Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen  (Luettu 13713 kertaa)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Tuotanoin . Ehdottomasti + kaapeliin . Perustelut : Jos on laitettu miinuskaapeliin lähehelle akkua ei koko kytkimestä ole mitään hyötyä .

Saisiko tuolle teknisen perustelun... :-)

Miinus on siitä hyödyllinen että jos vaikka irrottelee kaapeleita akun navoista niin vaikka avain osuisi samalla runkoon ei tapahdu mitään. Kun kytkin on siis auki...
Jos se on plussassa niin plusnavassa oleva avain räiskähtää yhä runkoa vastaan.

Muuten navalla ei taida sähköisessä mielessä olla väliä niin kauan kun kytkin on riittävän lähellä akkua. Eli ei jää paljoa kaapelia akun ja sen kytkimen väliin.

Mikäli haluaa jotain kellon/radion ohituksia niin sitten plussa on käytännössä ainoa käytännöllinen mahdollisuus.
Jos on joku vanha plusmaadoitetu museopeli niin siinäkin tapauksessa sitten siihen plussaan :-)

Ja joissakin vehkeissä (erityisesti autoissa) plus-kenkä on sellainen että jo siitä lähtee useampi johto eteenpäin. Sellaiseenkin on aika hankala laittaa plus-johtoon päävirtakytkintä.

Viimeksi muokattu: 03.04.20 - klo:08:35 kirjoittanut metsajussi

Kaikki

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1511
Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Tuotanoin . Ehdottomasti + kaapeliin . Perustelut : Jos on laitettu miinuskaapeliin lähehelle akkua ei koko kytkimestä ole mitään hyötyä .
Hohhoijaa ...

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8302
Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Virtapiirin katkaisu toimii joka paikasta, koska se virta kulkee sen piirin läpi. Plussassa on vaan tietenkin se mutta, että mites se kaapeli siinä akun ja katkaisijan välillä. No sen kun suojaa hyvin, niin loppu on uskon asia.

Sähköinen "relemäinen" katkaisija voi olla joskus helpompi laittaa, koska se voi olla melkein missä vaan ja kytkentäkatkaisija johonkin, mistä sitä muistaa käyttää.

Jossain autossakin vaikka onnettomuustilanteessa ei tarvita yhtään ylimääräistä akkukaapelia navan ja katkaisijan välillä. Tällaisissa tapauksissa korostuu katkaisijan paikka.

Mutta raktorissa jos sitten haluaa, niin laittaa molempiin piuhoihin katkaisijan ja käyttää normitilanteessa vaan plussapuolen katkaisijaa. Ainakin se miinuskatkaisija sitten saa olla hyvä, ettei katkaisija "ruostu" sisältä käyttämättömänä niin, että se tuottaa virrankulku hankaluuksia.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Noin suurivirtaisessa (=käynnistys-)virtapiirissä kannattaa kuitenkin välttää kaikkia ei-niin-välttämättömiä kytkimiä, liitoksia, pitkiä kaapeleita ym. Ne kuitenkin yleensä lisäävät piirin vastusta ja saattavat tiukan paikan tullen vaikeuttaa kylmäkäynnistystä. Puhumattakaan että ränsistyessään voivat muuttua varsinaiseksi viaksi.
Eli en laittaisi kahta kytkintä ilman varsin pätevää syytä.

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 560
Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Mikäli haluaa jotain kellon/radion ohituksia niin sitten plussa on käytännössä ainoa käytännöllinen mahdollisuus.
Jos on joku vanha plusmaadoitetu museopeli niin siinäkin tapauksessa sitten siihen plussaan :-)
Radion muistivirran ohitus onnistuu vallan mainiosti. Onnistuuko kellon ohitus, riippuu varmaan kellosta.

https://uusi.keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=89928.msg1590888#msg1590888

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Mikäli haluaa jotain kellon/radion ohituksia niin sitten plussa on käytännössä ainoa käytännöllinen mahdollisuus.
Jos on joku vanha plusmaadoitetu museopeli niin siinäkin tapauksessa sitten siihen plussaan :-)
Radion muistivirran ohitus onnistuu vallan mainiosti. Onnistuuko kellon ohitus, riippuu varmaan kellosta.

https://uusi.keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=89928.msg1590888#msg1590888

Olet oikeassa, mä ajattelin nyt jotain liian hienoa. Sama se kummassa karvassa se ohitus on.

Yksinkertaisimillaan se ohitus voi olla vaan riittävän pieni sulake pääkytkimen yli, vaikka 500 mA. Sitten jos yrittää startata tai muuta sähkönkäyttöä ja unohtaa kääntää kytkimen kiinni niin se sulake palaa. Fiksumpi olisi jo joku poly- tai multifusen tapainen siinä sulakkeena - se palautuu itsestään kun ylikuorma loppuu. Kytkintä pitää sitten kuitenkin käydä kääntämässä ellei ole relemallia. Sulakkeen oikea koko on vähän vaikeaa määritellä, joku 1 A sulake sallii vikatapauksessa jo hetken sellaisen virran ja kipunan että pahimmassa paikassa sillä saa tulipalon syttymään. Esim johtimen yksi törröttävä säie osuu maihin jossa öljyisessä mujussa. Ei se kyllä mitään oikosulkuun menneitä johtoja jaksa tai ehdi kuumentaa.

Pieni sulake paljastaa myös huonosti johtavan päävirtakytkimen - se sulake palaa silloin startissa vaikka kytkin olisi kiinni :-)

Jopa sopiva vastus voisi toimia tuossa ohituksena mikäli se lepovirta on riittävän pieni. Mitoitus vaatisi kyllä mittailua, kokeilua ja vähän laskemista, se kun riippuu sen lepovirran suuruudesta ja siitä paljonko jännite saa siinä laskea niin että asemat säilyy ja kello käy...

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8302
Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kaikki ylimääräiset liitokset ja varsinkin kytkintyyppiset tuovat aina jotain vastusta. Siksi niistä on haittaa esim. starttauksessa. Se on kyllä niin totta. Tämän voi korjata, kun laittaa lisäakun omaan piiriinsä odottamaan sitä huonoa päivää, kun ykkösakusta loppuu puhti.  ;D ;D

Kyllä sellaiset laitteet, jotka pystyy eristämään rungosta, voi ohittaa ilman mitään virityksiä. Radiossa ongelman usein tekee se radion runko ja antenni, jotka yleensä ovat ns. miinusrungossa kiinni. Jos ja kun se pääkatkaisija on miinuskaapelissa, silloin se kello tai joku muu pitää maadoittaa sinne miinusnapaan tai katkaisijan "miinus"-puolelle. Pitää vaan olla selvillä, ettei se laite ota kiinni runkoon mistään muualta.


Nyt jos oikeastaan aletaan hurjastelemaan, niin voisihan sitä koneessa olla ns. vara-virtajärjestelmä, joka toimisi vain ja ainoastaan ylläpitojärjestelmänä. Vähän niinku paristovarmistus. Diodeilla hoitaa lataukset ja estosuunnat. Radio vaan pitäisi eristää rungosta ja antennille pitäisi luoda maataso niin, ettei tämä maataso ole yhteydessä koneen runkoon. Yksinkertaisissa sähkökojeissa tuo olisi helppoa, mutta jos ja kun joku uus vehe väylineen on jostain kiinni runkomaassa, niin se ohittaminen onkin hankalaa.

Kun päivitin vakuutuksiani minulle tarjottiin vakuutusyhtiöstä päävirtakatkaisijaa ja neuvottiin asentamaan se miinus kaapeliin.

Tässä vielä sellainen, että vakuutusyhtiöstä saatu katkaisin pitäisi neuvoa laittamaan metallinkeräykseen. Riippuen tietenkin katkaisijasta, mutta usein ne ovat todella huonoja. Vaikka pitäisi kestää kaikki maailman virrat, niin usein niissä on niin huonot hapettuma-alttiit kontaktit, että ei mene se ensimmäinenkään ampppeeri läpi.

Tämän epäkohdan saa selville yleensä vain avaamalla se kytkin ja kurkistaa sen sisään.

Viimeksi muokattu: 03.04.20 - klo:13:23 kirjoittanut Mopomies

On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3263
Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kyllä se virtakatkaisin on syytä laittaa maajohtoon, jostain syystä parempi.Onhan koneiden huoltoohjeissakin maininta "irroita miinuskaapeli akusta", miksiköhän se on niin.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kyllä se virtakatkaisin on syytä laittaa maajohtoon, jostain syystä parempi.Onhan koneiden huoltoohjeissakin maininta "irroita miinuskaapeli akusta", miksiköhän se on niin.

Minusta se on perinteisesti ollut vaan se että vaikka sillä 13 mm avaimella sohii ja lipsauttelee samaan aikaan runkoa ja napakengän mutteria niin mitään säikäyttävää ei tapahdu. Kunhan ei laita avainta napojen väliin poikittain...

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Kyllä se virtakatkaisin on syytä laittaa maajohtoon, jostain syystä parempi.Onhan koneiden huoltoohjeissakin maininta "irroita miinuskaapeli akusta", miksiköhän se on niin.

Minusta se on perinteisesti ollut vaan se että vaikka sillä 13 mm avaimella sohii ja lipsauttelee samaan aikaan runkoa ja napakengän mutteria niin mitään säikäyttävää ei tapahdu. Kunhan ei laita avainta napojen väliin poikittain...

Parikertaa nähnyt huolimattomasti asennetutun päävirta kytkimen laitettuna miinuspuolelle joten ....  :-X . Kaapeli katkennut
kytkimen jälkeen ja jälki sen mukaista .
Akun viereen laitettu kyllä on hyvä miinuspuolellakin kuten Hervasti on laittanut . Kiinnitys pitää olla kunnollinen ja ehdottomasti suojattava liitokset .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3263
Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Eiköös siitä tule enempi säpinää kun plus puolelle asennettu virtakytkimen kaapeli sattuu katkeamaan.Ainakin olettaisin näin.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Eiköös siitä tule enempi säpinää kun plus puolelle asennettu virtakytkimen kaapeli sattuu katkeamaan.Ainakin olettaisin näin.
Ei jos se katkee päävirtakytkimen jälkeen .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Parikertaa nähnyt huolimattomasti asennetutun päävirta kytkimen laitettuna miinuspuolelle joten ....  :-X . Kaapeli katkennut
kytkimen jälkeen ja jälki sen mukaista .
Akun viereen laitettu kyllä on hyvä miinuspuolellakin kuten Hervasti on laittanut . Kiinnitys pitää olla kunnollinen ja ehdottomasti suojattava liitokset .

Ymmärsinköhän mä nyt oikein... tässä on nyt kysymys jostain muusta .

Jos kaapeli katkeaa kytkimen jälkeen niin tilanne on aivan sama kuin kytkin olisi käännetty auki... ihan sama onko se ilmaväli kytkimen kärjissä vai kaapelissa.
Ei siinä mitään ihmeellistä tapahdu. Koneen seisoesa akulla ei ole enää miinusnavassaan mitään yhteyttä runkoon, joten plussaankaan nähden ei voi missään tapahtua mitään. Edes kytkimestä irronnut johdon pää ei saa missään mitään aikaan vaikka osuisi runkoon tai plussaan.

Toki jos kone käy niin silloin laturi työntää toisesta suunnasta virtaa.  Mutta kääntäen sama voi sitten tapahtua vaikka kytkin olisi plus-navan puolellakin. On kuitenkin minusta paljon epätodennäköisempää että katkenneen miinus-johdon pää seikkailee johonkin plussan sisältävään kohteeseen kuin että katkennut plus-johto osuu mihin tahansa runkoon.

Ettei vaan ole kyse ole siitä että yleensä on tehty huono liitos, joka kuumenee käytössä ja seuraukset sitten vaihtelevat tuurin mukaan?

Jos miinusjohto on poikki niin että molemmat päät osuvat kuitenkin toisiinsa tai samaan aikaan runkoon niin toki käyttövirta yrittää jatkaa kulkemista ja saattaa aiheuttaa huonossa kontaktissa jotakin. Mutta silloinkaan miinusjohdon tapauksessa ei synny mitään oikosulkua, ainoastaan normaalissa virtapiirissä on huonosti johtava kohta.
Aivan sama tapahtuu missä tahansa huonossa liitoksessa, oli se sitten + tai - navan puolella.

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3263
Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Eiköös siitä tule enempi säpinää kun plus puolelle asennettu virtakytkimen kaapeli sattuu katkeamaan.Ainakin olettaisin näin.
Ei jos se katkee päävirtakytkimen jälkeen .
Mut kun nyt oli puhe huolimattomasta niin tottakaise irtoaa enne virtakytkintä, kuten sorkkiksen tapauksessa.Silloin se + kaapeli ottaa runkoon ja hikan ehkä kipinoikin.Miinus kaapelin irtoamisella ei ihmeempiä tapahdu. Jos olet pari huolimatonta kytkentää nähnyt ei sitä pidä yleistää että kaikki muutkin katkaisimet ovat samoin asennettu.Mutta voithan tästä taas sellaisen itsesi munausketjun kehitellä tyylillesi uskollisena.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: valtra 6350 päävirtakytkimen asentaminen
Parikertaa nähnyt huolimattomasti asennetutun päävirta kytkimen laitettuna miinuspuolelle joten ....  :-X . Kaapeli katkennut
kytkimen jälkeen ja jälki sen mukaista .
Akun viereen laitettu kyllä on hyvä miinuspuolellakin kuten Hervasti on laittanut . Kiinnitys pitää olla kunnollinen ja ehdottomasti suojattava liitokset .

Ymmärsinköhän mä nyt oikein... tässä on nyt kysymys jostain muusta .

Jos kaapeli katkeaa kytkimen jälkeen niin tilanne on aivan sama kuin kytkin olisi käännetty auki... ihan sama onko se ilmaväli kytkimen kärjissä vai kaapelissa.
Ei siinä mitään ihmeellistä tapahdu. Koneen seisoesa akulla ei ole enää miinusnavassaan mitään yhteyttä runkoon, joten plussaankaan nähden ei voi missään tapahtua mitään. Edes kytkimestä irronnut johdon pää ei saa missään mitään aikaan vaikka osuisi runkoon tai plussaan.

Toki jos kone käy niin silloin laturi työntää toisesta suunnasta virtaa.  Mutta kääntäen sama voi sitten tapahtua vaikka kytkin olisi plus-navan puolellakin. On kuitenkin minusta paljon epätodennäköisempää että katkenneen miinus-johdon pää seikkailee johonkin plussan sisältävään kohteeseen kuin että katkennut plus-johto osuu mihin tahansa runkoon.

Ettei vaan ole kyse ole siitä että yleensä on tehty huono liitos, joka kuumenee käytössä ja seuraukset sitten vaihtelevat tuurin mukaan?

Jos miinusjohto on poikki niin että molemmat päät osuvat kuitenkin toisiinsa tai samaan aikaan runkoon niin toki käyttövirta yrittää jatkaa kulkemista ja saattaa aiheuttaa huonossa kontaktissa jotakin. Mutta silloinkaan miinusjohdon tapauksessa ei synny mitään oikosulkua, ainoastaan normaalissa virtapiirissä on huonosti johtava kohta.
Aivan sama tapahtuu missä tahansa huonossa liitoksessa, oli se sitten + tai - navan puolella.
Jos jos ja jos . Kun akunmiinuskaapeli ottaa runkoon on virtapiiri kytkettynä . Näitä tapauksia olen nähnyt .
Silloin kun se on lähelle akunnapaa kytketty ei vaataa .

Muistaakos Metsäjussi kummalla puolella joskus saattaa vastus lämppärissä olla ? Ei mitään vaaraa pitänyt mullakaan olla miinusjohdon runkoon ottaessa mutta olipahan vaan .

Moneen uuteen koneeseen ei voi päävirtakytkintä laittaa koska virtapiiri pitää koajan olla .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .