Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Oksa - 31.12.20 - klo:08:43
-
onko kellään täällä moista? millasia malleja on käytössä? olis kiva kuulla käyttökokemuksia kun tuollainen kiinnostais hankkia ens kesäks, kun ei entistä oikein taho jaksaa polkee...
-
Läskirenkaisella (fätti) voi ajaa talvellakin - ei pienet lumet tai spoorit tiessä haittaa. Suosittelen. Ostin itse lokakuun lopussa, kun on perinteisesti kauden poistomyyntejä. Tuolla on tarinaa puolesta ja vastaan. https://www.fillarifoorumi.fi/forum/forumdisplay.php?73-S%E4hk%F6avusteiset-py%F6r%E4t Foorumin jutuissa on aika lailla piilomainontaa - puhdas merkkikeskustelu on yhtä tyhjän kanssa. Runkoihin ruuvattu tekniikka on se, mitä ostetaan. Harva merkkivalmistaja tekee pyöräänsä runkoa enempää (sekin hitsautetaan Taivanissa), loput osat tulee suurilta komponenttivalmistajilta. Esim. Stromer mainostaa pyöräänsä sveitsiläisellä laadulla. Kun rekisteröit sellaisen (ovat 45 km/h-malleja), rekisteriotteeseen tulee valmistusmaaksi Taiwan.
PS. Kannattaa ostaa suoraan paras markkinoilla oleva, esim. tuollainen https://www.helkamavelox.fi/tuotteet/tuoteosastot/sahkopyorat/e-mtb/helkama-fe11-11v-26/ (uusi moottori, iso akku). Pyytää myyjää asentamaan vielä etu- ja takavalon valmiiksi. Jos kapearenkaisempi maastopyörä riittää, niin itse olen kuolannut tuollaista https://www.baiks.fi/tuote/tuotemerkit/giant/stance-e-1-29er-625wh/ yamahan vahva moottori, iso akku, 6 A:n laturi. Tästäkin puuttuu valot, mutta laittaa ne kaupan ehdoksi.
2021-vuodeksi tulee muitakin uutuuksia. Maastureita, joihin on valmiiksi laitettu katupyörien varusteet. https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/737695/trek-powerfly-fs-4-equipped-factory-orange-lithium-grey-s
Ja vielä: Rosvo heittää jokaisen näistä 15 sekunnissa pakettiautoonsa.
-
Mainioita pelejä. Tuollainen 2-3 tunnin pyöräily ei tunnu paljoa missään mutta matkaa kertyy noin 50km. Enpä aiemmin uskonut sellaisia matkoja pyöräileväni - huvikseni. Kertakaikkisen hienoa kun kuulee, näkee ja haistaa kaikkea jännää mitä ei yleensä tien päällä havaitse.
-
Mä ajoin luomumaasturilla vuoden verran vaimon sähköpyörän perässä. Alkoi menemään ylikunnon puolelle ja reidet kramppamaan. Nyt helpottaa jo. Pyörillä voi tehdä kaikkea kivaa, mistä ei ennen edes tiennyt, kuten retki- tai maastopyöräillä Alpeilla, luomuna tai sähköllä. Sähkäreitä ei oteta akun kanssa lentokoneeseen, mutta kun jättää akun kotiin ja saa sellaisen vuokrattua jostain, niin sitten ok. Helpointa on vuokrata koko fillari paikanpäältä.
-
Vois olla Varaderon jälkeen kiva haistella maalaismaisemaa. Olen itsekin ajatellut, kun tämä höllähallitus tarjoaa ilmaisia sähköpyöriä. Laitoin kaikki peltoautot "liikenteeseen" hetkeksi v 2020, jotta romutustonneilla saisi pyörän aikaiseksi. Mikään alle 100g:n auto ei kiinnosta eikä täyssähkö. Kaasu voisi olla, jos saa bensa olla varalla. Tonni sähköpyörään, kaksi autoon + sähköautotuki. Valtion velkarahalla..
-
https://www.helkamavelox.fi/tuotteet/tuoteosastot/sahkopyorat/e-mtb/helkama-fe11-11v-26/
Paljon nämä on kaikki vakiona ilman lokasuojia, rapaantuu rippipuku aikas lahjakkaasti :o
-
Fättitarakka maksoi liki 80 e. Virittelin siihen maastopyörän 29" ulkorenkaasta leikatun siivun (liki puolet kehästä) 9 nippusiteellä ja kahdella ruuvilla. Etuhaarukkaan saa kaupasta jotain läpyskää. Mulla on suunnilleen tuollainen https://www.puuilo.fi/polisport-evo-pikalokasuoja-eteen-26-29
Kesäaikaan *askaa lentää yllättävän vähän ilman lokasuojia.
-
Kumpi on parempi moottori navassa vai keskiössä? Ei kovin herkästi rullaa napamoottori, ketjuja toki säästää, hitailla nopeuksilla huono vääntö. Keskimoottorista ei kokemusta.
-
Kumpi on parempi moottori navassa vai keskiössä? Ei kovin herkästi rullaa napamoottori, ketjuja toki säästää, hitailla nopeuksilla huono vääntö. Keskimoottorista ei kokemusta.
Kyllä ne nykyään kai lähinnä keskiöön laitetaan.
Mulla oli yhden kesän etupyörän navassa, systeemi oli muuten oma rakentelema (moottori etuvanteineen Kiinasta...)
Pelasi sekin, mutta mun polvi ei vaan tykkää koko polkemisliikkeestä, kevyestäkään, joten fillarointi jäi sitten yhteen kesään.
Vääntö riitti kyllä, mulla antoi haluttaessa täydet tehot vaikkei polkenutkaan kun en viitsinyt mitään polkemisanturia rakentaa.
-
Moottori takanavassa on yksinkertainen ja kestävä ratkaisu. Voimaa ei katoa vaihteistoon ja ketju kestää enemmän kuin 1200 km. Painoa taakse kyllä tulee. Vaaka näyttää stromerin takapyörälle 8, 8 kg. Jos ajaa maastossa enemmän, niin jousitettu takapää ei varmaan tykkää tuollaisesta painosta. Maastopyörissä onkin yleensä keskiömoottori. Suoran ketjun saa, paitsi ostamalla yksivaihteisen, niin napavaihteistolla takana tai poljinkeskiön suunnalla. Paremmat vaihteistot kustantavat tonnin verran (rohloff, pinion). Hihnavetoisiakin on jo enemmän tarjolla. Ostoähky pahenee, kun selviää, mitä kaikkea on tarjolla. Titaanirunko !
Tällaisia Saksassa. Linkit yksittäisten pyörien testeihin sivun alalaidassa. Vaikka germaanien murre olisi vierasta, kuvista selviää olennaisin. https://www.radfahren.de/test-teile/e-bikes-neodrives-pinion-test/
Stadilainen paja ompelee kokoon tuollaisia https://www.vartiokylanpyora.fi/
-
Kumpi on parempi moottori navassa vai keskiössä? Ei kovin herkästi rullaa napamoottori, ketjuja toki säästää, hitailla nopeuksilla huono vääntö. Keskimoottorista ei kokemusta.
Kyllä ne nykyään kai lähinnä keskiöön laitetaan.
Mulla oli yhden kesän etupyörän navassa, systeemi oli muuten oma rakentelema (moottori etuvanteineen Kiinasta...)
Pelasi sekin, mutta mun polvi ei vaan tykkää koko polkemisliikkeestä, kevyestäkään, joten fillarointi jäi sitten yhteen kesään.
Vääntö riitti kyllä, mulla antoi haluttaessa täydet tehot vaikkei polkenutkaan kun en viitsinyt mitään polkemisanturia rakentaa.
Vanhaan maastopyörän runkoon tuollainen sähköpyörä napamoottorilla rakenneltiin, vähän ihmetytti se moottorin huono vapaa pyöriminen. Pyöriikö napamoottorit yhtä
herkästi kuin normaalit navat? Joku kiinalainen taisi olla, siihen tuli liipaisin mistä saa polkematta täydet tehot ja iso akku. Painavahan siitä tuli ;D
-
Samanlailla se stromerin 500 w limppu takanapana jarruttaa, mutta kiihtyy ja kulkee kuin pieni sika. 40 kmh tulee hetkessä. Uusissa on 670 w moottori. https://classicbike.fi/tuote/stromer-st1-miesten-sahkopyora-45km-h/
-
Painojen ilmoittamista näkyvät välttelevän, vaikka sitä ilmeisesti riittää ;D
Eihän se ajamisessa haittaa, mutta ikävä heittää vaikkapa viljakuorman päälle.
-
Samanlailla se stromerin 500 w limppu takanapana jarruttaa, mutta kiihtyy ja kulkee kuin pieni sika. 40 kmh tulee hetkessä. Uusissa on 670 w moottori. https://classicbike.fi/tuote/stromer-st1-miesten-sahkopyora-45km-h/
Noita napamoottoreita on kahta tyyppiä, vaihteella ja suoravetoisia.
Yllättäen vaihdeversio rullaa ilman sähköä herkästi, suoravetoisessa jää pieni magneettinen vastus.
-
Samanlailla se stromerin 500 w limppu takanapana jarruttaa, mutta kiihtyy ja kulkee kuin pieni sika. 40 kmh tulee hetkessä. Uusissa on 670 w moottori. https://classicbike.fi/tuote/stromer-st1-miesten-sahkopyora-45km-h/
Noita napamoottoreita on kahta tyyppiä, vaihteella ja suoravetoisia.
Yllättäen vaihdeversio rullaa ilman sähköä herkästi, suoravetoisessa jää pieni magneettinen vastus.
Mulla napamoottorilla, ja onhan se älyttömän raskas polkea ku akku loppuu. Kannattaa olla lähellä laturia siinä vaiheessa, mikäli muutenkin pitkä lenkki takana :D Tuntui kotimatka pitkältä peltoteitä.
Ehkä se keskiövälitteinen ois ollut järkiostos, mutta hintaa ois ollut hyvällä pari tonnia enemmän. Tuo kuitenkin kulkee mukavasti, noin neljäänkymppiin loppuu välitykset ja suunnilleen samaa menee vakiona olleella kaasullakin. Yllättäen tullut käytettyä pyöräillessä aina kypärää... Hyötykäyttöäkin jonkun verran, mm. puimurin vienyt etäämmälle pellolle, nopsaan polkee kotiin 30-35km/h vauhdilla.
-
Sähkäreissä tuppaa olemaan aika harvat välitykset vakiona, joten luomuna poljettaessa tahmeus voi johtua pelkästään liian isosta vaihteesta. 2016-mallivuoden stromerissa on 3 eturatasta ja sieltä löytyy kyllä sopiva vaihde luomuajoon. Hiljakkoin ajoin omalla brose-moottorisella reilun kilsan, kunnes ihmettelin, miksi pitää ylämäessä tarjota niin pientä vaihdetta. Olin unohtanut laittaa virrat päälle lähtiessä. ;D
-
Paljonko tehdastekoinen sähköpyörä painaa?
-
Paljonko tehdastekoinen sähköpyörä painaa?
Onhan niitä aika kevyitäkin.
https://larunpyora.com/tuote/2018-focus-raven2-29-musta/
Pyörä painaa akun ja moottorin kanssa hieman yli 14kg. Akku sekä moottori ovat helposti irroitettavissa jolloin pyörän paino on hiukan yli 10kg ja pyörä muuttuu tavalliseksi hiilikuitu xc-pyöräksi!
Omani painaa liki 30 kiloa, mutta koska ajelen vain sähköavustuksella, en koe painoa ongelmaksi. Meno on näin kevyttä.
-
Nämä jotka kulkevat sähköllä sen 45 km/h ovat pakosti tehdyt vähän tukevimmiksi, siellä 30 kg:n luokassa. Noitahan koskee sitten moposäännöt, rekisteröinti jne. Makuasia sanooko noita sitten enää sähköpyöriksi vai puolimopoiksi.
Tai sitten suoraan joku sähkömoto - tosin sitä ei enää heitetä puimurin pöydälle tai kuorman päälle.
-
Punnitsin: Stromer 17" rungolla 29,1 kg ja 21" läskipyörä 28,3 kg. Ollaan kyllä vaimon kanssa liki saman mittaisia, mutta mä olen aika pitkäraajainen.
-
Sähkäreissä tuppaa olemaan aika harvat välitykset vakiona, joten luomuna poljettaessa tahmeus voi johtua pelkästään liian isosta vaihteesta. 2016-mallivuoden stromerissa on 3 eturatasta ja sieltä löytyy kyllä sopiva vaihde luomuajoon. Hiljakkoin ajoin omalla brose-moottorisella reilun kilsan, kunnes ihmettelin, miksi pitää ylämäessä tarjota niin pientä vaihdetta. Olin unohtanut laittaa virrat päälle lähtiessä. ;D
Tuo oma on raskas veivattava vaikka miten polkee, normi maastopyörällä ei samaa tahmeutta missään nimessä. Toki renkaissakin vähän ilmaa, mutta silti, kun ei auta vaikka ilmaakin lisää. Halppis on halppis, puolen toista tonnin pyörä, vaihteitakaan ole kuin 7.
5 eri tehoaluetta, ja tuossa tarkoittaa ykkösteho täydellä akulla noin 16km/h nopeutta, vähän kun akku kuluu niin noin 14km/h. Siitä sitten ylöspäin alueiden mukaan, tuo ei tunnista polkijan polkemismomenttia, aina avustaa täysillä ku polkimeen koskee, siis heti kun poljiin liikahtaa, pyörä lähtee vetämään ja veto loppuu pienellä viiveellä.
Jos pyörällä kääntyy peltotiellä avustus päällä,suuri todennäköisyys että löytää itsensä ojasta :D Kun pienikin polkimen liike saa vedon päälle ja tuo viive vedon loppumisessa, yllättää ainakin tottumattoman. Että avustus pois päältä kokonaan tai vaikka kaasulla käännös ahtaassa tilassa. Eläkeläisillä sähköavusteiset pyörät, helkamat tms., ja ne sivistyneitä tähän verrattuna. Tällä kun pitää olla pienelläkin avustuksella tuo em. vauhti että itsekin tekee töitä, tarkoittaa jossain kinttupolulla melkoista menoa. Ei toki tarkoita etteikö hiki tulisi, saa kyllä polkea peltoteillä ym. niin paljon kaverina kuin sielu sietää.
-
Kumpi on parempi moottori navassa vai keskiössä? Ei kovin herkästi rullaa napamoottori, ketjuja toki säästää, hitailla nopeuksilla huono vääntö. Keskimoottorista ei kokemusta.
Jos lapselle tai vanhemmalle henkilölle, niin ehdottomasti pitää keskiössä olla moottorin, siinä
kun ei ole viivettä aloituksessa, eikä lopettaessa poljintaa, kuten napamoottorisissa tahtoo olla.
Hyvin on kestänyt Helkaman Jopo jonka ostin tytölle 2010 vuoden kesällä tytön koulumatkoille,
silloin tuli tehtyä tuo havainto napamoottorisen hitaasta reakoinnista ja totesin sen vaaralliseksi
lapsen käyttöön, myös sain kuulla erään vanhemman henkilön kaatuneen ja murtaneen jalkansa
sen takia kun käännöksessä oli vain teho päällä puskenut kumoon.
-
hyviä neuvoja ja havaintoja löytyi tästä ketjusta. kiitoksia, on kait ihan ajatuksella alettava katella moisia kulkimia.