Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe sähköpyörä  (Luettu 6789 kertaa)

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12039
Vs: sähköpyörä
Sähkäreissä tuppaa olemaan aika harvat välitykset vakiona, joten luomuna poljettaessa tahmeus voi johtua pelkästään liian isosta vaihteesta. 2016-mallivuoden stromerissa on 3 eturatasta ja sieltä löytyy kyllä sopiva vaihde luomuajoon. Hiljakkoin ajoin omalla brose-moottorisella reilun kilsan, kunnes ihmettelin, miksi pitää ylämäessä tarjota niin pientä vaihdetta. Olin unohtanut laittaa virrat päälle lähtiessä.  ;D

Viimeksi muokattu: 02.01.21 - klo:15:34 kirjoittanut pig24

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7071
  • karkki vai keppana?
Vs: sähköpyörä
Paljonko tehdastekoinen sähköpyörä painaa?
pessimisti ei pety!

Moerkoe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 446
Vs: sähköpyörä
Paljonko tehdastekoinen sähköpyörä painaa?

Onhan niitä aika kevyitäkin.

https://larunpyora.com/tuote/2018-focus-raven2-29-musta/
Lainaus
Pyörä painaa akun ja moottorin kanssa hieman yli 14kg. Akku sekä moottori ovat helposti irroitettavissa jolloin pyörän paino on hiukan yli 10kg ja pyörä muuttuu tavalliseksi hiilikuitu xc-pyöräksi!

Omani painaa liki 30 kiloa, mutta koska ajelen vain sähköavustuksella, en koe painoa ongelmaksi. Meno on näin kevyttä.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: sähköpyörä
Nämä jotka kulkevat sähköllä sen 45 km/h ovat pakosti tehdyt vähän tukevimmiksi, siellä 30 kg:n luokassa. Noitahan koskee sitten moposäännöt, rekisteröinti jne. Makuasia sanooko noita sitten enää sähköpyöriksi vai puolimopoiksi.

Tai sitten suoraan joku sähkömoto - tosin sitä ei enää heitetä puimurin pöydälle tai kuorman päälle.

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12039
Vs: sähköpyörä
Punnitsin: Stromer 17" rungolla 29,1 kg ja 21" läskipyörä 28,3 kg.  Ollaan kyllä vaimon kanssa liki saman mittaisia, mutta mä olen aika pitkäraajainen.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7085
Vs: sähköpyörä
Sähkäreissä tuppaa olemaan aika harvat välitykset vakiona, joten luomuna poljettaessa tahmeus voi johtua pelkästään liian isosta vaihteesta. 2016-mallivuoden stromerissa on 3 eturatasta ja sieltä löytyy kyllä sopiva vaihde luomuajoon. Hiljakkoin ajoin omalla brose-moottorisella reilun kilsan, kunnes ihmettelin, miksi pitää ylämäessä tarjota niin pientä vaihdetta. Olin unohtanut laittaa virrat päälle lähtiessä.  ;D

Tuo oma on raskas veivattava vaikka miten polkee, normi maastopyörällä ei samaa tahmeutta missään nimessä. Toki renkaissakin vähän ilmaa, mutta silti, kun ei auta vaikka ilmaakin lisää.  Halppis on halppis, puolen toista tonnin pyörä, vaihteitakaan ole kuin 7. 

5 eri tehoaluetta, ja tuossa tarkoittaa ykkösteho täydellä akulla noin 16km/h nopeutta, vähän kun akku kuluu niin noin 14km/h. Siitä sitten ylöspäin alueiden mukaan, tuo ei tunnista polkijan polkemismomenttia, aina avustaa täysillä  ku polkimeen koskee, siis heti kun poljiin liikahtaa, pyörä lähtee vetämään ja veto loppuu pienellä viiveellä.

Jos pyörällä kääntyy peltotiellä avustus päällä,suuri  todennäköisyys että löytää itsensä ojasta :D Kun pienikin polkimen liike saa vedon päälle ja tuo viive vedon loppumisessa, yllättää ainakin tottumattoman. Että avustus pois päältä kokonaan tai vaikka kaasulla käännös ahtaassa tilassa.  Eläkeläisillä sähköavusteiset pyörät, helkamat tms., ja ne sivistyneitä tähän verrattuna. Tällä kun pitää olla pienelläkin avustuksella tuo em. vauhti että itsekin tekee töitä, tarkoittaa jossain kinttupolulla melkoista menoa. Ei toki tarkoita etteikö hiki tulisi, saa kyllä polkea peltoteillä ym. niin paljon kaverina kuin sielu sietää.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

nisu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 380
Vs: sähköpyörä
Kumpi on parempi moottori navassa vai keskiössä? Ei kovin herkästi rullaa napamoottori, ketjuja toki säästää, hitailla nopeuksilla huono vääntö. Keskimoottorista ei kokemusta.

   Jos lapselle tai vanhemmalle henkilölle, niin ehdottomasti pitää keskiössä olla moottorin, siinä
kun ei ole viivettä aloituksessa, eikä lopettaessa poljintaa, kuten napamoottorisissa tahtoo olla.
   Hyvin on kestänyt Helkaman Jopo jonka ostin tytölle 2010 vuoden kesällä tytön koulumatkoille,
 silloin tuli tehtyä tuo havainto napamoottorisen hitaasta reakoinnista ja totesin sen vaaralliseksi
 lapsen käyttöön, myös sain kuulla erään vanhemman henkilön kaatuneen ja murtaneen jalkansa
 sen takia kun käännöksessä oli vain teho päällä puskenut kumoon.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64950
Vs: sähköpyörä
hyviä neuvoja ja havaintoja löytyi tästä ketjusta.   kiitoksia, on kait ihan ajatuksella alettava katella moisia kulkimia.