Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: VilleRaikunenLoimaa - 27.02.21 - klo:22:34

Otsikko: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: VilleRaikunenLoimaa - 27.02.21 - klo:22:34
Vikakuvaus: starttimoottori aloittaa starttauksen mutta lopettaa sen ennenkuin dieselmoottori pyörähtää yhtään. Pitää 0,5sek tauon kunnes yrittää uudestaan ja taas lopettaa ennen dieselin pyörähdystä. Jatkaa tätä sykliä "loputtomiin". Kun käyttää starttiboosteria tai on ollut latauksessa niin starttaa normaalisti. Traktorin laturi toimii, lataa yli 14v tyhjäkäynnillläkin jo. Vian aiheuttaja saatiin jo haarukoitua niin että katkomisen syyksi löytyi starttauksen bosch apureleen miinussignaalin katkeaminen heti starttimoottorin käynnistymisen jälkeen. Sähkökaaviosta selvisi että kyseinen miinuslinja saattaa tulla ohjainmodulilta, vähän jäi sen tutkiskelu puolitiehen. Agronetin keskustelupalstalla oli vastaavia vikoja kuvattu ja oli lisäilty painikkeita jotka ohitti apureleen. Nyt kysynkin, että olisiko linjoilla todellisen vian aiheuttajan tietäjää joka kertoisi  mikä on perimmäinen ongelma? Arvauksiani: Onko ohjainmoduulin ominaisuus että se on turhan kriittinen hiemankin alemmalle starttausaikaiselle jännitteelle? Onko jokin ohjainmodulin plus tai miinuslinjan liitos mahdollisesti hapettunut ja se tarvisi korjata tai lisätä poikkipintaa johtimeen? Vai onko kyseessä perinteisemmän sähköpiirin (rele/piirikorttifolio/liitinkontakti) häiriö? Onko vanhoissa keskusteluissa mainitusta ohituspainikkeesta tietoa että mistä mihin se kuuluu kytkeä? Turvatoimintoja (kytkin pohjassa+suunnanvaihtaja keskiasennossa) ei haluttaisi ohittaa, joten lisäpainike ei sikäli oikein houkuta. Talossa lapsia joiden ei soisi vahingossa käynnistävän laitetta vaihde päällä.
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: carhu@meiliboxi.fi - 28.02.21 - klo:06:03
Tuttu vika. Nelijä saman merkkistä konetta joissa yhtessä tua kiusalllinen ja hetkellinen vika. Haetaan koko ajan .Ihan ammattimiehetkin ymmällään . Ee pysy päällä tua vika  siihen saakka notta ehtiis sen paekallistaa.Haku siis viellä päällä.
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: sorkkis - 28.02.21 - klo:12:12
Vikakuvaus: starttimoottori aloittaa starttauksen mutta lopettaa sen ennenkuin dieselmoottori pyörähtää yhtään. Pitää 0,5sek tauon kunnes yrittää uudestaan ja taas lopettaa ennen dieselin pyörähdystä. Jatkaa tätä sykliä "loputtomiin". Kun käyttää starttiboosteria tai on ollut latauksessa niin starttaa normaalisti. Traktorin laturi toimii, lataa yli 14v tyhjäkäynnillläkin jo. Vian aiheuttaja saatiin jo haarukoitua niin että katkomisen syyksi löytyi starttauksen bosch apureleen miinussignaalin katkeaminen heti starttimoottorin käynnistymisen jälkeen. Sähkökaaviosta selvisi että kyseinen miinuslinja saattaa tulla ohjainmodulilta, vähän jäi sen tutkiskelu puolitiehen. Agronetin keskustelupalstalla oli vastaavia vikoja kuvattu ja oli lisäilty painikkeita jotka ohitti apureleen. Nyt kysynkin, että olisiko linjoilla todellisen vian aiheuttajan tietäjää joka kertoisi  mikä on perimmäinen ongelma? Arvauksiani: Onko ohjainmoduulin ominaisuus että se on turhan kriittinen hiemankin alemmalle starttausaikaiselle jännitteelle? Onko jokin ohjainmodulin plus tai miinuslinjan liitos mahdollisesti hapettunut ja se tarvisi korjata tai lisätä poikkipintaa johtimeen? Vai onko kyseessä perinteisemmän sähköpiirin (rele/piirikorttifolio/liitinkontakti) häiriö? Onko vanhoissa keskusteluissa mainitusta ohituspainikkeesta tietoa että mistä mihin se kuuluu kytkeä? Turvatoimintoja (kytkin pohjassa+suunnanvaihtaja keskiasennossa) ei haluttaisi ohittaa, joten lisäpainike ei sikäli oikein houkuta. Talossa lapsia joiden ei soisi vahingossa käynnistävän laitetta vaihde päällä.

Siis apuvirralla starttaa normaalisti ?
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: eevertti - 28.02.21 - klo:12:16
Vai olisko vaan huono maadoitus 🤔
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: sorkkis - 28.02.21 - klo:12:34
Vai olisko vaan huono maadoitus 🤔
Jep , sama tuli mieleen .
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: carhu@meiliboxi.fi - 28.02.21 - klo:12:36
Vikakuvaus: starttimoottori aloittaa starttauksen mutta lopettaa sen ennenkuin dieselmoottori pyörähtää yhtään. Pitää 0,5sek tauon kunnes yrittää uudestaan ja taas lopettaa ennen dieselin pyörähdystä. Jatkaa tätä sykliä "loputtomiin". Kun käyttää starttiboosteria tai on ollut latauksessa niin starttaa normaalisti. Traktorin laturi toimii, lataa yli 14v tyhjäkäynnillläkin jo. Vian aiheuttaja saatiin jo haarukoitua niin että katkomisen syyksi löytyi starttauksen bosch apureleen miinussignaalin katkeaminen heti starttimoottorin käynnistymisen jälkeen. Sähkökaaviosta selvisi että kyseinen miinuslinja saattaa tulla ohjainmodulilta, vähän jäi sen tutkiskelu puolitiehen. Agronetin keskustelupalstalla oli vastaavia vikoja kuvattu ja oli lisäilty painikkeita jotka ohitti apureleen. Nyt kysynkin, että olisiko linjoilla todellisen vian aiheuttajan tietäjää joka kertoisi  mikä on perimmäinen ongelma? Arvauksiani: Onko ohjainmoduulin ominaisuus että se on turhan kriittinen hiemankin alemmalle starttausaikaiselle jännitteelle? Onko jokin ohjainmodulin plus tai miinuslinjan liitos mahdollisesti hapettunut ja se tarvisi korjata tai lisätä poikkipintaa johtimeen? Vai onko kyseessä perinteisemmän sähköpiirin (rele/piirikorttifolio/liitinkontakti) häiriö? Onko vanhoissa keskusteluissa mainitusta ohituspainikkeesta tietoa että mistä mihin se kuuluu kytkeä? Turvatoimintoja (kytkin pohjassa+suunnanvaihtaja keskiasennossa) ei haluttaisi ohittaa, joten lisäpainike ei sikäli oikein houkuta. Talossa lapsia joiden ei soisi vahingossa käynnistävän laitetta vaihde päällä.

Siis apuvirralla starttaa normaalisti ?
 

Apuvirralla siten että ilimeisesti saa täytet jännitteet tua järijestelmä. Virtaa akussa varsinaesesti on. Kaekki sähky laetteet pellaa täötellä teholla. Solennoiti lyä päälle vaan ee tarttaa ee.Lisä virralla heti pamahtaa käöntiin. Visanen juttu . Etsintä jatkuu.
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: sorkkis - 28.02.21 - klo:12:55
Vai olisko vaan huono maadoitus 🤔

Nyt todellinen hakuammunta .
Onko noissa starteissa sellainen kuin akkuporakoneissakin (muutamissa ) järjestelmä jossa jännitteen laskiessa lakkaa toimimasta ?

Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: lypsyukko - 28.02.21 - klo:13:01
6400 on joskus tuota tehnyt. Tosin hetken pyörittänyt normaalisti ja sitten alkanut "sylkemään" päälle ja pois. Akun oon vaihtanut ajattelematta sen kummempia ja tähän asti se on auttanut.
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: AC - 28.02.21 - klo:13:13
Maakaapeli hapettuu niin tekee samaa tai voi se olla starttikaapeli myös, laturi kuluu (hiilet) alkaa akut "kulumaan"
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: sorkkis - 28.02.21 - klo:13:45
Maakaapeli hapettuu niin tekee samaa tai voi se olla starttikaapeli myös, laturi kuluu (hiilet) alkaa akut "kulumaan"
Jep .
Mutta myöskin vaihtoehtona viallinen solenoidi . Jos nimittäin akun vaihdon jälkeen ongelma hetkeksi menee pois mutta palaa ja apuvirralla starttaa normaalisti luulisi vian olevan jännite puolella . Viallinen solenoidi , herätevirta häviää , startti tarvitsee virtaa enemmän eli vastus jossakin eli heikko liitäntä .
Herätevirran tarkistus ekana ja tietysti kaapelit ja maadoitus .
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: carhu@meiliboxi.fi - 28.02.21 - klo:14:01
Kyllä ihan kaekkeja on yritetty selevittää Nuot hyät neevoot mitä täällä tullee ee mittää aota. Perus asijoeta kaekille jotka asijoesta edes jottaen ymmärtää. Ee noita tarrtte akrossa  selitellä . Carhhuva paremmatkaa aevan ammattilaeset ee oo toestaseksi syytä löytänny.Oesko korkeammilla voemilla sormmet pelissä. Täh. :D
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: de Citonni - 28.02.21 - klo:14:08
Samanlainen oli ongelma muutama vuosi sitten. Merkki ei sama, mutta traktori kuitenkin.  Yön kun oli laturissa, niin käynnistyi, sitten ei auttanut sekään.  Renki sanoi, että vaihtaa solenoidin.  Sanoin, että vaihda koko starttimoottori, onhan sillä jo ikää.  Niin tehtiin ja kas kummaa on sen jälkeen toiminut.
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: Uuni-ukko EVP - 28.02.21 - klo:18:53
Vikakuvaus: starttimoottori aloittaa starttauksen mutta lopettaa sen ennenkuin dieselmoottori pyörähtää yhtään. Pitää 0,5sek tauon kunnes yrittää uudestaan ja taas lopettaa ennen dieselin pyörähdystä. Jatkaa tätä sykliä "loputtomiin". Kun käyttää starttiboosteria tai on ollut latauksessa niin starttaa normaalisti. Traktorin laturi toimii, lataa yli 14v tyhjäkäynnillläkin jo. Vian aiheuttaja saatiin jo haarukoitua niin että katkomisen syyksi löytyi starttauksen bosch apureleen miinussignaalin katkeaminen heti starttimoottorin käynnistymisen jälkeen. Sähkökaaviosta selvisi että kyseinen miinuslinja saattaa tulla ohjainmodulilta, vähän jäi sen tutkiskelu puolitiehen. Agronetin keskustelupalstalla oli vastaavia vikoja kuvattu ja oli lisäilty painikkeita jotka ohitti apureleen. Nyt kysynkin, että olisiko linjoilla todellisen vian aiheuttajan tietäjää joka kertoisi  mikä on perimmäinen ongelma? Arvauksiani: Onko ohjainmoduulin ominaisuus että se on turhan kriittinen hiemankin alemmalle starttausaikaiselle jännitteelle? Onko jokin ohjainmodulin plus tai miinuslinjan liitos mahdollisesti hapettunut ja se tarvisi korjata tai lisätä poikkipintaa johtimeen? Vai onko kyseessä perinteisemmän sähköpiirin (rele/piirikorttifolio/liitinkontakti) häiriö? Onko vanhoissa keskusteluissa mainitusta ohituspainikkeesta tietoa että mistä mihin se kuuluu kytkeä? Turvatoimintoja (kytkin pohjassa+suunnanvaihtaja keskiasennossa) ei haluttaisi ohittaa, joten lisäpainike ei sikäli oikein houkuta. Talossa lapsia joiden ei soisi vahingossa käynnistävän laitetta vaihde päällä.

Voipi löytyä maadoituksesta.  Laitoitko apuvirran miinuksen suoraan startin päätyyn kiinni?
Vanhassa 460 Nuhvissa oli päätykilpi pulteistaan hapettunut, teki saman, pieni nykäisy, kunnes lisättiin maakaapeli päädyn ja koneen rungon välille.  Ei olisi uskonut ennenkuin ongelma poistui.
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: RimaPoika - 28.02.21 - klo:20:52
Ruostetta startin ja lohkonvälissä.
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: Hervast - 28.02.21 - klo:21:49
Kyllä se vika on siinä ohjainboksissa. Jännä homma omassa oli kyllä se, että kun testasin toimintaa entiseltä huoltomieheltä  lainaamallani 8350:n boksilla, niin se toimi ihan samalla tavalla  ???

Minä vaihdoin uuden startin ja minulla on 6850:ssä ylläpitolaturi, mutta silti piti rakennella ohitus siihen solenoidin ohjauksen releen maanapaan. Painonappi toki parempi, niin ei äkkinäiset kurruuta starttia päälle kun kone on käynnissä.
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: VilleRaikunenLoimaa - 28.02.21 - klo:23:45
Carhulla on juurikin vastaava vika myös mitä itse tutkin. Epäilen siis että tulee tälläinen tilanne: starttimoottori lähtee yrittämään jolloin akkujännite laskee senverran että tietokone menee polvilleen (sammuu) jolloin se lopettaa starttauksen sallinnan miinuksen syöttämisen. Tällöin starttimoottori lopettaa yrittämisen ja heti senjälkeen tietokone herää ja antaa uudelleen starttiluvan ja tämä hullunmylly toistuu ja toistuu loputtomiin. Ps. Tänään sain idean mitä testataan huomenna, eli asennetaan lisärele joka antaa vahvan miinuksen bosch-releelle starttauksen ajaksi. Kyseinen lisärele saa vetolupansa tuolta tietokoneelta jolloin turvapiirit jäisi edelleen toimintaan. Saas nähdä toimiiko viritysidea. Laitan kytkennän jakoon jos se toimii.
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: carhu@meiliboxi.fi - 01.03.21 - klo:05:02
Carhulla on juurikin vastaava vika myös mitä itse tutkin. Epäilen siis että tulee tälläinen tilanne: starttimoottori lähtee yrittämään jolloin akkujännite laskee senverran että tietokone menee polvilleen (sammuu) jolloin se lopettaa starttauksen sallinnan miinuksen syöttämisen. Tällöin starttimoottori lopettaa yrittämisen ja heti senjälkeen tietokone herää ja antaa uudelleen starttiluvan ja tämä hullunmylly toistuu ja toistuu loputtomiin. Ps. Tänään sain idean mitä testataan huomenna, eli asennetaan lisärele joka antaa vahvan miinuksen bosch-releelle starttauksen ajaksi. Kyseinen lisärele saa vetolupansa tuolta tietokoneelta jolloin turvapiirit jäisi edelleen toimintaan. Saas nähdä toimiiko viritysidea. Laitan kytkennän jakoon jos se toimii.

Oomma käönnistelly tuata. Antamalla vaen lisävirtaa herätyksenä akulta.Pieni vaan tietysti kiusallinen vika.Vaekeja ihan tarkkaan paekantaa.Tua Valtterimme. Toemmi aenakin viellä siten notta kun amusella herättää,niin sitte pienet sammutus tauot ee tee tuata.vikkaa..Lämminnä ee oo tua onkelma.
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: sorkkis - 01.03.21 - klo:06:19
Carhulla on juurikin vastaava vika myös mitä itse tutkin. Epäilen siis että tulee tälläinen tilanne: starttimoottori lähtee yrittämään jolloin akkujännite laskee senverran että tietokone menee polvilleen (sammuu) jolloin se lopettaa starttauksen sallinnan miinuksen syöttämisen. Tällöin starttimoottori lopettaa yrittämisen ja heti senjälkeen tietokone herää ja antaa uudelleen starttiluvan ja tämä hullunmylly toistuu ja toistuu loputtomiin. Ps. Tänään sain idean mitä testataan huomenna, eli asennetaan lisärele joka antaa vahvan miinuksen bosch-releelle starttauksen ajaksi. Kyseinen lisärele saa vetolupansa tuolta tietokoneelta jolloin turvapiirit jäisi edelleen toimintaan. Saas nähdä toimiiko viritysidea. Laitan kytkennän jakoon jos se toimii.

Enkös tuota itsekksin tarjonnut .
Lisä releestä tuskin apua koska startti voi viedä virtaa enemmän kuin kuuluu eli vastus jossakin .

Onko madoitusta ja kaapelit tutkittu ?
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: RimaPoika - 01.03.21 - klo:06:35
Kuten sanottua
Puhdistakaa/tarkistakas startin
 Kiinnitys moottoriin.
Se väli kun on ruosteessa niin eipä maadoita kunnolla,
Tai jos hytin maadoitus ei ole kunnossa.
Lisä releen asentaminen on kuin yleisimmät lääkärin määräämät
Lääkkeet. Hoitaa oiretta mutta
Ei auta vikaan.
Jos sähköohjattu kuormantuntevaa hydrauliikkaa, niin silloin vika voi
olla jossakin sielläkin..
Koska ainakin direktissä oli joku
Nostolaitteen nappi vai lisähydrauliikan nappi jumissa.
Niin kyllä kyykkäs startit ja akut
aika tehokkaasti kun ilmeisesti
Alkoi ottaa pumpusta kaiken heti
Kun väänti avvaimesta.
Starttien ja akkujen vaihto oli
Vertattavissa aspiriinin tehoon.

Ps. Itellä ei ottanut pumpusta.
1
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: carhu@meiliboxi.fi - 01.03.21 - klo:07:28
Carhulla on juurikin vastaava vika myös mitä itse tutkin. Epäilen siis että tulee tälläinen tilanne: starttimoottori lähtee yrittämään jolloin akkujännite laskee senverran että tietokone menee polvilleen (sammuu) jolloin se lopettaa starttauksen sallinnan miinuksen syöttämisen. Tällöin starttimoottori lopettaa yrittämisen ja heti senjälkeen tietokone herää ja antaa uudelleen starttiluvan ja tämä hullunmylly toistuu ja toistuu loputtomiin. Ps. Tänään sain idean mitä testataan huomenna, eli asennetaan lisärele joka antaa vahvan miinuksen bosch-releelle starttauksen ajaksi. Kyseinen lisärele saa vetolupansa tuolta tietokoneelta jolloin turvapiirit jäisi edelleen toimintaan. Saas nähdä toimiiko viritysidea. Laitan kytkennän jakoon jos se toimii.

Enkös tuota itsekksin tarjonnut .
Lisä releestä tuskin apua koska startti voi viedä virtaa enemmän kuin kuuluu eli vastus jossakin .

Onko madoitusta ja kaapelit tutkittu ?

Sinä sitä kyllä kaekenlaesta tariovat, Ee oo nuot pikkujutut mitä tuaassa luettelet. Net kyllä tietetään on tarkistettu.Eppäelyt vian syystä net vaen vähenee ja vähenee. Kyllä vinaaliin päästää. Usko huvikses.Täh. :D :D :D :D
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: Toivo Tonta - 01.03.21 - klo:07:51
Carhulla on juurikin vastaava vika myös mitä itse tutkin. Epäilen siis että tulee tälläinen tilanne: starttimoottori lähtee yrittämään jolloin akkujännite laskee senverran että tietokone menee polvilleen (sammuu) jolloin se lopettaa starttauksen sallinnan miinuksen syöttämisen. Tällöin starttimoottori lopettaa yrittämisen ja heti senjälkeen tietokone herää ja antaa uudelleen starttiluvan ja tämä hullunmylly toistuu ja toistuu loputtomiin. Ps. Tänään sain idean mitä testataan huomenna, eli asennetaan lisärele joka antaa vahvan miinuksen bosch-releelle starttauksen ajaksi. Kyseinen lisärele saa vetolupansa tuolta tietokoneelta jolloin turvapiirit jäisi edelleen toimintaan. Saas nähdä toimiiko viritysidea. Laitan kytkennän jakoon jos se toimii.
Jos boksi on kallis, hankala korjata tms. ja on muuttunut turhan nirsoksi nosta boksin sisäänmeno jännitettä pienellä säädettävällä hakkurilla, jatkuvasti tai vaan käynnistettäessä.
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: VilleRaikunenLoimaa - 01.03.21 - klo:19:50
Testikytkentä toimi, lähti käyntiin kun nopeesti testasin äsken. Ennen testiä starttaus pätki ja lisärele-kytkennällä lähti heti käyntiin pätkimättä. Testaa carhu tälläsellä kytkennällä (jos saan google-linkin toimimaan).

https://photos.app.goo.gl/2v2ijg8kC4ykgD7Y6

tai
https://photos.app.goo.gl/2v2ijg8kC4ykgD7Y6 (https://photos.app.goo.gl/2v2ijg8kC4ykgD7Y6)

Ps.Toki kiinnostaa edelleen mikä olisi sen miinuksen katkomisen syy, uudet akut ja akun plus ja miinuskaapeli hankittu mutta ei vielä paikalla. Jos nekän ei auta niin sitten tää ohitusrele saa jäädä toimintaan.
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: carhu@meiliboxi.fi - 01.03.21 - klo:20:35
Testikytkentä toimi, lähti käyntiin kun nopeesti testasin äsken. Ennen testiä starttaus pätki ja lisärele-kytkennällä lähti heti käyntiin pätkimättä. Testaa carhu tälläsellä kytkennällä (jos saan google-linkin toimimaan).

https://photos.app.goo.gl/2v2ijg8kC4ykgD7Y6

tai
https://photos.app.goo.gl/2v2ijg8kC4ykgD7Y6 (https://photos.app.goo.gl/2v2ijg8kC4ykgD7Y6)

Ps.Toki kiinnostaa edelleen mikä olisi sen miinuksen katkomisen syy, uudet akut ja akun plus ja miinuskaapeli hankittu mutta ei vielä paikalla. Jos nekän ei auta niin sitten tää ohitusrele saa jäädä toimintaan.

Ee ohiteta. Ee. Tutkitaan vaan miten inssinöörri on tuan suunnitellu toemivan ja sitte otetaan tualta mystiseltä vialta."luulot"poes. :D
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 02.03.21 - klo:14:46
Jos tuollainen apurelekytkentä auttaa, niin voisi kuvitella että vikaa olisi bossireleen maalinjassa. Jos se sitten kerran toimii, kun apureleellä luo suoran linjan maihin startatessa. Että mitä siellä käynnistyksen estossa sitten on jonossa.

Miksi sitten apuvirralla toimii? Missä apukaapelit tai startteri on ollut kiinni? Suoraan akun miinusnavassa vai jossakin rungossa?

No, voihan se vika olla myös siellä jossain, josta virta tulee tuohon bossin releelle. Eli kai sitten virtalukolta suoraan. Se olisi vaihtoehto, että kokeilee ohittaa virtalukon starttauksen ja "starttaa" boschirelettä suoraan akulta. Jos silloin starttaa, niin vika voisi olla akun plussan ja bocshireleen plussan välissä. Eli virtalukot sun muut johtoliitokset.

En tosin tiedä kytkentäkaaviosta mitään, joten nuo virtalukon ohitukset pitää tehdä kytkentäkaavion mukaan.

Onko kukaan vaihtanut itse bossin relettä?

Ja eiköhän nuo poksit kai sen verran digijännitteellä toimi, että pieni akkujännitteen lasku ei kyykytä mitään. Tai ei niiden kyllä edes pitäisi olla riippuvaisia mistään starttauksen aikana. Jos näin olisi, olisi se huonoa suunnittelua.

Jos ajan kanssa ongelmia tulee, yleensä se tarkoittaa hapettumista/ruostumista.
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: carhu@meiliboxi.fi - 02.03.21 - klo:16:47
Ihan selevästi nyt on korkijammat voemat meitä vastassa tuassa onkelmassa. Vaan met kyllä ratkasemma sen. Täh.  :D
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: VilleRaikunenLoimaa - 02.03.21 - klo:17:41
Moottoripolkupyörämiehelle kommentit: Bosch rele vaihdettu toimivasta traktorista, ei auttanut. Bosch releen pluspuoli toimii koska antamalla suoran miinuksen boschille starttaa normaalisti. Teoriani on edelleen se että kun starttimoottori lähtee käynnistymään niin silloin tietokoneboksin jännite alenee liikaa ja tietokoneen järki sammuu jolloin se ei enää pysty syöttämään boschille
"starttauksen sallimisen miinusta".

Perimmäinen syy miksi tietokone sammuu on joko boksin virtasyötössä ( miinus tai pluspuolella). Tai tietokoneen sisällä. Juu, tämän käsitän, mutta sen kohdan kun joku sanoisi että missä lukuisista liitospisteistä vika on ettei tarvisi kaikkia myyrätä läpi. Akku ja sen kaapelit hankittu mutta ei vielä paikalla, traktori ei oo minun vaan tutun.

Keksein ohitusreleen saunan lauteilla, ja pitihän sitä piruuttaan testata että oliko toimiva. En tiedä vielä edes missä kyseinen tietokoneboksi on. Onko se oikean lokasuojan kohdalla hytin sisällä hydr.vipujen alla?

(Ohitusrelesysteemi toimii näin: se saa tietokoneelta miinuksen riittävän pitkän aikaa (joku 0,2sek)  että ohitusrele ehtii koskettimellaan antamaan itselleen ja bosch releelle miinuksen vaikka tietokoneen syöttämä "starttauksen sallimisen miinus" katkeaa 0,5 sek päästä siitä kun starttimoottori lähtee pyörimään.)
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 02.03.21 - klo:19:10
Kytkentäkaavio melkein pitäisi olla, jotta näkisi mitä missäkin on. Tuossa bossissa nähtävästi ei ole itsessään purkudiodia tai vastusta, joten siten ei luulisi kauhean ihmeellisiä tietokoneita olevan releen perässä. Mutta hyvällä tuurilla kytkentäkaavioista sekin selviäisi. En tiedä kuinka nykyvehkeissä poksit kerrotaan vai onko ne vaan pokseja, joista lähtee johtoja sinne tänne.

Hassu vika, jos sellaista on paljonkin olemassa ja syytä ei vielä ole selvitetty.

No, jos vähänkin epäilee että tietokoneita on perässä tai edessä, niin releissä olisi hyvä olla joku kelan virran purkuvehe. Se diodi tai vastus. Olisikin veikeätä, jos tuo bossin rele söisi pikkuhiljaa jonkun komponentin ja sen vuoksi käynnistyminen vaikeutuisi.  :o
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: de Citonni - 02.03.21 - klo:20:23
Ei taida näiltä sivuilta löytyä ratkaisua.  Pitäisikö hinata jollekin pienkonekorjaajalle?  :o  ::)
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: carhu@meiliboxi.fi - 02.03.21 - klo:20:27
Tua on juurrikin huommattu kun tuata onkelmaa on läestytty. Mystinen jotenki tua on.Meellä nelijä tuan saman tyyllistä Valtterija. Ajettu jo noella ihan aekojen alusta. Ennimmäenen tua meelle kuitenki on.Kuten sanot palijo on noeta mahollisija vian aeuttamise paekkoja.No asijat net etistyy aekanaan ,Niin tuaki. :D
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: carhu@meiliboxi.fi - 02.03.21 - klo:20:29
Ei taida näiltä sivuilta löytyä ratkaisua.  Pitäisikö hinata jollekin pienkonekorjaajalle?  :o  ::)

de Citonni . Korijaajan nimijä maenihtemata.Täh.  :D
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: Monttu Simeon - 02.03.21 - klo:21:20
Testaa vetääkö startti puoleensa rautaa starttauksen aikana. Mutteri esimerkiksi narulla roikkumaan lähietäisyydelle.  Jos vetää, niin startti on paskana.
Kenttäviallinen startti jaksaa pyörittää 2 akun voimalla, kun on ylenmäärin amppeereita saatavilla. Yksi hyvä akku ei silloin riitä.
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: metsajussi - 02.03.21 - klo:21:23
Löytyyhän tuohon kai sähkökaavio. Tuolta:

https://aem-ext.valtradev.com/wwwresources/literature/fi/ValtraValmet_6550-8950_k%C3%A4sikirja_osa2_FI.pdf
ja sivulta 38 alkaen.
Eipä sitä ohjausyksikköä ole kuvattu sen kummemmin kuin pitkänä laatikkona, sivulla 46 .
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 03.03.21 - klo:00:01
Löytyyhän tuohon kai sähkökaavio. Tuolta:

https://aem-ext.valtradev.com/wwwresources/literature/fi/ValtraValmet_6550-8950_k%C3%A4sikirja_osa2_FI.pdf
ja sivulta 38 alkaen.
Eipä sitä ohjausyksikköä ole kuvattu sen kummemmin kuin pitkänä laatikkona, sivulla 46 .

Ei oo ei.

Eikös tuo bossirele maadoiteta tuon käynnistyksen turvakytkimen läpi ja lopulta seisontajarrun ohjausreleen kautta maihin. Eli tuo rele K28. Ja sen vetää kiinni sitten se ohjauspoksi.

Että jos otetaan poksin ulkopuolelta niin käynnistyksen turvakytkin S9 jossain, johon tulee bossireleeltä se maadoituspiuha joka menee turvakytkimen kautta lopulta seisontajarrun ohjausreleelle K28 ja sitä kautta maihin GR1. Jos tuon viimeisen releen ohittaa ja homma toimii, niin sitten poksi ei saa jostain syystä pidettyä K28 relettä kiinni. Ja jos poksin kyykähtäminen, joko huonosta syöttöjännitteestä tai huonosta maasta, asia on vielä helposti korjattavissa.

Missä ikinäkin nuo maadoituskohdat menee ja muutenkin, niin niiden varma yhteys miinukseen on oltava kunnossa. Että jos maapiste on hytissä, niin hytin on oltava kunnolla maadoitettu eteenpäin kohti miinuskaapelia. Joissakin värkeissä huonolla hytin maadoituksella on ollut voimakkaasti harmittavia ongelmia.
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: Korjaaja - 03.03.21 - klo:13:01
Miksei tyyppi soita huoltmiehelle. Simppeli vika amiksessa noihin opitaan
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: carhu@meiliboxi.fi - 03.03.21 - klo:13:36
Täh. Naorattaa. :D :D :D :D
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: Korjaaja - 03.03.21 - klo:14:09
Mikä naurattaa.?
Starttimoottori irti ja rasituskoe
Tarkistakaa maadoitukset.
Yksinkertaista.
Suosittelen lämpimästi autosähkökorjaamoa
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: carhu@meiliboxi.fi - 03.03.21 - klo:16:02
Hönöt net naorattaa. Katoppa mitä kaekkeja tuassa ketjussa on kerrottu tehdyn. Liian vaekeita sulle. Täh. :D :D :D :D
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: lypsyukko - 03.03.21 - klo:18:20
Hönöt net naorattaa. Katoppa mitä kaekkeja tuassa ketjussa on kerrottu tehdyn. Liian vaekeita sulle. Täh. :D :D :D :D

Sorkkis on sorkkis vaikka nimmari olis mikä tahansa. Ei se sen välkymmäksi tuu muillakaan nimmareilla.
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: carhu@meiliboxi.fi - 03.03.21 - klo:19:16
Mikä naurattaa.?
Starttimoottori irti ja rasituskoe
Tarkistakaa maadoitukset.
Yksinkertaista.
Suosittelen lämpimästi autosähkökorjaamoa

Mitäpä korijaat .Täh. Pien vae isompija konneita.Häh. :D :D
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: de Citonni - 03.03.21 - klo:20:16
Ei taida näiltä sivuilta löytyä ratkaisua.  Pitäisikö hinata jollekin pienkonekorjaajalle?  :o  ::)

de Citonni . Korijaajan nimijä maenihtemata.Täh.  :D
Vaikka olisi kuinka hyvä korjaaja, niin mainostaminen taitaa olla säännöissä kielletty.   ;D
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: Toivo Tonta - 03.03.21 - klo:20:43
Kyllä tämän verran saa mainostaa ;D
Tuleeko boksi vanhemmiten turhan herkäksi jännitteelle jonkun komponentin muutoksen vuoksi, konkat?
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: ijasja2 - 03.03.21 - klo:21:27
Hyvin on tuttu vika, jännite jos alenee liikaa, alkaa räpsimään startatessa. Oma 6850 ollut metsässä ja lämmitin jos on päällä, saa antaa lisävirtaa että lähtee käyntiin, akut auton perässä kaapeleineen valmiina. Ei tosiaankaan voi luottaa että täyteen edellisenä päivänä latautuneen akun jännite riittää lämmitykseen ja starttiin :-X
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: bouli - 04.03.21 - klo:07:58
Hyvin on tuttu vika, jännite jos alenee liikaa, alkaa räpsimään startatessa. Oma 6850 ollut metsässä ja lämmitin jos on päällä, saa antaa lisävirtaa että lähtee käyntiin, akut auton perässä kaapeleineen valmiina. Ei tosiaankaan voi luottaa että täyteen edellisenä päivänä latautuneen akun jännite riittää lämmitykseen ja starttiin :-X
Vaikka lämmittäisi pelkän moottorin eikä myös hyttiä? 
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: jariman - 04.03.21 - klo:09:27
Hyvin on tuttu vika, jännite jos alenee liikaa, alkaa räpsimään startatessa. Oma 6850 ollut metsässä ja lämmitin jos on päällä, saa antaa lisävirtaa että lähtee käyntiin, akut auton perässä kaapeleineen valmiina. Ei tosiaankaan voi luottaa että täyteen edellisenä päivänä latautuneen akun jännite riittää lämmitykseen ja starttiin :-X

Yleensä kyllä ensin se webasto/ eberin polttoainetoiminen lämmitin
Piiputtaa alhaisen jännitteeen vuoksi olikohan  reilu 11 V,
Starttaa kyllä jos vähänkin virtaa.
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: ijasja2 - 05.03.21 - klo:00:01
Hyvin on tuttu vika, jännite jos alenee liikaa, alkaa räpsimään startatessa. Oma 6850 ollut metsässä ja lämmitin jos on päällä, saa antaa lisävirtaa että lähtee käyntiin, akut auton perässä kaapeleineen valmiina. Ei tosiaankaan voi luottaa että täyteen edellisenä päivänä latautuneen akun jännite riittää lämmitykseen ja starttiin :-X

Yleensä kyllä ensin se webasto/ eberin polttoainetoiminen lämmitin
Piiputtaa alhaisen jännitteeen vuoksi olikohan  reilu 11 V,
Starttaa kyllä jos vähänkin virtaa.

Binar mulla, ja lämmittää hyvin, näyttää jännitteen. Jos jännite 11 volttia, ei varmasti lähde käyntiin. Riippuu toki kelistä miten lähtee, parinkympin nurkilla pakkasta, niin öljytkin niin jäykät että vaikeuttaa starttia. Sama kone motossa 24v järjestelmässä, eikä ole koskaan naputtanut samoin kuin tuo traktori. Ellei oo virtaa, ei vain jaksa pyörittää, ei samanlaista päälle/pois räpsymistä startatessa. Traktori jaksaa pyörittää jotenkuten, just lähtemässä käyntiin kun alkaa katkomaan starttausta. Volttimittari näytti tänään 12.5 volttia, binar ei suostunut lähtemään käyntiin >:( joten raakana tulille -6´c pakkasesta, ongelmitta.

Tuohon boulin mainitsemaan, asentaja mainitsi ettei pitäs olla mikään ongelma vaikka hyttiäkin lämmittää ja samaa sanoneet muutkin. Ehkä akku ehtoopuolella, vaikka ikää ei montaa vuotta olekaan. Binarissa se hyvä puoli, että nyt näkee jännitteen aina näytöltä, on kone käynnissä tai ei. Käynnissä ollessa näyttää 14.5 voltin lukemia, eli ihan oikeen lataa, jopa liikaakin mun mielestä. Tappaako tuo sitten akun, mene ja tiedä. Vai syynä nykyakut tai vaihteleva käyttö, tosin näin talvella lähes päivittäistä ellei kovaa pakkasjaksoa. Mutta liian herkällä alkaa naputtamaan, pitäs kattoa kuinka paljon yli 11v siinä tilanteessa. Jos lähes 12 volttia, pitäs kyllä pyörittää.
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: metsajussi - 05.03.21 - klo:09:13
Vähän ärsyttäviä nuo Webasto-tyyppisten vehkeiden alijänniterajat. Jos härvelille on vähän pidemmät piuhat ja joku hivenen heikompi liitos välissä (esim sulake, hauenleuka tms) niin ei välttämättä suostu toimimaan juuri silloin kun sitä eniten kaipaisi.

Olen harkinnut laittaa väliin pienen hakkurin joka tarjoilisi Eeberille aina tasan 14 V, tuli sisään sitten mitä voltteja vaan 6-30 välillä.
Omalla pihalla laitan usein akkulaturin siihen rinnalle niin pysyy varmasti käynnissä.
Mulla on siis irrallinen, siirrettäväksi koottu Eeberi jonka vesiletkut tyrkitään pikaliittimillä koneen kylkeen.

Saman Eeberin ajastinpalikka oli hieno - jos pakkasta oli enemmän kuin -10 C niin koko kello pysähtyi ja tilttasi, päälle ei saanut edes nappuloista. Lämmitin joka ei toimi kylmässä on erinomaisen hieno keksintö  :-)))
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: jariman - 05.03.21 - klo:11:59
Polttoainetoiminen lämmitin, eberi, vebasto, binar, ym
Vaatii kyllä  amg - akun, sitten pelaa hienosti, kunhan
Polttoainepuoli toimii ( talvilaadun aineet)

Akkupuolella boscin akut kyllä aikas kuraa, ei kyllä kestä enää
Paljon takuuajan yli, poikkeuksena amg akut, tai sitten mulla tullut
Poikkeuksellisen hyvät  amg akut.

Melkeinpä akku ehtoopuolelle jos startti räkättää , eikä
Ruuvaristarttauksella 8) lähe käymään, olettaen että koneessa on
Päävirtakatkaisja, ja sähköjärjestelmä muutoin kunnossa.

Osahan käyttää  polttoainelämmittimelle ihanomaa akkua (amg akku)
Jota sitten ladataan ajoneuvon käydessä.
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: Oksa - 05.03.21 - klo:16:33
tosa just pajalla haastovat et nykyään ku on paljon sähköhärpäkkeitä nuissa ja sit ajot onkii pientä pihasiirtelyä ni alkaa olla akkuin kanssa onklemaa,    se ei ota kylymänä virtaa vastaan ja sit ku tarpeeks lämmin ni jo joutaa sammuttamaan.    akku on siis melkein tyhjä koko ajan.    ja riippuen akun sijainnista niin jopa kylmänä koko ajan ilman uutta virtaa.
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 05.03.21 - klo:17:47
Taisi tuon surullisen apureleen minimivetojännite olla joku 8V tai siinä suunnilleen. Että jos kerran starttaa tuollaisella apureleen apureleellä, niin herää kysymys mahdollisesta tyyppiviasta. Ja kun niitä vikoja on ollut paljon, sana tyyppivika ei ole liioiteltua.

Ei tietokoneen pidä kyykätä noilla jännitteillä. Mutta kun mennään noilla käynnistymisrajoilla, niin poksi ei välttämättä vedäkään sitä seisontajarrun ohjausrelettä kiinni maatasoon, jos potku ei siihen riitä. Voi johtua huonosta virrankulusta, koska ajan tuoma vastus on lisääntynyt. Eli hapettuminen. Voi olla merkki jostain ylimääräisestä virtavuodosta starttauksen aikana tai voi olla liian kireälle viritetty sähkösuunnittelu. Jokatapauksessa hyvä esimerkki turhan monimutkaisesti toteutetusta käynnistyksenestosta.

Olisi hyvä tietää, mitä poksin liitäntöjä tuohon käynnistyspiiriin liittyy. Tai lähinnä mitkä komponentit ottavat etulinjassa vastaan sähkö tai vastaavasti lähettävät. Jos ne eivät ole mitenkään helposti vetoamassa perustuslakiin ja minulla on oikeus olla lakiin, niin tuollainen käynnistyksen helpotusrele kannattaa laittaa ilman muuta. Varsinkin, jos kokoajan pitää olla akkuja ja käynnistyskaapeleita virittämässä.

Nuo nykyakut ovat siitä huonoja, että ne ovat pääasiassa paskoja. Jos vepastoakin pitää jossain korvessa käyttää, niin mahdollisuuksien mukaan oma akku sille on mukava asia. Ja just joku ylläpitomokkula olisi hyvä olla, kun ollaan yhä rajusti laajenevan sähköverkon vaikutusalueella.

Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: Toivo Tonta - 05.03.21 - klo:19:40
Ei aina ihan pelaa oikein nuo webaston jänniterajat, webasto pyörii, mutta ei käynnisty ;D
T5 portterissa on ns hupiakku Webastolle yms, puhallin pyörii kuitenkin starttiakulla ;D
Kondensaattori apukäynnistimen ostan kun jostain sopiva löytyy.
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: ijasja2 - 05.03.21 - klo:21:04
Ei aina ihan pelaa oikein nuo webaston jänniterajat, webasto pyörii, mutta ei käynnisty ;D
T5 portterissa on ns hupiakku Webastolle yms, puhallin pyörii kuitenkin starttiakulla ;D
Kondensaattori apukäynnistimen ostan kun jostain sopiva löytyy.

Tuossa binarissa just sama, kiertovesipumppu lähtee hurisemaan muttei käynnisty, vaikka kuinka monesti starttaa. Kerran sattui lähtemään pari käynnistystä sitten, ehkä 10. käynnistysyrityksellä. On kyllä vastustanut tuon kanssa huolella, ensin heitti kesken lämmityksen ylilämmölle ts. veden kierto häiriintyi jostain syystä. Nyt tuplapumpuilla eikä jostain syystä lähde käyntiin, ei hörähdä startatessa kuten kuuluu eikä ala polttoainepumppu naputtamaan. Sitten kun saa jostain syystä lämmittämään, lämmittää kuten kuuluukin.

Tuohon metsajussin mainitsemaan alijännitteeseen, voltteja oli viimeksi usealla starttiyrityksellä 12.5v-12.7v. Eli virtaa "täydet" tarjolla, mutta ei vain startannut. Raakana traktori käyntiin ongelmitta. Päivän aikana tunteja tulee 7-8h, akkua saa ladata ns. täysillä kun virrankulutusta ei ole edes valojen muodossa, ainoa ulkopuolinen kuluttaja esiohjatun venttiilipöydän proponapit/kelat. Eli käyttö talviaikaan melkoisen optimaalista, ei mitään pientä pätkää vaan ihan oikeaa nättiä ajoa.
 Moton 24v järjestelmä pelaa ku junan vessa webastoineen ja starttaa tismalleen saman moottorin ku palmun alta.
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 05.03.21 - klo:21:24
Ei aina ihan pelaa oikein nuo webaston jänniterajat, webasto pyörii, mutta ei käynnisty ;D
T5 portterissa on ns hupiakku Webastolle yms, puhallin pyörii kuitenkin starttiakulla ;D
Kondensaattori apukäynnistimen ostan kun jostain sopiva löytyy.

Tuossa binarissa just sama, kiertovesipumppu lähtee hurisemaan muttei käynnisty, vaikka kuinka monesti starttaa. Kerran sattui lähtemään pari käynnistystä sitten, ehkä 10. käynnistysyrityksellä. On kyllä vastustanut tuon kanssa huolella, ensin heitti kesken lämmityksen ylilämmölle ts. veden kierto häiriintyi jostain syystä. Nyt tuplapumpuilla eikä jostain syystä lähde käyntiin, ei hörähdä startatessa kuten kuuluu eikä ala polttoainepumppu naputtamaan. Sitten kun saa jostain syystä lämmittämään, lämmittää kuten kuuluukin.

Tuohon metsajussin mainitsemaan alijännitteeseen, voltteja oli viimeksi usealla starttiyrityksellä 12.5v-12.7v. Eli virtaa "täydet" tarjolla, mutta ei vain startannut. Raakana traktori käyntiin ongelmitta. Päivän aikana tunteja tulee 7-8h, akkua saa ladata ns. täysillä kun virrankulutusta ei ole edes valojen muodossa, ainoa ulkopuolinen kuluttaja esiohjatun venttiilipöydän proponapit/kelat. Eli käyttö talviaikaan melkoisen optimaalista, ei mitään pientä pätkää vaan ihan oikeaa nättiä ajoa.
 Moton 24v järjestelmä pelaa ku junan vessa webastoineen ja starttaa tismalleen saman moottorin ku palmun alta.

Mistä on voltit mitattu? Ilon pilauksena voin sanoa, että tuohan ei tarkoita oikeastaan mitään.
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: ijasja2 - 05.03.21 - klo:22:25
Ei aina ihan pelaa oikein nuo webaston jänniterajat, webasto pyörii, mutta ei käynnisty ;D
T5 portterissa on ns hupiakku Webastolle yms, puhallin pyörii kuitenkin starttiakulla ;D
Kondensaattori apukäynnistimen ostan kun jostain sopiva löytyy.

Tuossa binarissa just sama, kiertovesipumppu lähtee hurisemaan muttei käynnisty, vaikka kuinka monesti starttaa. Kerran sattui lähtemään pari käynnistystä sitten, ehkä 10. käynnistysyrityksellä. On kyllä vastustanut tuon kanssa huolella, ensin heitti kesken lämmityksen ylilämmölle ts. veden kierto häiriintyi jostain syystä. Nyt tuplapumpuilla eikä jostain syystä lähde käyntiin, ei hörähdä startatessa kuten kuuluu eikä ala polttoainepumppu naputtamaan. Sitten kun saa jostain syystä lämmittämään, lämmittää kuten kuuluukin.

Tuohon metsajussin mainitsemaan alijännitteeseen, voltteja oli viimeksi usealla starttiyrityksellä 12.5v-12.7v. Eli virtaa "täydet" tarjolla, mutta ei vain startannut. Raakana traktori käyntiin ongelmitta. Päivän aikana tunteja tulee 7-8h, akkua saa ladata ns. täysillä kun virrankulutusta ei ole edes valojen muodossa, ainoa ulkopuolinen kuluttaja esiohjatun venttiilipöydän proponapit/kelat. Eli käyttö talviaikaan melkoisen optimaalista, ei mitään pientä pätkää vaan ihan oikeaa nättiä ajoa.
 Moton 24v järjestelmä pelaa ku junan vessa webastoineen ja starttaa tismalleen saman moottorin ku palmun alta.

Mistä on voltit mitattu? Ilon pilauksena voin sanoa, että tuohan ei tarkoita oikeastaan mitään.

Tuo on binarin näytöltä, virran nappaa akulta. Eli akun jännite, kertoohan se sentään sen. Mitä siitä eteenpäin, onkin toinen tarina, mutta näyttää jos meinaa mennä akun virta liian tyhjäksi.
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: Monttu Simeon - 06.03.21 - klo:09:50
Tällä vempaimella saa yksin selville miten ne jännitteet muuttuu startin aikana ja latauksen aikana. Startatessa vois olla kytkettynä vuoron perään eri kohtiin, että vikapaikka löytyy. Ei maksa hirveesti.
https://www.ikh.fi/fi/akkutesteri-bluetooth-crx87 (https://www.ikh.fi/fi/akkutesteri-bluetooth-crx87)
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: de Citonni - 06.03.21 - klo:11:50
Ei aina ihan pelaa oikein nuo webaston jänniterajat, webasto pyörii, mutta ei käynnisty ;D
T5 portterissa on ns hupiakku Webastolle yms, puhallin pyörii kuitenkin starttiakulla ;D
Kondensaattori apukäynnistimen ostan kun jostain sopiva löytyy.
Meidän yhden dieselauton webasto takkuili jatkuvasti. Lähti käyntiin, mutta sammui pienen ajan kuluttua päästäen "saastepilven" ympäristöön.  Muutama hauska tilanne oli kun oli pysähtyneenä suojatien eteen ja pölläytti savut ilmaan jalankulkijoiden luullessa, että auto syttyi palamaan.  ;D

Autosähköliike sääteli ja sääteli, mutta vikaa ei löytynyt. Kerran sitten kysyi, että missä tankkaan auton?  Sanoin että missä milloinkin. No ei se sitten siitäkään johdu, oli vastaus.   Kun kuitenkin siitä paikasta missä olin usein tankannut olin kuullut huhuja, niin lakkasin käymästä siellä ja webasto tervehtyikin sen jälkeen ihan itsekseen.

Tää nyt ei varmaankaan liity noihin, mutta tällainen tarina.  :D
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: carhu@meiliboxi.fi - 06.03.21 - klo:12:27
 Tuttu on tua ölijyvirma. Kannattaa pysyvä erossa sen tankeilta. Ee oo sillon tiisselin kanssa onkelmija niin kun muuten oes. :D
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: jariman - 06.03.21 - klo:12:36
Ei aina ihan pelaa oikein nuo webaston jänniterajat, webasto pyörii, mutta ei käynnisty ;D
T5 portterissa on ns hupiakku Webastolle yms, puhallin pyörii kuitenkin starttiakulla ;D
Kondensaattori apukäynnistimen ostan kun jostain sopiva löytyy.
Meidän yhden dieselauton webasto takkuili jatkuvasti. Lähti käyntiin, mutta sammui pienen ajan kuluttua päästäen "saastepilven" ympäristöön.  Muutama hauska tilanne oli kun oli pysähtyneenä suojatien eteen ja pölläytti savut ilmaan jalankulkijoiden luullessa, että auto syttyi palamaan.  ;D

Autosähköliike sääteli ja sääteli, mutta vikaa ei löytynyt. Kerran sitten kysyi, että missä tankkaan auton?  Sanoin että missä milloinkin. No ei se sitten siitäkään johdu, oli vastaus.   Kun kuitenkin siitä paikasta missä olin usein tankannut olin kuullut huhuja, niin lakkasin käymästä siellä ja webasto tervehtyikin sen jälkeen ihan itsekseen.

Tää nyt ei varmaankaan liity noihin, mutta tällainen tarina.  :D

Nämä webastot/ eberit, ym. Melko herkkiä toimintahäiriöille,
Jos vähän kesälaatuinen pakkasilla, tai vettä joukossa,
Ja lämmittimen imuputki aika ohut, yksi vesihelmi kun jäätyy
Siihen, eipä toimi.

Aika ajoin lämmitintä kannattaa käyttää lämpöisessä tallissa, ainakin
Lämmityskauden alussa, jotta polttoaine on varmasti talvilaatua.

Sattuuhan öljyautokuskeille kämmejä, kesälaatua talvilaadun sijaan,
Lauhana talvena ei välttämättä huomaa.
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: lypsyukko - 06.03.21 - klo:19:15
Nyt ajattelin kirjoottaa tähän ketjuun omia ihmeellisyyksiä Valtran käyntiin lähdöstä, mutta vika ei johtunut Valtrasta. V 6400 ja teholastu +30% Porin tehotuonnista. Ihan kiva muutaman vuoden jos ei musta savu putken päästä haitannut, no ei haitannut :) Mutta jossain kohtaa alkoi ongelmat. Käyntiin laitettaessa piti aina antaa sähköisen siirtopumpun nostaa paine tappiin muuten hinkkootti. Diisseli huollosta kyselin mikä vian aiheuttaa ja epäilivät takaiskuventtiiliä. No sellainen tilaukseen. Huolto otti sivupellin pois ja manas ääneen , että prrrrrrr. Sulla on aivovamman aiheuttaja täällä. Itte kiistin tilanteen ja takaisku vaihdettiin , ei korjaavaa toimintaa. Piuhat irti boksista ja niin alko toimimaan. No jossain vaiheessa syksyä alkoi lastun tuoma teholisäys jälleen houkuttamaan , joten piuhat kiinni. Toimi kuten ennenkin eli paineet tappiin ja käymään, kunnes ... Tuli aika kun traktori hehkutti. Ei pirullakaan käyntiin. Lämmittäjään ja sitten hörähti kun ei tarvinnut hehkuttaa. Seuraavan kerran hehkutus ja ei käyntiin. Lastu hevon kuuseen ja heti hörähti.  Nyt LTR-racing optimointi ja hienot tehot ja näkymättömät savut :)
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: Toivo Tonta - 07.03.21 - klo:08:34
Lainaus
Tuo on binarin näytöltä, virran nappaa akulta. Eli akun jännite, kertoohan se sentään sen.
Oletko verrannut näyttääkö binar oikein. Se että on jännite riittävä, onko virtaa pyörittämään moottoria?
Tuo BT akkutesteri ei varmaan ole huono investointi.
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: Hervast - 07.03.21 - klo:17:17
Löytyyhän tuohon kai sähkökaavio. Tuolta:

https://aem-ext.valtradev.com/wwwresources/literature/fi/ValtraValmet_6550-8950_k%C3%A4sikirja_osa2_FI.pdf
ja sivulta 38 alkaen.
Eipä sitä ohjausyksikköä ole kuvattu sen kummemmin kuin pitkänä laatikkona, sivulla 46 .

Ei oo ei.

Eikös tuo bossirele maadoiteta tuon käynnistyksen turvakytkimen läpi ja lopulta seisontajarrun ohjausreleen kautta maihin. Eli tuo rele K28. Ja sen vetää kiinni sitten se ohjauspoksi.

Että jos otetaan poksin ulkopuolelta niin käynnistyksen turvakytkin S9 jossain, johon tulee bossireleeltä se maadoituspiuha joka menee turvakytkimen kautta lopulta seisontajarrun ohjausreleelle K28 ja sitä kautta maihin GR1. Jos tuon viimeisen releen ohittaa ja homma toimii, niin sitten poksi ei saa jostain syystä pidettyä K28 relettä kiinni. Ja jos poksin kyykähtäminen, joko huonosta syöttöjännitteestä tai huonosta maasta, asia on vielä helposti korjattavissa.

Missä ikinäkin nuo maadoituskohdat menee ja muutenkin, niin niiden varma yhteys miinukseen on oltava kunnossa. Että jos maapiste on hytissä, niin hytin on oltava kunnolla maadoitettu eteenpäin kohti miinuskaapelia. Joissakin värkeissä huonolla hytin maadoituksella on ollut voimakkaasti harmittavia ongelmia.

Tuo kytkentäkaavio koskee Hitech 1 mallia, Hitech 2 mallissa on oma apureleensä K52 ohjaamassa käynnistyksen estoa ja se saa ohjauksen suoraan Autocontrol 5.2 boksilta. JA tuota signaalia se nimenomaan pätkii käynnistyksessä kun käynnistys tökkii. Ja alijännitettäkään ei tarvia olla, suoravetoinen starttikin pyörii noilla akun jännitteillä, alennusvaihteellisesta puhumattakaan.
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: ijasja2 - 07.03.21 - klo:17:45
Lainaus
Tuo on binarin näytöltä, virran nappaa akulta. Eli akun jännite, kertoohan se sentään sen.
Oletko verrannut näyttääkö binar oikein. Se että on jännite riittävä, onko virtaa pyörittämään moottoria?
Tuo BT akkutesteri ei varmaan ole huono investointi.

Kyllä se ainakin ladatessa näyttää oikein, tuskin heittää paljoa kun jännite hiukan laskee. Vielä 11.7 tms. pyörittää moottoria, mutta jännite kyykkää aika nopeasti eikä saa kauaa startti pyöriä tai alkaa naputtamaan.
Otsikko: Vs: Valtra 6850 starttausongelma
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 08.03.21 - klo:09:50
Virtalukko ja pääkatkaisijakin saattavat joskus ahdistaa. Tuossa "vanhemmassa" versiossa näyttäisi kuitenkin poksi olevan virtalukon ohi omalla sulakkeella. Millaiset sulakkeet noissa yleensä onkin, niin niistäkin saa oikein hyvää vastusta aikaiseksi. Sulake, sekä sulakerasian liitokset.

Mutta ehkä pitäisi olla jotain sähköenergiaa varastoituna purkkien tuloissa, jotta ajan tuomat vastukset käynnistäessä voitettaisiin. Joskus olisi mielenkiintoista perehtyä tuollaiseen poksiin, koska vaikuttaa vähän suunnitteluvirheeltä tai sitten ei olla varauduttu tarpeeksi hapettumien sudenkuoppiin.

Miten sitä on kuudella voltilla joskus pärjätty?