Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: sorkkis - 08.11.20 - klo:11:54

Otsikko: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: sorkkis - 08.11.20 - klo:11:54
Kyssäri lämpötila anturista . Katkeaako virta lämpötila anturista vai yhdistyykö ? Sähköinen tuuletin ei lähde pyörimään . Moottorit kunnossa . testattu .
Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: sorkkis - 08.11.20 - klo:13:22
Pikku tarkennus : Golffissa on kaksi lämpötila anturia , moottori kaksi nopeuksinen . Otin johdot irti antureista , ei pyörinyt moottori , vaihtoehtona voi olla relekin mennyt . En ala johtoja yhdistelemään ennenkuin tiedän varmuudella katkaiseeko lämpötila anturi virran vai yhdistääkö se . Antureita ei saa vähään aikaan .
Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: Toivo Tonta - 08.11.20 - klo:13:28
Mittaa se anturi, kokeilitko ilmastoinnilla?
Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: sorkkis - 08.11.20 - klo:14:06
Mittari rikki  >:( >:( >:( >:(

Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 08.11.20 - klo:14:19
Ilmastointi päälle. Jos mikään ei toimi, ilmastointi kannattaa silti pitää päällä.
Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: sorkkis - 08.11.20 - klo:14:45
Ilmastointi päälle. Jos mikään ei toimi, ilmastointi kannattaa silti pitää päällä.
Autossa ei ole ilmastointia .

Kysymyksessä moottorin jäähdytys .
Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: Oksa - 08.11.20 - klo:16:31
virtakynällä?
Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: sorkkis - 08.11.20 - klo:17:44
virtakynällä?
Hohhoijaa .
Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 08.11.20 - klo:18:19
Siihen pitää asentaa ensin ilmastointi, jotta jotain voi mitata.
Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: Oksa - 08.11.20 - klo:18:55
eikös virtakynä kerro katkiaako se vai ei..     en oo sähkyyn niin perehtynnä.   
Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: sorkkis - 08.11.20 - klo:18:57
eikös virtakynä kerro katkiaako se vai ei..     en oo sähkyyn niin perehtynnä.
::) ::) ::) ::) ::) ::)
Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: Syyllinen - 08.11.20 - klo:19:34
No eikö tuossa kannata tehdä niin, että yhdistää anturinjohdot suoraan maahan ja katsoo mitä tapahtuu. Lähteekö tuuletin pyörimään vai ei.
Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: Toivo Tonta - 08.11.20 - klo:19:37
No eikö tuossa kannata tehdä niin, että yhdistää anturinjohdot suoraan maahan ja katsoo mitä tapahtuu. Lähteekö tuuletin pyörimään vai ei.
Jos ovat niin ylhäällä, että ei yllä ::)
Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: Apilas Jr. - 08.11.20 - klo:20:05
Pikku tarkennus : Golffissa on kaksi lämpötila anturia , moottori kaksi nopeuksinen . Otin johdot irti antureista , ei pyörinyt moottori , vaihtoehtona voi olla relekin mennyt . En ala johtoja yhdistelemään ennenkuin tiedän varmuudella katkaiseeko lämpötila anturi virran vai yhdistääkö se . Antureita ei saa vähään aikaan .

Kaikkee se arjalainen insinörtti keksii, kaksinopeuksinen autonmoottori?  :o :o :o
Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 08.11.20 - klo:20:53
Kannattaa varmistaa, että akussa on molemmat kaapelit kiinni. Jos on vain toinen kaapeli kiinni, puhallin ei välttämättä lähde pyörimään. Onko auton moottori varmasti oikeassa autossa?
Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: metsajussi - 08.11.20 - klo:22:28
Taitaa noita antureita olla kahta sorttia.

Toiset ovat käytännössä vain termostaattisia kytkimiä, eli kärjet ovat joko kiinni tai auki. Siis yhdistää tai ei yhdistä. Ohjaa usein tuuletinmoottoria suoraan tai releen välityksellä.

Hienompi malli on sitten oikea anturi joka antaa lämpötilaa vastaavan vastusarvon tms. Sellainen ei itse jaksa kytkeä mitään vaan vaatii jonkinlaista lisä-älyä ohjatakseen mitään muuta kuin elektroniikkaa, mutta antaa taas vaikka lämpömittarille portaattoman tiedon lämpötilasta.

Mulla ei ole Golfin ratkaisusta tietoa... ekan tyypin tunnistaa siitä että yleismittarilla näyttää joko katkokselta tai oikosululta. Jälkimmäinen tyyppi taas antaa ehjänä aina lämpötilasta riippuvan vastusarvon. Ei ole koskaan oikosulussa tai avoin, siis ehjänä. Yleensä vastusarvot ovat jossain 100 ja 300 ohmin välissä, automerkkien antureissa on eroja...
Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: sorkkis - 09.11.20 - klo:07:19
Taitaa noita antureita olla kahta sorttia.

Toiset ovat käytännössä vain termostaattisia kytkimiä, eli kärjet ovat joko kiinni tai auki. Siis yhdistää tai ei yhdistä. Ohjaa usein tuuletinmoottoria suoraan tai releen välityksellä.

Hienompi malli on sitten oikea anturi joka antaa lämpötilaa vastaavan vastusarvon tms. Sellainen ei itse jaksa kytkeä mitään vaan vaatii jonkinlaista lisä-älyä ohjatakseen mitään muuta kuin elektroniikkaa, mutta antaa taas vaikka lämpömittarille portaattoman tiedon lämpötilasta.

Mulla ei ole Golfin ratkaisusta tietoa... ekan tyypin tunnistaa siitä että yleismittarilla näyttää joko katkokselta tai oikosululta. Jälkimmäinen tyyppi taas antaa ehjänä aina lämpötilasta riippuvan vastusarvon. Ei ole koskaan oikosulussa tai avoin, siis ehjänä. Yleensä vastusarvot ovat jossain 100 ja 300 ohmin välissä, automerkkien antureissa on eroja...
Releen kautta se ilmeisesti menee . Siinä on kaksi anturia . Toisesta menee tieto ilmeisesti lämpömittarille ja toinen kytkee isomman kierrosnopeuden . Jahka saadaan mittari alan tutkimaan .
Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 09.11.20 - klo:08:23
Taitaa noita antureita olla kahta sorttia.

Toiset ovat käytännössä vain termostaattisia kytkimiä, eli kärjet ovat joko kiinni tai auki. Siis yhdistää tai ei yhdistä. Ohjaa usein tuuletinmoottoria suoraan tai releen välityksellä.

Hienompi malli on sitten oikea anturi joka antaa lämpötilaa vastaavan vastusarvon tms. Sellainen ei itse jaksa kytkeä mitään vaan vaatii jonkinlaista lisä-älyä ohjatakseen mitään muuta kuin elektroniikkaa, mutta antaa taas vaikka lämpömittarille portaattoman tiedon lämpötilasta.

Mulla ei ole Golfin ratkaisusta tietoa... ekan tyypin tunnistaa siitä että yleismittarilla näyttää joko katkokselta tai oikosululta. Jälkimmäinen tyyppi taas antaa ehjänä aina lämpötilasta riippuvan vastusarvon. Ei ole koskaan oikosulussa tai avoin, siis ehjänä. Yleensä vastusarvot ovat jossain 100 ja 300 ohmin välissä, automerkkien antureissa on eroja...
Releen kautta se ilmeisesti menee . Siinä on kaksi anturia . Toisesta menee tieto ilmeisesti lämpömittarille ja toinen kytkee isomman kierrosnopeuden . Jahka saadaan mittari alan tutkimaan .

Niinpä. Aika harva korjaamo pitää ovia auki koko viikonlopun.  ;D
Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: metsajussi - 09.11.20 - klo:09:43
Releen kautta se ilmeisesti menee . Siinä on kaksi anturia . Toisesta menee tieto ilmeisesti lämpömittarille ja toinen kytkee isomman kierrosnopeuden . Jahka saadaan mittari alan tutkimaan .

Tuleeko siihen 1 vai 2 johtoa? Sen kytkintyyppisen voi huoletta testimielessä 'ohittaa'.
Jos 1 johto niin johto maihin (runkoon).
Jos 2 johtoa niin johdot yhteen.
Mikäli näillä tempuilla ei mitään eloa synny mihinkään niin vika lienee muualla (se rele tai johdotus/liittimet).

Musta savukin lasketaan elonmerkiksi :-))

Muuten olen sitä mieltä että Karthago on hävitettävä ja kunnollinen yleismittari kannattaa hankkia. Ja opetella sitä käyttämään ja ymmärtämään...
Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: icefarmer - 09.11.20 - klo:10:40
merkkikorjaamolla tulee halvalla kuntoon, luultavasti volkkareille on joku oma foorumikin mistä tietoa löytyy jos vaan osaa ohjeita seurata, luultavast kuitenkin tulee kalliimmaksi kuin merkkikorjaamo kun ei aloitukseen osata edes auton vuosimallia, köyttövoimaa ja malliversiota sanoa :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 09.11.20 - klo:10:50
merkkikorjaamolla tulee halvalla kuntoon, luultavasti volkkareille on joku oma foorumikin mistä tietoa löytyy jos vaan osaa ohjeita seurata, luultavast kuitenkin tulee kalliimmaksi kuin merkkikorjaamo kun ei aloitukseen osata edes auton vuosimallia, köyttövoimaa ja malliversiota sanoa :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Hmm. Golf mk? cooler fan sensor switch etc. Löytyy pelkällä kysymysmerkilläkin jo niin paljon tavaraa, että nopeasti sen saa tarkistettua. Noissa autoissa on sen verran käyttäjiä, että foorumeita löytyy maailmalta paljon.

Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: 42 - 09.11.20 - klo:12:38
Releen kautta se ilmeisesti menee . Siinä on kaksi anturia . Toisesta menee tieto ilmeisesti lämpömittarille ja toinen kytkee isomman kierrosnopeuden . Jahka saadaan mittari alan tutkimaan .

Tuleeko siihen 1 vai 2 johtoa? Sen kytkintyyppisen voi huoletta testimielessä 'ohittaa'.
Jos 1 johto niin johto maihin (runkoon).
Jos 2 johtoa niin johdot yhteen.
Mikäli näillä tempuilla ei mitään eloa synny mihinkään niin vika lienee muualla (se rele tai johdotus/liittimet).

Musta savukin lasketaan elonmerkiksi :-))

Muuten olen sitä mieltä että Karthago on hävitettävä ja kunnollinen yleismittari kannattaa hankkia. Ja opetella sitä käyttämään ja ymmärtämään...
Golfin mk IV(1997–2003, farmari vuoteen 2006 ) mallissa jo tietokone räknäämässä moottorin lämpöjä ja mitä muuta vielä lisäksi joka vaikuttaa jäähdytyksen kytkeytymiseen, notta ei anturi mitään relettä suoraan ohjaa ja tyyppivikahan se on, ei muuta kuin vag areenalle lukemaan pitkiä ketjuja > on muuten pirun sitkeitä nuo VW uskovaiset ottavat turpaansa ja aina vaan kääntävät toisen posken.

Ja juu yleismittari on hyvä ja eikös se Karthago oo jo hävitetty ?
Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 09.11.20 - klo:13:51
Kyllä tuollainen moottorin jäähdytys pitäisi olla irroitettuna tietokoneen väylästä. Turha sitä on tietokoneen ihmetellä, kun kuitenkin jollain niitä tuulettimia pitää pyörittää, niin miksei sitten ihan itsenäisesti. Ai mutku ei tuu sit sitä vikakoodii. Venäläismallisessa systeemissä tuulettimien käynnistäminen olisi vielä tehty varalta manuaaliseksi, jos sattuu anturi pettämään jossain siperian tundralla.
Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: sorkkis - 09.11.20 - klo:15:40
Releen kautta se ilmeisesti menee . Siinä on kaksi anturia . Toisesta menee tieto ilmeisesti lämpömittarille ja toinen kytkee isomman kierrosnopeuden . Jahka saadaan mittari alan tutkimaan .

Tuleeko siihen 1 vai 2 johtoa? Sen kytkintyyppisen voi huoletta testimielessä 'ohittaa'.
Jos 1 johto niin johto maihin (runkoon).
Jos 2 johtoa niin johdot yhteen.
Mikäli näillä tempuilla ei mitään eloa synny mihinkään niin vika lienee muualla (se rele tai johdotus/liittimet).

Musta savukin lasketaan elonmerkiksi :-))

Muuten olen sitä mieltä että Karthago on hävitettävä ja kunnollinen yleismittari kannattaa hankkia. Ja opetella sitä käyttämään ja ymmärtämään...
Golfin mk IV(1997–2003, farmari vuoteen 2006 ) mallissa jo tietokone räknäämässä moottorin lämpöjä ja mitä muuta vielä lisäksi joka vaikuttaa jäähdytyksen kytkeytymiseen, notta ei anturi mitään relettä suoraan ohjaa ja tyyppivikahan se on, ei muuta kuin vag areenalle lukemaan pitkiä ketjuja > on muuten pirun sitkeitä nuo VW uskovaiset ottavat turpaansa ja aina vaan kääntävät toisen posken.

Ja juu yleismittari on hyvä ja eikös se Karthago oo jo hävitetty ?
Entäs k-2 golfissa ?

Mittari toimii toin kotio tullessani uuden patterin . Toisessa anturissa on mittarille menevä tieto ja ilmeisesti hidas jäähdyttimen moottorille menevä tieto  ja toisessa varmaan sitten nopeampi . Luulen et rele ohjattu mutta niitä releitä melkoinen määrä .

Ainoa muuten joka tietää näistä asioista on Metsäjussi .
Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: Toivo Tonta - 09.11.20 - klo:16:34
Kytkentäkuvasta tuon näkisi jos tietäisi auton mallin, mutta onneksi Metsäjussi on selvännäkijä ;D
Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: Toivo Tonta - 09.11.20 - klo:16:44
Jos vanha kakkos koppanen golf, oletko edes oikealla anturilla :o
Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: sorkkis - 09.11.20 - klo:17:03
Kytkentäkuvasta tuon näkisi jos tietäisi auton mallin, mutta onneksi Metsäjussi on selvännäkijä ;D
!998 K-2 Golf . 3 koppanen .

Ohjekirja new yorkin murteella .
Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: Toivo Tonta - 09.11.20 - klo:17:14
Veikkaan että on releetön systeemi, jos vaikutaa lämpöanturilta ja kytkimeltä ja ohuet johdot, on kyseessä mittarin anturi ja varoitusvalon kytkin.
Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: metsajussi - 09.11.20 - klo:17:14
Kytkentäkuvasta tuon näkisi jos tietäisi auton mallin, mutta onneksi Metsäjussi on selvännäkijä ;D

:-)

Jep. Yksittäinen anturi on helppoa selvittää onko se ehjä vai ei, mutta kokonaisuutta ei kannata edes yrittää arvailla ilman mallikohtaista tietoa tai kytkentäkaavaa. Eikä se kaaviokaan auta selvittämään jonkun kaikkeen osallistuvan bittipurkin softan toiminnallisuutta :-( Tarvitaan valmistajan huolto-ohje ja mahdollisesti testereitä.
Joskun voi toki edetä sillä perusteella että kun kaikki purkin ympärillä on OK niin vian on pakko olla siinä purkissa, mutta silloinkin pitää tuntea kokonaisuuden toiminta ja tarkoitus ennen kuin voi varmasti päätellä mitään.

Hyvä esimerkki muuten tuo lämpömittari, nykyisin muutaman  pirssin elektroniikka pitää lämpömittarin viisarin tarkalleen keskellä jos lämpötila sattuu vaan olemaan hyväksytyn laajan alueen sisällä. Esim +30 - +95 astetta voi näkyä mittarissa tismalleen täydellisen keskellä. Tämmöisessä ei voi sitten mittarin näyttämästä juurikaan päätellä vaikka sen anturin tai termostaatin kunnosta kovinkaan paljoa. Että miksi näin? No siksi ettei moottoritekniikasta mitään ymmärätämätön juristi talvella ihmettele alhaalla jököttävää viisaria ja huolissaan soita oitis merkkihuoltoon kysymään että lieneekö se leasing-pirssi nyt pahastikin rikki kun lämpömittari on nyt helmikuussa yli neljänneksen alempana kuin edellisenä juhannuksena...
Tähän on menty että mittausarvoja kaunistellaan jos mitään suurempaa hätää ei todellisuudessa ole.

Mä tiedän elektroniikasta jotain ja teoreettisesti sähköstä muutenkin, ja kokemusta monennäköisistä systeemeistä ja ratkaisuista on kertynyt (toisinaan kantapään kauttakin), mutta mikään merkkikohtaisen autosähkön tietäjä en todellakaan ole :-|
Joskus muuten tuntuu että mitä enemmän tietää niin sen enemmän tuskaa... ja tietää että oikeasti tietää yhä vähemmän.

Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: 42 - 09.11.20 - klo:17:20
Kytkentäkuvasta tuon näkisi jos tietäisi auton mallin, mutta onneksi Metsäjussi on selvännäkijä ;D
!998 K-2 Golf . 3 koppanen .

Ohjekirja new yorkin murteella .
Yli 20v vanha ruosteinen volsu, romikselle tuollainen.
Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 09.11.20 - klo:17:21

Mittari toimii toin kotio tullessani uuden patterin . Toisessa anturissa on mittarille menevä tieto ja ilmeisesti hidas jäähdyttimen moottorille menevä tieto  ja toisessa varmaan sitten nopeampi . Luulen et rele ohjattu mutta niitä releitä melkoinen määrä .

Ainoa muuten joka tietää näistä asioista on Metsäjussi .

Tosiasioiden tunnustaminen on hyvä alku. Muista aina varmistaa peilistä, kuka siellä kattoo takaisin. Silloin pitää viimeistään lampun syttyä pääkopassa.
Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: sorkkis - 09.11.20 - klo:17:49

Mittari toimii toin kotio tullessani uuden patterin . Toisessa anturissa on mittarille menevä tieto ja ilmeisesti hidas jäähdyttimen moottorille menevä tieto  ja toisessa varmaan sitten nopeampi . Luulen et rele ohjattu mutta niitä releitä melkoinen määrä .

Ainoa muuten joka tietää näistä asioista on Metsäjussi .

Tosiasioiden tunnustaminen on hyvä alku. Muista aina varmistaa peilistä, kuka siellä kattoo takaisin. Silloin pitää viimeistään lampun syttyä pääkopassa.

Kiitos samoin .  ;D
Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: icefarmer - 09.11.20 - klo:18:05
olikos sorkiksen tytöllä tuommonen pirssi, siinä taas kiristelee tytön sulhanen hampaetaan kun kannentiivistettä vaehattaa kohta :'( :'( :'( :'( :'(
Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: Viljelijä evp - 09.11.20 - klo:18:11
Vaikka mä en mistään mitään tiedä niin yhen asian olen eloni aikana oppinut ja karvaasti kokenut.Volkkarit ja kyseisen konsernin tuotteet kierrän nykyisin kaukaa.
Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: Toivo Tonta - 09.11.20 - klo:19:24
Vaikka mä en mistään mitään tiedä niin yhen asian olen eloni aikana oppinut ja karvaasti kokenut.Volkkarit ja kyseisen konsernin tuotteet kierrän nykyisin kaukaa.
Paljon on sulla väisteltävää ;D
Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: Make - 09.11.20 - klo:21:01
Kakkos Golffissa oli muistaakseni 2 anturia lämpömittarille.
Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: icefarmer - 09.11.20 - klo:21:15
Kakkos Golffissa oli muistaakseni 2 anturia lämpömittarille.
ohjaako noissa vielä ilmastointikin samaa flektiä vai onko sille oma rupelli :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: Make - 09.11.20 - klo:21:31
Aika harvinaisia oli ilmastoinnit 1980-luvun pikkuautoissa.  ::) Ei mun yksilössä ainakaan ollut.
Pikkusisko tota joskus lainasi ja soitteli perään , jos mahdollisesti ohjaustehostimen öljy on päässyt vähiin. Eihän niissä semmoisiakaan ollut.
Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: Toivo Tonta - 09.11.20 - klo:22:20
Kakkos Golffissa oli muistaakseni 2 anturia lämpömittarille.
Ainakin öljynpaineelle on kaksi anturia.  10 vai 11l pissapojan säiliö, toki lampunpesimet sitä veikin, meni joskus enemmän kun bensaa ;D
Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: sorkkis - 10.11.20 - klo:06:30
Kakkos Golffissa oli muistaakseni 2 anturia lämpömittarille.
Juu mää tiedän , se kävi ilmi jo tuolla aiemmin . Jäähdytyksen moottori on kaksi nopeuksinen .
Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: traktorikuski - 10.11.20 - klo:08:55
Kyllä tuollainen moottorin jäähdytys pitäisi olla irroitettuna tietokoneen väylästä. Turha sitä on tietokoneen ihmetellä, kun kuitenkin jollain niitä tuulettimia pitää pyörittää, niin miksei sitten ihan itsenäisesti. Ai mutku ei tuu sit sitä vikakoodii. Venäläismallisessa systeemissä tuulettimien käynnistäminen olisi vielä tehty varalta manuaaliseksi, jos sattuu anturi pettämään jossain siperian tundralla.

Olisi kyllä hyvä jos jotkut kirjoittelisivat foorumille perinteisellä kirjoituskoneella ja antaisivat postin kuljettaa kommentit serverille. Sellainen vanhanaikainen mekaaninen kirjoituskone ettei tule sähkövikoja. Minkäänlaista LCD-näyttöä ei saa olla siinä laitteessa jolla viestit näpyttelee. Sitten vaan venäläisellä mopolla kuskaamaan kirjettä postilaatikolle, parhaassa tapauksessa jäisi kirje sinne matkalle.

Kumma että siinä propellissa pitää olla kytkin konehuoneessa ja anturi moottorissa, eikös sellainen "perinteinen" hihnalla jatkuvasti pyörivä olisi oikein hyvä tundralla 40 asteen pakkasilla.

Juu, ei tämäkään auta alkuperäisessä ongelmassa mutta tulipahan pelkästään yksi turha viesti tähän threadiin toisin kuin...
Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 10.11.20 - klo:10:44
Kyllä tuollainen moottorin jäähdytys pitäisi olla irroitettuna tietokoneen väylästä. Turha sitä on tietokoneen ihmetellä, kun kuitenkin jollain niitä tuulettimia pitää pyörittää, niin miksei sitten ihan itsenäisesti. Ai mutku ei tuu sit sitä vikakoodii. Venäläismallisessa systeemissä tuulettimien käynnistäminen olisi vielä tehty varalta manuaaliseksi, jos sattuu anturi pettämään jossain siperian tundralla.

Olisi kyllä hyvä jos jotkut kirjoittelisivat foorumille perinteisellä kirjoituskoneella ja antaisivat postin kuljettaa kommentit serverille. Sellainen vanhanaikainen mekaaninen kirjoituskone ettei tule sähkövikoja. Minkäänlaista LCD-näyttöä ei saa olla siinä laitteessa jolla viestit näpyttelee. Sitten vaan venäläisellä mopolla kuskaamaan kirjettä postilaatikolle, parhaassa tapauksessa jäisi kirje sinne matkalle.

Kumma että siinä propellissa pitää olla kytkin konehuoneessa ja anturi moottorissa, eikös sellainen "perinteinen" hihnalla jatkuvasti pyörivä olisi oikein hyvä tundralla 40 asteen pakkasilla.

Juu, ei tämäkään auta alkuperäisessä ongelmassa mutta tulipahan pelkästään yksi turha viesti tähän threadiin toisin kuin...

Hyvä että saimme sen juristi-mielipiteen erilaisista käytännön ongelmista.  ;D Olisihan se kamalaa, jos mittari näyttäisi todellisen arvon, eikä haluttua arvoa.

Kun mennään todelliseen maailmaan sieltä penkin ja mahdollisen ratin välistä, jossa tekniikkafanit tykkäävät istua, huomataan kuinka maailmassa on monta ihmeellistä asiaa. Muitakin ihmeellisiä asioita, kuin ne näytöt ja nappulat.

Otetaan yksinkertainen IC. Tavallinen 555 piiri.
https://www.ti.com/lit/ds/symlink/ne555.pdf

Riippuen luokituksesta, samanlaiset ominaisuudet saa toimimaan 0 - 70 asteen lämpötilassa tai -55 - 125 asteen lämpötilassa. Kaupan tiskillä ero on vaan hinnassa. Kun romut ovat kiinni piirilevyssä, on melkein sama millä spekseillä komponentit on valittu. Sillä marmoritiskillä hinta on kuitenkin iso. Se muutaman kympin ero komponenteissa ei vaikuta muulla tavalla, kuin että boksi saattaa olla kestävämpi ja vähemmän herkkä ulkoisille tekijöille. Se tarkoittaa lisää kestävyyttä ja sitä kautta pienempää varaosamyyntiä.

Onneksi vielä on näitä elektroniikkapajoja, jotka jaksavat ja osaavat korjata sähköromuja. Silloin joskus kauan kauan sitten joissain pajoissa saattoi remonttiukko sanoa, että laitetaan tilalle kestävämmät laakerit, jos tiedettiin että vakiovehkeet eivät kestä kuin tietyn aikaa. Nykypäivänä tällainen osaaminen on harvassa, koska tuotteista on tehty enemmän tai vähemmän vaikeita korjata ja tekniikkaa on tullut niin paljon lisää että kaiken tiedon ymmärtäminen on perin hankalaa. Silti DIY on vahvoilla ympäri maailman ja tietoa ja osia leviää netin kautta sinne tänne.

Sorkalla on sinänsä oikea lähestymistapa tuollaiseen ongelmaan, että koitetaan ensin tehdä ite ja sen jälkeen mietitään lisätoimia. Ja koska tietoa on saatavilla ympäri maailman hirveitä määriä, neuvon kysyminen eri foorumeilta yleensä valaisee asiaa hyvin. Ja mutu-tuntuma väärissä paikoissa saattaa saada enemmän tuhoa aikaiseksi, mitä on jo olemassa.

Ja "ylimääräinen" tekniikka esim. koneissa on hieno apuväline olemassa, jos se ei koidu taakaksi. Valitettavasti usein on niin, että mitään oikeata vikaa ei ole olemassa, vaikka tietokone niin väittääkin. Tämä se suurin ongelma sitten onkin.
Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: metsajussi - 11.11.20 - klo:13:51

 Valitettavasti usein on niin, että mitään oikeata vikaa ei ole olemassa, vaikka tietokone niin väittääkin. Tämä se suurin ongelma sitten onkin.


Aivan olemattomia vikoja ehkä harvemmin on - lähinnä kyseeseen tulevat ohi menneet satunnaiset häiriötilanteet. Kuten

- lyhyet katkokset tai kasvaneet vastusarvot huonoissa liittimissä tai kontakteissa
- hetkelliset, eri syistä aiheutuneet ulkoiset tai sisäiset jännitehäiriöt
- tietysti laitteissa voi olla myös piileviä vikoja jotka satunnaisesti oireilevat, katoavat kokonaan tai sitten pahenevat ajan mittaan

Systeemit ovat joskus vähän vaikeaselkoisia. Vaikka heikon akun tai hapettuneen akkukengän startatessa aiheuttama systeemin näkemän akkujännitteen romahdus alle hyväksyttyjen arvojen voi aiheuttaa vikamuistiin puoli tusinaa erilaista virhekoodia jotka yksinään eivät kerro mitään todellisesta syyllisestä . Vika ei aina ole siinä joka siitä valittaa.

Parhaita tietokoneohjelmien virheilmoituksia joita on tullut vastaan olivat 'illegal error' ja 'error in error handling routine'...
Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 11.11.20 - klo:15:20
Pitäisi olla savolaistyyppinen vikakoodisto, jossa vikaa suattaa olla tai sitten suattaapi että ei ole vikaa.

Esim. jos paisuntasäiliön anturi ei kestä niitä olosuhteita, vaan laittaa näytölle punaisia kolmioita yhtä paljon kuin aamulääkkeissä ja pudottaa tyhjäkäynnille ilman oikeaa syytä päivittäin, niin oikean vian sattuessa kolmioilmoitus on jo kärsinyt suuren inflaation. Että jos joku "häiriö" tulee kokoajan näytölle ilman syytä ja jos se automaattisesti kyykyttää koneen, pistää sellainen veetuttamaan. Sitten niitä kilvan ohjelmoidaan voimaakomin tai vastaavan puljun taholta kokonaan pois, jotta jotain saadaan aikaiseksi.

Nuo mahdolliset häiriötä aiheuttavat tekijät ovat niitä hankalia juttuja, joiden kanssa joudutaan elämään. Myös antureiden laatu on välillä niin heikkoa, että se ei joko kestä olosuhteita tai se "ruostuu" niin, että tarvittavat jännitearvot eivät enää anna oikeata informaatiota.

Onko tekniikka liian monimutkaista?

Tietynlaista brittiläistä sivistystä on se, että muutoin näkymätön virheenkorjaus ilmoittaa omasta epäonnistumisestaan.  ;D
Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: sorkkis - 11.11.20 - klo:16:43

 Valitettavasti usein on niin, että mitään oikeata vikaa ei ole olemassa, vaikka tietokone niin väittääkin. Tämä se suurin ongelma sitten onkin.


Aivan olemattomia vikoja ehkä harvemmin on - lähinnä kyseeseen tulevat ohi menneet satunnaiset häiriötilanteet. Kuten

- lyhyet katkokset tai kasvaneet vastusarvot huonoissa liittimissä tai kontakteissa
- hetkelliset, eri syistä aiheutuneet ulkoiset tai sisäiset jännitehäiriöt
- tietysti laitteissa voi olla myös piileviä vikoja jotka satunnaisesti oireilevat, katoavat kokonaan tai sitten pahenevat ajan mittaan

Systeemit ovat joskus vähän vaikeaselkoisia. Vaikka heikon akun tai hapettuneen akkukengän startatessa aiheuttama systeemin näkemän akkujännitteen romahdus alle hyväksyttyjen arvojen voi aiheuttaa vikamuistiin puoli tusinaa erilaista virhekoodia jotka yksinään eivät kerro mitään todellisesta syyllisestä . Vika ei aina ole siinä joka siitä valittaa.

Parhaita tietokoneohjelmien virheilmoituksia joita on tullut vastaan olivat 'illegal error' ja 'error in error handling routine'...

Releessä se vika tai sitten sulake palanut . Joutuu nimittäin purkamaan et pääsee niihin käsiksi . Rele on 70 amppeerinen ja tarjoo kolmea erilaista relettä . Eli ensin selvitettävä mikä releistä on kyseessä , niitä on nimittäin monta .  :o :o :o :o
Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: icefarmer - 11.11.20 - klo:19:18

 Valitettavasti usein on niin, että mitään oikeata vikaa ei ole olemassa, vaikka tietokone niin väittääkin. Tämä se suurin ongelma sitten onkin.


Aivan olemattomia vikoja ehkä harvemmin on - lähinnä kyseeseen tulevat ohi menneet satunnaiset häiriötilanteet. Kuten

- lyhyet katkokset tai kasvaneet vastusarvot huonoissa liittimissä tai kontakteissa
- hetkelliset, eri syistä aiheutuneet ulkoiset tai sisäiset jännitehäiriöt
- tietysti laitteissa voi olla myös piileviä vikoja jotka satunnaisesti oireilevat, katoavat kokonaan tai sitten pahenevat ajan mittaan

Systeemit ovat joskus vähän vaikeaselkoisia. Vaikka heikon akun tai hapettuneen akkukengän startatessa aiheuttama systeemin näkemän akkujännitteen romahdus alle hyväksyttyjen arvojen voi aiheuttaa vikamuistiin puoli tusinaa erilaista virhekoodia jotka yksinään eivät kerro mitään todellisesta syyllisestä . Vika ei aina ole siinä joka siitä valittaa.

Parhaita tietokoneohjelmien virheilmoituksia joita on tullut vastaan olivat 'illegal error' ja 'error in error handling routine'...

Releessä se vika tai sitten sulake palanut . Joutuu nimittäin purkamaan et pääsee niihin käsiksi . Rele on 70 amppeerinen ja tarjoo kolmea erilaista relettä . Eli ensin selvitettävä mikä releistä on kyseessä , niitä on nimittäin monta .  :o :o :o :o
merkkiliikkeessä tietävät että tuo rele ja alustanumero  >5678864570345872334W niin rele numero 7467823 on kyseessä :o :o :o :o :o

monesti olen kyllä miettinyt näiden viriohjelmien kohdalla sitä kuinka merkittävästi moottorin lämpökuormitus muuttuu vakioon nähden :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 11.11.20 - klo:21:33

 Valitettavasti usein on niin, että mitään oikeata vikaa ei ole olemassa, vaikka tietokone niin väittääkin. Tämä se suurin ongelma sitten onkin.


Aivan olemattomia vikoja ehkä harvemmin on - lähinnä kyseeseen tulevat ohi menneet satunnaiset häiriötilanteet. Kuten

- lyhyet katkokset tai kasvaneet vastusarvot huonoissa liittimissä tai kontakteissa
- hetkelliset, eri syistä aiheutuneet ulkoiset tai sisäiset jännitehäiriöt
- tietysti laitteissa voi olla myös piileviä vikoja jotka satunnaisesti oireilevat, katoavat kokonaan tai sitten pahenevat ajan mittaan

Systeemit ovat joskus vähän vaikeaselkoisia. Vaikka heikon akun tai hapettuneen akkukengän startatessa aiheuttama systeemin näkemän akkujännitteen romahdus alle hyväksyttyjen arvojen voi aiheuttaa vikamuistiin puoli tusinaa erilaista virhekoodia jotka yksinään eivät kerro mitään todellisesta syyllisestä . Vika ei aina ole siinä joka siitä valittaa.

Parhaita tietokoneohjelmien virheilmoituksia joita on tullut vastaan olivat 'illegal error' ja 'error in error handling routine'...

Releessä se vika tai sitten sulake palanut . Joutuu nimittäin purkamaan et pääsee niihin käsiksi . Rele on 70 amppeerinen ja tarjoo kolmea erilaista relettä . Eli ensin selvitettävä mikä releistä on kyseessä , niitä on nimittäin monta .  :o :o :o :o

Ei siis hai?
Otsikko: Vs: Metsäjussi hoi
Kirjoitti: sorkkis - 12.11.20 - klo:05:39

 Valitettavasti usein on niin, että mitään oikeata vikaa ei ole olemassa, vaikka tietokone niin väittääkin. Tämä se suurin ongelma sitten onkin.


Aivan olemattomia vikoja ehkä harvemmin on - lähinnä kyseeseen tulevat ohi menneet satunnaiset häiriötilanteet. Kuten

- lyhyet katkokset tai kasvaneet vastusarvot huonoissa liittimissä tai kontakteissa
- hetkelliset, eri syistä aiheutuneet ulkoiset tai sisäiset jännitehäiriöt
- tietysti laitteissa voi olla myös piileviä vikoja jotka satunnaisesti oireilevat, katoavat kokonaan tai sitten pahenevat ajan mittaan

Systeemit ovat joskus vähän vaikeaselkoisia. Vaikka heikon akun tai hapettuneen akkukengän startatessa aiheuttama systeemin näkemän akkujännitteen romahdus alle hyväksyttyjen arvojen voi aiheuttaa vikamuistiin puoli tusinaa erilaista virhekoodia jotka yksinään eivät kerro mitään todellisesta syyllisestä . Vika ei aina ole siinä joka siitä valittaa.

Parhaita tietokoneohjelmien virheilmoituksia joita on tullut vastaan olivat 'illegal error' ja 'error in error handling routine'...

Releessä se vika tai sitten sulake palanut . Joutuu nimittäin purkamaan et pääsee niihin käsiksi . Rele on 70 amppeerinen ja tarjoo kolmea erilaista relettä . Eli ensin selvitettävä mikä releistä on kyseessä , niitä on nimittäin monta .  :o :o :o :o
merkkiliikkeessä tietävät että tuo rele ja alustanumero  >5678864570345872334W niin rele numero 7467823 on kyseessä :o :o :o :o :o

monesti olen kyllä miettinyt näiden viriohjelmien kohdalla sitä kuinka merkittävästi moottorin lämpökuormitus muuttuu vakioon nähden :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Viriohjelmien ?

Onneks teillä on ne koiravaljakot , jollette ole syöneet niitä .  ::) ::) ::) ::) ;D ;D ;D