Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe VM kylvökoneeseen alakerran remontti  (Luettu 18213 kertaa)

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5134
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: VM kylvökoneeseen alakerran remontti
Eikös tuo VM ole aika hyvä vantaistonsakin puolesta vai onko siinä jotain huonoa. Käsittääkseni se on isonveden takaisesta pitkänlinjan suorakylvökone mallista sovellus ettei sitä niinku puhtaalta pöydältä ole kehitelty. Silloin kun Dometal osti VM:n niin nehän muutti heti sen koko alakerran kun pistivät kylkeen teksin Multiva. Miksi näin tehtiin en tiedä mutta epäilen että onko se siitä voinu parantua. Mitä enempi on rasvanippoja sitä kestävempiä liikkuvat osat on yleensä jos niihin vielä se prässi rasvankera osuu. Tollasessa alakerta remontissa varmasti säästää ison kasan euroja kun vähän kuuklettaa ja käyttää kääntäjää niin löytyy noita kiekkoja sun muita osia aika eri hintaan kun täältä pohjolan marmoritiskeiltä kun ei niitä kiekkoja tahi laakereita täällä tehdä. Meinaan kyllähän tuollainen VM on huollettuna ja pikkuremontilla loppuelämän kone  ihan samanlailla kuin Tumen laahavannaskone.

Riippuu mistä VM-mallista puhutaan. DM-versio, eli viimeinen Vieskan Metallin kehittämä malli tarkkuusvantaineen oli täysi susi jo syntyessään, joten ei ihme että Dometal teki heti uudenlaisen  vantaiston, kun otti kokeen valmistukseensa. Siinä DM-mallissa vantiston laakerit alkaa olla väljiä jo alle 1000 hehtaarin kylvöjen jälkeen. Syvyydensäätöpyörä siinä vantaan sivussa on todella epäonnistunut ratkisu, laakerit ei kestä mitään, ilmankos niistä on  Multiva-versioissa luovuttu.  Muitakin vikoja ja heikkouksia  DM-mallissa on ollut paljon. 
Suositukseni on että käytettyä suorakylvökonetta haeskelevan on parasta pysytellä kaukana VM:n DM -mallista, jos ei halua itselleen vaikeuksia.
Olisihan tätä ratkaisua voinut kehittää. Laakereita paremmaksi, isommaksi tms. Mielestäni ihan hyvä idea ja ihmettelin, kun Multiva heitti koko ratkaisun heti mäelle. En tiedä onko tämä nykyinenkään sylinteriviritys pitkässä juoksussa maailman paras.
Tuskin on. Mielestäni se yksi versio missä keskitetysti vedettiin jousien välityksellä vantaat tiukalle vaikutti toimivalta. Sellaista vantaistoa sai ainakin 6m koneeseen. Muuten hyvin pitkälti nyky forten vantaan kaltainen eli yksinkertainen. Nuo nykyset hydraulisylinterit alkavat taatusti jossain vaiheessa laskemaan läpi ja millä sen läpi laskevan sitten löytää muuten kuin vaihtamalla kaikki. Ja sitä ennen saa taatusti jo vaihtaa noita letkun pätkiä. Jousen sentään näkee mikä on poikki. Ja kumpi sitten on mukavampaa jousen vaihto vai öljyn kanssa pelaaminen? Muutenhan vannas on mielestäni yksinkertainen mikä on hyvä asia.
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

SM

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 80
Vs: VM kylvökoneeseen alakerran remontti
Näköjään tossa fortessa on saman tapainen vannas kuin vanhassa vm:ssä. Enemmän hienouksia, enemmän remonttia tulevaisuudessa.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12220
  • Virolaista kiitos!
Vs: VM kylvökoneeseen alakerran remontti
Eikös tuo VM ole aika hyvä vantaistonsakin puolesta vai onko siinä jotain huonoa. Käsittääkseni se on isonveden takaisesta pitkänlinjan suorakylvökone mallista sovellus ettei sitä niinku puhtaalta pöydältä ole kehitelty. Silloin kun Dometal osti VM:n niin nehän muutti heti sen koko alakerran kun pistivät kylkeen teksin Multiva. Miksi näin tehtiin en tiedä mutta epäilen että onko se siitä voinu parantua. Mitä enempi on rasvanippoja sitä kestävempiä liikkuvat osat on yleensä jos niihin vielä se prässi rasvankera osuu. Tollasessa alakerta remontissa varmasti säästää ison kasan euroja kun vähän kuuklettaa ja käyttää kääntäjää niin löytyy noita kiekkoja sun muita osia aika eri hintaan kun täältä pohjolan marmoritiskeiltä kun ei niitä kiekkoja tahi laakereita täällä tehdä. Meinaan kyllähän tuollainen VM on huollettuna ja pikkuremontilla loppuelämän kone  ihan samanlailla kuin Tumen laahavannaskone.

Riippuu mistä VM-mallista puhutaan. DM-versio, eli viimeinen Vieskan Metallin kehittämä malli tarkkuusvantaineen oli täysi susi jo syntyessään, joten ei ihme että Dometal teki heti uudenlaisen  vantaiston, kun otti kokeen valmistukseensa. Siinä DM-mallissa vantiston laakerit alkaa olla väljiä jo alle 1000 hehtaarin kylvöjen jälkeen. Syvyydensäätöpyörä siinä vantaan sivussa on todella epäonnistunut ratkisu, laakerit ei kestä mitään, ilmankos niistä on  Multiva-versioissa luovuttu.  Muitakin vikoja ja heikkouksia  DM-mallissa on ollut paljon. 
Suositukseni on että käytettyä suorakylvökonetta haeskelevan on parasta pysytellä kaukana VM:n DM -mallista, jos ei halua itselleen vaikeuksia.
Olisihan tätä ratkaisua voinut kehittää. Laakereita paremmaksi, isommaksi tms. Mielestäni ihan hyvä idea ja ihmettelin, kun Multiva heitti koko ratkaisun heti mäelle. En tiedä onko tämä nykyinenkään sylinteriviritys pitkässä juoksussa maailman paras.
Tuskin on. Mielestäni se yksi versio missä keskitetysti vedettiin jousien välityksellä vantaat tiukalle vaikutti toimivalta. Sellaista vantaistoa sai ainakin 6m koneeseen. Muuten hyvin pitkälti nyky forten vantaan kaltainen eli yksinkertainen. Nuo nykyset hydraulisylinterit alkavat taatusti jossain vaiheessa laskemaan läpi ja millä sen läpi laskevan sitten löytää muuten kuin vaihtamalla kaikki. Ja sitä ennen saa taatusti jo vaihtaa noita letkun pätkiä. Jousen sentään näkee mikä on poikki. Ja kumpi sitten on mukavampaa jousen vaihto vai öljyn kanssa pelaaminen? Muutenhan vannas on mielestäni yksinkertainen mikä on hyvä asia.
Noin minäkin olen asian ajatellut, mutten viitsinyt sitä tänne kirjoittaa,kun pelkäsin, että jokuhan siitä ottaa heti nokkiinsa ja haukkuu minut pystyy. Nämä pienten pajojen vehkeet on vähän sellaisia, että parempi antaa ensin muutama vuosi jonkun muun kokeilla. Toinen mikä ihmetyttää, on loppumaton kettinki-ratas hässäkkä voimansiirtolinjalla verrattuna kilpailijan sähkömoottoriratkaisuun. Ihan älyttömän paljon yksinkertaisempi ja joustavampi systeemi. Tosin ei niidenkään kestävyydesta ja "ominaisuuksista" ole vielä suuremmin tietoa. Seuraan tilannetta mielenkiinnolla. Hanaa vaan pojat.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7101
  • karkki vai keppana?
Vs: VM kylvökoneeseen alakerran remontti
Lainaus
Toinen mikä ihmetyttää, on loppumaton kettinki-ratas hässäkkä voimansiirtolinjalla verrattuna kilpailijan sähkömoottoriratkaisuun.
Kenellä on sähkömoottori syöttölaitteessa perinteisessä koneessa?
pessimisti ei pety!

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12220
  • Virolaista kiitos!
Vs: VM kylvökoneeseen alakerran remontti
Lainaus
Toinen mikä ihmetyttää, on loppumaton kettinki-ratas hässäkkä voimansiirtolinjalla verrattuna kilpailijan sähkömoottoriratkaisuun.
Kenellä on sähkömoottori syöttölaitteessa perinteisessä koneessa?
Mikä on perinteinen kone? Tume SuperNovacombi.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7101
  • karkki vai keppana?
Vs: VM kylvökoneeseen alakerran remontti
Lainaus
Toinen mikä ihmetyttää, on loppumaton kettinki-ratas hässäkkä voimansiirtolinjalla verrattuna kilpailijan sähkömoottoriratkaisuun.
Kenellä on sähkömoottori syöttölaitteessa perinteisessä koneessa?
Mikä on perinteinen kone? Tume SuperNovacombi.
Sellaista tässä tapauksessa pitäisin perinteisenä missä on yksi syöttörulla/ vannas.
pessimisti ei pety!

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5134
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: VM kylvökoneeseen alakerran remontti
Näköjään tossa fortessa on saman tapainen vannas kuin vanhassa vm:ssä. Enemmän hienouksia, enemmän remonttia tulevaisuudessa.
Öö siis millä tavalla samanlainen. Mielestäni nuo eroaa melkolailla. En nyt jaksa alkaa kuvia tänne linkkailemaan mut kyl nuo musta eroaa aika radikaalisti toisistaan.

Sitähän en tiedä kuinka remonttia tossa fortessa tulevaisuudessa on et kuinka toimiva se sit on. Tuossa jo yllä epäilinkin noita vannaskohtaisia sylintereitä ja niiden letkuja.

Noin minäkin olen asian ajatellut, mutten viitsinyt sitä tänne kirjoittaa,kun pelkäsin, että jokuhan siitä ottaa heti nokkiinsa ja haukkuu minut pystyy. Nämä pienten pajojen vehkeet on vähän sellaisia, että parempi antaa ensin muutama vuosi jonkun muun kokeilla. Toinen mikä ihmetyttää, on loppumaton kettinki-ratas hässäkkä voimansiirtolinjalla verrattuna kilpailijan sähkömoottoriratkaisuun. Ihan älyttömän paljon yksinkertaisempi ja joustavampi systeemi. Tosin ei niidenkään kestävyydesta ja "ominaisuuksista" ole vielä suuremmin tietoa. Seuraan tilannetta mielenkiinnolla. Hanaa vaan pojat.
Samaa mietin olisi ollut parempi jos olisi vielä muutama vuosi voinut odottaa koneen vaihtoa mut oli vähön niinkuin pakko, vanha kone alko olemaan tiensä päässä.

En tuosta tumen sähkömoottori systeemistä tarkemmin tiedä mut vanhemmiten nuo sähköt tuppaa alkamaan reistailemaan. Itse en tuota ketjusysteemiä kavahda. Eihän se tyylikäs ole mut kohtuu yksinkertainen.

Onhan tuossa fortessa muuten sellaisia ratkaisuja joiden kohdalla ei voi muuta kuin toivoa että toimii. Jo nuo mainitsemani vannaskohtaiset sylinterit. Ja se veto syöttölaitteelle joka nyt otetaan renkaasta. Miksi siitä ketjusta piti luopua. Joo kone on saatu kapeammaksi mut ei meillä ainakaan 20v ollut sen ketjun kanssa ongelmia. Kerran meni poikki onko sit paljon..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5134
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: VM kylvökoneeseen alakerran remontti
Niin sen verran vielä et eihön tuo forte varmasti täydellinen onko edes hyvä. Mut itse päättelin sen omaan käyttöön parhaimmaksi vaihtoehdoksi. Loppujen lopuksi tämän hetken tarjonta suorakylvökoneissa on melko kapea. Horsch, multiva ja junkkari. Ja sitten marginaali merkkejä. Itseltä on ne pioneerinä olemiset jääneet jo niin noista kolmesta multivan katoin pienimmäksi pahaksi.. toki hinnallakin oli vaikutusta..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4391
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: VM kylvökoneeseen alakerran remontti
Pidät Tumea marginaalimerkkinä - minusta isompi kuin vaikka Junkkari?
Novaa siis tarkoitan.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2523
  • Etelä-Karjala
Vs: VM kylvökoneeseen alakerran remontti
Nova ei KUULEMMA ole jäykillä mailla oikein suorakylvökone. Keskijäykillä ja keveillä toimii.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4391
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: VM kylvökoneeseen alakerran remontti
Nova ei KUULEMMA ole jäykillä mailla oikein suorakylvökone. Keskijäykillä ja keveillä toimii.

Pitää varoa ettei tuo oma koneemme vaan saa tietää tätä - muuten ei herneen suorakylvö  glyfottuun nurmeen tiukalla hiesulla enää jatkossa onnistu niin hyvin kuin menneenä keväänä :-)
Syvyys oli siinä viitisen senttiä, vannaspainatus oli noin 75%. En osaa kuvitella maalajia johon kylvö ei oikealla kelillä onnistuisi - tietysti joku karkean murskeen ja saven sekoitus sellainen varmaan olisi.

Vaan en minäkään kaikkea ole näihin vuosiin vielä nähnyt, en väitä mitään. :-/

AP120

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1283
Vs: VM kylvökoneeseen alakerran remontti
Nova ei KUULEMMA ole jäykillä mailla oikein suorakylvökone. Keskijäykillä ja keveillä toimii.

Kyllä täytyy käyttäjässä olla vika jos ei novalla jyviä maahan saa.
Itse vedän pavut 9-10cm syvyyteen ilman minkäänlaisia ongelmia.

Sehän näissä uusissa melkein merkistä riippumatta.. On joillain ongelmia kun vanha traktori edessä, kylvökone tarvitsee joko paljon sähkö tai hydrauliikka tuottoa.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5884
Vs: VM kylvökoneeseen alakerran remontti
Pidät Tumea marginaalimerkkinä - minusta isompi kuin vaikka Junkkari?
Novaa siis tarkoitan.
Ihan samaa mietin. Mun ei tule edes miettimällä mieleen missä lähiseudulla olisi käytössä Junkkarin suorakylvökone.

turkki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1177
Vs: VM kylvökoneeseen alakerran remontti
Mun ei tule edes miettimällä mieleen missä lähiseudulla olisi käytössä Junkkarin suorakylvökone.
Lieneekö Junkkarin D-malli ollut vielä myynnissäkään kovin montaa vuotta?
"Asialliset hommat suoritetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat."

Mietin vaan, että...

  • Vieras
Vs: VM kylvökoneeseen alakerran remontti
Pidät Tumea marginaalimerkkinä - minusta isompi kuin vaikka Junkkari?
Novaa siis tarkoitan.
Ihan samaa mietin. Mun ei tule edes miettimällä mieleen missä lähiseudulla olisi käytössä Junkkarin suorakylvökone.

Kai niitä on... Mullakin Junkkarin Simulta, 2.5 metrinen nostolaitekone vm. 1984