Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Metsäjussi hoi  (Luettu 8576 kertaa)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Metsäjussi hoi
Taitaa noita antureita olla kahta sorttia.

Toiset ovat käytännössä vain termostaattisia kytkimiä, eli kärjet ovat joko kiinni tai auki. Siis yhdistää tai ei yhdistä. Ohjaa usein tuuletinmoottoria suoraan tai releen välityksellä.

Hienompi malli on sitten oikea anturi joka antaa lämpötilaa vastaavan vastusarvon tms. Sellainen ei itse jaksa kytkeä mitään vaan vaatii jonkinlaista lisä-älyä ohjatakseen mitään muuta kuin elektroniikkaa, mutta antaa taas vaikka lämpömittarille portaattoman tiedon lämpötilasta.

Mulla ei ole Golfin ratkaisusta tietoa... ekan tyypin tunnistaa siitä että yleismittarilla näyttää joko katkokselta tai oikosululta. Jälkimmäinen tyyppi taas antaa ehjänä aina lämpötilasta riippuvan vastusarvon. Ei ole koskaan oikosulussa tai avoin, siis ehjänä. Yleensä vastusarvot ovat jossain 100 ja 300 ohmin välissä, automerkkien antureissa on eroja...

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Metsäjussi hoi
Taitaa noita antureita olla kahta sorttia.

Toiset ovat käytännössä vain termostaattisia kytkimiä, eli kärjet ovat joko kiinni tai auki. Siis yhdistää tai ei yhdistä. Ohjaa usein tuuletinmoottoria suoraan tai releen välityksellä.

Hienompi malli on sitten oikea anturi joka antaa lämpötilaa vastaavan vastusarvon tms. Sellainen ei itse jaksa kytkeä mitään vaan vaatii jonkinlaista lisä-älyä ohjatakseen mitään muuta kuin elektroniikkaa, mutta antaa taas vaikka lämpömittarille portaattoman tiedon lämpötilasta.

Mulla ei ole Golfin ratkaisusta tietoa... ekan tyypin tunnistaa siitä että yleismittarilla näyttää joko katkokselta tai oikosululta. Jälkimmäinen tyyppi taas antaa ehjänä aina lämpötilasta riippuvan vastusarvon. Ei ole koskaan oikosulussa tai avoin, siis ehjänä. Yleensä vastusarvot ovat jossain 100 ja 300 ohmin välissä, automerkkien antureissa on eroja...
Releen kautta se ilmeisesti menee . Siinä on kaksi anturia . Toisesta menee tieto ilmeisesti lämpömittarille ja toinen kytkee isomman kierrosnopeuden . Jahka saadaan mittari alan tutkimaan .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Moottoripolkupyörä Man

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4242
Vs: Metsäjussi hoi
Taitaa noita antureita olla kahta sorttia.

Toiset ovat käytännössä vain termostaattisia kytkimiä, eli kärjet ovat joko kiinni tai auki. Siis yhdistää tai ei yhdistä. Ohjaa usein tuuletinmoottoria suoraan tai releen välityksellä.

Hienompi malli on sitten oikea anturi joka antaa lämpötilaa vastaavan vastusarvon tms. Sellainen ei itse jaksa kytkeä mitään vaan vaatii jonkinlaista lisä-älyä ohjatakseen mitään muuta kuin elektroniikkaa, mutta antaa taas vaikka lämpömittarille portaattoman tiedon lämpötilasta.

Mulla ei ole Golfin ratkaisusta tietoa... ekan tyypin tunnistaa siitä että yleismittarilla näyttää joko katkokselta tai oikosululta. Jälkimmäinen tyyppi taas antaa ehjänä aina lämpötilasta riippuvan vastusarvon. Ei ole koskaan oikosulussa tai avoin, siis ehjänä. Yleensä vastusarvot ovat jossain 100 ja 300 ohmin välissä, automerkkien antureissa on eroja...
Releen kautta se ilmeisesti menee . Siinä on kaksi anturia . Toisesta menee tieto ilmeisesti lämpömittarille ja toinen kytkee isomman kierrosnopeuden . Jahka saadaan mittari alan tutkimaan .

Niinpä. Aika harva korjaamo pitää ovia auki koko viikonlopun.  ;D
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Metsäjussi hoi
Releen kautta se ilmeisesti menee . Siinä on kaksi anturia . Toisesta menee tieto ilmeisesti lämpömittarille ja toinen kytkee isomman kierrosnopeuden . Jahka saadaan mittari alan tutkimaan .

Tuleeko siihen 1 vai 2 johtoa? Sen kytkintyyppisen voi huoletta testimielessä 'ohittaa'.
Jos 1 johto niin johto maihin (runkoon).
Jos 2 johtoa niin johdot yhteen.
Mikäli näillä tempuilla ei mitään eloa synny mihinkään niin vika lienee muualla (se rele tai johdotus/liittimet).

Musta savukin lasketaan elonmerkiksi :-))

Muuten olen sitä mieltä että Karthago on hävitettävä ja kunnollinen yleismittari kannattaa hankkia. Ja opetella sitä käyttämään ja ymmärtämään...

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26009
  • vastustan
Vs: Metsäjussi hoi
merkkikorjaamolla tulee halvalla kuntoon, luultavasti volkkareille on joku oma foorumikin mistä tietoa löytyy jos vaan osaa ohjeita seurata, luultavast kuitenkin tulee kalliimmaksi kuin merkkikorjaamo kun ei aloitukseen osata edes auton vuosimallia, köyttövoimaa ja malliversiota sanoa :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Moottoripolkupyörä Man

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4242
Vs: Metsäjussi hoi
merkkikorjaamolla tulee halvalla kuntoon, luultavasti volkkareille on joku oma foorumikin mistä tietoa löytyy jos vaan osaa ohjeita seurata, luultavast kuitenkin tulee kalliimmaksi kuin merkkikorjaamo kun ei aloitukseen osata edes auton vuosimallia, köyttövoimaa ja malliversiota sanoa :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Hmm. Golf mk? cooler fan sensor switch etc. Löytyy pelkällä kysymysmerkilläkin jo niin paljon tavaraa, että nopeasti sen saa tarkistettua. Noissa autoissa on sen verran käyttäjiä, että foorumeita löytyy maailmalta paljon.

Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Metsäjussi hoi
Releen kautta se ilmeisesti menee . Siinä on kaksi anturia . Toisesta menee tieto ilmeisesti lämpömittarille ja toinen kytkee isomman kierrosnopeuden . Jahka saadaan mittari alan tutkimaan .

Tuleeko siihen 1 vai 2 johtoa? Sen kytkintyyppisen voi huoletta testimielessä 'ohittaa'.
Jos 1 johto niin johto maihin (runkoon).
Jos 2 johtoa niin johdot yhteen.
Mikäli näillä tempuilla ei mitään eloa synny mihinkään niin vika lienee muualla (se rele tai johdotus/liittimet).

Musta savukin lasketaan elonmerkiksi :-))

Muuten olen sitä mieltä että Karthago on hävitettävä ja kunnollinen yleismittari kannattaa hankkia. Ja opetella sitä käyttämään ja ymmärtämään...
Golfin mk IV(1997–2003, farmari vuoteen 2006 ) mallissa jo tietokone räknäämässä moottorin lämpöjä ja mitä muuta vielä lisäksi joka vaikuttaa jäähdytyksen kytkeytymiseen, notta ei anturi mitään relettä suoraan ohjaa ja tyyppivikahan se on, ei muuta kuin vag areenalle lukemaan pitkiä ketjuja > on muuten pirun sitkeitä nuo VW uskovaiset ottavat turpaansa ja aina vaan kääntävät toisen posken.

Ja juu yleismittari on hyvä ja eikös se Karthago oo jo hävitetty ?
   cría cuervos y te sacarán los ojos

Moottoripolkupyörä Man

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4242
Vs: Metsäjussi hoi
Kyllä tuollainen moottorin jäähdytys pitäisi olla irroitettuna tietokoneen väylästä. Turha sitä on tietokoneen ihmetellä, kun kuitenkin jollain niitä tuulettimia pitää pyörittää, niin miksei sitten ihan itsenäisesti. Ai mutku ei tuu sit sitä vikakoodii. Venäläismallisessa systeemissä tuulettimien käynnistäminen olisi vielä tehty varalta manuaaliseksi, jos sattuu anturi pettämään jossain siperian tundralla.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Metsäjussi hoi
Releen kautta se ilmeisesti menee . Siinä on kaksi anturia . Toisesta menee tieto ilmeisesti lämpömittarille ja toinen kytkee isomman kierrosnopeuden . Jahka saadaan mittari alan tutkimaan .

Tuleeko siihen 1 vai 2 johtoa? Sen kytkintyyppisen voi huoletta testimielessä 'ohittaa'.
Jos 1 johto niin johto maihin (runkoon).
Jos 2 johtoa niin johdot yhteen.
Mikäli näillä tempuilla ei mitään eloa synny mihinkään niin vika lienee muualla (se rele tai johdotus/liittimet).

Musta savukin lasketaan elonmerkiksi :-))

Muuten olen sitä mieltä että Karthago on hävitettävä ja kunnollinen yleismittari kannattaa hankkia. Ja opetella sitä käyttämään ja ymmärtämään...
Golfin mk IV(1997–2003, farmari vuoteen 2006 ) mallissa jo tietokone räknäämässä moottorin lämpöjä ja mitä muuta vielä lisäksi joka vaikuttaa jäähdytyksen kytkeytymiseen, notta ei anturi mitään relettä suoraan ohjaa ja tyyppivikahan se on, ei muuta kuin vag areenalle lukemaan pitkiä ketjuja > on muuten pirun sitkeitä nuo VW uskovaiset ottavat turpaansa ja aina vaan kääntävät toisen posken.

Ja juu yleismittari on hyvä ja eikös se Karthago oo jo hävitetty ?
Entäs k-2 golfissa ?

Mittari toimii toin kotio tullessani uuden patterin . Toisessa anturissa on mittarille menevä tieto ja ilmeisesti hidas jäähdyttimen moottorille menevä tieto  ja toisessa varmaan sitten nopeampi . Luulen et rele ohjattu mutta niitä releitä melkoinen määrä .

Ainoa muuten joka tietää näistä asioista on Metsäjussi .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7069
  • karkki vai keppana?
Vs: Metsäjussi hoi
Kytkentäkuvasta tuon näkisi jos tietäisi auton mallin, mutta onneksi Metsäjussi on selvännäkijä ;D
pessimisti ei pety!

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7069
  • karkki vai keppana?
Vs: Metsäjussi hoi
Jos vanha kakkos koppanen golf, oletko edes oikealla anturilla :o
pessimisti ei pety!

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Metsäjussi hoi
Kytkentäkuvasta tuon näkisi jos tietäisi auton mallin, mutta onneksi Metsäjussi on selvännäkijä ;D
!998 K-2 Golf . 3 koppanen .

Ohjekirja new yorkin murteella .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7069
  • karkki vai keppana?
Vs: Metsäjussi hoi
Veikkaan että on releetön systeemi, jos vaikutaa lämpöanturilta ja kytkimeltä ja ohuet johdot, on kyseessä mittarin anturi ja varoitusvalon kytkin.
pessimisti ei pety!

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Metsäjussi hoi
Kytkentäkuvasta tuon näkisi jos tietäisi auton mallin, mutta onneksi Metsäjussi on selvännäkijä ;D

:-)

Jep. Yksittäinen anturi on helppoa selvittää onko se ehjä vai ei, mutta kokonaisuutta ei kannata edes yrittää arvailla ilman mallikohtaista tietoa tai kytkentäkaavaa. Eikä se kaaviokaan auta selvittämään jonkun kaikkeen osallistuvan bittipurkin softan toiminnallisuutta :-( Tarvitaan valmistajan huolto-ohje ja mahdollisesti testereitä.
Joskun voi toki edetä sillä perusteella että kun kaikki purkin ympärillä on OK niin vian on pakko olla siinä purkissa, mutta silloinkin pitää tuntea kokonaisuuden toiminta ja tarkoitus ennen kuin voi varmasti päätellä mitään.

Hyvä esimerkki muuten tuo lämpömittari, nykyisin muutaman  pirssin elektroniikka pitää lämpömittarin viisarin tarkalleen keskellä jos lämpötila sattuu vaan olemaan hyväksytyn laajan alueen sisällä. Esim +30 - +95 astetta voi näkyä mittarissa tismalleen täydellisen keskellä. Tämmöisessä ei voi sitten mittarin näyttämästä juurikaan päätellä vaikka sen anturin tai termostaatin kunnosta kovinkaan paljoa. Että miksi näin? No siksi ettei moottoritekniikasta mitään ymmärätämätön juristi talvella ihmettele alhaalla jököttävää viisaria ja huolissaan soita oitis merkkihuoltoon kysymään että lieneekö se leasing-pirssi nyt pahastikin rikki kun lämpömittari on nyt helmikuussa yli neljänneksen alempana kuin edellisenä juhannuksena...
Tähän on menty että mittausarvoja kaunistellaan jos mitään suurempaa hätää ei todellisuudessa ole.

Mä tiedän elektroniikasta jotain ja teoreettisesti sähköstä muutenkin, ja kokemusta monennäköisistä systeemeistä ja ratkaisuista on kertynyt (toisinaan kantapään kauttakin), mutta mikään merkkikohtaisen autosähkön tietäjä en todellakaan ole :-|
Joskus muuten tuntuu että mitä enemmän tietää niin sen enemmän tuskaa... ja tietää että oikeasti tietää yhä vähemmän.

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Metsäjussi hoi
Kytkentäkuvasta tuon näkisi jos tietäisi auton mallin, mutta onneksi Metsäjussi on selvännäkijä ;D
!998 K-2 Golf . 3 koppanen .

Ohjekirja new yorkin murteella .
Yli 20v vanha ruosteinen volsu, romikselle tuollainen.
   cría cuervos y te sacarán los ojos