Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Solifer1 - 09.10.21 - klo:13:04

Otsikko: Valmet/ MF
Kirjoitti: Solifer1 - 09.10.21 - klo:13:04
Pöyhimen, klapikoneen eteen, ehkä 2,8 hankmoa tulis pystyä kiskomaan 3'16 kwerneland tulis nousta. Käärin tulis kans pyöriä riittävästi. Valmet 702, vai mf 265 tai joku muu? Plussat ja miinukset vai oisko belarus huono vaihtoehto?
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Paalimies - 09.10.21 - klo:13:09
Minä valitsin noista Valmetin,  5000 Ford?
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Viljelijä evp - 09.10.21 - klo:16:45
Fergun puoleen kääntyisin, tarinoita kuullut että vanhempiin valmeteihin jotkin osat ovat tavoittamattomissa. Ohjaamo kyllä mukavampi 702 , ja onhan se tukevaa tekoa. En siitä huolimatta sitä. Forditkin  menettelee pelarutsi sitten sellanen että.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Paalimies - 09.10.21 - klo:17:32
Eiköhän noihin -02 ja -03 saa purkuosana liki kaikkea, itse en muista aikanaan että muuta kuin oven lukko olisi ollut hankala löytää, toki massikkaan löytyy tarvikkeena kaikkea.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Solifer1 - 09.10.21 - klo:20:58
Kyllä kait sitä fordillakin ajais, kerran omistin majorinkin.  Valmetti rungoltaan järein. 265 Mp kulkevin.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Solifer1 - 09.10.21 - klo:20:59
Tarjotakin saa. :D
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Make - 09.10.21 - klo:21:11
Taitaa 265 komisario Palmunkin osat olla aikalila kortilla.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Viljelijä evp - 09.10.21 - klo:21:44
Niin varmaan. Äkkikseltään vilkasin niin likimain tuhat osaa löytyy, vaihteistoon ja moottoriin kaikki tilpehöörit. Uutta osaa. Jos valluihin saa purkuosaa sehän on yhtä kulunutta kuin siinä entisessäkin, onko siitä silloin mitään hyötyä.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: lypsyukko - 09.10.21 - klo:22:08
Joskus 703:lla ajaneena ajattelisin, että aikalaisekseen ihan hyvä koppi. Siinä ne hyvät asiat sitten käytön kannalta kait onkin. Ihmeellinen kahden kepin kepitys häsäkkä peltotöissä ihan perseestä. Valmet / Valtra uskovaiset tietenkin ihan toista mieltä. Tosin en tiedä verrokki Mf 265 sitten tuonkaan vertaa. Tehot ainakin pienemmät kuin 702. Ittellä Mf 590Mp aisankannattajana. Nykyään käyttö vähissä mutta siinä on kaikki mitä traktorista vaaditaan. Tai no vetävää etuakseli puuttuu, mutta siinäpä se etulyönti sitten joskus onkin. Koppi vanhemmuten jo aika meluinen, on toki tainnut olla aina. Isoista ovista on ajan saatossa tulleet vähän lerput  >:( Ferkun käyntiin lähtö varjosta on kait yksilöllinen ominaisuus. Oma 590 vielä ihan ok, mutta naapurin 185 oli ihan auringossa pidettävä. Yhdellä tilalla tiedän olevan kaksi 265 joista toinen paukahtaa käyntiin kovassa pakkasessa ja toinen vähän juhannuksen molemmin puolin.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Petri - 10.10.21 - klo:06:52
Pöyhimen, klapikoneen eteen, ehkä 2,8 hankmoa tulis pystyä kiskomaan 3'16 kwerneland tulis nousta. Käärin tulis kans pyöriä riittävästi. Valmet 702, vai mf 265 tai joku muu? Plussat ja miinukset vai oisko belarus huono vaihtoehto?
803 Valmet takapotku ja nelivetobelkku pihassa ja töissä, Verkutsonista ei kokemuksia. Valmet ehkä käteensopivampi, Belarus etukuormainkoneena nyt tilan ykköskoneena, kummastakaan ei ole tarkoitus luopua...  Belarukseen osia löytyy ja ne ovat halpoja. Ehkä belkku vaatii enemmän seurantaa ja oma-aloitteisuutta huollon kanssa, mutta jos viitsii pitää öljyt ja nesteet kohdillaan. Ja belkun perässä 4x16 aurat, varmaan kuivissa oloissa menisi sillä takapotkullakin.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Oksa - 10.10.21 - klo:08:39
ja natikoita saabi halvalla.    kuulema niihinki saa uusia osia.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Viljelijä evp - 10.10.21 - klo:12:44
Natikka kyllä mutta Saksalainen.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: SKN - 10.10.21 - klo:15:50
Ei kai kukaan täyspäinen suosittele 02- sarjan valmetteja edes pahimmalle vihulaiselleen??

Älkää ny Herran tähden... 😲😲
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Make - 10.10.21 - klo:20:46
Ei saa noihin sakemanninatikoihinkaan osia, ainakaan perään.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Toivo Tonta - 10.10.21 - klo:21:37
Ei saa noihin sakemanninatikoihinkaan osia, ainakaan perään.
Jotain ohjauksen osia ei myöskään saa.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 12.10.21 - klo:11:10
Eiköhän noihin -02 ja -03 saa purkuosana liki kaikkea, itse en muista aikanaan että muuta kuin oven lukko olisi ollut hankala löytää, toki massikkaan löytyy tarvikkeena kaikkea.

Purkuosissa on se ongelma että koneista tapaa hajota just samat paikat, ei paljoa lohduta vaikka suunnilleen kaikkia muita osia olisikin saatavana vaikka kuinka mutta ei sitä yleisesti rikkoontuvaa.

Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Viljelijä evp - 13.10.21 - klo:14:47
Tämähän se juuri on, vaihdelootassakin juurikin samat osat kuluneet, enempi tai vähempi.Kyllä uutta vaikkakin tarvikeosaa on paremp vaihtoehto.Valmötteihin tuota tarvike osaaa ei paljo taida olla, ja syynä se että niitä on tehty niin helvetin vähän. Juurikin ferguiin ja foorteihin löytyy sitä osaa melkoisen hyvin, vanhempiinkin. Jopa bensa/ petrooli ferguun löytyy kaikkia osia, mut eipä löydy aikalaiseensa valmet 15/ 20, tuskin mistään.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: metsajussi - 13.10.21 - klo:17:21
Massikan perä ja vaihteisto eivät normaalisti taida edes kaivata juurikaan osia ellei vahinkoja satu. Mä en ainakaan ole aikoinaan onnistunut 165:een mitään osaa tuonne kaipaamaan ja kone oli vielä ihan iskussa kun siitä luovuin jooku 5000 h mittarissa. Tietysti jos kyseessä on täysin loppuun ajettu ja kuusen alla säilytetty raato niin sitten .. hydrulipumpun saa lopulta myös väljäksi jos ajellaan vetisillä ja moskaisilla öljyillä. Toisaalta vastaava tippatuottoinen mäntäpumppu on 35:ssä toiminut vuodesta -62 ja pelaa ihan bueno. Ei mitään vikaan viittaavaa vieläkään.

Kytkin massikassa lienee eniten huolenpitoa vaativa lenkki moottorin ja takapyörien välissä ja tämäkin riippuu paljon käyttäjästä ja käytöstä. Jos kuskilla on tapana ajella 'vasemman jalan portaattomalla' niin remontti on tiedossa.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 13.10.21 - klo:19:16
Intia-Pakistan suunnalla tehdään edelleen MF 35 ja satasarjaan pohjautuvia malleja uutena.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: jariman - 13.10.21 - klo:20:19
Massikan perä ja vaihteisto eivät normaalisti taida edes kaivata juurikaan osia ellei vahinkoja satu. Mä en ainakaan ole aikoinaan onnistunut 165:een mitään osaa tuonne kaipaamaan ja kone oli vielä ihan iskussa kun siitä luovuin jooku 5000 h mittarissa. Tietysti jos kyseessä on täysin loppuun ajettu ja kuusen alla säilytetty raato niin sitten .. hydrulipumpun saa lopulta myös väljäksi jos ajellaan vetisillä ja moskaisilla öljyillä. Toisaalta vastaava tippatuottoinen mäntäpumppu on 35:ssä toiminut vuodesta -62 ja pelaa ihan bueno. Ei mitään vikaan viittaavaa vieläkään.

Kytkin massikassa lienee eniten huolenpitoa vaativa lenkki moottorin ja takapyörien välissä ja tämäkin riippuu paljon käyttäjästä ja käytöstä. Jos kuskilla on tapana ajella 'vasemman jalan portaattomalla' niin remontti on tiedossa.
####
Kyllä sitä remonttia piisaa  kun mittarissa 10000 ja yli,  vaihteisto muuten
Kyllä kestää, pakkiratas heikoin paikka.  Multipoweri oma lukunsa,
Toimii uutena , tunteja kun tulee, remonttia piisaa, ja ihmeellisistä
Paikoista välinsä, ranskalainen kun on…, suurtehopumppu kans
Lyhytikäinen, mitoitettu aikanaan pienemmille paineille kun nykyään
Käytetään.  Paljon niilläkin aikanaan hommia tehtiin.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Toivo Tonta - 13.10.21 - klo:21:32
Eipä sinne valmetin lootaan pitäisi noilla ajoilla olla mitään asiaa jos ehjän hankkii. Jos ei uutta saa ei siellä mitään ihmettä ole mitä ei saisi kohtuudella tehtyä.
Saa moottorin kylkeen ihan kohtalaista pumppua, jos ei pyöri silti käärin riittävästi paikalliskäytössä voi pumput kohtuu helposti yhdistää.
Kuivat levyjarrut vaatii käyttöä ja huoltoa.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: sorkkis - 14.10.21 - klo:16:02
Eipä sinne valmetin lootaan pitäisi noilla ajoilla olla mitään asiaa jos ehjän hankkii. Jos ei uutta saa ei siellä mitään ihmettä ole mitä ei saisi kohtuudella tehtyä.
Saa moottorin kylkeen ihan kohtalaista pumppua, jos ei pyöri silti käärin riittävästi paikalliskäytössä voi pumput kohtuu helposti yhdistää.
Kuivat levyjarrut vaatii käyttöä ja huoltoa.
Jos ei russian laakerita ja öljyt pidetty hyvinä menee Valmetti noissa hommissa .
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Mietin vaan, että... - 14.10.21 - klo:16:26
Eipä sinne valmetin lootaan pitäisi noilla ajoilla olla mitään asiaa jos ehjän hankkii. Jos ei uutta saa ei siellä mitään ihmettä ole mitä ei saisi kohtuudella tehtyä.
Saa moottorin kylkeen ihan kohtalaista pumppua, jos ei pyöri silti käärin riittävästi paikalliskäytössä voi pumput kohtuu helposti yhdistää.
Kuivat levyjarrut vaatii käyttöä ja huoltoa.
Jos ei russian laakerita ja öljyt pidetty hyvinä menee Valmetti noissa hommissa .

Mitä nyt solenoideja paukkuu harva se päivä.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: sorkkis - 14.10.21 - klo:17:00
Eipä sinne valmetin lootaan pitäisi noilla ajoilla olla mitään asiaa jos ehjän hankkii. Jos ei uutta saa ei siellä mitään ihmettä ole mitä ei saisi kohtuudella tehtyä.
Saa moottorin kylkeen ihan kohtalaista pumppua, jos ei pyöri silti käärin riittävästi paikalliskäytössä voi pumput kohtuu helposti yhdistää.
Kuivat levyjarrut vaatii käyttöä ja huoltoa.
Jos ei russian laakerita ja öljyt pidetty hyvinä menee Valmetti noissa hommissa .

Mitä nyt solenoideja paukkuu harva se päivä.
Sinulla ?  ::)
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Mietin vaan, että... - 14.10.21 - klo:20:02
Joo.

Tule vaihtamaan, sulla on kokemusta siitä😁😁

Satoja, ellei tuhansia vaihdettuja vai miten se menikään... 😮😮😮

Voihan Loimijokigolf sentään...
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Viljelijä evp - 15.10.21 - klo:08:59
jahas siinä myös yksi ongelmainen valmetin käyttäjä. eihän niissä mikään kestä.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: metsajussi - 15.10.21 - klo:09:14
Nämä ovat niitä kuuluisia makuasioita.

Sitten vielä käy niin että teknisesti fiksumpi ja kestävin ei välttämättä ole mukavin eikä oikein käy käpälään.

Ihan oikeaan työntekoon kyllä katselisin ehkä jo hiukan mukavampia ja ergonomisempia pelejä.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Viljelijä evp - 15.10.21 - klo:17:06
Eipä sinne valmetin lootaan pitäisi noilla ajoilla olla mitään asiaa jos ehjän hankkii. Jos ei uutta saa ei siellä mitään ihmettä ole mitä ei saisi kohtuudella tehtyä.
Saa moottorin kylkeen ihan kohtalaista pumppua, jos ei pyöri silti käärin riittävästi paikalliskäytössä voi pumput kohtuu helposti yhdistää.
Kuivat levyjarrut vaatii käyttöä ja huoltoa.
Jos ei russian laakerita ja öljyt pidetty hyvinä menee Valmetti noissa hommissa .
Valitettavasti 70 luvulla tuo bilateraalinen kaupan teko oli hyvin vahvaa. Teryleenihousua ei mennyt kaupaksi jos ei tullut vastineeksi laatikoittain hylkylaakeripaskaa ym. rojua. Kekkonen  kävi saunomassa ja ryyppäämässä, mut eihän se papparainen mitään muusta käsittänyt kunhan sai revaa reisuillaan ja jotain sampia ongittua. Oli siinä perässähiihtäjillä kyllä melkoinen vahtiminen ettei kovin isoja mokia viinahöyryissään tehnyt. Ja sen aikaset valmetit on juuri niitä mistä sitä romulaakeria löytyy,itse erehdyin sellasen ostamaan ja kyllä oli ongelmia enempi kuin tarpeeksi. Osa meni takuuseen kyllä. Mut otin opikseni ettei ikään meille tule V kirjaimella alkavaa merkkiä.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 16.10.21 - klo:10:50
Mut otin opikseni ettei ikään meille tule V kirjaimella alkavaa merkkiä.

Voorti, Viiatti, Verku, Vendtti, Volvo ja mitä niitä nyt onkaan?
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Solifer1 - 04.03.22 - klo:16:40
Nyt ois Mf 690 turbo mp tiedossa. Onko näissä erityisiä ongelmakohtia? Mp kait kytkinpolkimen kautta toimiva? Lomitustilalla oli joskun 90 luvulla tuollainen aika räyhäkkä peli. Vai onko 803 903 sittenki varmempi valinta?
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: jariman - 04.03.22 - klo:19:07
Multipoveri on se  remonttipaikka, vähän ongelmallinen vanhemmiten,
Synkropoweri luotettavampi.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Solifer1 - 05.03.22 - klo:17:29
Multipoveri on se  remonttipaikka, vähän ongelmallinen vanhemmiten,
Synkropoweri luotettavampi.

Niin multipowerin käyttö ilman kytkintä ja sp kytkimellä käytettävä?
Onko mp hankala/kallis korjattava?
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: jariman - 05.03.22 - klo:19:33
Multipoweri vaatii huomiota, jos paikalliskäytössä klapikone käytössä,
Multipoweri ala-asennossa ( hitaalla) ei saa käyttää kun vähän aikaa,
Syy, multipowerin  kytkinakselin läpivienti ei saa voitelua.
Muutenkin omintakeinen rakenne, ylä-asennossa OK,  ala- asennossa
Vauhdin hurmaa ;D alamäissä, ei sitten jarruta moottori yhtään,
Ns vapaakytkinasento,  ei parane antaa tietämättömälle, on
Pian naama valkoisena  alamäen alla ::).
 Vähän vanhanaikainen tekniikka nykypäivänä.
Onko muuten  nelikko vai takapotku, takapotkun  ohjauslaitteisto
Ei kaksinen, klappia sylinterin korvakossa.
Kalliiksi se multipowerin remppa. Tulee jos  kytkinakselit ja multipowerin
Läpivienti banjon joutuu uusimaan,  ja  suurtehopumpun  ( multipoweri
Matalapainepumppu on  hydrauliikkapumpun  kanssa yhteinen,
Sijainti peräkotelossa, purettaa melkoisesti, eli työläs rakenne.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: farmex - 06.03.22 - klo:14:58
Seitsemän multipowertraktorin omistanut. Kaikki toimivat loistavasti. Huoltomies neuvoi pitämään perässä öljyä niin paljon kun sisällä pysyy, silloin voitelu toimii mp-vipu alhaallakin.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Peltola - 09.03.22 - klo:09:08
Seitsemän multipowertraktorin omistanut. Kaikki toimivat loistavasti. Huoltomies neuvoi pitämään perässä öljyä niin paljon kun sisällä pysyy, silloin voitelu toimii mp-vipu alhaallakin.

Kaksi multipoweria olleena: Molempiin remontti, toinen tuli kohtuuttoman kalliiksi, koska akseleita ja pati ratasta uusittiin. Hydraulipumppu kahdesti, purattaa koko vaihdelaatikon. Jos perään syntyy metallia, niin mahdoton putsata muuten kuin purkamalla kaikki pois. En ole mistään konekaupasta huojentunut niinkuin satasarjalaisten lähdöstä. Ja se tapahtui ensimmäisen puukauppani aikaan. Tehtiinhän noilla liian pitkään liian isoja hommiakin. Ohjaustehostin kanssa ihan sökö systeemi. 4-pyttynen Perkins hyvä.
Ps. Kasa perän/multipowerin kuluneita osia, saa ilmaiseksi. Ei niillä kyllä mitään tee. Kun akseli kuluu, ei uusikaan tiiviste pidä painetta.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: farmex - 09.03.22 - klo:09:52
Kuivanako ajoit?
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: lypsyukko - 09.03.22 - klo:09:52
590 multi poverilla käytössä "kesäisin". Lähes kaikki talvet ollut käyttämättä ( takaveto ilman ketjuja) . Miellyttävä pikavaihde tuo mp. Ei remonttia multi poweriin. Hyde pumppu on kerran vaihdettu (niitä taitaa olla monta) . En ole ollut katsomassa miten homma toteutui. Pidin siihen aikaan hintaa halpana ( tokikaan en muista mitä maksoi , markoissa) . Toki edellinenkään ei ihan sököksi ollut ajettu, mutta paalit ei noussut kunnolla käärijälle.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Solifer1 - 09.03.22 - klo:17:32
Taidan laittaa koneen ilman pikavaihdetta. Kun ei tie ajoa paljon tule.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Peltola - 10.03.22 - klo:11:44
Kuivanako ajoit?

Ei varmaan. Hankkijan Universal (!) öljyt, ehkä joskus karttunut kosteutta? Aikaahan tuosta on. Nuorena noilla ajettiin kesät talvet. Talvella mm. vinssi puomilla kuormaimena. Ei viittis enää. Nivelaisa nostolaitteessa meni hangessa yllättävän hyvin.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Peltola - 10.03.22 - klo:11:47
Uskon että vaihderattaista tuleva metalli riittää mäntäpumpulle ja tarkalle multipowerille tuhoksi. Että öljynvaihto voi olla ajankohtainen sillä, jolla moinen kone vielä on.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: metsajussi - 10.03.22 - klo:17:18
Uskon että vaihderattaista tuleva metalli riittää mäntäpumpulle ja tarkalle multipowerille tuhoksi. Että öljynvaihto voi olla ajankohtainen sillä, jolla moinen kone vielä on.

Ja sen suodattimen ja jopa imusiivilänkin voi kerran sukupolveen vilkaista :-)

Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Oksa - 11.03.22 - klo:08:40
tuo muuten ihan totta.   miäkin nähny jos jonkinlaista verkua jossa lie kait samat öölit kuin tehtaalta lähtiessä..   lisätty uutta vaan vuosien varrella.      ois aikanaan pitäny ihan kuvia ottaa millasia suotimia vastaan tuli.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: metsajussi - 11.03.22 - klo:09:01
Nämä kuusen alla säilytetyt pihakoneet ovat monesti kovin surullisessa hoivassa. Niin kauan ajetaan kuin vaan jotenkin liikkumaan saadaan.

Tuli vastaan yksi 4/60 Nuhju jossa peräöljyssä oli todennäköisesti lähes 50% vettä. Semmoinen harmaa liru jossa selvästi oli vettä ihan pisaroinakin eikä pelkkänä emulsiona..
Vaihdekeppien juuresta kai 30 vuoden aikana vuotanut . No oli siinä perän hydepumppukin niin väljä että varret taisivat juuri ja juuri itsensä nostaa, mitään työkonetta ei. Edessä oli erllisellä nokkapumpulla nouseva lumilevy joka vielä jotenkin nousi kun sylinteri oli riittävän ylimitoitettu, sekin pumppu oli kyllä ihan finaalissa ja senkin öljyt harmaata kuraa.

Toisen koneen kannessa venttiilien varret olivat niin tervassa, että huolimatta erittäin suuresta ohjaimen väljyydestä venttiilin jousi ei kylmässä jaksanut enää sulkea venttiiliä jos sen painoi käsin auki ja hellitti painamisen hitaasti. Jos päästi vauhdilla niin sitten sulkeutui ... kone kävi vielä jotenkin mutta pakosarjasta tihkuvan mustan öljyn määrällä ja savulla ei ollut rajaa (ne väljät ohjaimet, vuotavat venat ja täysin surkeat suuttimet) :-/

Jotenkin pani ihmettelemään että kuka edes viitsii ajaa koneet tuohon kuntoon - ei nuo ongelmat ihan yhtenä päivänä olleet syntyneet.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Peukalo - 11.03.22 - klo:20:43
Taidan laittaa koneen ilman pikavaihdetta. Kun ei tie ajoa paljon tule.

Eikö kotimainen pikkuvallu kelpaa,  100-sarjalainen 3 pyttyinen. On se kiva ajella. Mut itseltä joutaa pois.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Solifer1 - 11.03.22 - klo:23:34
455  4 jo talosta löytyy ja omaani en kyllä myis pois. Joku takatuuppari toiseksi.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: sorkkis - 12.03.22 - klo:07:33
Nämä kuusen alla säilytetyt pihakoneet ovat monesti kovin surullisessa hoivassa. Niin kauan ajetaan kuin vaan jotenkin liikkumaan saadaan.

Tuli vastaan yksi 4/60 Nuhju jossa peräöljyssä oli todennäköisesti lähes 50% vettä. Semmoinen harmaa liru jossa selvästi oli vettä ihan pisaroinakin eikä pelkkänä emulsiona..
Vaihdekeppien juuresta kai 30 vuoden aikana vuotanut . No oli siinä perän hydepumppukin niin väljä että varret taisivat juuri ja juuri itsensä nostaa, mitään työkonetta ei. Edessä oli erllisellä nokkapumpulla nouseva lumilevy joka vielä jotenkin nousi kun sylinteri oli riittävän ylimitoitettu, sekin pumppu oli kyllä ihan finaalissa ja senkin öljyt harmaata kuraa.

Toisen koneen kannessa venttiilien varret olivat niin tervassa, että huolimatta erittäin suuresta ohjaimen väljyydestä venttiilin jousi ei kylmässä jaksanut enää sulkea venttiiliä jos sen painoi käsin auki ja hellitti painamisen hitaasti. Jos päästi vauhdilla niin sitten sulkeutui ... kone kävi vielä jotenkin mutta pakosarjasta tihkuvan mustan öljyn määrällä ja savulla ei ollut rajaa (ne väljät ohjaimet, vuotavat venat ja täysin surkeat suuttimet) :-/

Jotenkin pani ihmettelemään että kuka edes viitsii ajaa koneet tuohon kuntoon - ei nuo ongelmat ihan yhtenä päivänä olleet syntyneet.

Niiden perä-öljyjen kuviteltiin olevan ikuisia . Vasta sitten kun lakas nostamasta alettiin vikoja ihmetellä . 
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Peltola - 12.03.22 - klo:09:30
Ajat huononee ,panokset kovenee. Varaudu huonoihin aikoihin EMP-pulssin kestävä työkone. Multi-power,3-tieventtiili hydrauliikalle.

https://huutokaupat.com/3348743/massey-ferguson-165-1970
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: jariman - 12.03.22 - klo:12:51
Aika huonosti nykyään varaosien saanti,  mm. Perkins moottoreihin
Kaivinkoneen moottoriremppa näkyy olevan 3 kk rojekti
CAT  kaivinkone, perkinsin moottorilla  1004-4 T
Onneks osat jo käsillä,  osien saanti kuukaus, koneistamolle ruuhkaa
Kuukaus, pikkutilpehööriä, kasausta kuukaus.
Alkuperäiset sylinteriputket ,,, made in Ukraina ,,  ei Taija saada nytten :P
Tarvikeosaa erittäin huonosti,  on muuten Intia, Pakistan  akselilla
Ja laatu sen mukainen.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: La Strada - 16.03.22 - klo:14:45
Asiasta toiseen. Katselin Farmi -ohjelmaa, jossa Pehtoori ajelee Massey Fergusonilla. En ole aiemmin nähnyt Fergua tai Massikkaa, jossa pakoputki on vasemmalla puolella, onko toi jokin erikoisversio? Ei Hämeessä ole tuollaisia ollut.


Aika huonosti nykyään varaosien saanti,  mm. Perkins moottoreihin
Kaivinkoneen moottoriremppa näkyy olevan 3 kk rojekti
CAT  kaivinkone, perkinsin moottorilla  1004-4 T
Onneks osat jo käsillä,  osien saanti kuukaus, koneistamolle ruuhkaa
Kuukaus, pikkutilpehööriä, kasausta kuukaus.
Alkuperäiset sylinteriputket ,,, made in Ukraina ,,  ei Taija saada nytten :P
Tarvikeosaa erittäin huonosti,  on muuten Intia, Pakistan  akselilla
Ja laatu sen mukainen.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: sorkkis - 16.03.22 - klo:14:55
Asiasta toiseen. Katselin Farmi -ohjelmaa, jossa Pehtoori ajelee Massey Fergusonilla. En ole aiemmin nähnyt Fergua tai Massikkaa, jossa pakoputki on vasemmalla puolella, onko toi jokin erikoisversio? Ei Hämeessä ole tuollaisia ollut.
Olisko toi ?https://konedata.net/traktorit/massey-ferguson/massey-ferguson-25-30/


Aika huonosti nykyään varaosien saanti,  mm. Perkins moottoreihin
Kaivinkoneen moottoriremppa näkyy olevan 3 kk rojekti
CAT  kaivinkone, perkinsin moottorilla  1004-4 T
Onneks osat jo käsillä,  osien saanti kuukaus, koneistamolle ruuhkaa
Kuukaus, pikkutilpehööriä, kasausta kuukaus.
Alkuperäiset sylinteriputket ,,, made in Ukraina ,,  ei Taija saada nytten :P
Tarvikeosaa erittäin huonosti,  on muuten Intia, Pakistan  akselilla
Ja laatu sen mukainen.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: La Strada - 16.03.22 - klo:17:29
Ohjelmassa oli 100 -sarjan (60 -luvun jälkipuoli, kulmikas) traktori ilman hyttiä. Ellei sitten niitäkin tehty Ranskassa.

Asiasta toiseen. Katselin Farmi -ohjelmaa, jossa Pehtoori ajelee Massey Fergusonilla. En ole aiemmin nähnyt Fergua tai Massikkaa, jossa pakoputki on vasemmalla puolella, onko toi jokin erikoisversio? Ei Hämeessä ole tuollaisia ollut.
Olisko toi ?https://konedata.net/traktorit/massey-ferguson/massey-ferguson-25-30/


Aika huonosti nykyään varaosien saanti,  mm. Perkins moottoreihin
Kaivinkoneen moottoriremppa näkyy olevan 3 kk rojekti
CAT  kaivinkone, perkinsin moottorilla  1004-4 T
Onneks osat jo käsillä,  osien saanti kuukaus, koneistamolle ruuhkaa
Kuukaus, pikkutilpehööriä, kasausta kuukaus.
Alkuperäiset sylinteriputket ,,, made in Ukraina ,,  ei Taija saada nytten :P
Tarvikeosaa erittäin huonosti,  on muuten Intia, Pakistan  akselilla
Ja laatu sen mukainen.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: sorkkis - 16.03.22 - klo:18:48
Ohjelmassa oli 100 -sarjan (60 -luvun jälkipuoli, kulmikas) traktori ilman hyttiä. Ellei sitten niitäkin tehty Ranskassa.

Asiasta toiseen. Katselin Farmi -ohjelmaa, jossa Pehtoori ajelee Massey Fergusonilla. En ole aiemmin nähnyt Fergua tai Massikkaa, jossa pakoputki on vasemmalla puolella, onko toi jokin erikoisversio? Ei Hämeessä ole tuollaisia ollut.
Olisko toi ?https://konedata.net/traktorit/massey-ferguson/massey-ferguson-25-30/


Aika huonosti nykyään varaosien saanti,  mm. Perkins moottoreihin
Kaivinkoneen moottoriremppa näkyy olevan 3 kk rojekti
CAT  kaivinkone, perkinsin moottorilla  1004-4 T
Onneks osat jo käsillä,  osien saanti kuukaus, koneistamolle ruuhkaa
Kuukaus, pikkutilpehööriä, kasausta kuukaus.
Alkuperäiset sylinteriputket ,,, made in Ukraina ,,  ei Taija saada nytten :P
Tarvikeosaa erittäin huonosti,  on muuten Intia, Pakistan  akselilla
Ja laatu sen mukainen.
https://www.nettikone.com/massey-ferguson/130/2095429
Entäs toi ? Ranskalainen versio mitä tuotiin Suomeen vähän .
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: metsajussi - 16.03.22 - klo:21:27
Asiasta toiseen. Katselin Farmi -ohjelmaa, jossa Pehtoori ajelee Massey Fergusonilla. En ole aiemmin nähnyt Fergua tai Massikkaa, jossa pakoputki on vasemmalla puolella, onko toi jokin erikoisversio? Ei Hämeessä ole tuollaisia ollut.


Eikö tuo ole kaikissa 3-cyl 35/135/148 ja osassa 165 myös vasemmalla?
Vanhoissa 4-cyl 35 taitaa olla toisella puolella.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: jariman - 16.03.22 - klo:21:50
Asiasta toiseen. Katselin Farmi -ohjelmaa, jossa Pehtoori ajelee Massey Fergusonilla. En ole aiemmin nähnyt Fergua tai Massikkaa, jossa pakoputki on vasemmalla puolella, onko toi jokin erikoisversio? Ei Hämeessä ole tuollaisia ollut.

[
Niissä 100 sarjan vanhemmissa versioissa on ollut perkins 203  malli
Ja uudemmissa, 212 malli.  Erottaa just pakosarjan/ pakoputken kätisyydestä.

Eikö tuo ole kaikissa 3-cyl 35/135/148 ja osassa 165 myös vasemmalla?
Vanhoissa 4-cyl 35 taitaa olla toisella puolella.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: La Strada - 17.03.22 - klo:17:57
Asiasta toiseen. Katselin Farmi -ohjelmaa, jossa Pehtoori ajelee Massey Fergusonilla. En ole aiemmin nähnyt Fergua tai Massikkaa, jossa pakoputki on vasemmalla puolella, onko toi jokin erikoisversio? Ei Hämeessä ole tuollaisia ollut.


Eikö tuo ole kaikissa 3-cyl 35/135/148 ja osassa 165 myös vasemmalla?
Vanhoissa 4-cyl 35 taitaa olla toisella puolella.

Katselin konehallista Fergussonejani bensa 20 vm -47, diesel 35 vm 58, MF 175 vm 70 ja MF 185 vm 73, kaikissa pakosarjat oikealla puolella. Onkohan noissa Ranskan traktoreissa ollut joku muu kuin Perkinsin moottori. Eihän muuten olisi mitään  järkeä tehdä vain peilikuvamoottoreita.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: Pehtoori - 17.03.22 - klo:18:51
Juu oli mullakin MF 135 jossa pakosarja vasemmalla puolella.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: metsajussi - 18.03.22 - klo:10:50
Mun 3-cyl 35 ja kaverin 35X on myös vasemmalla. Ja ihan aito Perkins vm 62.
Moottorin tyyppiä en ulkoa muista enkä viitsi lähteä liiteristä katsomaan.
Ohjekirja ei tyyppiä näköjään kerro :-)

Vanhat nelipyttyiset taitaa olla aina putki oikealla.
Laittaa Googlen kuvahakuun niin saa riittävästi molempia versioita :-)

Satasarjassa riippuu onko uudempi vai vanhempi moottorimalli kuten joku jo edellä mainitsikin. Google kertoo tässäkin hyvin, vaikka 'MF165' . Molempia löytyy eikä kumpikaan ole harvinainen. Isommissa satasissa aina oikealla.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: kärmeskytö - 18.03.22 - klo:17:35
Piti kans käydä katsomassa noita kartanonvahteja  ;D . 165 mp vm. 1976 näytti olevan pakoputki oikealla ja 135 mp vm1966 siinä pakoputki vasemmalla. Tuo onkin vissiin oikein urakkamalli,syylärin edessä on erillinen öljynjäähdytin.Mukavasti vinkaisee aluksi kun laittaa multipowerin päälle.
Otsikko: Vs: Valmet/ MF
Kirjoitti: metsajussi - 18.03.22 - klo:21:50
Tutustuin aikoinaan 135 MP:hen johon oli vielä vaihdettu sen 8+2 vaihteisen version 32" takapyörät.
Olipa aika joutuisa hölkkäämään, kevyissä kesäkuljetuksissa tiellä mukava peli. Siihen aikaan ei montaa nopeaa peliä ollutkaan.
Mulla oli normaali semmoinen 8+2 laatikko ilman MP:tä.