Puolijohdereleet ovat jo aikaa sitten olleet arkipäivää, ei kulu kärjet. Pumppuhan käynnistyy kuormasta vapaana, maanviljelyssekspertti ei välttämättä ole sähkömekaniikan sekspertti
Juu. Vielä kun laittaa pehmokäynnistimen niin käyttäjän hermokin lepää kun käynnistyy hiljaa, rauhallisesti ja miellyttävästi.
Jos systeemi olisi CC vakiotuotto ja käynnistys perustuu paineen säilymiseen niin sitten lähtee kyllä aina jonkinlaista kuormaa vasten ellei järjestä automaattista lepuutusta käynnistyshetkelle, ei välttämättä paras ratkaisu. Siinä mielessä se käyttäjän itse hallitesema käynnistys ja pysäytys on parempi vakiotuottoisessa systeemissä.
Mikäli kohde ei olisi hintakriittinen niin CC + säätyvä pumppu + sähköinen ls-lepuutus niin alkaisi olemaan ammattisysteemi :-))
Tekniikka antaa mahdollisuuksia.
Jos minä jotain tuollaista tekisin, tekisin sähköohjatun, jos tarvii propon joka liikkeeseen on off venttiiliillä valitaan toiminto ja sillä yhdellä propolla ohjattaisiin tarkasti.
Ei varmaan ole sen kalliimpi toteuttaa. Olisiko tuollaista telinettä mitään järkeä tehdä kuten kuvailit, mitä etuja tulisi?
Tuo sähköllä lepuutettu olisi vähän sellainne puolivälin hybridi, ei tarvitsisi olla aitoja ls-lohkoja mutta cc kuitenkin. Ei varmaan järkevä jos uutta suunnittelee.
Tässä on nyt niin montaa makua ja kuppikuntaa että en osaa sanoa kun ei edes tiedä mitä halutaan. Ei kai sen propo tarvii olla, siinä tulee sekin ongelma että jos niitä käyttövipuja pitää olla siellä täällä ympäri laitetta niin sitten niidenkin pitäisi olla propokahvoja, yhdellä ei pärjäisi kun se olisi kuitenkin väärässä paikassa. Ellei sitten koko hallinta olisi langattomalla käyttäjällä mukana olevalla propo-ohjaimella (mikä olisi varmaan järkevin ellei ole periaatteellista sähkölaiteallergiaa). Tietysti hyvä proposysteemi on ylivertaisen miellyttävä käyttää ja helppoa säätää liikeiden nopeudet ja kaikki ominaisuudet.
Käynnistyksen nopeuden nyt voisi ihan itse valita, vaikka väliltä 0-2 s. Kuitenkin vähän pehmeämpi kuin 'laakista käyntiin, ja tuottaahan se silti jotain heti ensipyörähdyksestä alkaen. Sammutusviiven kyllä laittaisin jos systeemiä muuten pysäytellään. Muutenhan se hakkaa seis-käyntiin-seis kun käyttäjä sekunnin päästä liikkeen ajosta vähän vielä korjaa kun meni liikaa tai jäi vajaaksi.
Kuormantuntevalla CC-propolla olisi kuitenkin seuraavat edut
- käynnistyy aina ilman kuormaa (ellei käyttäjä samalla heti pyydä työliikettä), kevyt käynnistys kylmänäkin
- ei kierrätä öljyä turhaan silloin kun sitä ei pyydetä
- yleensä hiljaisempi käydessään, ainakin äänen sävy on erilainen verrattuna korkealta sirittävään hammasrataspumppuun. Voi olla että ei tarvitsisi työn aikana edes pysäytellä kun jää pyörimään vaan lepokäyntiä. Ei liikuta öljyä eikä käytä juuri tehoa ellei sitä pyydetä.
- sopeutuu nätisti erilaisiin haluttuihin litramääriin, liikettä kuristettaessa ei työnnä loppua tuottoa varoventtilin läpi parkumaan.
- sama myös ajettaessa sylinteri päätyyn, ei päräytä ylipaineventtiliä.
- seuraus edellisestä: jos on tarvetta niin voi olla hiukan isompikin pumppu ja sillä on silti miellyttävä tehdä pieniäkin liikkeitä.
- propolohkot ovat ylipäätään jo vähän laadukkaampia ominaisuuksiltaan kuin halvin makaronimaan on-off-käsivipublokki. Ks. seuraava kohta.
- mahdollistaa usean samanaikaisen liikkeen ongelmattoman toiminnan - jos sellaista nyt tässä mihinkään kaivataan.
- oikeasti hyvään lopputulokseen pitäisi lohkon karat valita ao. toiminnan optimaalisille litroille.
Huonona puolena on ainakin se että kovin kylmällä tuolla systeemillä ei saa öljyjä lämmitettyä antamalla sen koneikon vaan käydä hyrryyttää. Pitäisi olla joku 'lämmityslenkki' johon päästää vaikka lepopaineella kiertämään jotta öljy liikkuu ja lämpenee.
Hinta/laatu/järki -suhteesta tuossa käyttötarkoituksessa en sano yhtään mitään. Mutta teknisesti se on etevä ja oikein tehtynä miellyttävä käyttää.