Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe VM kylvökoneeseen alakerran remontti  (Luettu 18228 kertaa)

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5134
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: VM kylvökoneeseen alakerran remontti
Jos laittaisi rasvarin sillain, että aina kun kylvää niin pieni rasvaus kokoajan päällä pienellä annostuksella ja sopivalla rasvausvälillä. Se pöly kun on sitä, jolta ei voi suojautua järkevästi. Paitsi rasvalla, joka tönii sitä kokoajan pois.
Voisi olla kohtuu mielenkiintoinen asennus kun vanhan mallin vantaassa 7 nippaa per vannas ja 4m koneessa 28 vannasta.. 8)
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

Agrologi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 39
Vs: VM kylvökoneeseen alakerran remontti
Onko joku erehtynyt ostamaan suomen yliarvostetuimman maatalouskoneen, VM:n suorakylvökoneen? pahoitteluni.

Ostin ko. koneen vuonna 2002. Ja samalla merkillä ajattelin jatkaa. Jos vaihto edessä, niin kuin vähän epäilen niin sitten vaihtoehtona Junkkari tai Multiva 4m. Riittäviä koneita mun käyttötarpeisiini. Pahoitteluni.

andypoge

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 534
Vs: VM kylvökoneeseen alakerran remontti
SK-vannas: Kuinka pitkälle vannaskiekkojen pitää antaa kulua ennenkuin napataan ne simmit kiekon ja navan välistä pois (jolloin kiekot painuvat tiukemmin toisiaan vasten)?

Mietin vaan, että...

  • Vieras
Vs: VM kylvökoneeseen alakerran remontti
Löytyykö Suomesta remonttimiehiä/pajoja jotka tekisi kylvökoneeseen alakerran remontin? Kiekot, laakerit, tapit, puslat ym.?

Multivalla jo ensi talven kalenteri täynnä, eivät ehdi ottaa tehdaskunnostukseen koneita ennen, kuin vuoden päästä taas ja itsellä ei aika riitä tuohon rupeamaan.

Pellonmetalli Tarsia on kuulemma näitä tehnyt ainakin Tumen kylvökoneeseen, mutta näkyy olevan firma menneen konkurssiin elokuussa.

Ryhmäläisillä jotain ehdotuksia löytää sopiva yhteistyökumppani?
Onks se tosiaan niin loppu ettei yhtä vuotta selviä?
Itse kun hommaa suunnitelin niin vaihtoehtoja oli tasan kolme. Joko multivalla teetetty remontti, itse tehden tai sit kone vaihtoon. Päädyin viimeiseen ratkaisuun kun aloin tarkemmin laskemaan...


Oma mielipide on, että kun koneessa on se tietty määrä maileja takana ja jos tulee tällainen selvä hetki jolloin täytyy päättää, mitä tekee, niin vaihto uuteen on se helpoin, halvin ja selvin ratkaisu. Se uusi on vaan aina uusi ja vaikka rahaa meni paljon, niin kuitenkin se on pitkässä juoksussa edullisin ratkaisu. Varsinkin nämä kriittiset koneet eli äes, kylvinkone, ruisku ja puimuri (kuivurinkin voi laskea tällaiseksi) on sellaisia kärkikoneita, että niiden täytyy olla täysin iskussa ja ei saa olla edes mielessä pieninkään vika, muuten ei tule mitään.

Mietin vaan että olet rahamiehiä. 👍

Esim. uusi puimuri... Huh huh. Samalla rahalla saa maaseudulta omakotitalon.

Makkis

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 200
Vs: VM kylvökoneeseen alakerran remontti
Tein viime keväänä ST Junkkariin (3m). Vannasremontin. Siemenpuolen kiekot, apulantavantaiden poskilevy,laakerit ja syöttörihlat+ym muoviliuskat. Olihan siinä hommaa. Onneksi oli apumies. Liki 3k€ meni, jottei se halpaakaan ole. Tulipa tehtyä.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65298
Vs: VM kylvökoneeseen alakerran remontti
mut nyt taas kulkee mutkasta tietä näkymättömiin.   mitä oisit saanu ko. summalla muuta?

Peukalo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 854
Vs: VM kylvökoneeseen alakerran remontti
Ei tuo VM niin kauhean monimutkainen ole, Ottaa vaikka vannasrungon kokonaisena irti kerrallaan, lämpimään pajaan naputeltavaksi. Ellei oo lämmintä hallia.
Talvihommina vähitellen. Omassa VM on jotain kiekkoja vaihdettu joskus ja laakerinapoja. On ollu varalaakerit hyllyssä jo 2 kautta. Ei oo tar***** vielä.

Shimmeistä en tiedä, omassa kiekot vielä tiiviisti toisissaan kiinni edessä.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5134
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: VM kylvökoneeseen alakerran remontti
Ei tuo VM niin kauhean monimutkainen ole, Ottaa vaikka vannasrungon kokonaisena irti kerrallaan, lämpimään pajaan naputeltavaksi. Ellei oo lämmintä hallia.
Talvihommina vähitellen. Omassa VM on jotain kiekkoja vaihdettu joskus ja laakerinapoja. On ollu varalaakerit hyllyssä jo 2 kautta. Ei oo tar***** vielä.

Shimmeistä en tiedä, omassa kiekot vielä tiiviisti toisissaan kiinni edessä.

Kannattaa hommata sit myös niitä napoja ja kiekkoja varalle.  Vauhdissa kun tippuu niin ei ole varmaa et löydät sen pudonneen kiekon..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: VM kylvökoneeseen alakerran remontti
Löytyykö Suomesta remonttimiehiä/pajoja jotka tekisi kylvökoneeseen alakerran remontin? Kiekot, laakerit, tapit, puslat ym.?

Multivalla jo ensi talven kalenteri täynnä, eivät ehdi ottaa tehdaskunnostukseen koneita ennen, kuin vuoden päästä taas ja itsellä ei aika riitä tuohon rupeamaan.

Pellonmetalli Tarsia on kuulemma näitä tehnyt ainakin Tumen kylvökoneeseen, mutta näkyy olevan firma menneen konkurssiin elokuussa.

Ryhmäläisillä jotain ehdotuksia löytää sopiva yhteistyökumppani?
Onks se tosiaan niin loppu ettei yhtä vuotta selviä?
Itse kun hommaa suunnitelin niin vaihtoehtoja oli tasan kolme. Joko multivalla teetetty remontti, itse tehden tai sit kone vaihtoon. Päädyin viimeiseen ratkaisuun kun aloin tarkemmin laskemaan...


Oma mielipide on, että kun koneessa on se tietty määrä maileja takana ja jos tulee tällainen selvä hetki jolloin täytyy päättää, mitä tekee, niin vaihto uuteen on se helpoin, halvin ja selvin ratkaisu. Se uusi on vaan aina uusi ja vaikka rahaa meni paljon, niin kuitenkin se on pitkässä juoksussa edullisin ratkaisu. Varsinkin nämä kriittiset koneet eli äes, kylvinkone, ruisku ja puimuri (kuivurinkin voi laskea tällaiseksi) on sellaisia kärkikoneita, että niiden täytyy olla täysin iskussa ja ei saa olla edes mielessä pieninkään vika, muuten ei tule mitään.

Mietin vaan että olet rahamiehiä. 👍

Esim. uusi puimuri... Huh huh. Samalla rahalla saa maaseudulta omakotitalon.

Sillä omakotitalolla ei voi puida.  ;D
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Peukalo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 854
Vs: VM kylvökoneeseen alakerran remontti
Ei tuo VM niin kauhean monimutkainen ole, Ottaa vaikka vannasrungon kokonaisena irti kerrallaan, lämpimään pajaan naputeltavaksi. Ellei oo lämmintä hallia.
Talvihommina vähitellen. Omassa VM on jotain kiekkoja vaihdettu joskus ja laakerinapoja. On ollu varalaakerit hyllyssä jo 2 kautta. Ei oo tar***** vielä.

Shimmeistä en tiedä, omassa kiekot vielä tiiviisti toisissaan kiinni edessä.

Kannattaa hommata sit myös niitä napoja ja kiekkoja varalle.  Vauhdissa kun tippuu niin ei ole varmaa et löydät sen pudonneen kiekon..

Ohoh, vissiin kokemuksesta puhut.. OK, hommaillaan sellaiset varalle.. :o

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5134
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: VM kylvökoneeseen alakerran remontti
Ei tuo VM niin kauhean monimutkainen ole, Ottaa vaikka vannasrungon kokonaisena irti kerrallaan, lämpimään pajaan naputeltavaksi. Ellei oo lämmintä hallia.
Talvihommina vähitellen. Omassa VM on jotain kiekkoja vaihdettu joskus ja laakerinapoja. On ollu varalaakerit hyllyssä jo 2 kautta. Ei oo tar***** vielä.

Shimmeistä en tiedä, omassa kiekot vielä tiiviisti toisissaan kiinni edessä.

Kannattaa hommata sit myös niitä napoja ja kiekkoja varalle.  Vauhdissa kun tippuu niin ei ole varmaa et löydät sen pudonneen kiekon..

Ohoh, vissiin kokemuksesta puhut.. OK, hommaillaan sellaiset varalle.. :o
Juu nimemerkillä kaksi kiekkoa ja napaa edelleen hukassa.. toivottavasti ei löydy traktorin takarenkaasta tulevaisuudessa. >:(

Mulla on yks napa ja pari kiekkoa ja muutakin sälää kuten jousia. Ja niitä ilmakumipyöriä. Kone kun meni vaihtoon niin eipä uuteen käy noista mikään  :-\
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

SM

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 80
Vs: VM kylvökoneeseen alakerran remontti
Eikös tuo VM ole aika hyvä vantaistonsakin puolesta vai onko siinä jotain huonoa. Käsittääkseni se on isonveden takaisesta pitkänlinjan suorakylvökone mallista sovellus ettei sitä niinku puhtaalta pöydältä ole kehitelty. Silloin kun Dometal osti VM:n niin nehän muutti heti sen koko alakerran kun pistivät kylkeen teksin Multiva. Miksi näin tehtiin en tiedä mutta epäilen että onko se siitä voinu parantua. Mitä enempi on rasvanippoja sitä kestävempiä liikkuvat osat on yleensä jos niihin vielä se prässi rasvankera osuu. Tollasessa alakerta remontissa varmasti säästää ison kasan euroja kun vähän kuuklettaa ja käyttää kääntäjää niin löytyy noita kiekkoja sun muita osia aika eri hintaan kun täältä pohjolan marmoritiskeiltä kun ei niitä kiekkoja tahi laakereita täällä tehdä. Meinaan kyllähän tuollainen VM on huollettuna ja pikkuremontilla loppuelämän kone  ihan samanlailla kuin Tumen laahavannaskone.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5134
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: VM kylvökoneeseen alakerran remontti
Eikös tuo VM ole aika hyvä vantaistonsakin puolesta vai onko siinä jotain huonoa. Käsittääkseni se on isonveden takaisesta pitkänlinjan suorakylvökone mallista sovellus ettei sitä niinku puhtaalta pöydältä ole kehitelty. Silloin kun Dometal osti VM:n niin nehän muutti heti sen koko alakerran kun pistivät kylkeen teksin Multiva. Miksi näin tehtiin en tiedä mutta epäilen että onko se siitä voinu parantua. Mitä enempi on rasvanippoja sitä kestävempiä liikkuvat osat on yleensä jos niihin vielä se prässi rasvankera osuu. Tollasessa alakerta remontissa varmasti säästää ison kasan euroja kun vähän kuuklettaa ja käyttää kääntäjää niin löytyy noita kiekkoja sun muita osia aika eri hintaan kun täältä pohjolan marmoritiskeiltä kun ei niitä kiekkoja tahi laakereita täällä tehdä. Meinaan kyllähän tuollainen VM on huollettuna ja pikkuremontilla loppuelämän kone  ihan samanlailla kuin Tumen laahavannaskone.
Siis kyllä se mielestäni riittävän toimiva on, mut toi huolto on kyllä perseestä miljoonien rasvanippojensa vuoksi. Eikä se nyt vielä mitään jos rasvaa menisi mut aikaa myöden alkaa rasvan kulku takkuamaan ja sit kun niitä rassaa auki niin se ei ole mukavaa.

Ja kyllä niissä hehtaarit alkaa näkymään. Sellaista suomalaista laatutyötä se on. Kopioitu on juu ja kun tiedostaa ongelman niin kyllä sen kanssa pärjää. Aikasemminkin sanonut et 4m koneita ei hyviä vaihtorivistä löydy mut 3m löytyy. Voivat olla olleet 20ha tilalla 20v niin ei niillä ole ajettu sitten vielä mitään. Kyllä vantaistolla jonkun 4000ha ajaa toki riippuu maalajeista.
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

Rakkine

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2299
  • Moon oikees, soot vääräs.
Vs: VM kylvökoneeseen alakerran remontti
Eikös tuo VM ole aika hyvä vantaistonsakin puolesta vai onko siinä jotain huonoa. Käsittääkseni se on isonveden takaisesta pitkänlinjan suorakylvökone mallista sovellus ettei sitä niinku puhtaalta pöydältä ole kehitelty. Silloin kun Dometal osti VM:n niin nehän muutti heti sen koko alakerran kun pistivät kylkeen teksin Multiva. Miksi näin tehtiin en tiedä mutta epäilen että onko se siitä voinu parantua. Mitä enempi on rasvanippoja sitä kestävempiä liikkuvat osat on yleensä jos niihin vielä se prässi rasvankera osuu. Tollasessa alakerta remontissa varmasti säästää ison kasan euroja kun vähän kuuklettaa ja käyttää kääntäjää niin löytyy noita kiekkoja sun muita osia aika eri hintaan kun täältä pohjolan marmoritiskeiltä kun ei niitä kiekkoja tahi laakereita täällä tehdä. Meinaan kyllähän tuollainen VM on huollettuna ja pikkuremontilla loppuelämän kone  ihan samanlailla kuin Tumen laahavannaskone.

Riippuu mistä VM-mallista puhutaan. DM-versio, eli viimeinen Vieskan Metallin kehittämä malli tarkkuusvantaineen oli täysi susi jo syntyessään, joten ei ihme että Dometal teki heti uudenlaisen  vantaiston, kun otti kokeen valmistukseensa. Siinä DM-mallissa vantiston laakerit alkaa olla väljiä jo alle 1000 hehtaarin kylvöjen jälkeen. Syvyydensäätöpyörä siinä vantaan sivussa on todella epäonnistunut ratkisu, laakerit ei kestä mitään, ilmankos niistä on  Multiva-versioissa luovuttu.  Muitakin vikoja ja heikkouksia  DM-mallissa on ollut paljon. 
Suositukseni on että käytettyä suorakylvökonetta haeskelevan on parasta pysytellä kaukana VM:n DM -mallista, jos ei halua itselleen vaikeuksia.

Viimeksi muokattu: 03.11.21 - klo:10:26 kirjoittanut Rakkine

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12221
  • Virolaista kiitos!
Vs: VM kylvökoneeseen alakerran remontti
Eikös tuo VM ole aika hyvä vantaistonsakin puolesta vai onko siinä jotain huonoa. Käsittääkseni se on isonveden takaisesta pitkänlinjan suorakylvökone mallista sovellus ettei sitä niinku puhtaalta pöydältä ole kehitelty. Silloin kun Dometal osti VM:n niin nehän muutti heti sen koko alakerran kun pistivät kylkeen teksin Multiva. Miksi näin tehtiin en tiedä mutta epäilen että onko se siitä voinu parantua. Mitä enempi on rasvanippoja sitä kestävempiä liikkuvat osat on yleensä jos niihin vielä se prässi rasvankera osuu. Tollasessa alakerta remontissa varmasti säästää ison kasan euroja kun vähän kuuklettaa ja käyttää kääntäjää niin löytyy noita kiekkoja sun muita osia aika eri hintaan kun täältä pohjolan marmoritiskeiltä kun ei niitä kiekkoja tahi laakereita täällä tehdä. Meinaan kyllähän tuollainen VM on huollettuna ja pikkuremontilla loppuelämän kone  ihan samanlailla kuin Tumen laahavannaskone.

Riippuu mistä VM-mallista puhutaan. DM-versio, eli viimeinen Vieskan Metallin kehittämä malli tarkkuusvantaineen oli täysi susi jo syntyessään, joten ei ihme että Dometal teki heti uudenlaisen  vantaiston, kun otti kokeen valmistukseensa. Siinä DM-mallissa vantiston laakerit alkaa olla väljiä jo alle 1000 hehtaarin kylvöjen jälkeen. Syvyydensäätöpyörä siinä vantaan sivussa on todella epäonnistunut ratkisu, laakerit ei kestä mitään, ilmankos niistä on  Multiva-versioissa luovuttu.  Muitakin vikoja ja heikkouksia  DM-mallissa on ollut paljon. 
Suositukseni on että käytettyä suorakylvökonetta haeskelevan on parasta pysytellä kaukana VM:n DM -mallista, jos ei halua itselleen vaikeuksia.
Olisihan tätä ratkaisua voinut kehittää. Laakereita paremmaksi, isommaksi tms. Mielestäni ihan hyvä idea ja ihmettelin, kun Multiva heitti koko ratkaisun heti mäelle. En tiedä onko tämä nykyinenkään sylinteriviritys pitkässä juoksussa maailman paras.