• Tavallinen aihe

Aihe Kannattavuus kirjanpito  (Luettu 1067 kertaa)

Paalimies

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
Kannattavuus kirjanpito
Onko porukasta mukana ja kokeeko saavansa itselle suoraan hyötyä? Vaatiiko nykyään paljon työtä?

ja101

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Kannattavuus kirjanpito
Eikös näitä haeta juuri lisää? 🤔

Paalimies

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
Joo, sillä kyselen jos innodtuisi

Pelto-Jussi

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Olin muutama vuosi sitten pari vuotta mukana. Tiedon siirto oli vähän takkuista ja jopa käsin piti joitain asioita kirjata. Ekselitaulukoita toki oli käytössä, mutta jotenkin vaikeesti asioita määriteltiin.

Pikkutarkkuuden vaatimuksen meikä heitti heti romukoppaan. Työtunnit kirjattiin arvioilta, verokirjanpidosta kaivoin sopivasti soveltaen tarpeelliset arvot (voisiko ne saada suoraan siirtymään kkp:hen?). Ylipäätään syntyi ns. kahdenkertainen kirjanpito kun kahteen paikkaan piti vääntää samat tortut hiukan eri mallilla.

Laskennassakin on kummallisuuksia. Esim. korvaava investointi (vanhan täysin palvelleen traktorin harkittu vaihto uuteen, paremmin töihin sopivaan ja tarpeelliseen koneeseen) veti tuloksen pakkaselle, vaikkei sitä voinut kassatilanteesta mitenkään havaita. Olisiko kannattavuuden nimissä pitänyt jättää vaihtamatta??

Tulosten saaminen kesti tolkuttoman kauan. Yleensä kuluneen vuoden tiedot tulivat saataville myöhäiskesällä tai syksyllä, mikä minusta on kohtuuttoman pitkä aika. Siinä vaiheessa kyllä on jo tiedossa, menikö hyvin vai huonosti, eikä tuon tiedon perusteella juuri tehdä korjaavia liikkeitä.

Ei kovin ketterää ja menneen maailman makuista touhua. Sopii niille, joilla on aikaa ja halua nysvätä nippelitiedon parissa.

Viimeksi muokattu: 22.11.20 - klo:21:00 kirjoittanut Pelto-Jussi

timotej

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Minä olen ollut mukana reilut parikymmenentä vuotta. Kyllä sieltä paremman kuvan kannattavuudesta saa kuin verokirjanpidosta. Alustava raportti on tullut jo keväällä, tulokset tarkentuvat sitten myöhemmin ja lopulta seuraavan vuoden puolella saa myös vertailuraportit. Siitä on varmaan eniten hyötyä.
Alkuun on vähän tekemistä, kun pitää tehdä perusteellinen inventaario kaikesta omaisuudesta (perustiedot vain, Luke laskee ne sitten rahaksi). Myöhemmin riittää sitten varastojen arviointi vuodenvaihteessa. Minä pidän työkirjanpitoa excelillä päivittäin, mutta kuukausiarviotkin riittää. Satoarviot saa lohkokirjanpidosta. Tuloista ja menoista toimitan vain pääkirjan pdf-kopiona. Luke tekee sitten laskelmat siitä. Joitakin lisätietoja pitää vielä toimittaa paperilla, mutta ne kyllä löytyy helposti.
Suosittelen kaikille. Ei siitä kovin suurta lisätyötä tule. Jos tuloksissa näkyy huonoa kannattavutta, niin sittenhän on parannettavaa.

Pelto-Jussi

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Minä olen ollut mukana reilut parikymmenentä vuotta. Kyllä sieltä paremman kuvan kannattavuudesta saa kuin verokirjanpidosta. Alustava raportti on tullut jo keväällä, tulokset tarkentuvat sitten myöhemmin ja lopulta seuraavan vuoden puolella saa myös vertailuraportit. Siitä on varmaan eniten hyötyä.
Alkuun on vähän tekemistä, kun pitää tehdä perusteellinen inventaario kaikesta omaisuudesta (perustiedot vain, Luke laskee ne sitten rahaksi). Myöhemmin riittää sitten varastojen arviointi vuodenvaihteessa. Minä pidän työkirjanpitoa excelillä päivittäin, mutta kuukausiarviotkin riittää. Satoarviot saa lohkokirjanpidosta. Tuloista ja menoista toimitan vain pääkirjan pdf-kopiona. Luke tekee sitten laskelmat siitä. Joitakin lisätietoja pitää vielä toimittaa paperilla, mutta ne kyllä löytyy helposti.
Suosittelen kaikille. Ei siitä kovin suurta lisätyötä tule. Jos tuloksissa näkyy huonoa kannattavutta, niin sittenhän on parannettavaa.

En käytä verokirjanpitoa kannattavuuden seurantaan. Sitä varten on omat instrumenttinsa, jotka toimivat reaaliaikaisesti ja mahdollistavat normaalin seurannan ohella tuloksen ennustamisen eri tuotannon tasoilla ja erilaisin kulurakentein, investointien kannattavuuden laskennan, riskianalyysin ja lisäksi kassavirran seurannan.

Kokemukset kannattavuuskirjanpidosta meillä olivat jokseenkin päinvastaisia kuin teilla, mutta mielestäni hyvin perustein. 

Green New Dealer

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:

En käytä verokirjanpitoa kannattavuuden seurantaan. Sitä varten on omat instrumenttinsa, jotka toimivat reaaliaikaisesti ja mahdollistavat normaalin seurannan ohella tuloksen ennustamisen eri tuotannon tasoilla ja erilaisin kulurakentein, investointien kannattavuuden laskennan, riskianalyysin ja lisäksi kassavirran seurannan.

Kokemukset kannattavuuskirjanpidosta meillä olivat jokseenkin päinvastaisia kuin teilla, mutta mielestäni hyvin perustein.
maksuperusteinen muistiinpanoihin perustuva maatalouskirjanpito ei oiken sovi mihinkään kannattavuusseurantaan. Pitäisi olla kaksinkertainen ja suoriteperusteinen kirjanpito, joka teettää enemmän paperityötä työtä ja nurkissa olevien tavaroiden ja varastojen inventointeja ym. Kulut pitäisi kohdistaa tarkemmin, niin selviäisi vielä tilan eri toimintojen kannattavuus.

Maatalouden tilinpäätös ja verotus on jopa suunniteltu niin, ettei todellista tulosta saataisi verotetuksi. Satovaihtelut ja tukitasot vääristävät myös tulosta. Jos leikkaa kaikista kuluista ja optimoi tuet, niin onko se arvokasta tietoa, että näin tekemällä saa useimpina vuosina parhaimman tuloksen?

Make

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Varastojen inventoinnilla 1-kertaisellakin pääsee jo aikalailla pidemmälle.
Mystinen kesälaatumies