Itse olen saanut ne vähät tarvitut Tumen osat paikalliselta riippumattomalta varaosamyyjältä. Pitää tavallisimpia varastossa kun Keskon aikaan piti ihan virallisestikin. Harvinaisemmat saisi tilaamalla seuraavaksi päiväksi (tilaushetkestä riippuen, toki) mutta mulle ei olisi kovin kaukana hakea tehtaaltakaan. Harvinaisempia osia ei jälleenmyyjälläkään kuitenkaan olisi tilaamatta.
Osia on kyllä tar***** todella vähän, oikeastaan vain niitä ylemmän kerroksen painatusjousia on mennyt ja niitä on pidetty omassakin hyllyssä. Vanhan mallisarjan tyyppiominaisuus, uudemmat koneet eivät niitä niin katko. Etupyörien laakereita on mennyt joitakin myös, mutta perus-vakiolaakereina niitä löytyy muutenkin pötkö omalta hyllyltä. Ennen kylvöjä kun pyörittelee käsin ja vaihtaa oireilevat niin pärjää taas yhden sesongin ilman keskeytyksiä.
Tämä siis paljon elämää ja hehtaareja nähnyt kone, tässä on vielä se vanha sähköinen ohjainkin (Controller 3000 vai mikä se nyt oli).
Ei yhtään sähkövikaa tähän mennessä!
Viime keväänä hukkasi kaikki asetuksensa kun traktorin akussa oli huono kontakti ja starttia yritettäessä jännitteet menivät välillä 0 - 12 V miten sattuu. Periaatteena on ollut pitää työkoneen ohjausboxit sähköttöminä startin ajan mutta tietysti juuri tuon kerran unohtui. Mitään ei kuitekaan hajonnut, ja normaalisti tuo on mennyt starttien yli ilman mitään sen kummempaa vaikka boxin sähkö olisikin päälle unohtunut.
Näköjään Tumella on juu jonkinlainen maanlaajuinen sopimushuoltoverkosto rakenteilla.
Työkoneiden sähköt on pelanneet ehkä odotuksia paremmin kautta linjan. Tavallaan kuitenkin aika yksinkertaisia systeemejä. Anturi/toimilaite ja keskusyksikkö ja näyttöpääte. Toistaiseksi ei ole tullut vastaan totaalista blackdownia. Myöskin johdotukset ovat säilyneet hyvin kunnossa, tosin olen aika tarkka siitä, että kaapeleita ei kiskota, heitellä miten sattuu. Olen myöskin laittanut paneeleiden virrat päälle vasta koneen käynnistyksen jälkeen ja yleensä sammutan paneelin ennen traktorin sammuttamista. Sähkökatkos, kun on yleensä vähän epämääräinen tilanne, viisainta toimia hallitusti. Myöskin sähkönsyöttö kannattaa ottaa aina suoraan akulta, riittävän vahvalla kaapelilla ja muutenkin huolehtia liitinhygienia ym. kuntoon.
Uudessa Novacomissa syöttölaitteet toimivat sähkömoottoreilla ja jos moottori vikaantuu, niin toisen puolen moottori jaksaa käyttää koko syöttölaitetta, riittää, että akselit yhdistää lukituksella. Moottori on kiinni kolmella mutterilla ja pitäisi olla nopea vaihtaa. Ei voi sähköjä perustella kaikelta osin huollon vaikeutumisella.