• Tavallinen aihe

Aihe sähköpyörä  (Luettu 3893 kertaa)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54487
sähköpyörä
onko kellään täällä moista?    millasia malleja on käytössä?     olis kiva kuulla käyttökokemuksia kun tuollainen kiinnostais hankkia ens kesäks,  kun ei entistä oikein taho jaksaa polkee...

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8570
Vs: sähköpyörä
Läskirenkaisella (fätti) voi ajaa talvellakin - ei pienet lumet tai spoorit tiessä haittaa. Suosittelen. Ostin itse lokakuun lopussa, kun on perinteisesti kauden poistomyyntejä. Tuolla on tarinaa puolesta ja vastaan. https://www.fillarifoorumi.fi/forum/forumdisplay.php?73-S%E4hk%F6avusteiset-py%F6r%E4t Foorumin jutuissa on aika lailla piilomainontaa - puhdas merkkikeskustelu on yhtä tyhjän kanssa. Runkoihin ruuvattu tekniikka on se, mitä ostetaan. Harva merkkivalmistaja tekee pyöräänsä runkoa enempää (sekin hitsautetaan Taivanissa), loput osat tulee suurilta komponenttivalmistajilta. Esim. Stromer mainostaa pyöräänsä sveitsiläisellä laadulla. Kun rekisteröit sellaisen (ovat 45 km/h-malleja), rekisteriotteeseen tulee valmistusmaaksi Taiwan.
PS. Kannattaa ostaa suoraan paras markkinoilla oleva, esim. tuollainen https://www.helkamavelox.fi/tuotteet/tuoteosastot/sahkopyorat/e-mtb/helkama-fe11-11v-26/ (uusi moottori, iso akku). Pyytää myyjää asentamaan vielä etu- ja takavalon valmiiksi. Jos kapearenkaisempi maastopyörä riittää, niin itse olen kuolannut tuollaista https://www.baiks.fi/tuote/tuotemerkit/giant/stance-e-1-29er-625wh/ yamahan vahva moottori, iso akku, 6 A:n laturi. Tästäkin puuttuu valot, mutta laittaa ne kaupan ehdoksi.
2021-vuodeksi tulee muitakin uutuuksia. Maastureita, joihin on valmiiksi laitettu katupyörien varusteet. https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/737695/trek-powerfly-fs-4-equipped-factory-orange-lithium-grey-s

Ja vielä: Rosvo heittää jokaisen näistä 15 sekunnissa pakettiautoonsa.

Viimeksi muokattu: 31.12.20 - klo:10:08 kirjoittanut pig24

Moerkoe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 433
Vs: sähköpyörä
Mainioita pelejä. Tuollainen 2-3 tunnin pyöräily ei tunnu paljoa missään mutta matkaa kertyy noin 50km. Enpä aiemmin uskonut sellaisia matkoja pyöräileväni - huvikseni. Kertakaikkisen hienoa kun kuulee, näkee ja haistaa kaikkea jännää mitä ei yleensä tien päällä havaitse.

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8570
Vs: sähköpyörä
Mä ajoin luomumaasturilla vuoden verran vaimon sähköpyörän perässä. Alkoi menemään ylikunnon puolelle ja reidet kramppamaan. Nyt helpottaa jo. Pyörillä voi tehdä kaikkea kivaa, mistä ei ennen edes tiennyt, kuten retki- tai maastopyöräillä Alpeilla, luomuna tai sähköllä. Sähkäreitä ei oteta akun kanssa lentokoneeseen, mutta kun jättää akun kotiin ja saa sellaisen vuokrattua jostain, niin sitten ok. Helpointa on vuokrata koko fillari paikanpäältä.

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1336
Vs: sähköpyörä
Vois olla Varaderon jälkeen kiva haistella maalaismaisemaa. Olen itsekin ajatellut, kun tämä höllähallitus tarjoaa ilmaisia sähköpyöriä. Laitoin kaikki peltoautot "liikenteeseen" hetkeksi v 2020, jotta romutustonneilla saisi pyörän aikaiseksi. Mikään alle 100g:n auto ei kiinnosta eikä täyssähkö. Kaasu voisi olla, jos saa bensa olla varalla. Tonni sähköpyörään, kaksi autoon + sähköautotuki. Valtion velkarahalla..

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6095
  • karkki vai keppana?
Vs: sähköpyörä
https://www.helkamavelox.fi/tuotteet/tuoteosastot/sahkopyorat/e-mtb/helkama-fe11-11v-26/
Paljon nämä on kaikki vakiona ilman lokasuojia, rapaantuu rippipuku aikas lahjakkaasti :o
pessimisti ei pety!

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8570
Vs: sähköpyörä
Fättitarakka maksoi liki 80 e. Virittelin siihen maastopyörän 29" ulkorenkaasta leikatun siivun (liki puolet kehästä) 9 nippusiteellä ja kahdella ruuvilla. Etuhaarukkaan saa kaupasta jotain läpyskää. Mulla on suunnilleen tuollainen https://www.puuilo.fi/polisport-evo-pikalokasuoja-eteen-26-29
Kesäaikaan *askaa lentää yllättävän vähän ilman lokasuojia.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6095
  • karkki vai keppana?
Vs: sähköpyörä
Kumpi on parempi moottori navassa vai keskiössä? Ei kovin herkästi rullaa napamoottori, ketjuja toki säästää, hitailla nopeuksilla huono vääntö. Keskimoottorista ei kokemusta.
pessimisti ei pety!

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3067
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: sähköpyörä
Kumpi on parempi moottori navassa vai keskiössä? Ei kovin herkästi rullaa napamoottori, ketjuja toki säästää, hitailla nopeuksilla huono vääntö. Keskimoottorista ei kokemusta.

Kyllä ne nykyään kai lähinnä keskiöön laitetaan.
Mulla oli yhden kesän etupyörän navassa, systeemi oli muuten oma rakentelema (moottori etuvanteineen Kiinasta...)
Pelasi sekin, mutta mun polvi ei vaan tykkää koko polkemisliikkeestä, kevyestäkään, joten fillarointi jäi sitten yhteen kesään.
Vääntö riitti kyllä, mulla antoi haluttaessa täydet tehot vaikkei polkenutkaan kun en viitsinyt mitään polkemisanturia rakentaa.

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8570
Vs: sähköpyörä
Moottori takanavassa on yksinkertainen  ja kestävä ratkaisu. Voimaa ei katoa vaihteistoon ja ketju kestää enemmän kuin 1200 km. Painoa taakse kyllä tulee. Vaaka näyttää stromerin takapyörälle 8, 8 kg. Jos ajaa maastossa enemmän, niin jousitettu takapää ei varmaan tykkää tuollaisesta painosta. Maastopyörissä onkin yleensä keskiömoottori. Suoran ketjun saa, paitsi ostamalla yksivaihteisen, niin napavaihteistolla takana tai poljinkeskiön suunnalla. Paremmat vaihteistot kustantavat tonnin verran (rohloff, pinion). Hihnavetoisiakin on jo enemmän tarjolla. Ostoähky pahenee, kun selviää, mitä kaikkea on tarjolla. Titaanirunko !
Tällaisia Saksassa. Linkit yksittäisten pyörien testeihin sivun alalaidassa. Vaikka germaanien murre olisi vierasta, kuvista selviää olennaisin. https://www.radfahren.de/test-teile/e-bikes-neodrives-pinion-test/
Stadilainen paja ompelee kokoon tuollaisia https://www.vartiokylanpyora.fi/

Viimeksi muokattu: 01.01.21 - klo:08:48 kirjoittanut pig24

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6095
  • karkki vai keppana?
Vs: sähköpyörä
Kumpi on parempi moottori navassa vai keskiössä? Ei kovin herkästi rullaa napamoottori, ketjuja toki säästää, hitailla nopeuksilla huono vääntö. Keskimoottorista ei kokemusta.

Kyllä ne nykyään kai lähinnä keskiöön laitetaan.
Mulla oli yhden kesän etupyörän navassa, systeemi oli muuten oma rakentelema (moottori etuvanteineen Kiinasta...)
Pelasi sekin, mutta mun polvi ei vaan tykkää koko polkemisliikkeestä, kevyestäkään, joten fillarointi jäi sitten yhteen kesään.
Vääntö riitti kyllä, mulla antoi haluttaessa täydet tehot vaikkei polkenutkaan kun en viitsinyt mitään polkemisanturia rakentaa.
Vanhaan maastopyörän runkoon tuollainen sähköpyörä napamoottorilla rakenneltiin, vähän ihmetytti se moottorin huono vapaa pyöriminen. Pyöriikö napamoottorit yhtä
herkästi kuin normaalit navat? Joku kiinalainen taisi olla, siihen tuli liipaisin mistä saa polkematta täydet tehot ja iso akku. Painavahan siitä tuli ;D
pessimisti ei pety!

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8570
Vs: sähköpyörä
Samanlailla se stromerin 500 w limppu takanapana jarruttaa, mutta kiihtyy ja kulkee kuin pieni sika. 40 kmh tulee hetkessä. Uusissa  on 670 w moottori. https://classicbike.fi/tuote/stromer-st1-miesten-sahkopyora-45km-h/

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6095
  • karkki vai keppana?
Vs: sähköpyörä
Painojen ilmoittamista näkyvät välttelevän, vaikka sitä ilmeisesti riittää ;D
Eihän se ajamisessa haittaa, mutta ikävä heittää vaikkapa viljakuorman päälle.
pessimisti ei pety!

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3067
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: sähköpyörä
Samanlailla se stromerin 500 w limppu takanapana jarruttaa, mutta kiihtyy ja kulkee kuin pieni sika. 40 kmh tulee hetkessä. Uusissa  on 670 w moottori. https://classicbike.fi/tuote/stromer-st1-miesten-sahkopyora-45km-h/

Noita napamoottoreita on kahta tyyppiä, vaihteella ja suoravetoisia.
Yllättäen vaihdeversio rullaa ilman sähköä herkästi, suoravetoisessa jää pieni magneettinen vastus.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6816
Vs: sähköpyörä
Samanlailla se stromerin 500 w limppu takanapana jarruttaa, mutta kiihtyy ja kulkee kuin pieni sika. 40 kmh tulee hetkessä. Uusissa  on 670 w moottori. https://classicbike.fi/tuote/stromer-st1-miesten-sahkopyora-45km-h/

Noita napamoottoreita on kahta tyyppiä, vaihteella ja suoravetoisia.
Yllättäen vaihdeversio rullaa ilman sähköä herkästi, suoravetoisessa jää pieni magneettinen vastus.

Mulla napamoottorilla, ja onhan se älyttömän raskas polkea ku akku loppuu. Kannattaa olla lähellä laturia siinä vaiheessa, mikäli muutenkin pitkä lenkki takana :D Tuntui kotimatka pitkältä peltoteitä.

Ehkä se keskiövälitteinen ois ollut järkiostos, mutta hintaa ois ollut hyvällä pari tonnia enemmän. Tuo kuitenkin kulkee mukavasti, noin neljäänkymppiin loppuu välitykset  ja suunnilleen samaa menee vakiona olleella kaasullakin. Yllättäen tullut käytettyä pyöräillessä aina kypärää... Hyötykäyttöäkin jonkun verran, mm. puimurin vienyt etäämmälle pellolle, nopsaan polkee kotiin 30-35km/h vauhdilla.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)