Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe VM kylvökoneeseen alakerran remontti  (Luettu 18300 kertaa)

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: VM kylvökoneeseen alakerran remontti
joskus miettinny et onko kohta nuista "evustajista" mitään hyötyä?       helpompaa ku soittaa tehtaalle ja kysyy..
No tämähän oli yksi julkisuuteen kerrottuja syitä sille miksi Tume lähti omaan myyntiin, isossa osassa kauppoja oli tehdas kuitenkin mukana jo aiemmin.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4397
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: VM kylvökoneeseen alakerran remontti
Itse olen saanut ne vähät tarvitut Tumen osat paikalliselta riippumattomalta varaosamyyjältä. Pitää tavallisimpia varastossa kun Keskon aikaan piti ihan virallisestikin. Harvinaisemmat saisi tilaamalla seuraavaksi päiväksi (tilaushetkestä riippuen, toki) mutta mulle ei olisi kovin kaukana hakea tehtaaltakaan. Harvinaisempia osia ei jälleenmyyjälläkään kuitenkaan olisi tilaamatta.
Osia on kyllä tar***** todella vähän, oikeastaan vain niitä ylemmän kerroksen painatusjousia on mennyt ja niitä on pidetty omassakin hyllyssä. Vanhan mallisarjan tyyppiominaisuus, uudemmat koneet eivät niitä niin katko. Etupyörien laakereita on mennyt joitakin myös, mutta perus-vakiolaakereina niitä löytyy muutenkin pötkö omalta hyllyltä. Ennen kylvöjä kun pyörittelee käsin ja vaihtaa oireilevat niin pärjää taas yhden sesongin ilman keskeytyksiä.

Tämä siis paljon elämää ja hehtaareja nähnyt kone, tässä on vielä se vanha sähköinen ohjainkin (Controller 3000 vai mikä se nyt oli).
Ei yhtään sähkövikaa tähän mennessä!
Viime keväänä hukkasi kaikki asetuksensa kun traktorin akussa oli huono kontakti ja starttia yritettäessä jännitteet menivät välillä 0 - 12 V miten sattuu. Periaatteena on ollut pitää työkoneen ohjausboxit sähköttöminä startin ajan mutta tietysti juuri tuon kerran unohtui.  Mitään ei kuitekaan hajonnut, ja normaalisti tuo on mennyt starttien yli ilman mitään sen kummempaa vaikka boxin sähkö olisikin päälle unohtunut.

Näköjään Tumella on juu jonkinlainen maanlaajuinen sopimushuoltoverkosto rakenteilla.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: VM kylvökoneeseen alakerran remontti
joskus miettinny et onko kohta nuista "evustajista" mitään hyötyä?       helpompaa ku soittaa tehtaalle ja kysyy..
No tämähän oli yksi julkisuuteen kerrottuja syitä sille miksi Tume lähti omaan myyntiin, isossa osassa kauppoja oli tehdas kuitenkin mukana jo aiemmin.
Puolet jälkimarkkinoinnista tapahtui tehtaan kautta jo Lantmannen aikana.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: VM kylvökoneeseen alakerran remontti
Itse olen saanut ne vähät tarvitut Tumen osat paikalliselta riippumattomalta varaosamyyjältä. Pitää tavallisimpia varastossa kun Keskon aikaan piti ihan virallisestikin. Harvinaisemmat saisi tilaamalla seuraavaksi päiväksi (tilaushetkestä riippuen, toki) mutta mulle ei olisi kovin kaukana hakea tehtaaltakaan. Harvinaisempia osia ei jälleenmyyjälläkään kuitenkaan olisi tilaamatta.
Osia on kyllä tar***** todella vähän, oikeastaan vain niitä ylemmän kerroksen painatusjousia on mennyt ja niitä on pidetty omassakin hyllyssä. Vanhan mallisarjan tyyppiominaisuus, uudemmat koneet eivät niitä niin katko. Etupyörien laakereita on mennyt joitakin myös, mutta perus-vakiolaakereina niitä löytyy muutenkin pötkö omalta hyllyltä. Ennen kylvöjä kun pyörittelee käsin ja vaihtaa oireilevat niin pärjää taas yhden sesongin ilman keskeytyksiä.

Tämä siis paljon elämää ja hehtaareja nähnyt kone, tässä on vielä se vanha sähköinen ohjainkin (Controller 3000 vai mikä se nyt oli).
Ei yhtään sähkövikaa tähän mennessä!
Viime keväänä hukkasi kaikki asetuksensa kun traktorin akussa oli huono kontakti ja starttia yritettäessä jännitteet menivät välillä 0 - 12 V miten sattuu. Periaatteena on ollut pitää työkoneen ohjausboxit sähköttöminä startin ajan mutta tietysti juuri tuon kerran unohtui.  Mitään ei kuitekaan hajonnut, ja normaalisti tuo on mennyt starttien yli ilman mitään sen kummempaa vaikka boxin sähkö olisikin päälle unohtunut.

Näköjään Tumella on juu jonkinlainen maanlaajuinen sopimushuoltoverkosto rakenteilla.
Työkoneiden sähköt on pelanneet ehkä odotuksia paremmin kautta linjan. Tavallaan kuitenkin aika yksinkertaisia systeemejä. Anturi/toimilaite ja keskusyksikkö ja näyttöpääte. Toistaiseksi ei ole tullut vastaan totaalista blackdownia. Myöskin johdotukset ovat säilyneet hyvin kunnossa, tosin olen aika tarkka siitä, että kaapeleita ei kiskota, heitellä miten sattuu. Olen myöskin laittanut paneeleiden virrat päälle vasta koneen käynnistyksen jälkeen ja yleensä sammutan paneelin ennen traktorin sammuttamista. Sähkökatkos, kun on yleensä vähän epämääräinen tilanne, viisainta toimia hallitusti. Myöskin sähkönsyöttö kannattaa ottaa aina suoraan akulta, riittävän vahvalla kaapelilla ja muutenkin huolehtia liitinhygienia ym. kuntoon.

Uudessa Novacomissa syöttölaitteet toimivat sähkömoottoreilla ja jos moottori vikaantuu, niin toisen puolen moottori jaksaa käyttää koko syöttölaitetta, riittää, että akselit yhdistää lukituksella. Moottori on kiinni kolmella mutterilla ja pitäisi olla nopea vaihtaa. Ei voi sähköjä perustella kaikelta osin huollon vaikeutumisella.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4397
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: VM kylvökoneeseen alakerran remontti
Sähköpuolen ongelma on osin siinä että se on tavalliselle jakoavainmonttöörille vähän tuntematonta aluetta, tietoa ja taitoa puuttuu.

Huolellisuus ja siisteys estää monta typerää ongelmaa. Silti voi aina sattua ja tapahtua, tiedän tapauksen jossa kylvökoneen piuhan pistoke irtosi jostakin syystä traktorista, kaapelin pää putosi tietenkin alas jäi sitten pyöränvälijyrän alle. Siitä tuli sitten entinen kaapeli.

Moni on vetänyt kärryn hydrauliikkaletkun päätä myös pitkin tietä; se hydrauliikan pikaliitin on vaan paljon helpompi osa vaihtaa kuin korjata moninapainen tuhoutunut kaapeli :-/

AP120

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1283
Vs: VM kylvökoneeseen alakerran remontti
Toisilla ei kestä edes rautakanki. Mutta silloin on parempi katsoa peiliin, kun syyttä huonoa työkoneita.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: VM kylvökoneeseen alakerran remontti
Moni on vetänyt kärryn hydrauliikkaletkun päätä myös pitkin tietä; se hydrauliikan pikaliitin on vaan paljon helpompi osa vaihtaa kuin korjata moninapainen tuhoutunut kaapeli :-/
Ei ole temppu eikä mikään. Ainakin uusin Valmetti on sellainen, että lyöt letkut kiinni, heiluttelet, että on tukevasti kiinni. Vartin päästä huomaat, että irti on ja laahannut maata pitkät ajat. En oikein tiedä mistä johtuu. Minusta parhaat liittimet oli ne 805:n kaulusliittimet, letkun kun sai kiinni ja kaulus lukitsi liittimen, niin sieltä ei irti lähdetty omia aikojaan missään olosuhteissa. Myös Massikoissa oli hyvät pikaliittimet, pysyi kiinni, eikä kulunut kovin helposti. Nämä Valmettien liittimet on mennyt aina huonompaan, kun kone on vaihtunut. En tiedä onko muilla merkeillä sen paremmin, kai ne samoja liittimiä nykyään käyttää kaikissa merkeissä.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4397
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: VM kylvökoneeseen alakerran remontti
Tuossa jo 20 vuotiaassa Valtrassa olen huomannut saman. Ekan kerran kun toimintoa käyttää niin saattaa huomata että *plops* letku onkin irti. Jos se vähän aikaa pysyy niin myöhemmin ei ole onneksi vielä irronnut.

Vanhan masserin automaattiliittimet taas muuttuivat tasapuolisuuden nimissä sellaisiksi että letkua ei saanut millään irti... ja pitkään kiinni olleet, ylisuurille paineiskuille altistuneet perinteiset liittimet saattavat niitata urospuolikkaasta sitä kuulauran reunaa niin että irrottaminen muuttuu myös työlääksi.

Jos ei ole lukittavaa Temaa tms laatuliitintä niin perinteisen käsin siirrrettävällä holkilla toimivan liittimen saa lukittua varmasti pysyväksi kun kiristää sopivan letkunkiristimen siihen holkin taakse. Olen aikoinaan halkaissut yhden venttiililohkon alumiinisen paluupäädyn kun pyörän mukana noussut risu irrotti systeemin paluuletkun pikaliittimestään. Monimutkaisemman systeemin paluu ja mahdolliset vuotolinjat takaisin tankkiin pitää aina järjestää niin että ne eivät voi mennä missään tilanteessa tukkoon, pysyvät systeemit kokonaan ilman pikaliittimiä, tietty. Muuten voi tulla isompi manaus kun joku ison pumpun tai moottorin runko halkeaa tms halpaa kivaa.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: VM kylvökoneeseen alakerran remontti
Tuossa jo 20 vuotiaassa Valtrassa olen huomannut saman. Ekan kerran kun toimintoa käyttää niin saattaa huomata että *plops* letku onkin irti. Jos se vähän aikaa pysyy niin myöhemmin ei ole onneksi vielä irronnut.
Olen oppinut siihen, että kun koneen saa perään, niin pitää käyttää hydrauliikan toiminnot läpi, että öljyt kiertää ja liitokset lukittuu. Tässä vaiheessa vivuista pitää vetää hyvin varovasti, että virtaus pysyy pienenä. Jos liike on ronskimpi, niin sylkee helposti irti liittimestä ja sitten taas jumpataan. Aikamoinen ero N-sarjan ja Mezzon välillä, ensinmainitun tappioksi.

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1584
Vs: VM kylvökoneeseen alakerran remontti
No ne Valtra liittimet taitaa olla sysipaskoja sitten nykyään, kun ei noita Mezzon liittimiäkään kehua voi.

6610 Fordissa oli hyvät liittimet, se deluxse lohko jossa oli toimivat virtauksen säädöt ja letkut pysyivät varmasti kiinni, sai kiinni vaikka kippi olisi pystyssä ilman tukea. Ja letkut irroitettiin vivusta kääntämällä. Muistaakseni liitin oli kiinteästi lohkossa kiinni, siis samaa valua.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5275
Vs: VM kylvökoneeseen alakerran remontti
6610 Fordissa oli hyvät liittimet
Tuoreehkona Ford-omistajana (kaksi kasvukautta nyt ajettu juuri tuollaisella) toivoisi, että kaikissa olisi tuollaiset!

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1584
Vs: VM kylvökoneeseen alakerran remontti
Onko sulla rattivaihteet vai uudempi? Meillä oli rattivaihteellinen ja Mark II

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: VM kylvökoneeseen alakerran remontti
joskus miettinny et onko kohta nuista "evustajista" mitään hyötyä?       helpompaa ku soittaa tehtaalle ja kysyy..
No tämähän oli yksi julkisuuteen kerrottuja syitä sille miksi Tume lähti omaan myyntiin, isossa osassa kauppoja oli tehdas kuitenkin mukana jo aiemmin.
Puolet jälkimarkkinoinnista tapahtui tehtaan kautta jo Lantmannen aikana.
Sitä en kyllä lainkaan ihmettele, Kesko oli oikein tyyppiesimerkki siitä miten jälkimarkkinoinnissa voidaan homma ryssiä.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9782
Vs: VM kylvökoneeseen alakerran remontti
Valtra 6400 sylkäisi hydeliittimestä WS 120 :n kippiletkun irti kuivaajaan kipatessa. Etupää nousi ehkä metrin. Viddu mä lapion kärryä tyhjäksi ja kun suurin osa oli liputtu lykkäsin letkun "paineistettuna" liittimeen. Miksipä en kokeillut heti, olisi säästynyt kirosanoja ja litra tolkulla hikeä.

Yhtenä keväänä kyselin Tumeen vedon vapautinta pyörästön päähän , kun sellaista ei se kone sisältänyt. Tehtaalta sellaista ei löytynyt ja paikallinen K-kauppias otti suoraan hyllystä - heti.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5275
Vs: VM kylvökoneeseen alakerran remontti
Onko sulla rattivaihteet vai uudempi? Meillä oli rattivaihteellinen ja Mark II
Se virkkuukoukku. Koeajo oli aika "haasteellinen", nytpä tuohon on jo sopeutunut.