On alkanut tosissaan kiinnostaa luomuviljelyyn siirtyminen. Varsinkin jos eu:n maatalousuudistus hankaloittaa tavanomaista viljelyä, pudottaa sen tukia, mutta ei luomun tukia.
Kysymyksiä on paljon:
Ehkä mäkin rohkenen näin aloittelevana luomuilijana kommentoida. Itsellä on vielä tuoreessa muistissa parin vuoden takainen "paini"...
Mitkä on hankalimpia asioita:
1. Onko karjanlannan käyttö välttämätöntä, pärjääkö ilman?[/quote]
Ei pakollista, mutta suositeltavaa. Tiedän erään tapauksen joka siirtyi pois luomusta ja syy oli juuri se, että ravinteet vain loppuvat. Itse lasken tuon karjanlannan varaan todella paljon ilman sitä tuskin tulisi luomuiltua.
Toki nykyään on markkinoilla paljon luomulannotteitakin, mutta näiden hinta on sitten kolminkertainen yaraan nähden, että niiden käytön mielekkyys on vähän niin ja näin.
2. Onko luomusiemenen saatavuus vaikeaa, saako käyttää omaa tos-siementä? Yleensäkin tuo siemenkysymys askarruttaa paljon.
Saa käyttää omaa TOS siementä ja luomusiemenen saatavuus on vaikea ja hinta vielä vaikeampi. Tähän on tulossa muutoksi en muista milloin, mutta mä tein asian niin, että siirtymävaiheessa hain poikkeuslupia tavanomaisen sertin lisäksi omille tos siemenille ja lisäilin ne. Mulla on nyt esim. 3 eri kevätvehnää, 1 ohra, 2 kauraa, härkäpapu ja herne, ruis "luomusiemenenä". Syysvehnä on vielä tuloillaan. Toi luomustatuksella oleva siirtymävaiheen jyvät ovat tavanomaisen hintaisia, mutta luomua niillä saa kylvää. Toki tähän on se muutos tulossa varmista sen nyt jostain.
3. Oikeastaan pahin pelko on, että hankalasti torjuttavat juuririkkakasvit, kuten juolavehnä, ohdake ja valvatti saavat pelloilla ylivallan, miten tämä estetään?
Näistä mulla ei ole vielä mitään kokemusta, mutta näihinkin pätee ainakin se, että nurmivuosina niitot on tehtävä. Itse alotin liian kapealla niittokoneella ja ekan vuoden jälkeen vaihdoin perhoseen, nyt niitot käy nopeasti ei v1tuta lähteä niittämään. Eli satsaa siihen niittokalustoon. Mieti kuinka kauan sulla menee sen nurmialan niittämiseen vuosittain ja mieti onko aikaa tuhlata niin paljon. Meillä esim. kuivana 2018 vuonna niitettiin nurmet kolme kertaa. Viime vuonna 4 kertaa. Voi olla, että tämä on turhaa ja aloittelijan hötkyilyä, mutta eipä ollut rikoistakaan mitään, kun ekoja nurmia lopetettiin viime syksynä. Sen huomasin et kaks vuotisessa nurmessa ekana vuonna torjutaan rikkoja ja tokana vuonna apila alkaa saamaan valtaa ja silloin ei enää rikkojakaan ole niin paljon.
Eli vielä kerran mieti se niittokalusto. Jollain 3m niittokoneella ajaa ehkä noin 3ha tunnissa hyvillä lohkoilla. 20 ha nurmialassa menee se päivä ja tämä jos pitää toistaa 4-5 kertaa vuodessa normaalina vuotena niin se on viikon työt. Onko sulla aikaa käyttää viikko kesällä niittoihin. Lisäksi tulee vielä kesannointi muokkaukset heinäkuussa.
4. Onko jokavuotiset tarkastukset miten paha rasti.
Ei mun mielestä. Paperit kannattaa pitää heti alusta asti kunnossa. Myönnän itsekkin jännittäneeni tätä eniten, mutta nyt ei juuri kyllä enää jännitä. Mutta ne dokumentit kannattaa pitää ajantasalla.
5 .Viljan varastotiloja on aika vähän, saako luomuviljan heti liikkeelle, sakotetaanko rikoista miten kovasti, lajitteletteko myyntiviljan?
Tästäkään mulla ei ole mitään kokemusta. Muuta kuin se saman mitä kaikki muutkin toitottavat, että määrä tippuu niin varastot kyllä riittää.
6. Miten pahasti saa ryssiä hommissa, ennen kuin luomustatus ja siten tuet otetaan pois.
Ei mitään käsitystä, mut luulis et aika pahasti saa hommat ajaa karille, et tuet lähtee.
Luomukursseja ei enää tänä talvena taideta järjestää, joten ensi talveen siirtyy sinne meno, mutta eipä tässä kiirettä ole, tutkailen ja seurailen asioita. Ja seuraan, mitä tukiasioissa tapahtuu.
Jos näin on niin kylvä tänä vuonna nurmia alle. Tavanomaiset nurmen siemenet on halvempia + et saat paremman startin kun sulla on ekan luomuvuotena (eli 3. vuotena) 2 vuoden nurmi pohjalla.