Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valmet/ MF  (Luettu 13567 kertaa)

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1324
Vs: Valmet/ MF
Multipoveri on se  remonttipaikka, vähän ongelmallinen vanhemmiten,
Synkropoweri luotettavampi.

Solifer1

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 589
Vs: Valmet/ MF
Multipoveri on se  remonttipaikka, vähän ongelmallinen vanhemmiten,
Synkropoweri luotettavampi.

Niin multipowerin käyttö ilman kytkintä ja sp kytkimellä käytettävä?
Onko mp hankala/kallis korjattava?

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1324
Vs: Valmet/ MF
Multipoweri vaatii huomiota, jos paikalliskäytössä klapikone käytössä,
Multipoweri ala-asennossa ( hitaalla) ei saa käyttää kun vähän aikaa,
Syy, multipowerin  kytkinakselin läpivienti ei saa voitelua.
Muutenkin omintakeinen rakenne, ylä-asennossa OK,  ala- asennossa
Vauhdin hurmaa ;D alamäissä, ei sitten jarruta moottori yhtään,
Ns vapaakytkinasento,  ei parane antaa tietämättömälle, on
Pian naama valkoisena  alamäen alla ::).
 Vähän vanhanaikainen tekniikka nykypäivänä.
Onko muuten  nelikko vai takapotku, takapotkun  ohjauslaitteisto
Ei kaksinen, klappia sylinterin korvakossa.
Kalliiksi se multipowerin remppa. Tulee jos  kytkinakselit ja multipowerin
Läpivienti banjon joutuu uusimaan,  ja  suurtehopumpun  ( multipoweri
Matalapainepumppu on  hydrauliikkapumpun  kanssa yhteinen,
Sijainti peräkotelossa, purettaa melkoisesti, eli työläs rakenne.

farmex

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 671
Vs: Valmet/ MF
Seitsemän multipowertraktorin omistanut. Kaikki toimivat loistavasti. Huoltomies neuvoi pitämään perässä öljyä niin paljon kun sisällä pysyy, silloin voitelu toimii mp-vipu alhaallakin.

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1407
Vs: Valmet/ MF
Seitsemän multipowertraktorin omistanut. Kaikki toimivat loistavasti. Huoltomies neuvoi pitämään perässä öljyä niin paljon kun sisällä pysyy, silloin voitelu toimii mp-vipu alhaallakin.

Kaksi multipoweria olleena: Molempiin remontti, toinen tuli kohtuuttoman kalliiksi, koska akseleita ja pati ratasta uusittiin. Hydraulipumppu kahdesti, purattaa koko vaihdelaatikon. Jos perään syntyy metallia, niin mahdoton putsata muuten kuin purkamalla kaikki pois. En ole mistään konekaupasta huojentunut niinkuin satasarjalaisten lähdöstä. Ja se tapahtui ensimmäisen puukauppani aikaan. Tehtiinhän noilla liian pitkään liian isoja hommiakin. Ohjaustehostin kanssa ihan sökö systeemi. 4-pyttynen Perkins hyvä.
Ps. Kasa perän/multipowerin kuluneita osia, saa ilmaiseksi. Ei niillä kyllä mitään tee. Kun akseli kuluu, ei uusikaan tiiviste pidä painetta.

farmex

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 671
Vs: Valmet/ MF
Kuivanako ajoit?

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Vs: Valmet/ MF
590 multi poverilla käytössä "kesäisin". Lähes kaikki talvet ollut käyttämättä ( takaveto ilman ketjuja) . Miellyttävä pikavaihde tuo mp. Ei remonttia multi poweriin. Hyde pumppu on kerran vaihdettu (niitä taitaa olla monta) . En ole ollut katsomassa miten homma toteutui. Pidin siihen aikaan hintaa halpana ( tokikaan en muista mitä maksoi , markoissa) . Toki edellinenkään ei ihan sököksi ollut ajettu, mutta paalit ei noussut kunnolla käärijälle.

Solifer1

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 589
Vs: Valmet/ MF
Taidan laittaa koneen ilman pikavaihdetta. Kun ei tie ajoa paljon tule.

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1407
Vs: Valmet/ MF
Kuivanako ajoit?

Ei varmaan. Hankkijan Universal (!) öljyt, ehkä joskus karttunut kosteutta? Aikaahan tuosta on. Nuorena noilla ajettiin kesät talvet. Talvella mm. vinssi puomilla kuormaimena. Ei viittis enää. Nivelaisa nostolaitteessa meni hangessa yllättävän hyvin.

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1407
Vs: Valmet/ MF
Uskon että vaihderattaista tuleva metalli riittää mäntäpumpulle ja tarkalle multipowerille tuhoksi. Että öljynvaihto voi olla ajankohtainen sillä, jolla moinen kone vielä on.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Valmet/ MF
Uskon että vaihderattaista tuleva metalli riittää mäntäpumpulle ja tarkalle multipowerille tuhoksi. Että öljynvaihto voi olla ajankohtainen sillä, jolla moinen kone vielä on.

Ja sen suodattimen ja jopa imusiivilänkin voi kerran sukupolveen vilkaista :-)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64945
Vs: Valmet/ MF
tuo muuten ihan totta.   miäkin nähny jos jonkinlaista verkua jossa lie kait samat öölit kuin tehtaalta lähtiessä..   lisätty uutta vaan vuosien varrella.      ois aikanaan pitäny ihan kuvia ottaa millasia suotimia vastaan tuli.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Valmet/ MF
Nämä kuusen alla säilytetyt pihakoneet ovat monesti kovin surullisessa hoivassa. Niin kauan ajetaan kuin vaan jotenkin liikkumaan saadaan.

Tuli vastaan yksi 4/60 Nuhju jossa peräöljyssä oli todennäköisesti lähes 50% vettä. Semmoinen harmaa liru jossa selvästi oli vettä ihan pisaroinakin eikä pelkkänä emulsiona..
Vaihdekeppien juuresta kai 30 vuoden aikana vuotanut . No oli siinä perän hydepumppukin niin väljä että varret taisivat juuri ja juuri itsensä nostaa, mitään työkonetta ei. Edessä oli erllisellä nokkapumpulla nouseva lumilevy joka vielä jotenkin nousi kun sylinteri oli riittävän ylimitoitettu, sekin pumppu oli kyllä ihan finaalissa ja senkin öljyt harmaata kuraa.

Toisen koneen kannessa venttiilien varret olivat niin tervassa, että huolimatta erittäin suuresta ohjaimen väljyydestä venttiilin jousi ei kylmässä jaksanut enää sulkea venttiiliä jos sen painoi käsin auki ja hellitti painamisen hitaasti. Jos päästi vauhdilla niin sitten sulkeutui ... kone kävi vielä jotenkin mutta pakosarjasta tihkuvan mustan öljyn määrällä ja savulla ei ollut rajaa (ne väljät ohjaimet, vuotavat venat ja täysin surkeat suuttimet) :-/

Jotenkin pani ihmettelemään että kuka edes viitsii ajaa koneet tuohon kuntoon - ei nuo ongelmat ihan yhtenä päivänä olleet syntyneet.

Peukalo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 850
Vs: Valmet/ MF
Taidan laittaa koneen ilman pikavaihdetta. Kun ei tie ajoa paljon tule.

Eikö kotimainen pikkuvallu kelpaa,  100-sarjalainen 3 pyttyinen. On se kiva ajella. Mut itseltä joutaa pois.

Solifer1

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 589
Vs: Valmet/ MF
455  4 jo talosta löytyy ja omaani en kyllä myis pois. Joku takatuuppari toiseksi.