Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valtra 6850 starttausongelma  (Luettu 11332 kertaa)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4371
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Vähän ärsyttäviä nuo Webasto-tyyppisten vehkeiden alijänniterajat. Jos härvelille on vähän pidemmät piuhat ja joku hivenen heikompi liitos välissä (esim sulake, hauenleuka tms) niin ei välttämättä suostu toimimaan juuri silloin kun sitä eniten kaipaisi.

Olen harkinnut laittaa väliin pienen hakkurin joka tarjoilisi Eeberille aina tasan 14 V, tuli sisään sitten mitä voltteja vaan 6-30 välillä.
Omalla pihalla laitan usein akkulaturin siihen rinnalle niin pysyy varmasti käynnissä.
Mulla on siis irrallinen, siirrettäväksi koottu Eeberi jonka vesiletkut tyrkitään pikaliittimillä koneen kylkeen.

Saman Eeberin ajastinpalikka oli hieno - jos pakkasta oli enemmän kuin -10 C niin koko kello pysähtyi ja tilttasi, päälle ei saanut edes nappuloista. Lämmitin joka ei toimi kylmässä on erinomaisen hieno keksintö  :-)))

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1324
Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Polttoainetoiminen lämmitin, eberi, vebasto, binar, ym
Vaatii kyllä  amg - akun, sitten pelaa hienosti, kunhan
Polttoainepuoli toimii ( talvilaadun aineet)

Akkupuolella boscin akut kyllä aikas kuraa, ei kyllä kestä enää
Paljon takuuajan yli, poikkeuksena amg akut, tai sitten mulla tullut
Poikkeuksellisen hyvät  amg akut.

Melkeinpä akku ehtoopuolelle jos startti räkättää , eikä
Ruuvaristarttauksella 8) lähe käymään, olettaen että koneessa on
Päävirtakatkaisja, ja sähköjärjestelmä muutoin kunnossa.

Osahan käyttää  polttoainelämmittimelle ihanomaa akkua (amg akku)
Jota sitten ladataan ajoneuvon käydessä.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64950
Vs: Valtra 6850 starttausongelma
tosa just pajalla haastovat et nykyään ku on paljon sähköhärpäkkeitä nuissa ja sit ajot onkii pientä pihasiirtelyä ni alkaa olla akkuin kanssa onklemaa,    se ei ota kylymänä virtaa vastaan ja sit ku tarpeeks lämmin ni jo joutaa sammuttamaan.    akku on siis melkein tyhjä koko ajan.    ja riippuen akun sijainnista niin jopa kylmänä koko ajan ilman uutta virtaa.

Moottoripolkupyörä Man

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4242
Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Taisi tuon surullisen apureleen minimivetojännite olla joku 8V tai siinä suunnilleen. Että jos kerran starttaa tuollaisella apureleen apureleellä, niin herää kysymys mahdollisesta tyyppiviasta. Ja kun niitä vikoja on ollut paljon, sana tyyppivika ei ole liioiteltua.

Ei tietokoneen pidä kyykätä noilla jännitteillä. Mutta kun mennään noilla käynnistymisrajoilla, niin poksi ei välttämättä vedäkään sitä seisontajarrun ohjausrelettä kiinni maatasoon, jos potku ei siihen riitä. Voi johtua huonosta virrankulusta, koska ajan tuoma vastus on lisääntynyt. Eli hapettuminen. Voi olla merkki jostain ylimääräisestä virtavuodosta starttauksen aikana tai voi olla liian kireälle viritetty sähkösuunnittelu. Jokatapauksessa hyvä esimerkki turhan monimutkaisesti toteutetusta käynnistyksenestosta.

Olisi hyvä tietää, mitä poksin liitäntöjä tuohon käynnistyspiiriin liittyy. Tai lähinnä mitkä komponentit ottavat etulinjassa vastaan sähkö tai vastaavasti lähettävät. Jos ne eivät ole mitenkään helposti vetoamassa perustuslakiin ja minulla on oikeus olla lakiin, niin tuollainen käynnistyksen helpotusrele kannattaa laittaa ilman muuta. Varsinkin, jos kokoajan pitää olla akkuja ja käynnistyskaapeleita virittämässä.

Nuo nykyakut ovat siitä huonoja, että ne ovat pääasiassa paskoja. Jos vepastoakin pitää jossain korvessa käyttää, niin mahdollisuuksien mukaan oma akku sille on mukava asia. Ja just joku ylläpitomokkula olisi hyvä olla, kun ollaan yhä rajusti laajenevan sähköverkon vaikutusalueella.

Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7071
  • karkki vai keppana?
Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Ei aina ihan pelaa oikein nuo webaston jänniterajat, webasto pyörii, mutta ei käynnisty ;D
T5 portterissa on ns hupiakku Webastolle yms, puhallin pyörii kuitenkin starttiakulla ;D
Kondensaattori apukäynnistimen ostan kun jostain sopiva löytyy.
pessimisti ei pety!

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7085
Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Ei aina ihan pelaa oikein nuo webaston jänniterajat, webasto pyörii, mutta ei käynnisty ;D
T5 portterissa on ns hupiakku Webastolle yms, puhallin pyörii kuitenkin starttiakulla ;D
Kondensaattori apukäynnistimen ostan kun jostain sopiva löytyy.

Tuossa binarissa just sama, kiertovesipumppu lähtee hurisemaan muttei käynnisty, vaikka kuinka monesti starttaa. Kerran sattui lähtemään pari käynnistystä sitten, ehkä 10. käynnistysyrityksellä. On kyllä vastustanut tuon kanssa huolella, ensin heitti kesken lämmityksen ylilämmölle ts. veden kierto häiriintyi jostain syystä. Nyt tuplapumpuilla eikä jostain syystä lähde käyntiin, ei hörähdä startatessa kuten kuuluu eikä ala polttoainepumppu naputtamaan. Sitten kun saa jostain syystä lämmittämään, lämmittää kuten kuuluukin.

Tuohon metsajussin mainitsemaan alijännitteeseen, voltteja oli viimeksi usealla starttiyrityksellä 12.5v-12.7v. Eli virtaa "täydet" tarjolla, mutta ei vain startannut. Raakana traktori käyntiin ongelmitta. Päivän aikana tunteja tulee 7-8h, akkua saa ladata ns. täysillä kun virrankulutusta ei ole edes valojen muodossa, ainoa ulkopuolinen kuluttaja esiohjatun venttiilipöydän proponapit/kelat. Eli käyttö talviaikaan melkoisen optimaalista, ei mitään pientä pätkää vaan ihan oikeaa nättiä ajoa.
 Moton 24v järjestelmä pelaa ku junan vessa webastoineen ja starttaa tismalleen saman moottorin ku palmun alta.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Moottoripolkupyörä Man

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4242
Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Ei aina ihan pelaa oikein nuo webaston jänniterajat, webasto pyörii, mutta ei käynnisty ;D
T5 portterissa on ns hupiakku Webastolle yms, puhallin pyörii kuitenkin starttiakulla ;D
Kondensaattori apukäynnistimen ostan kun jostain sopiva löytyy.

Tuossa binarissa just sama, kiertovesipumppu lähtee hurisemaan muttei käynnisty, vaikka kuinka monesti starttaa. Kerran sattui lähtemään pari käynnistystä sitten, ehkä 10. käynnistysyrityksellä. On kyllä vastustanut tuon kanssa huolella, ensin heitti kesken lämmityksen ylilämmölle ts. veden kierto häiriintyi jostain syystä. Nyt tuplapumpuilla eikä jostain syystä lähde käyntiin, ei hörähdä startatessa kuten kuuluu eikä ala polttoainepumppu naputtamaan. Sitten kun saa jostain syystä lämmittämään, lämmittää kuten kuuluukin.

Tuohon metsajussin mainitsemaan alijännitteeseen, voltteja oli viimeksi usealla starttiyrityksellä 12.5v-12.7v. Eli virtaa "täydet" tarjolla, mutta ei vain startannut. Raakana traktori käyntiin ongelmitta. Päivän aikana tunteja tulee 7-8h, akkua saa ladata ns. täysillä kun virrankulutusta ei ole edes valojen muodossa, ainoa ulkopuolinen kuluttaja esiohjatun venttiilipöydän proponapit/kelat. Eli käyttö talviaikaan melkoisen optimaalista, ei mitään pientä pätkää vaan ihan oikeaa nättiä ajoa.
 Moton 24v järjestelmä pelaa ku junan vessa webastoineen ja starttaa tismalleen saman moottorin ku palmun alta.

Mistä on voltit mitattu? Ilon pilauksena voin sanoa, että tuohan ei tarkoita oikeastaan mitään.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7085
Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Ei aina ihan pelaa oikein nuo webaston jänniterajat, webasto pyörii, mutta ei käynnisty ;D
T5 portterissa on ns hupiakku Webastolle yms, puhallin pyörii kuitenkin starttiakulla ;D
Kondensaattori apukäynnistimen ostan kun jostain sopiva löytyy.

Tuossa binarissa just sama, kiertovesipumppu lähtee hurisemaan muttei käynnisty, vaikka kuinka monesti starttaa. Kerran sattui lähtemään pari käynnistystä sitten, ehkä 10. käynnistysyrityksellä. On kyllä vastustanut tuon kanssa huolella, ensin heitti kesken lämmityksen ylilämmölle ts. veden kierto häiriintyi jostain syystä. Nyt tuplapumpuilla eikä jostain syystä lähde käyntiin, ei hörähdä startatessa kuten kuuluu eikä ala polttoainepumppu naputtamaan. Sitten kun saa jostain syystä lämmittämään, lämmittää kuten kuuluukin.

Tuohon metsajussin mainitsemaan alijännitteeseen, voltteja oli viimeksi usealla starttiyrityksellä 12.5v-12.7v. Eli virtaa "täydet" tarjolla, mutta ei vain startannut. Raakana traktori käyntiin ongelmitta. Päivän aikana tunteja tulee 7-8h, akkua saa ladata ns. täysillä kun virrankulutusta ei ole edes valojen muodossa, ainoa ulkopuolinen kuluttaja esiohjatun venttiilipöydän proponapit/kelat. Eli käyttö talviaikaan melkoisen optimaalista, ei mitään pientä pätkää vaan ihan oikeaa nättiä ajoa.
 Moton 24v järjestelmä pelaa ku junan vessa webastoineen ja starttaa tismalleen saman moottorin ku palmun alta.

Mistä on voltit mitattu? Ilon pilauksena voin sanoa, että tuohan ei tarkoita oikeastaan mitään.

Tuo on binarin näytöltä, virran nappaa akulta. Eli akun jännite, kertoohan se sentään sen. Mitä siitä eteenpäin, onkin toinen tarina, mutta näyttää jos meinaa mennä akun virta liian tyhjäksi.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Monttu Simeon

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 556
  • rento meininki
Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Tällä vempaimella saa yksin selville miten ne jännitteet muuttuu startin aikana ja latauksen aikana. Startatessa vois olla kytkettynä vuoron perään eri kohtiin, että vikapaikka löytyy. Ei maksa hirveesti.
https://www.ikh.fi/fi/akkutesteri-bluetooth-crx87
Liikenteen 3-D : дарить дураки дорога

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8681
  • Don't dream your life, live your dreams.
Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Ei aina ihan pelaa oikein nuo webaston jänniterajat, webasto pyörii, mutta ei käynnisty ;D
T5 portterissa on ns hupiakku Webastolle yms, puhallin pyörii kuitenkin starttiakulla ;D
Kondensaattori apukäynnistimen ostan kun jostain sopiva löytyy.
Meidän yhden dieselauton webasto takkuili jatkuvasti. Lähti käyntiin, mutta sammui pienen ajan kuluttua päästäen "saastepilven" ympäristöön.  Muutama hauska tilanne oli kun oli pysähtyneenä suojatien eteen ja pölläytti savut ilmaan jalankulkijoiden luullessa, että auto syttyi palamaan.  ;D

Autosähköliike sääteli ja sääteli, mutta vikaa ei löytynyt. Kerran sitten kysyi, että missä tankkaan auton?  Sanoin että missä milloinkin. No ei se sitten siitäkään johdu, oli vastaus.   Kun kuitenkin siitä paikasta missä olin usein tankannut olin kuullut huhuja, niin lakkasin käymästä siellä ja webasto tervehtyikin sen jälkeen ihan itsekseen.

Tää nyt ei varmaankaan liity noihin, mutta tällainen tarina.  :D
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

carhu@meiliboxi.fi

  • Vieras
Vs: Valtra 6850 starttausongelma
 Tuttu on tua ölijyvirma. Kannattaa pysyvä erossa sen tankeilta. Ee oo sillon tiisselin kanssa onkelmija niin kun muuten oes. :D

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1324
Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Ei aina ihan pelaa oikein nuo webaston jänniterajat, webasto pyörii, mutta ei käynnisty ;D
T5 portterissa on ns hupiakku Webastolle yms, puhallin pyörii kuitenkin starttiakulla ;D
Kondensaattori apukäynnistimen ostan kun jostain sopiva löytyy.
Meidän yhden dieselauton webasto takkuili jatkuvasti. Lähti käyntiin, mutta sammui pienen ajan kuluttua päästäen "saastepilven" ympäristöön.  Muutama hauska tilanne oli kun oli pysähtyneenä suojatien eteen ja pölläytti savut ilmaan jalankulkijoiden luullessa, että auto syttyi palamaan.  ;D

Autosähköliike sääteli ja sääteli, mutta vikaa ei löytynyt. Kerran sitten kysyi, että missä tankkaan auton?  Sanoin että missä milloinkin. No ei se sitten siitäkään johdu, oli vastaus.   Kun kuitenkin siitä paikasta missä olin usein tankannut olin kuullut huhuja, niin lakkasin käymästä siellä ja webasto tervehtyikin sen jälkeen ihan itsekseen.

Tää nyt ei varmaankaan liity noihin, mutta tällainen tarina.  :D

Nämä webastot/ eberit, ym. Melko herkkiä toimintahäiriöille,
Jos vähän kesälaatuinen pakkasilla, tai vettä joukossa,
Ja lämmittimen imuputki aika ohut, yksi vesihelmi kun jäätyy
Siihen, eipä toimi.

Aika ajoin lämmitintä kannattaa käyttää lämpöisessä tallissa, ainakin
Lämmityskauden alussa, jotta polttoaine on varmasti talvilaatua.

Sattuuhan öljyautokuskeille kämmejä, kesälaatua talvilaadun sijaan,
Lauhana talvena ei välttämättä huomaa.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9603
Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Nyt ajattelin kirjoottaa tähän ketjuun omia ihmeellisyyksiä Valtran käyntiin lähdöstä, mutta vika ei johtunut Valtrasta. V 6400 ja teholastu +30% Porin tehotuonnista. Ihan kiva muutaman vuoden jos ei musta savu putken päästä haitannut, no ei haitannut :) Mutta jossain kohtaa alkoi ongelmat. Käyntiin laitettaessa piti aina antaa sähköisen siirtopumpun nostaa paine tappiin muuten hinkkootti. Diisseli huollosta kyselin mikä vian aiheuttaa ja epäilivät takaiskuventtiiliä. No sellainen tilaukseen. Huolto otti sivupellin pois ja manas ääneen , että prrrrrrr. Sulla on aivovamman aiheuttaja täällä. Itte kiistin tilanteen ja takaisku vaihdettiin , ei korjaavaa toimintaa. Piuhat irti boksista ja niin alko toimimaan. No jossain vaiheessa syksyä alkoi lastun tuoma teholisäys jälleen houkuttamaan , joten piuhat kiinni. Toimi kuten ennenkin eli paineet tappiin ja käymään, kunnes ... Tuli aika kun traktori hehkutti. Ei pirullakaan käyntiin. Lämmittäjään ja sitten hörähti kun ei tarvinnut hehkuttaa. Seuraavan kerran hehkutus ja ei käyntiin. Lastu hevon kuuseen ja heti hörähti.  Nyt LTR-racing optimointi ja hienot tehot ja näkymättömät savut :)

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7071
  • karkki vai keppana?
Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Lainaus
Tuo on binarin näytöltä, virran nappaa akulta. Eli akun jännite, kertoohan se sentään sen.
Oletko verrannut näyttääkö binar oikein. Se että on jännite riittävä, onko virtaa pyörittämään moottoria?
Tuo BT akkutesteri ei varmaan ole huono investointi.
pessimisti ei pety!

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Löytyyhän tuohon kai sähkökaavio. Tuolta:

https://aem-ext.valtradev.com/wwwresources/literature/fi/ValtraValmet_6550-8950_k%C3%A4sikirja_osa2_FI.pdf
ja sivulta 38 alkaen.
Eipä sitä ohjausyksikköä ole kuvattu sen kummemmin kuin pitkänä laatikkona, sivulla 46 .

Ei oo ei.

Eikös tuo bossirele maadoiteta tuon käynnistyksen turvakytkimen läpi ja lopulta seisontajarrun ohjausreleen kautta maihin. Eli tuo rele K28. Ja sen vetää kiinni sitten se ohjauspoksi.

Että jos otetaan poksin ulkopuolelta niin käynnistyksen turvakytkin S9 jossain, johon tulee bossireleeltä se maadoituspiuha joka menee turvakytkimen kautta lopulta seisontajarrun ohjausreleelle K28 ja sitä kautta maihin GR1. Jos tuon viimeisen releen ohittaa ja homma toimii, niin sitten poksi ei saa jostain syystä pidettyä K28 relettä kiinni. Ja jos poksin kyykähtäminen, joko huonosta syöttöjännitteestä tai huonosta maasta, asia on vielä helposti korjattavissa.

Missä ikinäkin nuo maadoituskohdat menee ja muutenkin, niin niiden varma yhteys miinukseen on oltava kunnossa. Että jos maapiste on hytissä, niin hytin on oltava kunnolla maadoitettu eteenpäin kohti miinuskaapelia. Joissakin värkeissä huonolla hytin maadoituksella on ollut voimakkaasti harmittavia ongelmia.

Tuo kytkentäkaavio koskee Hitech 1 mallia, Hitech 2 mallissa on oma apureleensä K52 ohjaamassa käynnistyksen estoa ja se saa ohjauksen suoraan Autocontrol 5.2 boksilta. JA tuota signaalia se nimenomaan pätkii käynnistyksessä kun käynnistys tökkii. Ja alijännitettäkään ei tarvia olla, suoravetoinen starttikin pyörii noilla akun jännitteillä, alennusvaihteellisesta puhumattakaan.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's