kertovatko jäsenet että sähköautoilu on ihan paskaa hommaa.

Kyllä arvioin melko kriittisesti niitä ainakin jotka vaativat sähköautoilun lopettamista .
Otsikko: Vs: Joko lapissa tapellaan ?
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 21.11.21 - klo:11:03
https://yle.fi/uutiset/3-11784468

 ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Näen jo sieluni silmin mite Ice käy vetämässä turpaan sähköauton omistajia .

Oletko koskaan arvioinut mediasisältöä kriittisesti?

Jos kyseessä on Suomen sähköautoilijat yhdistys, kertovatko jäsenet että sähköautoilu on ihan paskaa hommaa.

Kyllä arvioin melko kriittisesti niitä ainakin jotka vaativat sähköautoilun lopettamista .

Tuossahan sun mediakriittisyys jo vesittyi.
Otsikko: Vs: Joko lapissa tapellaan ?
Kirjoitti: sorkkis - 21.11.21 - klo:11:57
https://yle.fi/uutiset/3-11784468

 ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Näen jo sieluni silmin mite Ice käy vetämässä turpaan sähköauton omistajia .

Oletko koskaan arvioinut mediasisältöä kriittisesti?

Jos kyseessä on Suomen sähköautoilijat yhdistys, kertovatko jäsenet että sähköautoilu on ihan paskaa hommaa.

Kyllä arvioin melko kriittisesti niitä ainakin jotka vaativat sähköautoilun lopettamista .

Tuossahan sun mediakriittisyys jo vesittyi.

Ei vesittynyt  :D