• Tavallinen aihe

Aihe Metsäjussi hoi  (Luettu 3859 kertaa)

Moottoripolkupyörä Man

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1498
Vs: Metsäjussi hoi

Mittari toimii toin kotio tullessani uuden patterin . Toisessa anturissa on mittarille menevä tieto ja ilmeisesti hidas jäähdyttimen moottorille menevä tieto  ja toisessa varmaan sitten nopeampi . Luulen et rele ohjattu mutta niitä releitä melkoinen määrä .

Ainoa muuten joka tietää näistä asioista on Metsäjussi .

Tosiasioiden tunnustaminen on hyvä alku. Muista aina varmistaa peilistä, kuka siellä kattoo takaisin. Silloin pitää viimeistään lampun syttyä pääkopassa.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20752
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Metsäjussi hoi

Mittari toimii toin kotio tullessani uuden patterin . Toisessa anturissa on mittarille menevä tieto ja ilmeisesti hidas jäähdyttimen moottorille menevä tieto  ja toisessa varmaan sitten nopeampi . Luulen et rele ohjattu mutta niitä releitä melkoinen määrä .

Ainoa muuten joka tietää näistä asioista on Metsäjussi .

Tosiasioiden tunnustaminen on hyvä alku. Muista aina varmistaa peilistä, kuka siellä kattoo takaisin. Silloin pitää viimeistään lampun syttyä pääkopassa.

Kiitos samoin .  ;D
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20442
  • vastustan
Vs: Metsäjussi hoi
olikos sorkiksen tytöllä tuommonen pirssi, siinä taas kiristelee tytön sulhanen hampaetaan kun kannentiivistettä vaehattaa kohta :'( :'( :'( :'( :'(
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Viljelijä evp

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1099
Vs: Metsäjussi hoi
Vaikka mä en mistään mitään tiedä niin yhen asian olen eloni aikana oppinut ja karvaasti kokenut.Volkkarit ja kyseisen konsernin tuotteet kierrän nykyisin kaukaa.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5991
  • karkki vai keppana?
Vs: Metsäjussi hoi
Vaikka mä en mistään mitään tiedä niin yhen asian olen eloni aikana oppinut ja karvaasti kokenut.Volkkarit ja kyseisen konsernin tuotteet kierrän nykyisin kaukaa.
Paljon on sulla väisteltävää ;D
pessimisti ei pety!

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7580
Vs: Metsäjussi hoi
Kakkos Golffissa oli muistaakseni 2 anturia lämpömittarille.
Mystinen kesälaatumies

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20442
  • vastustan
Vs: Metsäjussi hoi
Kakkos Golffissa oli muistaakseni 2 anturia lämpömittarille.
ohjaako noissa vielä ilmastointikin samaa flektiä vai onko sille oma rupelli :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7580
Vs: Metsäjussi hoi
Aika harvinaisia oli ilmastoinnit 1980-luvun pikkuautoissa.  ::) Ei mun yksilössä ainakaan ollut.
Pikkusisko tota joskus lainasi ja soitteli perään , jos mahdollisesti ohjaustehostimen öljy on päässyt vähiin. Eihän niissä semmoisiakaan ollut.
Mystinen kesälaatumies

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5991
  • karkki vai keppana?
Vs: Metsäjussi hoi
Kakkos Golffissa oli muistaakseni 2 anturia lämpömittarille.
Ainakin öljynpaineelle on kaksi anturia.  10 vai 11l pissapojan säiliö, toki lampunpesimet sitä veikin, meni joskus enemmän kun bensaa ;D
pessimisti ei pety!

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20752
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Metsäjussi hoi
Kakkos Golffissa oli muistaakseni 2 anturia lämpömittarille.
Juu mää tiedän , se kävi ilmi jo tuolla aiemmin . Jäähdytyksen moottori on kaksi nopeuksinen .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 217
Vs: Metsäjussi hoi
Kyllä tuollainen moottorin jäähdytys pitäisi olla irroitettuna tietokoneen väylästä. Turha sitä on tietokoneen ihmetellä, kun kuitenkin jollain niitä tuulettimia pitää pyörittää, niin miksei sitten ihan itsenäisesti. Ai mutku ei tuu sit sitä vikakoodii. Venäläismallisessa systeemissä tuulettimien käynnistäminen olisi vielä tehty varalta manuaaliseksi, jos sattuu anturi pettämään jossain siperian tundralla.

Olisi kyllä hyvä jos jotkut kirjoittelisivat foorumille perinteisellä kirjoituskoneella ja antaisivat postin kuljettaa kommentit serverille. Sellainen vanhanaikainen mekaaninen kirjoituskone ettei tule sähkövikoja. Minkäänlaista LCD-näyttöä ei saa olla siinä laitteessa jolla viestit näpyttelee. Sitten vaan venäläisellä mopolla kuskaamaan kirjettä postilaatikolle, parhaassa tapauksessa jäisi kirje sinne matkalle.

Kumma että siinä propellissa pitää olla kytkin konehuoneessa ja anturi moottorissa, eikös sellainen "perinteinen" hihnalla jatkuvasti pyörivä olisi oikein hyvä tundralla 40 asteen pakkasilla.

Juu, ei tämäkään auta alkuperäisessä ongelmassa mutta tulipahan pelkästään yksi turha viesti tähän threadiin toisin kuin...

Moottoripolkupyörä Man

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1498
Vs: Metsäjussi hoi
Kyllä tuollainen moottorin jäähdytys pitäisi olla irroitettuna tietokoneen väylästä. Turha sitä on tietokoneen ihmetellä, kun kuitenkin jollain niitä tuulettimia pitää pyörittää, niin miksei sitten ihan itsenäisesti. Ai mutku ei tuu sit sitä vikakoodii. Venäläismallisessa systeemissä tuulettimien käynnistäminen olisi vielä tehty varalta manuaaliseksi, jos sattuu anturi pettämään jossain siperian tundralla.

Olisi kyllä hyvä jos jotkut kirjoittelisivat foorumille perinteisellä kirjoituskoneella ja antaisivat postin kuljettaa kommentit serverille. Sellainen vanhanaikainen mekaaninen kirjoituskone ettei tule sähkövikoja. Minkäänlaista LCD-näyttöä ei saa olla siinä laitteessa jolla viestit näpyttelee. Sitten vaan venäläisellä mopolla kuskaamaan kirjettä postilaatikolle, parhaassa tapauksessa jäisi kirje sinne matkalle.

Kumma että siinä propellissa pitää olla kytkin konehuoneessa ja anturi moottorissa, eikös sellainen "perinteinen" hihnalla jatkuvasti pyörivä olisi oikein hyvä tundralla 40 asteen pakkasilla.

Juu, ei tämäkään auta alkuperäisessä ongelmassa mutta tulipahan pelkästään yksi turha viesti tähän threadiin toisin kuin...

Hyvä että saimme sen juristi-mielipiteen erilaisista käytännön ongelmista.  ;D Olisihan se kamalaa, jos mittari näyttäisi todellisen arvon, eikä haluttua arvoa.

Kun mennään todelliseen maailmaan sieltä penkin ja mahdollisen ratin välistä, jossa tekniikkafanit tykkäävät istua, huomataan kuinka maailmassa on monta ihmeellistä asiaa. Muitakin ihmeellisiä asioita, kuin ne näytöt ja nappulat.

Otetaan yksinkertainen IC. Tavallinen 555 piiri.
https://www.ti.com/lit/ds/symlink/ne555.pdf

Riippuen luokituksesta, samanlaiset ominaisuudet saa toimimaan 0 - 70 asteen lämpötilassa tai -55 - 125 asteen lämpötilassa. Kaupan tiskillä ero on vaan hinnassa. Kun romut ovat kiinni piirilevyssä, on melkein sama millä spekseillä komponentit on valittu. Sillä marmoritiskillä hinta on kuitenkin iso. Se muutaman kympin ero komponenteissa ei vaikuta muulla tavalla, kuin että boksi saattaa olla kestävämpi ja vähemmän herkkä ulkoisille tekijöille. Se tarkoittaa lisää kestävyyttä ja sitä kautta pienempää varaosamyyntiä.

Onneksi vielä on näitä elektroniikkapajoja, jotka jaksavat ja osaavat korjata sähköromuja. Silloin joskus kauan kauan sitten joissain pajoissa saattoi remonttiukko sanoa, että laitetaan tilalle kestävämmät laakerit, jos tiedettiin että vakiovehkeet eivät kestä kuin tietyn aikaa. Nykypäivänä tällainen osaaminen on harvassa, koska tuotteista on tehty enemmän tai vähemmän vaikeita korjata ja tekniikkaa on tullut niin paljon lisää että kaiken tiedon ymmärtäminen on perin hankalaa. Silti DIY on vahvoilla ympäri maailman ja tietoa ja osia leviää netin kautta sinne tänne.

Sorkalla on sinänsä oikea lähestymistapa tuollaiseen ongelmaan, että koitetaan ensin tehdä ite ja sen jälkeen mietitään lisätoimia. Ja koska tietoa on saatavilla ympäri maailman hirveitä määriä, neuvon kysyminen eri foorumeilta yleensä valaisee asiaa hyvin. Ja mutu-tuntuma väärissä paikoissa saattaa saada enemmän tuhoa aikaiseksi, mitä on jo olemassa.

Ja "ylimääräinen" tekniikka esim. koneissa on hieno apuväline olemassa, jos se ei koidu taakaksi. Valitettavasti usein on niin, että mitään oikeata vikaa ei ole olemassa, vaikka tietokone niin väittääkin. Tämä se suurin ongelma sitten onkin.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3009
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Metsäjussi hoi

 Valitettavasti usein on niin, että mitään oikeata vikaa ei ole olemassa, vaikka tietokone niin väittääkin. Tämä se suurin ongelma sitten onkin.


Aivan olemattomia vikoja ehkä harvemmin on - lähinnä kyseeseen tulevat ohi menneet satunnaiset häiriötilanteet. Kuten

- lyhyet katkokset tai kasvaneet vastusarvot huonoissa liittimissä tai kontakteissa
- hetkelliset, eri syistä aiheutuneet ulkoiset tai sisäiset jännitehäiriöt
- tietysti laitteissa voi olla myös piileviä vikoja jotka satunnaisesti oireilevat, katoavat kokonaan tai sitten pahenevat ajan mittaan

Systeemit ovat joskus vähän vaikeaselkoisia. Vaikka heikon akun tai hapettuneen akkukengän startatessa aiheuttama systeemin näkemän akkujännitteen romahdus alle hyväksyttyjen arvojen voi aiheuttaa vikamuistiin puoli tusinaa erilaista virhekoodia jotka yksinään eivät kerro mitään todellisesta syyllisestä . Vika ei aina ole siinä joka siitä valittaa.

Parhaita tietokoneohjelmien virheilmoituksia joita on tullut vastaan olivat 'illegal error' ja 'error in error handling routine'...

Moottoripolkupyörä Man

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1498
Vs: Metsäjussi hoi
Pitäisi olla savolaistyyppinen vikakoodisto, jossa vikaa suattaa olla tai sitten suattaapi että ei ole vikaa.

Esim. jos paisuntasäiliön anturi ei kestä niitä olosuhteita, vaan laittaa näytölle punaisia kolmioita yhtä paljon kuin aamulääkkeissä ja pudottaa tyhjäkäynnille ilman oikeaa syytä päivittäin, niin oikean vian sattuessa kolmioilmoitus on jo kärsinyt suuren inflaation. Että jos joku "häiriö" tulee kokoajan näytölle ilman syytä ja jos se automaattisesti kyykyttää koneen, pistää sellainen veetuttamaan. Sitten niitä kilvan ohjelmoidaan voimaakomin tai vastaavan puljun taholta kokonaan pois, jotta jotain saadaan aikaiseksi.

Nuo mahdolliset häiriötä aiheuttavat tekijät ovat niitä hankalia juttuja, joiden kanssa joudutaan elämään. Myös antureiden laatu on välillä niin heikkoa, että se ei joko kestä olosuhteita tai se "ruostuu" niin, että tarvittavat jännitearvot eivät enää anna oikeata informaatiota.

Onko tekniikka liian monimutkaista?

Tietynlaista brittiläistä sivistystä on se, että muutoin näkymätön virheenkorjaus ilmoittaa omasta epäonnistumisestaan.  ;D
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20752
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Metsäjussi hoi

 Valitettavasti usein on niin, että mitään oikeata vikaa ei ole olemassa, vaikka tietokone niin väittääkin. Tämä se suurin ongelma sitten onkin.


Aivan olemattomia vikoja ehkä harvemmin on - lähinnä kyseeseen tulevat ohi menneet satunnaiset häiriötilanteet. Kuten

- lyhyet katkokset tai kasvaneet vastusarvot huonoissa liittimissä tai kontakteissa
- hetkelliset, eri syistä aiheutuneet ulkoiset tai sisäiset jännitehäiriöt
- tietysti laitteissa voi olla myös piileviä vikoja jotka satunnaisesti oireilevat, katoavat kokonaan tai sitten pahenevat ajan mittaan

Systeemit ovat joskus vähän vaikeaselkoisia. Vaikka heikon akun tai hapettuneen akkukengän startatessa aiheuttama systeemin näkemän akkujännitteen romahdus alle hyväksyttyjen arvojen voi aiheuttaa vikamuistiin puoli tusinaa erilaista virhekoodia jotka yksinään eivät kerro mitään todellisesta syyllisestä . Vika ei aina ole siinä joka siitä valittaa.

Parhaita tietokoneohjelmien virheilmoituksia joita on tullut vastaan olivat 'illegal error' ja 'error in error handling routine'...

Releessä se vika tai sitten sulake palanut . Joutuu nimittäin purkamaan et pääsee niihin käsiksi . Rele on 70 amppeerinen ja tarjoo kolmea erilaista relettä . Eli ensin selvitettävä mikä releistä on kyseessä , niitä on nimittäin monta .  :o :o :o :o
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .