Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Solifer1 - 09.10.21 - klo:13:04

Otsikko: Valmet/ MF
Kirjoitti: Solifer1 - 09.10.21 - klo:13:04
Pöyhimen, klapikoneen eteen, ehkä 2,8 hankmoa tulis pystyä kiskomaan 3'16 kwerneland tulis nousta. Käärin tulis kans pyöriä riittävästi. Valmet 702, vai mf 265 tai joku muu? Plussat ja miinukset vai oisko belarus huono vaihtoehto?
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Paalimies - 09.10.21 - klo:13:09
Minä valitsin noista Valmetin,  5000 Ford?
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Viljelijä evp - 09.10.21 - klo:16:45
Fergun puoleen kääntyisin, tarinoita kuullut että vanhempiin valmeteihin jotkin osat ovat tavoittamattomissa. Ohjaamo kyllä mukavampi 702 , ja onhan se tukevaa tekoa. En siitä huolimatta sitä. Forditkin  menettelee pelarutsi sitten sellanen että.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Paalimies - 09.10.21 - klo:17:32
Eiköhän noihin -02 ja -03 saa purkuosana liki kaikkea, itse en muista aikanaan että muuta kuin oven lukko olisi ollut hankala löytää, toki massikkaan löytyy tarvikkeena kaikkea.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Solifer1 - 09.10.21 - klo:20:58
Kyllä kait sitä fordillakin ajais, kerran omistin majorinkin.  Valmetti rungoltaan järein. 265 Mp kulkevin.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Solifer1 - 09.10.21 - klo:20:59
Tarjotakin saa. :D
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Make - 09.10.21 - klo:21:11
Taitaa 265 komisario Palmunkin osat olla aikalila kortilla.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Viljelijä evp - 09.10.21 - klo:21:44
Niin varmaan. Äkkikseltään vilkasin niin likimain tuhat osaa löytyy, vaihteistoon ja moottoriin kaikki tilpehöörit. Uutta osaa. Jos valluihin saa purkuosaa sehän on yhtä kulunutta kuin siinä entisessäkin, onko siitä silloin mitään hyötyä.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: lypsyukko - 09.10.21 - klo:22:08
Joskus 703:lla ajaneena ajattelisin, että aikalaisekseen ihan hyvä koppi. Siinä ne hyvät asiat sitten käytön kannalta kait onkin. Ihmeellinen kahden kepin kepitys häsäkkä peltotöissä ihan perseestä. Valmet / Valtra uskovaiset tietenkin ihan toista mieltä. Tosin en tiedä verrokki Mf 265 sitten tuonkaan vertaa. Tehot ainakin pienemmät kuin 702. Ittellä Mf 590Mp aisankannattajana. Nykyään käyttö vähissä mutta siinä on kaikki mitä traktorista vaaditaan. Tai no vetävää etuakseli puuttuu, mutta siinäpä se etulyönti sitten joskus onkin. Koppi vanhemmuten jo aika meluinen, on toki tainnut olla aina. Isoista ovista on ajan saatossa tulleet vähän lerput  >:( Ferkun käyntiin lähtö varjosta on kait yksilöllinen ominaisuus. Oma 590 vielä ihan ok, mutta naapurin 185 oli ihan auringossa pidettävä. Yhdellä tilalla tiedän olevan kaksi 265 joista toinen paukahtaa käyntiin kovassa pakkasessa ja toinen vähän juhannuksen molemmin puolin.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Petri - 10.10.21 - klo:06:52
Pöyhimen, klapikoneen eteen, ehkä 2,8 hankmoa tulis pystyä kiskomaan 3'16 kwerneland tulis nousta. Käärin tulis kans pyöriä riittävästi. Valmet 702, vai mf 265 tai joku muu? Plussat ja miinukset vai oisko belarus huono vaihtoehto?
803 Valmet takapotku ja nelivetobelkku pihassa ja töissä, Verkutsonista ei kokemuksia. Valmet ehkä käteensopivampi, Belarus etukuormainkoneena nyt tilan ykköskoneena, kummastakaan ei ole tarkoitus luopua...  Belarukseen osia löytyy ja ne ovat halpoja. Ehkä belkku vaatii enemmän seurantaa ja oma-aloitteisuutta huollon kanssa, mutta jos viitsii pitää öljyt ja nesteet kohdillaan. Ja belkun perässä 4x16 aurat, varmaan kuivissa oloissa menisi sillä takapotkullakin.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Oksa - 10.10.21 - klo:08:39
ja natikoita saabi halvalla.    kuulema niihinki saa uusia osia.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Viljelijä evp - 10.10.21 - klo:12:44
Natikka kyllä mutta Saksalainen.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: SKN - 10.10.21 - klo:15:50
Ei kai kukaan täyspäinen suosittele 02- sarjan valmetteja edes pahimmalle vihulaiselleen??

Älkää ny Herran tähden... 😲😲
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Make - 10.10.21 - klo:20:46
Ei saa noihin sakemanninatikoihinkaan osia, ainakaan perään.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Toivo Tonta - 10.10.21 - klo:21:37
Ei saa noihin sakemanninatikoihinkaan osia, ainakaan perään.
Jotain ohjauksen osia ei myöskään saa.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 12.10.21 - klo:11:10
Eiköhän noihin -02 ja -03 saa purkuosana liki kaikkea, itse en muista aikanaan että muuta kuin oven lukko olisi ollut hankala löytää, toki massikkaan löytyy tarvikkeena kaikkea.

Purkuosissa on se ongelma että koneista tapaa hajota just samat paikat, ei paljoa lohduta vaikka suunnilleen kaikkia muita osia olisikin saatavana vaikka kuinka mutta ei sitä yleisesti rikkoontuvaa.

Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Viljelijä evp - 13.10.21 - klo:14:47
Tämähän se juuri on, vaihdelootassakin juurikin samat osat kuluneet, enempi tai vähempi.Kyllä uutta vaikkakin tarvikeosaa on paremp vaihtoehto.Valmötteihin tuota tarvike osaaa ei paljo taida olla, ja syynä se että niitä on tehty niin helvetin vähän. Juurikin ferguiin ja foorteihin löytyy sitä osaa melkoisen hyvin, vanhempiinkin. Jopa bensa/ petrooli ferguun löytyy kaikkia osia, mut eipä löydy aikalaiseensa valmet 15/ 20, tuskin mistään.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: metsajussi - 13.10.21 - klo:17:21
Massikan perä ja vaihteisto eivät normaalisti taida edes kaivata juurikaan osia ellei vahinkoja satu. Mä en ainakaan ole aikoinaan onnistunut 165:een mitään osaa tuonne kaipaamaan ja kone oli vielä ihan iskussa kun siitä luovuin jooku 5000 h mittarissa. Tietysti jos kyseessä on täysin loppuun ajettu ja kuusen alla säilytetty raato niin sitten .. hydrulipumpun saa lopulta myös väljäksi jos ajellaan vetisillä ja moskaisilla öljyillä. Toisaalta vastaava tippatuottoinen mäntäpumppu on 35:ssä toiminut vuodesta -62 ja pelaa ihan bueno. Ei mitään vikaan viittaavaa vieläkään.

Kytkin massikassa lienee eniten huolenpitoa vaativa lenkki moottorin ja takapyörien välissä ja tämäkin riippuu paljon käyttäjästä ja käytöstä. Jos kuskilla on tapana ajella 'vasemman jalan portaattomalla' niin remontti on tiedossa.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 13.10.21 - klo:19:16
Intia-Pakistan suunnalla tehdään edelleen MF 35 ja satasarjaan pohjautuvia malleja uutena.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: jariman - 13.10.21 - klo:20:19
Massikan perä ja vaihteisto eivät normaalisti taida edes kaivata juurikaan osia ellei vahinkoja satu. Mä en ainakaan ole aikoinaan onnistunut 165:een mitään osaa tuonne kaipaamaan ja kone oli vielä ihan iskussa kun siitä luovuin jooku 5000 h mittarissa. Tietysti jos kyseessä on täysin loppuun ajettu ja kuusen alla säilytetty raato niin sitten .. hydrulipumpun saa lopulta myös väljäksi jos ajellaan vetisillä ja moskaisilla öljyillä. Toisaalta vastaava tippatuottoinen mäntäpumppu on 35:ssä toiminut vuodesta -62 ja pelaa ihan bueno. Ei mitään vikaan viittaavaa vieläkään.

Kytkin massikassa lienee eniten huolenpitoa vaativa lenkki moottorin ja takapyörien välissä ja tämäkin riippuu paljon käyttäjästä ja käytöstä. Jos kuskilla on tapana ajella 'vasemman jalan portaattomalla' niin remontti on tiedossa.
####
Kyllä sitä remonttia piisaa  kun mittarissa 10000 ja yli,  vaihteisto muuten
Kyllä kestää, pakkiratas heikoin paikka.  Multipoweri oma lukunsa,
Toimii uutena , tunteja kun tulee, remonttia piisaa, ja ihmeellisistä
Paikoista välinsä, ranskalainen kun on…, suurtehopumppu kans
Lyhytikäinen, mitoitettu aikanaan pienemmille paineille kun nykyään
Käytetään.  Paljon niilläkin aikanaan hommia tehtiin.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Toivo Tonta - 13.10.21 - klo:21:32
Eipä sinne valmetin lootaan pitäisi noilla ajoilla olla mitään asiaa jos ehjän hankkii. Jos ei uutta saa ei siellä mitään ihmettä ole mitä ei saisi kohtuudella tehtyä.
Saa moottorin kylkeen ihan kohtalaista pumppua, jos ei pyöri silti käärin riittävästi paikalliskäytössä voi pumput kohtuu helposti yhdistää.
Kuivat levyjarrut vaatii käyttöä ja huoltoa.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: sorkkis - 14.10.21 - klo:16:02
Eipä sinne valmetin lootaan pitäisi noilla ajoilla olla mitään asiaa jos ehjän hankkii. Jos ei uutta saa ei siellä mitään ihmettä ole mitä ei saisi kohtuudella tehtyä.
Saa moottorin kylkeen ihan kohtalaista pumppua, jos ei pyöri silti käärin riittävästi paikalliskäytössä voi pumput kohtuu helposti yhdistää.
Kuivat levyjarrut vaatii käyttöä ja huoltoa.
Jos ei russian laakerita ja öljyt pidetty hyvinä menee Valmetti noissa hommissa .
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Mietin vaan, että... - 14.10.21 - klo:16:26
Eipä sinne valmetin lootaan pitäisi noilla ajoilla olla mitään asiaa jos ehjän hankkii. Jos ei uutta saa ei siellä mitään ihmettä ole mitä ei saisi kohtuudella tehtyä.
Saa moottorin kylkeen ihan kohtalaista pumppua, jos ei pyöri silti käärin riittävästi paikalliskäytössä voi pumput kohtuu helposti yhdistää.
Kuivat levyjarrut vaatii käyttöä ja huoltoa.
Jos ei russian laakerita ja öljyt pidetty hyvinä menee Valmetti noissa hommissa .

Mitä nyt solenoideja paukkuu harva se päivä.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: sorkkis - 14.10.21 - klo:17:00
Eipä sinne valmetin lootaan pitäisi noilla ajoilla olla mitään asiaa jos ehjän hankkii. Jos ei uutta saa ei siellä mitään ihmettä ole mitä ei saisi kohtuudella tehtyä.
Saa moottorin kylkeen ihan kohtalaista pumppua, jos ei pyöri silti käärin riittävästi paikalliskäytössä voi pumput kohtuu helposti yhdistää.
Kuivat levyjarrut vaatii käyttöä ja huoltoa.
Jos ei russian laakerita ja öljyt pidetty hyvinä menee Valmetti noissa hommissa .

Mitä nyt solenoideja paukkuu harva se päivä.
Sinulla ?  ::)
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Mietin vaan, että... - 14.10.21 - klo:20:02
Joo.

Tule vaihtamaan, sulla on kokemusta siitä😁😁

Satoja, ellei tuhansia vaihdettuja vai miten se menikään... 😮😮😮

Voihan Loimijokigolf sentään...
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Viljelijä evp - 15.10.21 - klo:08:59
jahas siinä myös yksi ongelmainen valmetin käyttäjä. eihän niissä mikään kestä.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: metsajussi - 15.10.21 - klo:09:14
Nämä ovat niitä kuuluisia makuasioita.

Sitten vielä käy niin että teknisesti fiksumpi ja kestävin ei välttämättä ole mukavin eikä oikein käy käpälään.

Ihan oikeaan työntekoon kyllä katselisin ehkä jo hiukan mukavampia ja ergonomisempia pelejä.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Viljelijä evp - 15.10.21 - klo:17:06
Eipä sinne valmetin lootaan pitäisi noilla ajoilla olla mitään asiaa jos ehjän hankkii. Jos ei uutta saa ei siellä mitään ihmettä ole mitä ei saisi kohtuudella tehtyä.
Saa moottorin kylkeen ihan kohtalaista pumppua, jos ei pyöri silti käärin riittävästi paikalliskäytössä voi pumput kohtuu helposti yhdistää.
Kuivat levyjarrut vaatii käyttöä ja huoltoa.
Jos ei russian laakerita ja öljyt pidetty hyvinä menee Valmetti noissa hommissa .
Valitettavasti 70 luvulla tuo bilateraalinen kaupan teko oli hyvin vahvaa. Teryleenihousua ei mennyt kaupaksi jos ei tullut vastineeksi laatikoittain hylkylaakeripaskaa ym. rojua. Kekkonen  kävi saunomassa ja ryyppäämässä, mut eihän se papparainen mitään muusta käsittänyt kunhan sai revaa reisuillaan ja jotain sampia ongittua. Oli siinä perässähiihtäjillä kyllä melkoinen vahtiminen ettei kovin isoja mokia viinahöyryissään tehnyt. Ja sen aikaset valmetit on juuri niitä mistä sitä romulaakeria löytyy,itse erehdyin sellasen ostamaan ja kyllä oli ongelmia enempi kuin tarpeeksi. Osa meni takuuseen kyllä. Mut otin opikseni ettei ikään meille tule V kirjaimella alkavaa merkkiä.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 16.10.21 - klo:10:50
Mut otin opikseni ettei ikään meille tule V kirjaimella alkavaa merkkiä.

Voorti, Viiatti, Verku, Vendtti, Volvo ja mitä niitä nyt onkaan?