Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Navetta  (Luettu 11238 kertaa)

optimisti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1527
Navetta
Istuin Pro Agrian kokouksessa ja siellä konsultti oli vahvasti sen kannalla ettei navetta tarvitse peltoja läheisyyteensä. On helppo havaita että, usein uusi navetta on jopa suurempi kuin sen vieressä oleva peruslohko peltoa. Ajat muuttuu.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64940
Vs: Navetta
ahaa,   ja kohta kun laitunnuspakko alkaa kun kansa niin vaatii,  ni onkin kiva kun saabi kuskata lehmiä kilsan päälle..                  on se mainio miten tuo virma käsittelee taas asioita.    lie maksajakin tiedossa?

timotej

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 977
Vs: Navetta
Ei tarvitse. Sehän menee konkurssiin ennen kuin niitä peltoja aletaan tarvita. Pääasia, että suunnittelijoiden työllisyys turvataan.

Green New Dealer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 578
Vs: Navetta
Istuin Pro Agrian kokouksessa ja siellä konsultti oli vahvasti sen kannalla ettei navetta tarvitse peltoja läheisyyteensä. On helppo havaita että, usein uusi navetta on jopa suurempi kuin sen vieressä oleva peruslohko peltoa. Ajat muuttuu.
Näin se varmaan tulevaisuudessa menee. Muilla aloilla on jopa harvinaista, että koko tuotantoketjua yritetään saada sopimaan yhden yrityksen alle. Metsäfirmat ja sahat luopuivat omista metsistään tai siirsivät eri yhtiöihin. Harvalla metallifirmallakaan on takapihalla omaa kaivosta, mistä malmia louhitaan. Kaikki keskittyvät omiin vahvuuksiinsa. Helpompi ottaa rehut vastaan, kuin tuottaa niitä kiireessä muun homman ohella. Lantaan vaatii jonkun käsittelylaitoksen "lannoitetehtaan", muutenkin taitaa tulla välttämättömäksi jostain kokoluokasta ylöspäin. Myös tuotannon riskit helpompi hallita, kun ei tarvitse kantaa esim sääriskiä kokonaan itse.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19860
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Navetta
Harvalla metallifirmallakaan on takapihalla omaa kaivosta, mistä malmia louhitaan.

Joo mutta jos tuo metallifirma saisi valtiolta lisätukia, siksi että se kaivos olisi metallifirman omassa hallinnassa, kyllä kohta metallinetti-sivuilla alkaisi aj201:ien käyttäjätunnusten närkästynyt spekulaatio, miten ne irralliset kaivokset saataisiin pakkolunastetuksi niiden metallitehtaiden tukikoneiksi ? Että olisi niin väärin , että jotkut kehtaisivat kaivosta harrastaa ilman metallitehdasta sen päällä ?

-SS-

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Navetta
Harvalla metallifirmallakaan on takapihalla omaa kaivosta, mistä malmia louhitaan.

Joo mutta jos tuo metallifirma saisi valtiolta lisätukia, siksi että se kaivos olisi metallifirman omassa hallinnassa, kyllä kohta metallinetti-sivuilla alkaisi aj201:ien käyttäjätunnusten närkästynyt spekulaatio, miten ne irralliset kaivokset saataisiin pakkolunastetuksi niiden metallitehtaiden tukikoneiksi ? Että olisi niin väärin , että jotkut kehtaisivat kaivosta harrastaa ilman metallitehdasta sen päällä ?

-SS-

Tai sitten siellä metallinetti sivuilla valitettaisiin muiden kaivosten omistajien toimesta, kun tuo metallifirma saa enemmän tukea sille kaivokselle kuin he tai että se malmin hinta on liian huono.  ;)
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Navetta
Istuin Pro Agrian kokouksessa ja siellä konsultti oli vahvasti sen kannalla ettei navetta tarvitse peltoja läheisyyteensä. On helppo havaita että, usein uusi navetta on jopa suurempi kuin sen vieressä oleva peruslohko peltoa. Ajat muuttuu.
Näin se varmaan tulevaisuudessa menee. Muilla aloilla on jopa harvinaista, että koko tuotantoketjua yritetään saada sopimaan yhden yrityksen alle. Metsäfirmat ja sahat luopuivat omista metsistään tai siirsivät eri yhtiöihin. Harvalla metallifirmallakaan on takapihalla omaa kaivosta, mistä malmia louhitaan. Kaikki keskittyvät omiin vahvuuksiinsa. Helpompi ottaa rehut vastaan, kuin tuottaa niitä kiireessä muun homman ohella. Lantaan vaatii jonkun käsittelylaitoksen "lannoitetehtaan", muutenkin taitaa tulla välttämättömäksi jostain kokoluokasta ylöspäin. Myös tuotannon riskit helpompi hallita, kun ei tarvitse kantaa esim sääriskiä kokonaan itse.

Siinä on vain sellainen juttu, että monella alalla pystyy kohonneita kuluja siirtämään lopputuotteeseen toisin kuin maataloudessa. Lisäksi jos sen elukkapalatsin pitää maksaa rehusta rahdit ja lannasta rahdit niin alkaa käymään tälläsellä matalakannattavuus alalla olo tukalaksi. Toisaalla selitin tämän ja siksi kyl mä pidän ainakin kohtuu tärkeänä et se pelto on niiku oman näppylän alla.
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2710
Vs: Navetta
Säästää rahtikuluissa sievoisen summan kun itse hoitaa rehun ja sonnan rahtauksen ja pellot ovat omia.

Silloon toki tuloo sonnan ajossa raakasti tappiota, jos naapurin vivutoimijussi ei otakkaan märkänä vuonna sontaa vastaan ja joutuu tallaamaan oman pellon.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8339
Vs: Navetta
Säästää rahtikuluissa sievoisen summan kun itse hoitaa rehun ja sonnan rahtauksen ja pellot ovat omia.

Silloon toki tuloo sonnan ajossa raakasti tappiota, jos naapurin vivutoimijussi ei otakkaan märkänä vuonna sontaa vastaan ja joutuu tallaamaan oman pellon.
Ilman muuta kannattaa, jos lannanajo on parasta osaamisaluetta. ::) ;D
Mystinen kesälaatumies

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Navetta
Säästää rahtikuluissa sievoisen summan kun itse hoitaa rehun ja sonnan rahtauksen ja pellot ovat omia.

Silloon toki tuloo sonnan ajossa raakasti tappiota, jos naapurin vivutoimijussi ei otakkaan märkänä vuonna sontaa vastaan ja joutuu tallaamaan oman pellon.
Niin mistä? Omalta pellolta vai sivutoimijussin  pellolta? Se nyt on ihan siitä kiinni mistä pitää mitäkin maksaa jne. Jos nyt lähdetään siitä että mä tälläsenä sylkykuppi sikatilallisena olisin ilman omaa peltoa niin HUONOSSA tilanteessa mä maksaisin sen viljanrahdin sinne sikalalle versus et se ajetaan omalta pellolta siihen viereen kuivurille. Tai et lanta liikkuu omalle pellolle siihen viereen versus et maksan sen rahdista 0,5e/km/tonni esim. 10 km päähän. Jossakin missä paskaa on paljon niin se elukanpitäjä joutuu osallistumaan sen hävityskuluihin. Kyllä siitä aika monta euroa tulee....
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2710
Vs: Navetta
 kaikki muut kyllä varmaan ymmärsi, jos ei niin se on sitten voi voi.. ;D ;D ;D

Säästää rahtikuluissa sievoisen summan kun itse hoitaa rehun ja sonnan rahtauksen ja pellot ovat omia.

Silloon toki tuloo sonnan ajossa raakasti tappiota, jos naapurin vivutoimijussi ei otakkaan märkänä vuonna sontaa vastaan ja joutuu tallaamaan oman pellon.
Niin mistä? Omalta pellolta vai sivutoimijussin  pellolta? Se nyt on ihan siitä kiinni mistä pitää mitäkin maksaa jne. Jos nyt lähdetään siitä että mä tälläsenä sylkykuppi sikatilallisena olisin ilman omaa peltoa niin HUONOSSA tilanteessa mä maksaisin sen viljanrahdin sinne sikalalle versus et se ajetaan omalta pellolta siihen viereen kuivurille. Tai et lanta liikkuu omalle pellolle siihen viereen versus et maksan sen rahdista 0,5e/km/tonni esim. 10 km päähän. Jossakin missä paskaa on paljon niin se elukanpitäjä joutuu osallistumaan sen hävityskuluihin. Kyllä siitä aika monta euroa tulee....


Teleporttaaks sää oman viljas omalta pellolta siihen sikalanvieres olevaan kuivuriin ilmaseks ? Varmaan se kuivuukin siinä matkalla. vs kuiva vilja kipattuna kuivurin suppiloon.

No eikös se elukanpitäjä ole tuottanu sen sonnan ? Miksi muiden pitäisi maksaa sen hävittämisestä/käsittelystä ?


kaikki muut kyllä varmaan ymmärsi, jos ei niin se on sitten voi voi.. ;D ;D ;D

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Navetta
kaikki muut kyllä varmaan ymmärsi, jos ei niin se on sitten voi voi.. ;D ;D ;D

Säästää rahtikuluissa sievoisen summan kun itse hoitaa rehun ja sonnan rahtauksen ja pellot ovat omia.

Silloon toki tuloo sonnan ajossa raakasti tappiota, jos naapurin vivutoimijussi ei otakkaan märkänä vuonna sontaa vastaan ja joutuu tallaamaan oman pellon.
Niin mistä? Omalta pellolta vai sivutoimijussin  pellolta? Se nyt on ihan siitä kiinni mistä pitää mitäkin maksaa jne. Jos nyt lähdetään siitä että mä tälläsenä sylkykuppi sikatilallisena olisin ilman omaa peltoa niin HUONOSSA tilanteessa mä maksaisin sen viljanrahdin sinne sikalalle versus et se ajetaan omalta pellolta siihen viereen kuivurille. Tai et lanta liikkuu omalle pellolle siihen viereen versus et maksan sen rahdista 0,5e/km/tonni esim. 10 km päähän. Jossakin missä paskaa on paljon niin se elukanpitäjä joutuu osallistumaan sen hävityskuluihin. Kyllä siitä aika monta euroa tulee....


Teleporttaaks sää oman viljas omalta pellolta siihen sikalanvieres olevaan kuivuriin ilmaseks ? Varmaan se kuivuukin siinä matkalla. vs kuiva vilja kipattuna kuivurin suppiloon.

No eikös se elukanpitäjä ole tuottanu sen sonnan ? Miksi muiden pitäisi maksaa sen hävittämisestä/käsittelystä ?


kaikki muut kyllä varmaan ymmärsi, jos ei niin se on sitten voi voi.. ;D ;D ;D
Voi voi. Mites se sun viljan käsittely sitten menee pellolta suoraan hankkijan monttuun? Kuivuuko matkalla? Jos mul nyt on se oma pelto, hyvällä tuurilla vielä siinä sikalan nurkalla ja kuivurikin siinä niin siitä toki tulee se siirto siihen kuivurille + kuivaus. Okei pysyitkö mukana? Viljelijä tekee tän saman toimenpiteen, okei? Se viljelijän kuivuri tuskin kuitenkaan on ihan siinä vieressä? No niin nyt se kuljetus pitää jonkun maksaa? Mitä itse näitä viljakauppiaiden yms. hintoja seurannut niin minimi rahtiveloitus on 6-7e tonni oli se matka kuinka lyhyt tahansa. Tässä tulee se ero oman pellon ja muiden pellon välillä. Tajusitko?

Paskan kanssa sama homma. Omalle pellolle homma kustantaa urakoitsijan tekemänä 2-3e/kuutio levitys plus rahti sen 0,5e/km/kuutio. Lisäksi tulee se lannoitusvaikutus. Jos nyt haluaa asiaa jotenkin miettiä niin esim. 2018 vuona kun vilja maksoi paljon ja lihatili ei kattanut kuluja voi itse lohduttaa edes vähän, ettei ostopanoksiin (apulanta) ollut mennyt niin paljon rahaa. Mutta siis jos nyt se paska ajetaan sen viljelijän pellolle ja sikatilallinen joutuu vielä osallistumaan kuluihin ja hyöty (lannoitus) menee sen viljelijän hyödyksi niin minusta tuo on väärin. Tietysti jos viljelijä myy sen rehuohran halvemmalla sitten sille sikatilalliselle niin asia on eri. Näin en kyllä koskaan ole kuullut tapahtuvan.

Tää nyt taitaa olla turhaa yrittää selittää..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2710
Vs: Navetta
"Lisäksi jos sen elukkapalatsin pitää maksaa rehusta rahdit ja lannasta rahdit niin alkaa käymään tälläsellä matalakannattavuus alalla olo tukalaksi."

Tästä se lähti.

Ilmeisesti kymenlaaksossa lasketaan ettei omanatyönä omallakalustolla hankittu rehu ja sonnan levitys maksa mitään.


sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Navetta
Harvalla metallifirmallakaan on takapihalla omaa kaivosta, mistä malmia louhitaan.

Joo mutta jos tuo metallifirma saisi valtiolta lisätukia, siksi että se kaivos olisi metallifirman omassa hallinnassa, kyllä kohta metallinetti-sivuilla alkaisi aj201:ien käyttäjätunnusten närkästynyt spekulaatio, miten ne irralliset kaivokset saataisiin pakkolunastetuksi niiden metallitehtaiden tukikoneiksi ? Että olisi niin väärin , että jotkut kehtaisivat kaivosta harrastaa ilman metallitehdasta sen päällä ?

-SS-
Ruppe nyt navettaa tekemään jos siihen tukea saa .  ;D ;D ;D ;D ;D
Entäpä viljanviljelijä joka rakentaa investointituella kuivurin , pitääkö olla pellot lähellä .  ;D
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Navetta
Säästää rahtikuluissa sievoisen summan kun itse hoitaa rehun ja sonnan rahtauksen ja pellot ovat omia.

Silloon toki tuloo sonnan ajossa raakasti tappiota, jos naapurin vivutoimijussi ei otakkaan märkänä vuonna sontaa vastaan ja joutuu tallaamaan oman pellon.
Ilman muuta kannattaa, jos lannanajo on parasta osaamisaluetta. ::) ;D
Noin sanoo Johtaja jolla on peltoa ympärillä ja paljon .  ;)
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .