Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Pellon osto  (Luettu 16349 kertaa)

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1547
Pellon osto
Rajalla olisi myynnissä, kanta-Hämeessä ollaan. Hintahaarukka on laaja 5000-15000 välissä. Kohtuullisia lohkoja, hietaa, hiekkaa ja multamaata. Pohdinnassa kuinka tappiin velan tohtii ottaa, ettei kaadu ja jos kaatuu niin sitten komeasti😀😀😀

Peukalo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 850
Vs: Pellon osto
Ostat pois vaan, jos ei kauheata kilpailua. Ite ostin 10ha avo-ojapeltoa keväällä, en kadu, vaikkei ehkä maksa itseään minun aikana tuo pelto jos salaojitukset ym muut mukavat parantelut päälle..

Perilliset saapi.  ;D

Päijät-hämeessä ollaan.. Asvalttitien laitaa pellossa kiinni 300m

Viimeksi muokattu: 27.11.20 - klo:22:49 kirjoittanut Peukalo

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Pellon osto
Rajalla olisi myynnissä, kanta-Hämeessä ollaan. Hintahaarukka on laaja 5000-15000 välissä. Kohtuullisia lohkoja, hietaa, hiekkaa ja multamaata. Pohdinnassa kuinka tappiin velan tohtii ottaa, ettei kaadu ja jos kaatuu niin sitten komeasti😀😀😀
Eiks sen pankki yleensä määrittele miten tappiin velan saa? ;D
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19863
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Pellon osto
Helppoa olisi hankinta ollut 1970-luvulla, olisi vain mennyt kunnan
maatalouslautakunnalta hakemaan ostoluvan ja sopinut samalla, ettei muille myönnetä.

Sitten vain myyjän kyökkiin tarjomaan sen alimman hinnan ja homma selvä.

-SS-

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1547
Vs: Pellon osto
Ehkä se oli silloin helppoa, mutta nyt ollaan seuraavan vuosituhannen -20 luvulla. Mä olin silloin jauhesammuttimen kokoinen, en olisi saanut ostaa silloin vielä. Ostitko itse?

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Pellon osto
Ehkä se oli silloin helppoa, mutta nyt ollaan seuraavan vuosituhannen -20 luvulla. Mä olin silloin jauhesammuttimen kokoinen, en olisi saanut ostaa silloin vielä. Ostitko itse?
Tämä oli hyvä  ;D
Onhan se ihan mukava välillä muistella menneitä ja itseänikin historia kiinnostaa mitä vanhemmaksi tässä tulee, mutta ne ajat ei enää palaa vaikka moni tuntuu niin haluavan. Katse pitäis olla tulevaisuudessa eikä jossakin menneellä aikakaudella.
Irvailuksihan tai joksikin sellaiseksihan tuo ss kommentti oli tarkotettu mut silti...  ;D
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19863
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Pellon osto
Kyllä historiaa on hyvä tuntea, ainakin jonkin verran.  Nykyään kun tuntuu jäävän vähälle arvostukselle se, että nyt on kellä tahansa edes mahdollisuus rahalla ostaa maata.

Tämä ei lähihistoriassa aina ole ollut mahdollista muuten kuin luottamusmieskorruption kautta.

-SS-

kärmeskytö

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1445
Vs: Pellon osto
Noinhan se -70 luvulla monesti meni mitenkä SS kirjoitteli tuossa ensimmäisessä kommentissaan. Jos maata myytiin suvun ulkopuolelle..Silloin oli maanhankintalaki ja muutenkin eri meininki kuin myöhemmin.

Ja ei...en minäkään ostellut vielä silloin.Vuosikymmenen loppupuolella maattomana aloittelin puimahommat 410:llä.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8340
Vs: Pellon osto
Maatalouspiirihän sen maanostoluvan antoi, eikä sinne varmaan kaan monilla ollut suhteita. Yli 40 ha tiloille ei myöskään myönnetty lupia. Niin isoja tiloja ei pidetty perheviljelminä.
Mystinen kesälaatumies

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1547
Vs: Pellon osto
Juu kyllä mä tämän asian tiedän ja jopa jotain muutakin😀. Mutta oliko siinä rajoituksia kun osti maattomana yli tuon Maken ilmoittaman 40 ha.n tilan? Siis vanhempani ja setäni ostivat kumpikin tilat -68 ja -70. Isäni kotipaikan olivat myyneet gryndereille ja saivat siitä pesämunan....

optimisti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1527
Vs: Pellon osto
Maan ostoa et verotuksessa vähennä. Muista kuitenkin vaihtoehtoisen sijoituksen tuotto päätöstä tehdessä. Jos pellon haluaa, niin siitä voi maksaa kuinka paljon vaan.
Itse olen ostanut peltoa varsin edulliseen hintaan, se ei harmita. Oli mahdollisuus hankkia peltoa myöskin tosi hintavasti, se kauppa meni sivu, eikä ole jälkeenpäin harmittanut.

Viimeksi muokattu: 30.11.20 - klo:09:47 kirjoittanut optimisti

Green New Dealer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 578
Vs: Pellon osto
Maan ostoa et verotuksessa vähennä. Muista kuitenkin vaihtoehtoisen sijoituksen tuotto päätöstä tehdessä. Jos pellon haluaa, niin siitä voi maksaa kuinka paljon vaan.
Itse olen ostanut peltoa varsin edulliseen hintaan, se ei harmita. Oli mahdollisuus hankkia peltoa myöskin tosi hintavasti, se kauppa meni sivu, eikä ole jälkeenpäin harmittanut.
Pelto on verotuksellisesti aika mielenkiintoinen. Sehän ei ole tuotantoväline eli et voi vähentää pellon ostohintaa verotuksessa, kuitenkin aika olennainen tekijä, jos meinaa viljellä jotain. Toisaalta, jos pellon ostohinnan saisi vähentää kokonaan verotuksessa, niin myydessä se olisi tuloa, josta pitäisi maksaa verot, nyt veroa menee vain luovutusvoitosta, jos siitäkään (spv).

Maataloustuki maksetaan silti peltohehtaareille, jotka eivät siis ole tuotantovälineitä ja aina korostetaan, että tuet on erotettu tuotannosta. Silti tukea verotetaan ensijassa ansiotulona, koska peltohehtaarin käyvästä arvosta vain murto-osa (<1/10) lasketaan nettovarallisuuteen, josta pääomatulon osuus lasketaan. Tukioikeus taas on hallinnon alamaisilleen lähettämää virtuaaliomaisuutta, josta pitää myydessä pääsääntöisesti maksaa vero (taas on poikkeuksia). Jos tukioikeuksista luovutaan, niin korvataanko niille jotain, jotka ovat ostaneet ja maksaneetkin tukioikeuksista jotain?

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19863
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Pellon osto
Eikös osakeyhtiöitetyn tilan pellon arvo arvostetakin käypään arvoon, tulee nopeammin netto-omaisuutta osinkojen maksaua varten.

-SS-

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8340
Vs: Pellon osto
Osakeyhtiössä pelto arvostetaan ostohintaan.
Maitokiintiöistäkään ei saanut korvausta kun ne poistettiin. Niitä oli hankittu aikojen saatossa paljon lisää ja laskettu myös varallisuuteen. Pahimmillaan niistä oli joutunut maksamaan varallisuusveroa.
Mystinen kesälaatumies

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Pellon osto
Maatalouspiirihän sen maanostoluvan antoi, eikä sinne varmaan kaan monilla ollut suhteita. Yli 40 ha tiloille ei myöskään myönnetty lupia. Niin isoja tiloja ei pidetty perheviljelminä.

Eikös rajalta saanut ostaa etenkin jos oli paras tarjous ?
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .