Siis olen kitkenyt juurikasmaita ihan tarpeeksi. Se onkin huomattavasti mukavampaa hommaa kuin noiden nyppiminen. Jurttimaalla rikat eivät ole tiukassa ja työn pystyi suorittamaan pitkävartisella kuokalla. Tietenkin olen koittanut juurikaskuokkaa tuohon tarkoitukseen, melko hyvä mutta sillä lähtee vaan kiveyksen yläpuoliset vihreät osat.
Muistoja menneiltä ajoilta... meillä harvennettiin sokerijuurikasmaa lyhytvartisella kuokalla tuossa -60-70 lukujen vaihteessa,eli kontattiin penkkejä eteenpäin..Roskat sitten poistettiin myöhemmin pitkävartisella.Tuo "kuokka" ei ollut perinteisen kuokan näkoinen vaan sellainen toistakymmentä senttiä leveä poikkipäin oleva "pellinpala" puukahvaisen varren päässä.Naapurin kersat kun pyöräili siitä ohitse uimaan niin söi välillä "miestä" eli lapsityövoimaa kun parisataa metriä pitkää riviä siinä konttasi.No eipä tuokaan kuolemaksi ollut.Isävainaa joskus muisteli roskien myrkytystä mitä harrasti joskus juurikasmaalta että illalla saattoi oksentaa kun oli päivän jauhetta levittänyt itse tehdyllä annostelijalla millä rivit "ruiskutettiin". Silloin oli pussin kyljessä pääkallon kuva sääriluilla,ei ollut mitään laittia..No ysikymppiseksi kuitenkin eli.
Varsinaiseen kysymykseen...olisiko tuo liekittäminen parhaiten luomuun sopiva keino rikkoja vastaan?