Ja metsävähennyksestä pitää muistaa, että se ei oikeasti ole vähennys vaan pikemminkin varaus. Jos omistaja tai tilan sukupolvenvaihdoksena saanut myy tilan tai sen osan, käytetty metsävaraus, tai mahdollisesti sen myytyä määräalaa vastaava osuus, lisätään kauppahintaan ja verotetaan myyntivoittoverotuksessa.
Sukupolvenvaihdoksessa metsävähennys vain siirtyy jatkajalle. Itse oletan joskus myyväni ainakin pääosan metsistä ulkopuoliselle, joten en ole enää tehnyt metsävähennyksiä, niin ei sitten verottaja iske liian lujaa myöhemmin.
Tuo on kyllä niin ihmeellinen juttu, että en meinaa todeksi uskoa. Mutta saman olen kyllä kuullut ennenkin, joten noin kait se on, mutta mun järkeen se ei silti käy.
Sama jos maatalousverotuksessa oleva kone myytäisiin siten , että jo tehdyt vähennykset tuloutetaan myyntihinnan päälle. Vai ymmärsinkö mä nyt yhtään mitää ?
Olen täällä siitä ennenkin maininnut, joten kannattaa varmistaa se myös muualta.
Ja joo, minustakin se vaikuttaisi vähän siltä, että koneesta tehdyt poistot lisättäisi kauppahintaan konetta myytäessä.
Minä myin metsäpalstan naapurille, joka välttämättä halusi sen ostaa. Olin itse ostanut tilan ulkopuoliselta, ja myin etäpalstan. Kun ostin tilan, tein kyllä sielläkin hakkuita, mutta pääosa siihen mennessä tehdyistä metsävähennyksistä muodostui vanhalla kantatilallani. Kun myin tuon etäpalstan, verottaja lisäsi palstan pinta-alaa vastaavan määrän metsävähennyksestä kauppahintaan. Myös kantatilalla muodostuneista vähennyksistä. Etäpalstalla tehdyn hakkuun vuoksi myin sen vähän ostohintaa halvemmalla, joten siitä syntyi periaatteessa myyntitappiota. Kun tuo metsävähennyksen osa lisättiin kauppahintaan, teinkin myyntivoittoa, josta tietenkin maksoin veron. Onneksi myyntivoitto oli pieni, niin ei tullut mahdottomia veroja maksettavaksi.
Sen jälkeen en ole metsävähennyksiä tilani puukaupoista tehnyt, vaikka metsävähennyspohjaa olisi vielä runsaasti jäljellä. Myyntiverot joutuisin muutoin minä tai joku jälkeläiseni joskus myöhemmin maksamaan. Mielestäni koko vähennys on silkka huijaus!