Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Puinnit 20  (Luettu 128343 kertaa)

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1242
Vs: Puinnit 20
Sääennuste vaan näyttää siltä että viikoksi voi keksiä jotain muuta tekemistä kuin puintia.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64945
Vs: Puinnit 20
hyästi joutaaki.   alkaa nuo viljat jo pikkasen tasottua väriltään.   hitto miten osaa ollaki surkian näköstä kirjava vilja syyspuolella..

JameksiP

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 521
Vs: Puinnit 20
Kappas, mt-lehdessä olikin jo maanantaina juttu ennätys
sadosta maailmalla. Suomessa rehuviljan hinta putoaa ja
nyt ihan avoimesti kerrottiin ostajien pudottaneen herneen
ym. hintoja jostain syystä. Mitä tekee ämteekoo? Uudistaa
jäsenmaksun ja ilmoittaa, ettei kenenkään maksu ainakaan
pienene.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5858
Vs: Puinnit 20
Kappas, mt-lehdessä olikin jo maanantaina juttu ennätys
sadosta maailmalla. Suomessa rehuviljan hinta putoaa ja
nyt ihan avoimesti kerrottiin ostajien pudottaneen herneen
ym. hintoja jostain syystä. Mitä tekee ämteekoo? Uudistaa
jäsenmaksun ja ilmoittaa, ettei kenenkään maksu ainakaan
pienene.
Mitä MTK:n pitäisi tehdä? Paheksua julkisesti?  Hinnat kumminkin määräytyy markkinoilla, ne ajat jolloin niistä päätettiin kansallisella mahtikäskyllä meni 25 vuotta sitten..

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1242
Vs: Puinnit 20
Jos sitä kotimaista hernettä tosissaan halutaan tuontisoijan tilalle niin ei hintojen kyllä pitäisi paljoa pudota. Sama kauralla, suomikaura on kuulemma maailman parasta mutta ei siitä kukaan halua maksaa.
En käsitä.

JameksiP

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 521
Vs: Puinnit 20
"Mitä MTK:n pitäisi tehdä? Paheksua julkisesti?  Hinnat kumminkin määräytyy markkinoilla, ne ajat jolloin niistä päätettiin kansallisella mahtikäskyllä meni 25 vuotta sitten.."

Tuo markkinahinta on perusteena aina yksipuoliselle hinnanalennukselle.
Hyvään kauppatapaan kuuluisi hintaneuvotteluissa olla ostajan ja myyjän
edustus. Ämteekoo kerää jäsenmaksuja jäseniltään voidakseen
ajaa heidän etujaan, miksei näin tapahdu?

kärmeskytö

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1445
Vs: Puinnit 20
Jos sitä kotimaista hernettä tosissaan halutaan tuontisoijan tilalle niin ei hintojen kyllä pitäisi paljoa pudota. Sama kauralla, suomikaura on kuulemma maailman parasta mutta ei siitä kukaan halua maksaa.
En käsitä.

Ostajat tietää että kuitenkin viljellään vaikka hinta on lähes mitä.Ei vain ole vielä riittävän huono vuosi ja varastoissa on tavaraa.

berkut

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 63
Vs: Puinnit 20
Se olis sit puinnit valmiit ja viimeiset ohrat odottaa kuivuriin menoa. Kaiken kaikkeaan ylllättävän helppo syksy, mitään ei menny rikki, sadot ihan ok ja yllättävän kuivaa 14...17%. Ainut mikä tuotti pettymyksen on rapsi. Ensin taistelet kuorettumista vastaan ja sitten kesän listit kuoriaisia. Lopputulemana on sellainen kirjava kasvusto joka kukkii vieläkin osittain, ajattelin ajaa murskalla ja kylvää syysvehnän tuohon.

Ei ole ensimmäinen vuosi kun vaikeuksia rapsin kanssa, mutta toistaiseksi viimeinen. Vois keväällä kokeilla rypsiä, jos siitä sais jotain puitavaa...

psymbiote

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 312
Vs: Puinnit 20
Hiljaista on täälä eteläisellä e-pohjanmaalla, monenkirjavaa on kasvusto. Jotkut hätäisimmät on käyny loirimassa valmiimpia paikkoja, lähinnä elukoita omistavat, kai sitä hätä tulee pikkuhiljaa kun pitäis edes jotain saada rehuksi. Ite oon laittanu jäitä hattuun, ehkä viikon päästä alottelen ohranpuinteja. Pääsato alkaa olla valmista, mutta vihreitä tähkiä on vielä joka lohkolla.

AP120

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1283
Vs: Puinnit 20
Pavut puitu.
Sato keskinkertainen

Ruisrypsimohralvehnä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 341
Vs: Puinnit 20
Kokemuksia tän syksyn puinneista:Eli tänä vuonna olen ottanut kerralla pellosta noin 80 % kuivurin kerta kapasiteetista eli noin 200 hl. esipuhdistin ollut noin 70 % maksimista, kuivauksen aikana ja jäähdytys ajan olen nostanut 3 tuntiin,  ja kun olen varmistunut että harjat ei tuu näkyviin niin olen jäähdyttänyt 85% maksimista olevalla esipuhdistimella. Rgt Planetin hehtolitra tällä kuviolla 68. Aineet :250 kg Y1. yksi rikkaruohoruiskutus.

Last Man Standing

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2766
Vs: Puinnit 20
>Kokemuksia tän syksyn puinneista:Eli tänä vuonna olen ottanut kerralla pellosta noin 80 % kuivurin kerta kapasiteetista eli noin 200 hl. esipuhdistin ollut noin 70 % maksimista, kuivauksen aikana ja jäähdytys ajan olen nostanut 3 tuntiin,  ja kun olen varmistunut että harjat ei tuu näkyviin niin olen jäähdyttänyt 85% maksimista olevalla esipuhdistimella.

aika erikoista kerrontaa,ilmeisesti olet siirtynyt johonkin toiseen ulottuvuuteen

😬

T.Rollaattori

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 139
Vs: Puinnit 20
Härkäpavut ei tänä vuonna valmistu, palko ja varsi täysin vihreää. Murskataan joskus syksymmällä, kerätköön typpeä siihen asti.

AP120

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1283
Vs: Puinnit 20
Härkäpavut ei tänä vuonna valmistu, palko ja varsi täysin vihreää. Murskataan joskus syksymmällä, kerätköön typpeä siihen asti.

Sulla ei oo ollut ongelmia kuivuuden kanssa.

Mulla ne kuoli kesäkuun helteisiin, noin 25cm pitkiä olivat.
Pöytä maassa sai ajaa, puintikosteus 18%

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2514
  • Etelä-Karjala
Vs: Puinnit 20
Kokemuksia tän syksyn puinneista:Eli tänä vuonna olen ottanut kerralla pellosta noin 80 % kuivurin kerta kapasiteetista eli noin 200 hl. esipuhdistin ollut noin 70 % maksimista, kuivauksen aikana ja jäähdytys ajan olen nostanut 3 tuntiin,  ja kun olen varmistunut että harjat ei tuu näkyviin niin olen jäähdyttänyt 85% maksimista olevalla esipuhdistimella. Rgt Planetin hehtolitra tällä kuviolla 68. Aineet :250 kg Y1. yksi rikkaruohoruiskutus.

Mikä jippo tässä kuivurin kanssa tusaamisessa ja vajaissa satseissa on? Ei ihan aukene...
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...