Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe katalysaattorin puhdistus  (Luettu 14734 kertaa)

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8302
Vs: katalysaattorin puhdistus
Kattihan normaalisti vaikuttaa palamisjäännösten reaktioiden loppuun viemiseen, eikä sinänsä poista mitään paskaa. Palamistuotteet, kuten noki, tukkivat näitä pönttöjä. Ja nämä ryönät pitäisi saada pois jollakin konstilla.

Eiköhän se toimi, jos laittaa tankkiin fairya ja ajaa tunnin verran pellolla.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64927
Vs: katalysaattorin puhdistus
on se vaan ihmo kui pitää koslailustakii tehä nuin vaikiaa!    mitä hullua ajella kuin pintakaasulla ja kaikenmaliman pöntöt tukossa.   ajaa kunnolla kaasu pohjassa ja valihtoo pienen vaihteen ni polttaa kunnolla paskat pois ja ei tukkia pönttöä..    ja ei kait isuzu nuita pönttöjä ite tee?    malli mukaan ja romikselle..   tahi vrosaliikkeeseen,   autoilunhan kuuluu maksaa!

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: katalysaattorin puhdistus
on se vaan ihmo kui pitää koslailustakii tehä nuin vaikiaa!    mitä hullua ajella kuin pintakaasulla ja kaikenmaliman pöntöt tukossa.   ajaa kunnolla kaasu pohjassa ja valihtoo pienen vaihteen ni polttaa kunnolla paskat pois ja ei tukkia pönttöä..    ja ei kait isuzu nuita pönttöjä ite tee?    malli mukaan ja romikselle..   tahi vrosaliikkeeseen,   autoilunhan kuuluu maksaa!

Kyse ei mun autostani . Mistä romikselta semmosen toiminta kuntoisena saa ?  ;D
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3263
Vs: katalysaattorin puhdistus
https://www.audiclub.fi/audifinns/forum/tekniikka/diesel/23159-katalysaattorin-helppo-puhdistushuolto   eikö tämä ohje toimi isutsussa olet sen kuitenkin linkittänyt

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: katalysaattorin puhdistus
Katalysaattorin ei kai varsinaisesti kuuluisi kulua tai tukkeutua jos asiat ovat kunnossa. Toki niilläkin rajallinen elinikä on, mutta katin toiminta perustuu sen kennon suureen pinta-alaan joka on päällystetty jollakin katalyytillä (tavallisesti kai jokin arvokkaampi metalli). Katti ei suodata tai kerää mitään itseensä, se vain saa pakokaasussa toivotun katalyyttisen reaktion aikaan. Periaatteessa siinä ei myöskään kulu mitään.

Hiukkassuodatin (DPF) taas regeneroi itsensä puhtaaksipoltolla, joko ajastetusti, automaattisesti tai jotkut kai jopa hiljalleen koko ajan. Tyypistä ja softasta riippuen. DPF lienee kuitenkin  lyhytikäisempi kuin bensakoneen katalysaattori joka saattaa kestää auton iän.

Kummatkin saa tukkoon / ylikuumenemaan / pilalle

- väärällä polttoaineella tai sen väärällä syöttömäärällä/seoksella
- väärällä moottoriöljyllä (noissa pitää olla oma luokituksensa)
- estämällä DPF :n syklisen puhtaaksipolton joko tietoisesti  tai jonkin vian seurauksena
- moottorin muilla vioilla, esim hyvin huono palaminen tai liiallinen öljyn kulutus

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: katalysaattorin puhdistus
Katalysaattorin ei kai varsinaisesti kuuluisi kulua tai tukkeutua jos asiat ovat kunnossa. Toki niilläkin rajallinen elinikä on, mutta katin toiminta perustuu sen kennon suureen pinta-alaan joka on päällystetty jollakin katalyytillä (tavallisesti kai jokin arvokkaampi metalli). Katti ei suodata tai kerää mitään itseensä, se vain saa pakokaasussa toivotun katalyyttisen reaktion aikaan. Periaatteessa siinä ei myöskään kulu mitään.

Hiukkassuodatin (DPF) taas regeneroi itsensä puhtaaksipoltolla, joko ajastetusti, automaattisesti tai jotkut kai jopa hiljalleen koko ajan. Tyypistä ja softasta riippuen. DPF lienee kuitenkin  lyhytikäisempi kuin bensakoneen katalysaattori joka saattaa kestää auton iän.

Kummatkin saa tukkoon / ylikuumenemaan / pilalle

- väärällä polttoaineella tai sen väärällä syöttömäärällä/seoksella
- väärällä moottoriöljyllä (noissa pitää olla oma luokituksensa)
- estämällä DPF :n syklisen puhtaaksipolton joko tietoisesti  tai jonkin vian seurauksena
- moottorin muilla vioilla, esim hyvin huono palaminen tai liiallinen öljyn kulutus

Katalysaattoreita ja hiukkasloukkuja menee tukkoon . Monissa autoissa on noihin lääkkeet mutta alkuperäis / muillakin korjaamoilla on siihen ohjelmat . Vanhemmissa autoissa ei ole tuota polttomahdollisuutta ja alkuperäis tai muissa korjaamoissa on systeemit joilla noita puhdistetaan .
Ei siinä mitään luonnotonta ole .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: katalysaattorin puhdistus
Katalysaattoreiden tukkeutuminen taitaa olla yleistä . Miksi muuten olisi nuo ohjelmat kehitetty .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3263
Vs: katalysaattorin puhdistus
Ilmeisin syy tukkeumiin on vääränlainen moottoriöljy ja polttoainelaitteiden viat.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: katalysaattorin puhdistus
Katalysaattoreiden tukkeutuminen taitaa olla yleistä . Miksi muuten olisi nuo ohjelmat kehitetty .

Niin TEORIASSA katin ei kuuluisi tukkeutua. Käytännössä on toisin, johtuen edellä luettelemistani syistä kun toimintaolosuhteet ovat riittävän pielessä. Ja bensakoneiden katit tosiaan rapistuvat mekaanisesti ja voivat tällöin tukkeentua omista sisuksistaan.

Hiukkassuodattimen kuuluukin jonkinveran 'tukkeutua' mutta sitä varten on se säännöllinen regenerointi. Jos regenerointi myöhästyy liikaa jostain syystä niin sitten peli voi olla menetty ja tarvitaan huollon toimia. Ja muutenkin hiukkasuodattimen elinikä ei ole perinteisen katalysaattorin luokkaa. Paljon ajetussa koneessa sen luultavasti joutuu uusimaan jossain vaiheessa.

Kaikken vanhimmista dieselsysteemeistä minä en tiedä miten niiden kuuluisi pelata - vai kuuluuko :-)

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: katalysaattorin puhdistus
Katalysaattoreiden tukkeutuminen taitaa olla yleistä . Miksi muuten olisi nuo ohjelmat kehitetty .

Niin TEORIASSA katin ei kuuluisi tukkeutua. Käytännössä on toisin, johtuen edellä luettelemistani syistä kun toimintaolosuhteet ovat riittävän pielessä. Ja bensakoneiden katit tosiaan rapistuvat mekaanisesti ja voivat tällöin tukkeentua omista sisuksistaan.

Hiukkassuodattimen kuuluukin jonkinveran 'tukkeutua' mutta sitä varten on se säännöllinen regenerointi. Jos regenerointi myöhästyy liikaa jostain syystä niin sitten peli voi olla menetty ja tarvitaan huollon toimia. Ja muutenkin hiukkasuodattimen elinikä ei ole perinteisen katalysaattorin luokkaa. Paljon ajetussa koneessa sen luultavasti joutuu uusimaan jossain vaiheessa.

Kaikken vanhimmista dieselsysteemeistä minä en tiedä miten niiden kuuluisi pelata - vai kuuluuko :-)

Miten väärä polttoaine voi dieselissä aiheuttaa tukkeutuman ? Dieselpolttoainetta useampia vaihtoehtoja mutta mikä niistä oikea .  ;D
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3263
Vs: katalysaattorin puhdistus
jossain jutussa muuten kerroit lisänneesi 2 T öljyä polttoaineeseen.Onko tämä nyt se isutsu.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: katalysaattorin puhdistus
jossain jutussa muuten kerroit lisänneesi 2 T öljyä polttoaineeseen.Onko tämä nyt se isutsu.

Nyt on toisenlaiset aineet , niitä muuten syytä käyttää .

Oli tuttu saanut avun . Oli Suomessa todenneet et yli 500€ maksaa uus katalysaattori töineen . Virossa 80€ jos antaa katalysaattorin vaihdossa , niissä nimittäin arvometalleja jotka kannattaa ottaa talteen . Aikoo odotella rajojen avautumista .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3263
Vs: katalysaattorin puhdistus
Ei siis lööytynyt puhdistuskeinoa, taisin tuolla mainita aikasemmin että vaihtoon, mutta kaikkitietävänä kerroit jotain että tietämättömät olkoon hiljaa.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: katalysaattorin puhdistus
Ei siis lööytynyt puhdistuskeinoa, taisin tuolla mainita aikasemmin että vaihtoon, mutta kaikkitietävänä kerroit jotain että tietämättömät olkoon hiljaa.

Oli kysynyt mitää uus maksaa , kiellettyä . Katalysaattoreita puhdistetaan kyllä . Liian tukkeutunut vaihdetaan .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Turhapuro

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 891
  • Johtaja Turhapuro
Vs: katalysaattorin puhdistus
Mikähän oli tämänkin katalysaattorin ympäristöarvo tai tase, ensin on louhittu jalometalleja, kuljetettu niitä, valmistettu itse katalysaattori. Katalysaattori tukkoisena on ahdistanut moottoria, Sorkkis on kenties istunut omassa autossa antamassa konsultaatiota ongelmaan auton käydessä tyhjä käyntiä ettei tule kylmä, tästä on Sorkkiksenkin auto hieman tukkeentunut. Sorkkis ei ole apua osannut antaa joten on kysynyt neuvoa agronetistä, palvelimet on jauhanu lämpöä mereen ja isäntien traktorit on jauhaneet pihalla tyhjäkäynnillä kun sen pikaisen kahvilla käynnin sijaan on keskitytty vinoilemaan epäasiallisuuksia Sorkkikselle. Lopulta tukkeutuneen katin omistaja on joutunut hakemaan apua muualta.

Insinööri Sörsselssön muuten kehittää passiivi-autoa, siinä ei ole putkessa muuta kuin äänenvaimennin ja päästöt nolla. Pakokaasut kerätään lavalle säiliöön ja kun aine on katoamatonta niin ne patentoidulla, eräänlaisella käänteisellä katalysaattorilla jalostetaan takaisin dieselöljyksi. Järjestelmä toimii jo vuoristoisissa maissa missä rullausenergiasta saadaan ilmaista voimaa prosessiin.

Viimeksi muokattu: 19.05.20 - klo:01:31 kirjoittanut Turhapuro

Työn tekeminen on aina kiehtonut minua, siksipä voin katsoa sitä vaikka kuinka monta tuntia.