Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Puinnit 20  (Luettu 128350 kertaa)

AP120

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1283
Vs: Puinnit 20
Kokemuksia tän syksyn puinneista:Eli tänä vuonna olen ottanut kerralla pellosta noin 80 % kuivurin kerta kapasiteetista eli noin 200 hl. esipuhdistin ollut noin 70 % maksimista, kuivauksen aikana ja jäähdytys ajan olen nostanut 3 tuntiin,  ja kun olen varmistunut että harjat ei tuu näkyviin niin olen jäähdyttänyt 85% maksimista olevalla esipuhdistimella. Rgt Planetin hehtolitra tällä kuviolla 68. Aineet :250 kg Y1. yksi rikkaruohoruiskutus.

Mikä jippo tässä kuivurin kanssa tusaamisessa ja vajaissa satseissa on? Ei ihan aukene...

En tiiä.
Itse pidän kyllä esiputsarin niin suurella kun vaan voi koko ajan.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Puinnit 20
Härkäpavut ei tänä vuonna valmistu, palko ja varsi täysin vihreää. Murskataan joskus syksymmällä, kerätköön typpeä siihen asti.

Sulla ei oo ollut ongelmia kuivuuden kanssa.

Mulla ne kuoli kesäkuun helteisiin, noin 25cm pitkiä olivat.
Pöytä maassa sai ajaa, puintikosteus 18%
Mulla ne kuoli heinäkuun sateisiin.. ai mistäkö luulen niin no jokainen notkopaikka on siinä kunnossa et vaikka samantien puisi jos sen vaaksan mittasen kasvin jotenkin saisi koneem sisuksiin..

Tämä on jännää kun monella tuntuu toi kuivuus olevan suuri ongelma mut liika vesi ei..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

kärmeskytö

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1445
Vs: Puinnit 20
Härkäpavut ei tänä vuonna valmistu, palko ja varsi täysin vihreää. Murskataan joskus syksymmällä, kerätköön typpeä siihen asti.

Sulla ei oo ollut ongelmia kuivuuden kanssa.

Mulla ne kuoli kesäkuun helteisiin, noin 25cm pitkiä olivat.
Pöytä maassa sai ajaa, puintikosteus 18%
Mulla ne kuoli heinäkuun sateisiin.. ai mistäkö luulen niin no jokainen notkopaikka on siinä kunnossa et vaikka samantien puisi jos sen vaaksan mittasen kasvin jotenkin saisi koneem sisuksiin..

Tämä on jännää kun monella tuntuu toi kuivuus olevan suuri ongelma mut liika vesi ei..
Tasan ei käy onnen lahjat tai mikä se nyt sitten onkaan.Mutta ei viljat huku jos on sademäärät samat kuin täällä:toukokuu 25,kesäkuu 21 ja heinäkuu 106 milliä.Eipä noilla milleillä viljat kärsi liiasta vedestä.
Tämä nyt oli tälläinen vuosi.

Lemmy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 917
Vs: Puinnit 20
 Torstaina tuli puitua vappuna kylvetty Ingrid-rehuherne. Lohkoon varisi 2 vuotta sitten paljon rapsia ja keväällä oli runsaasti taimia herneen seassa. Kirpat söi ne aika tyystin pois, mutta heinäkuussa iti taikka versoi uusia taimia kohdissa joissa herne oli heikompaa. Lähes puolella lohkosta hernettä ei näkynyt puimurinkaan hytistä enää lainkaan raa'an rapsin alta, mutta hernettä tuli säiliöön siitäkin. Laitoin Sampon puhaltimen jokseenkin täysille ja rajaisluukun avasin ekan kierroksen jälkeen. Seulaa ei tarvinnut putsata 4 ha kertaakaan ja puinti oli yllättävän helppoa. Viettopinnat oli sitten kyllä ummessa ja rapsin lituja tietysti jonkin verran joukossa, mutta kuivurissa tuntuu kulkevan kuitenkin. Ainakaan puinnin lykkääminen ei olisi kannattanut, koska rapsi olisi vain kasvattanut lisää lituja ja pidempiä. Kasvinsuojelua ei ollut, joten muutakin rikkaa oli jonkin verran. Sitten tuossa savilohkon keskellä on juova hiekkaa, jossa herne oli täysin puhdasta ja korkeaa. Kypsemmät palot oli jo mustia ja pöytätappiota tuli jonkin verran. Tuo kylvettiin syvään ja sitten toukokuun alkupuolella tuli 70 vesimillin edestä lumirakeita päälle, oli harvaa. Sitten meni 6 viikkoa 14 mm sateen kanssa. Heinäkuussa n. 200 mm. Elokuun sää ollut onneksi hieno. Kaikki viljat versoneet, herne ei sen pahempi. Äitienpäivän tienoilla kylvettiin noin puolet viljoista, joiden päälle sitä räntää 55 mm edestä. Kuun lopussa sitten loput.

Viimeksi muokattu: 29.08.20 - klo:22:55 kirjoittanut Lemmy

Kaaoksesta nousee harha, meille se on tähtitarha.
http://haapasalontila.fi/index.html

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Puinnit 20
Härkäpavut ei tänä vuonna valmistu, palko ja varsi täysin vihreää. Murskataan joskus syksymmällä, kerätköön typpeä siihen asti.

Sulla ei oo ollut ongelmia kuivuuden kanssa.

Mulla ne kuoli kesäkuun helteisiin, noin 25cm pitkiä olivat.
Pöytä maassa sai ajaa, puintikosteus 18%
Mulla ne kuoli heinäkuun sateisiin.. ai mistäkö luulen niin no jokainen notkopaikka on siinä kunnossa et vaikka samantien puisi jos sen vaaksan mittasen kasvin jotenkin saisi koneem sisuksiin..

Tämä on jännää kun monella tuntuu toi kuivuus olevan suuri ongelma mut liika vesi ei..
Tasan ei käy onnen lahjat tai mikä se nyt sitten onkaan.Mutta ei viljat huku jos on sademäärät samat kuin täällä:toukokuu 25,kesäkuu 21 ja heinäkuu 106 milliä.Eipä noilla milleillä viljat kärsi liiasta vedestä.
Tämä nyt oli tälläinen vuosi.
No ei käy ei. Pavut eivät saaneet toukokuussa yhtään vettä. Kesäkuussa  30mm ja heinäkuussa 300mm!

Toistan itseäni mutta tällä seudulla kuivuus ei kurittanut satoa  vaan liika vesi..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

Rakkine

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2269
  • Moon oikees, soot vääräs.
Vs: Puinnit 20
Ja vettä saadaan useasti lähiaikoina, ennusteiden mukaan, kuurottelua lähes joka päivä. Kyllä ne yleensä  elokuussa on parhaimmat puintikelit, niin kuin kävi tänäkin vuonna.
Vaikka asiantuntijoiden mukaan  kasvukausi ilmastonmuutoksen seurauksena piteneekin, niin ei se helpota viljelyä, varsinkin jos syksyt on sateisia.

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3118
Vs: Puinnit 20
Lauantaista satannut kuuroja tiheesti. Tänään aurinkoista, mutta ehtiikö kuivua niin paljon kun tuskin kuitenkaan tuulta tulossa?

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1242
Vs: Puinnit 20
Huominen vois olla viikon ainoa puintipäivä, torstaina taas sataa.

IsoPata

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 200
Vs: Puinnit 20
Paljon on näköjään keleissä vaihtelua Suomen alueella... Täällä on ollut viikon poutaa nyt. Tai no viime keskiviikkoiltana tuli muutama pisko ja sunnuntaina illalla pieni sadekuuro. Edelleen lupaa poutaa tänään, huomenna, ylihuomenna. Perjantaille näytää kuuroa, mutta sademäärät on hyvin pieniä siitä eteenpäinkin. Lämminkin on syyskuuksi. Eli hyvää puintisäätä on riittänyt/riittää. Kyllä pitäis kaikki kuivuudesta kärsineet viljat saada helposti näillä keleillä puitua, kun puiminenkin on pirun nopeaa tänä vuonna. Olkea ei paljo kerry, kun just tähkät yltää pöydälle.

Viimeksi muokattu: 01.09.20 - klo:09:53 kirjoittanut IsoPata

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3118
Vs: Puinnit 20
Vein nyt kuitenkin lavan pellonreunaan. Huomenna näyttäis että ehkä tulee jotain viron puolelta, ehkä iltapäiväkuuro.  Torstaista viikolopun yli sateita joka päivä. Se on just tätä.

jalle

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 697
  • Enhän mä mistään mitään tiedä
Vs: Puinnit 20
Su-iltana satoi niin että mittari oli tulvinut yli :'(. tänään kauran kosteus enää reilu15.

andypoge

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 534
Vs: Puinnit 20
Rehuherneessä alaosat kuivia ja puintivalmiita, ylimmät palot täysin tuoreita, eivät ehdi enää valmistua. Saa sentään pistellä tuoreita palkoja kahvitauolla vielä poskeensa. Puidessa sotkee seulaa oikein perusteellisesti. Kun ajaa kelakierrokset minimillä, puintivälys täysin auki, tuuli täysillä ja Ilman rajaisia, saa jotain ropisemaan tankkiin ilman vihreitä palkoja. Mataran siemenet liimaa pavut toisiinsa, ja saa rimalla kolistelle säiliötä jotta tavara menee torvelle. Kasvuvaihe keväthelteillä pakotti ruiskuttamaan rikat liian aikaisin - pieleen meni. Saanto 7 hehtaarilta 120 hl => käytännössä katovuosi. Tai no, on niitäkin vuosia ollut kun ei ole mitään saanut pellosta pois.

psymbiote

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 312
Vs: Puinnit 20
Paskamaista kuivattavaa tuo sekalainen moska on. Kaippa tuon kosteuden kuitenkin saa keskiarvoltaan sellaseksi, että kehtaa kaupalle viedä.

JameksiP

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 521
Vs: Puinnit 20
Paskamaista kuivattavaa tuo sekalainen moska on. Kaippa tuon kosteuden kuitenkin saa keskiarvoltaan sellaseksi, että kehtaa kaupalle viedä.

Kannattaa lähettää näyte viljaerästä ennekuin ajattaa rekkakuorman
vastaanottoon. Jos on vihreitä- tai surkastuneita jyviä liikaa ei kippauslupaa.

psymbiote

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 312
Vs: Puinnit 20
Ei sitä vihreää niin paljon ole, mutta kun puitikosteus on 15-20 välillä, ja kuivauksen jälkeen 10-15.