Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valio ja tuottajakohtaiset tuotantorajoitukset  (Luettu 140271 kertaa)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9596
Vs: Valio ja tuottajakohtaiset tuotantorajoitukset


Yhden asiakkaani Vaimolle oli määrätty vitamiinia ja hivenainetta kiertäjäkalvon repämään , Pienirepeämä joka parantui .Ennen leikkausta kannattaa aloittaa eräiden lisäravinteiden syönti koska kehon rakennusaineet auttavat parenemisiin . Kaikki lääkärit ei niitä hyväksy mutta asia näin on .

Jänne repeämä ei ikinä parannu. Se ei kasva yhteen, liimaudu jne … Joillakin pieni reikäkin aiheuttaa kipua ja estää liikkeet. Mutta kivut vähenee, liikkeet paranee, käsi voimistuu ilman niitä jänteitäkin. Yli 80 vuotiailla  kiertäjäkalvosimen jänteistä saattaa jo puuttua vaikka kaikki ja silti käsi toimii ja on kivuton. Ne on pois kuluvia jänteitä.
Sitten toinen juttu … Oon ollut tohtorin väitöskirjan olkapäästä väitelleen ortopedin hoidettavana / leikattavana sekä ihan normi ortopedin joka on lähemmäs 20v erikoistunut pelkästään olkapäiden vammoihin ja hoitoihin. Ja niin sitten vielä yksi sorkan viilaaja levittää netissä omaa mantraansa.  Arvele ihan niin kuin tosissas paljonko annan sorkkafiilarin lumevaikutteisille ihme pillereille arvoa. En sitten yhtään mitään. Totta mooses jos ruoka ei ole monipuolista ja puuttuu vaikka hedelmät / marjat kokonaan, niin pitäähän niitä sitten jollain ihme pillerillä kait yrittää vitamiinivarastoja täydentää. Itte tykkään kyllä monipuolisesta ruuasta paljon enemmän kuin pelkistä pillereistä.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Valio ja tuottajakohtaiset tuotantorajoitukset


Yhden asiakkaani Vaimolle oli määrätty vitamiinia ja hivenainetta kiertäjäkalvon repämään , Pienirepeämä joka parantui .Ennen leikkausta kannattaa aloittaa eräiden lisäravinteiden syönti koska kehon rakennusaineet auttavat parenemisiin . Kaikki lääkärit ei niitä hyväksy mutta asia näin on .

Jänne repeämä ei ikinä parannu. Se ei kasva yhteen, liimaudu jne … Joillakin pieni reikäkin aiheuttaa kipua ja estää liikkeet. Mutta kivut vähenee, liikkeet paranee, käsi voimistuu ilman niitä jänteitäkin. Yli 80 vuotiailla  kiertäjäkalvosimen jänteistä saattaa jo puuttua vaikka kaikki ja silti käsi toimii ja on kivuton. Ne on pois kuluvia jänteitä.
Sitten toinen juttu … Oon ollut tohtorin väitöskirjan olkapäästä väitelleen ortopedin hoidettavana / leikattavana sekä ihan normi ortopedin joka on lähemmäs 20v erikoistunut pelkästään olkapäiden vammoihin ja hoitoihin. Ja niin sitten vielä yksi sorkan viilaaja levittää netissä omaa mantraansa.  Arvele ihan niin kuin tosissas paljonko annan sorkkafiilarin lumevaikutteisille ihme pillereille arvoa. En sitten yhtään mitään. Totta mooses jos ruoka ei ole monipuolista ja puuttuu vaikka hedelmät / marjat kokonaan, niin pitäähän niitä sitten jollain ihme pillerillä kait yrittää vitamiinivarastoja täydentää. Itte tykkään kyllä monipuolisesta ruuasta paljon enemmän kuin pelkistä pillereistä.

Simpauttajakin oli viittävaille tohtori . Monipuolinen ruoka ei välttämättä riitä . Pillerit ei ole ihmepillereitä .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

navettapiika

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 600
Vs: Valio ja tuottajakohtaiset tuotantorajoitukset


Yhden asiakkaani Vaimolle oli määrätty vitamiinia ja hivenainetta kiertäjäkalvon repämään , Pienirepeämä joka parantui .Ennen leikkausta kannattaa aloittaa eräiden lisäravinteiden syönti koska kehon rakennusaineet auttavat parenemisiin . Kaikki lääkärit ei niitä hyväksy mutta asia näin on .

Jänne repeämä ei ikinä parannu. Se ei kasva yhteen, liimaudu jne … Joillakin pieni reikäkin aiheuttaa kipua ja estää liikkeet. Mutta kivut vähenee, liikkeet paranee, käsi voimistuu ilman niitä jänteitäkin. Yli 80 vuotiailla  kiertäjäkalvosimen jänteistä saattaa jo puuttua vaikka kaikki ja silti käsi toimii ja on kivuton. Ne on pois kuluvia jänteitä.
Sitten toinen juttu … Oon ollut tohtorin väitöskirjan olkapäästä väitelleen ortopedin hoidettavana / leikattavana sekä ihan normi ortopedin joka on lähemmäs 20v erikoistunut pelkästään olkapäiden vammoihin ja hoitoihin. Ja niin sitten vielä yksi sorkan viilaaja levittää netissä omaa mantraansa.  Arvele ihan niin kuin tosissas paljonko annan sorkkafiilarin lumevaikutteisille ihme pillereille arvoa. En sitten yhtään mitään. Totta mooses jos ruoka ei ole monipuolista ja puuttuu vaikka hedelmät / marjat kokonaan, niin pitäähän niitä sitten jollain ihme pillerillä kait yrittää vitamiinivarastoja täydentää. Itte tykkään kyllä monipuolisesta ruuasta paljon enemmän kuin pelkistä pillereistä.

Simpauttajakin oli viittävaille tohtori . Monipuolinen ruoka ei välttämättä riitä . Pillerit ei ole ihmepillereitä .
Tästä aiheesta jotakin tiedän ja käyn joka vuosi verikokeissa, joissa näitä puutoksia tarkastellaan. Lähtökohtanahan on aina, että ruuasta ne vitamiinit ja hivenet pitää saada. Lisukkeena minulla on puoli kourallista ihan apteekkitavaraa ja reseptillä. Sitten nämä  ihme kaupattavat ovat sitten kieltolistalla kaikki, ei todellakaan mätetä mitään kalanmaksaöljykapseleita joka päivä. Näiden markkinoille tulon jälkeen ovat kirurgit kokeneet yllättäviä vuotopotilaita leikkauksissa, kun ihmiset ovat innostuneet niitä syömään.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Valio ja tuottajakohtaiset tuotantorajoitukset


Yhden asiakkaani Vaimolle oli määrätty vitamiinia ja hivenainetta kiertäjäkalvon repämään , Pienirepeämä joka parantui .Ennen leikkausta kannattaa aloittaa eräiden lisäravinteiden syönti koska kehon rakennusaineet auttavat parenemisiin . Kaikki lääkärit ei niitä hyväksy mutta asia näin on .

Jänne repeämä ei ikinä parannu. Se ei kasva yhteen, liimaudu jne … Joillakin pieni reikäkin aiheuttaa kipua ja estää liikkeet. Mutta kivut vähenee, liikkeet paranee, käsi voimistuu ilman niitä jänteitäkin. Yli 80 vuotiailla  kiertäjäkalvosimen jänteistä saattaa jo puuttua vaikka kaikki ja silti käsi toimii ja on kivuton. Ne on pois kuluvia jänteitä.
Sitten toinen juttu … Oon ollut tohtorin väitöskirjan olkapäästä väitelleen ortopedin hoidettavana / leikattavana sekä ihan normi ortopedin joka on lähemmäs 20v erikoistunut pelkästään olkapäiden vammoihin ja hoitoihin. Ja niin sitten vielä yksi sorkan viilaaja levittää netissä omaa mantraansa.  Arvele ihan niin kuin tosissas paljonko annan sorkkafiilarin lumevaikutteisille ihme pillereille arvoa. En sitten yhtään mitään. Totta mooses jos ruoka ei ole monipuolista ja puuttuu vaikka hedelmät / marjat kokonaan, niin pitäähän niitä sitten jollain ihme pillerillä kait yrittää vitamiinivarastoja täydentää. Itte tykkään kyllä monipuolisesta ruuasta paljon enemmän kuin pelkistä pillereistä.

Simpauttajakin oli viittävaille tohtori . Monipuolinen ruoka ei välttämättä riitä . Pillerit ei ole ihmepillereitä .
Tästä aiheesta jotakin tiedän ja käyn joka vuosi verikokeissa, joissa näitä puutoksia tarkastellaan. Lähtökohtanahan on aina, että ruuasta ne vitamiinit ja hivenet pitää saada. Lisukkeena minulla on puoli kourallista ihan apteekkitavaraa ja reseptillä. Sitten nämä  ihme kaupattavat ovat sitten kieltolistalla kaikki, ei todellakaan mätetä mitään kalanmaksaöljykapseleita joka päivä. Näiden markkinoille tulon jälkeen ovat kirurgit kokeneet yllättäviä vuotopotilaita leikkauksissa, kun ihmiset ovat innostuneet niitä syömään.

Ne ei välttämättä ota kokeita tai sitten ilmoitetaan ettei puutteita ole , on kokemusta . Yks tuttavani luuli olevan yliväsynyt eli pöörnautti . Yksityisellä selvis et vakava raudan puutos , hemoklopiini arvojen ollessa kohtalainen . Urheilullinen , hyvin monipuolista ruokaa syövä sai infarktin , vakava raudanpuute ja muita puutteita . Reuma sairaudet aiheuttavat jänteisiin ja verisuoniin haurastumisia , lisäravinteilla niitä pystyy kompensoimaan . Monipuloinen ruoka on hyvä mutta ei aina riittävä .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Valio ja tuottajakohtaiset tuotantorajoitukset

Jaa että tämän kylän sianlihan tuonnossa hyvin pärjäävät eivät ole yleisiä sianlihan tuonnannossa . Kannattaa äkkiä ilmoittaa et lopettavat ajoissa ja vaihtavat lehmiin . Sitä en tiedä miten Kiuruveden sikatilalliset pärjää mutta muualla ihan hyvin .
Selitellä voit ja kadehtii maidontuottajaa . Kovassa ne maidontuotannosta saadut rahat ovat .

Ei usko ei. Siantuotanto ei ole kultakaivos. Ei sitä taatusti ole lehmä tai nautapuolikaan. Tuskin mikään muukaan suomessa harrastettava maatalouden ala. Jokaisella alalla on menestyjiä ja vähemmän menestyjiä. Lähtökohdat ratkaisee. Esim. se miksi loimaalla ei ole pahemmin navetoita vaan sikaloita niin siihenkin löytyy syyt. Samoin kuin siihen miksi kiuruvedellä ei sikoja ole, mutta nautoja sitäkin enemmän.

Pointtini on edelleen se mistä tässä koko ketjussa oli kyse. Eli vihdoinkin maidontuottajat joutuvat samalla tavalla kilpailuasemaan missä muut ovat jo olleet. Vaikkei yleisesti asiaa huudellakkaan niin kyllä lihatalot tekevät rajanvetoja kenen kanssa ja mistäpäin suomea soppari tehdään. Omalla alueella esim. on tasan yksi lihatalo jonka kanssa voi kuvitella sopparin tekevän, sikapuolella. Maitoa on saanut tuottaa vaikka utsjoella vaikkei siinä mitään järkeä ole, osuuskunta toimintaa kun on. Nyt tähän tulee onneksi muutos. Ja muutenkin tuotantoa aletaan suitsimaan.

Se että mitä se mulle kuuluu kuinka paljon maitoa tuotetaan, vaikka sitä osa kipattaisiin suoraan viemäriin niin ei se kuulukkaan, mutta jos samalla jaetaan tuotantosidonnaisia tukia aina vain lisää. Investointi tuet ovat eläinpuolen korkeimmat ja nyt ab:lle kin saatiin oma palkkiojärjestelmä. Samaan aikaan sikapuolen tuki leikataan koko ajan, tai se mitä niitä nyt leikattavia on, yksi ainoa tuki joka on aikoinaan irroitettu tuotannosta. Sikapuolella tuotannon lisääminen ei saa yhtään enempää tukia. EHK on poikkeus, mutta se ei olekkaan tuki vaan vaatii toimenpiteitä joista syntyy kuluja. Asiaa ei voi perustella sillä, että jommassa kummassa olisi ali tai ylituotantoa. Ok naudanlihassa alituotantoa ja odotellaankin minkälaisen tukikaivoksen saavat aikaiseksi ensi kaudelle.

Jätän nyt asia tonkimisen sorkkahoitajan kanssa tähän hän ei selvästikkään pysty ajettelemaan laajemmin. Hänelle sikatuotantoa on iso paha susi ja maito pyhä lehmä. Muiden kanssa jatkan mielellään sananvaihtoa rakentavassa hengessä.

Ehkä ja101 tarkoitti sitä, että näin pohjoisessa kuin Suomi on, niin nurmiviljelyyn perustuva  karjatalous luonnistuu täällä paremmin kuin viljanviljely. Viljanviljely panos-tuotos suhde on heikko. Suomi on liian pohjoisessa kunnolliseen viljanviljelyyn.

Maitotalous onnistuu täällä vain ja ainoastaan poliittisessa suojelussa.
Kaikilla muilla sektoreilla ylituotanto on maksatettu tuottajilla itsellään. Kantaneet siitä vastuunsa.

En nyt ajatellut suomen pohjoista sijainti, mutta tottahan tuo on. Mitä kauemmas varsinais suomesta mennään koilisen suuntaan sen hankalammaksi viljan viljely tulee.

En yleensä Eemelin kirjoituksia noteeraa, mutta kyllähän eemeli nyt on jäljillä. Onko se sitten kokonaan poliittista suojelua vai johtuuko syy osuuskunta mallista en tiedä. Nyt ainakin pitäisi asia selvitä, ehkä kun osuuskunta mallista luovutaan. Parempi olisi kun nämä osuuskunnat olisivat jättäytyneet kokonaan taka-alalle ja antaneet valion hoitaa suoraan maidonhankintansa.

Onpas kauas karannut keskustelu alkuperäisestä. Alkoi myös vähän risoo kun porsaantuottajat tulevat tikuilla sohimaan meitä silmiin kun maitoala saa lisää kylmää kyytiä. Kyllä sitä on saatu ihan riittävästi, ei tarvitse huolehtia.
Kyllä se sohiminen onnistuu molemmin päin. En vähättele tuottajien saamaa kyytiä, mutta tuolle on ihan selvät syyt näkyvissä ja muilla aloilla siinä kyydissä ollaan jo oltu. Onko tasapuolista, että kaikki tuotannon alat olisivat lähtökohdiltaan edes jotenkin samalla viivalla.

Itse ottaa päähän, että täällä on eräs sorkkahoitaja joka on joskus muinoin sikojakin nähnyt ja väittää toiminnan olevan edelleen kultakaivos. Jos se olisi kultakaivos niin ei kai sikatilojen lukumäärä olisi tippunut alle tuhanteen sieltä jostakin 6000 lukemasta eu:n alkuajoilta. Kyllä se on ylemmälläkin taholla myönnetty, että sikatalous on ainut tuotannon ala joka joutui sopeutumaan eu:hun heti ensimmäisenä.

Mutta joo mun puolesta voidaan palata alkuperäiseen aiheeseen.

Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

Timon

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 488
Vs: Valio ja tuottajakohtaiset tuotantorajoitukset
Samassa suhteessa ne maitotilatkin vähentyneet,1995 noin 32500 maitotilaa ja nyt alle 6000.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Valio ja tuottajakohtaiset tuotantorajoitukset

Ihan ensinnäkin kysyisin että oletko/oletko ollut maidontuotantoalalla, vai onko sulla siis sikoja? Sitä ihmettelen että mihin tuo sun puhe paremmista lähtökohdista perustuu. Jos viitsit eritellä tähän edes pari niin olisin tyytyväinen, eikä tämä ihan oikeasti siis ole mitään vinoilua vaan puhdasta uteliaisuutta, haluan tietää että mitä asioita tarkalleen tarkoitat. Olen ehkä niin leipiintynyt ja sokeutunut tähän alaan että pidän joitakin asioita itsestäänselvyytenä. Itse en ota enkä aio ottaa kantaa tuohon sikahomman kannattavuuteen, koska en niistä asioista mitään tiedä. En siis ole vastakkainasettelemassa tässä maidontuotantoa ja sianlihantuottamista kuten sinulla on ehkä tarkoituksena - enhän minä mitenkään voi niitä vertailla koska en tiedä sianlihan tuottamisesta käytännössä mitään. Minulla on vain oman elämäni mittainen kokemus maidontuotantoalalta. Olen nähnyt hyviä aikoja, huonoja aikoja ja tilanteita siltä väliltä eikä mielipiteeni perustu olettamuksiin ja maatilan pellervon hehkutusartikkeleihin, vaan jokapäiväisen elämän kokemukseen. Sanontakin kuuluu, että sinulla ei ole oikeutta mielipiteeseesi, vaan sinulla on oikeus perusteltuun mielipiteeseesi.

Olen lehmiä lypsänyt ja niitä hoitanut, mutta ei mulla ole omia ollut. Lihasikoja kasvatellaan toistaiseksi, jokainen erä voi olla se viimeinen siihen suuntaan tää homma on nyt menossa. Paremmat lähtökohdat listasin tuossa yllä olevaan kirjoitukseen ne on nyt ne asiat mitkä minusta kuuluu tämän keskustelun alle. Alun alkaen osallistuin keskusteluun sen vuoksi kun joillekkin tuntui tulevan itku potku raivarit valion toiminnan suhteen. Halusin vain muistuttaa, että muilla tuotannon aloilla ollaan jo sellaisessa toimintamallissa. Ja kyllä se tuntuu epäreilulta jos jokin tuotannon ala saa erikoiskohtelun. Luomusta on muuten hyvää vauhtia tulossa uusi maito. Tähän moni sitten vetää aina sen kortin, että mikset sitten ota niitä lehmiä. Tyhjästähän se on hyvä aloittaa. Jotkut ovat näinkin tehneet. Ainakin pari juttua tulee lehtien sivuilta mieleen jossa siat ovat saaneet lähteä ja jonkinlaisia nautoja on tullut tilalle. Toisinpäin ei liikettä ole sitten 70-luvun ollut..

Lainaus
Totta kai joka alalla on onnistujia ja epäonnistujia, ja totta kai omilla päätöksillä ja niiden ajoittamisella on suuri vaikutus nykyhetkeen ja tulevaisuuteen. Tämä on ihan sanomattakin selvää. Mutta kun ne omat päänsisäiset päätökset ja ajoitukset eivät aina riitä. Tässähän olisi itselläkin ihan hyvä tilanne jos asioiden sujuminen edellyttäisi vain omasta itsestä riippuvia tekijöitä. Esim mun kristallipallo oli just sillon rikki kun Venäjän rajat meni kiinni ja tuottajahinta tippui. Ei myöskään ollut minusta kiinni että maitokiintiöt poistuivat, joka laski tilityshintaa entisestään.
Niin kyllä se venäjän rajojen kiinni meno vaikutti sikaankin. Eikä tälläkään puolella sitä kristallipalloa ollut. Asiaan on vaan ollut pakko sopeutua. Nyt kiina tuo valoa tunnelin päähän, mutta vielä tämä ei ole näyttäytynyt tuottajille rahallisesti mitenkään. Pidän venäjää epävarmana kauppakumppanina enkä mitään kasvuja sen varaan laskisi. Sama koskee kiinaa.

Lainaus
Kysyt että olenko miettinyt mistä oma kohtaloni mahtaa johtua. No arvaa olenko. Ikäänkuin olisimme vaan ajelehtineet tähän tilanteeseen ilman että edes olisimme yrittäneet korjata niitä asioita jotka ovat vielä korjattavissa.
Jos olet sikapuolen yrittäjä, ja jos sinulla menee huonosti tuottajahintojen, vähäisen kysynnän, liian vähäisten tukien tai jonkin muun asian vuoksi, niin olen ihan oikeasti pahoillani. Tiedän kyllä tunteen.
Kiitos ei minunkaan ole tarkoitus mollata yksityista tuottajaa vaan yleisesti alaa, anteeksi siitä. Omalla kohdalla onneksi tuohon eläinpuoleen ei ole tullut investoitua. Tuotantoa on pakko kääntää sinne suuntaan millä kenties on tulevaisuutta sen vuoksi pellot ovatkin nyt luomussa.

Lainaus
Juuri tämä minua tässä sananvaihdossa eniten vaivaa - myötätunnon puute. Ei säälin tarjoaminen ja voivottelut tietenkään tilannetta käytännön tasolla paremmaksi tee, mutta on vaan kauhean tympeää että tullaan vaikeassa tilanteessa olevalle ihmiselle sanomaan että olisit tehnyt silloin parempia päätöksiä, sulle on kuitenkin annettu ihan hyvät lähtökohdat jne jne. Täällä ruudun toisella puolella on kuitenkin ihan oikea ihminen. Se tuntuu näiltä nettineuvojilta välillä unohtuvan.
Kyllä ja en nyt tarkoittanut kritiikillä tökkiä kentään tuottajaa ja anteeksi jos siltä tuntuu. Varmasti ylilyöntejä on kirjoittelun lomassa tullut. Samanlainen tunne se on täällä, kun eräs sorkkahoitaja eturintamassa on selittämässä kuinka hyvää ja rahakasta hommaa sikojen pito on.
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Valio ja tuottajakohtaiset tuotantorajoitukset

Ihan ensinnäkin kysyisin että oletko/oletko ollut maidontuotantoalalla, vai onko sulla siis sikoja? Sitä ihmettelen että mihin tuo sun puhe paremmista lähtökohdista perustuu. Jos viitsit eritellä tähän edes pari niin olisin tyytyväinen, eikä tämä ihan oikeasti siis ole mitään vinoilua vaan puhdasta uteliaisuutta, haluan tietää että mitä asioita tarkalleen tarkoitat. Olen ehkä niin leipiintynyt ja sokeutunut tähän alaan että pidän joitakin asioita itsestäänselvyytenä. Itse en ota enkä aio ottaa kantaa tuohon sikahomman kannattavuuteen, koska en niistä asioista mitään tiedä. En siis ole vastakkainasettelemassa tässä maidontuotantoa ja sianlihantuottamista kuten sinulla on ehkä tarkoituksena - enhän minä mitenkään voi niitä vertailla koska en tiedä sianlihan tuottamisesta käytännössä mitään. Minulla on vain oman elämäni mittainen kokemus maidontuotantoalalta. Olen nähnyt hyviä aikoja, huonoja aikoja ja tilanteita siltä väliltä eikä mielipiteeni perustu olettamuksiin ja maatilan pellervon hehkutusartikkeleihin, vaan jokapäiväisen elämän kokemukseen. Sanontakin kuuluu, että sinulla ei ole oikeutta mielipiteeseesi, vaan sinulla on oikeus perusteltuun mielipiteeseesi.

Olen lehmiä lypsänyt ja niitä hoitanut, mutta ei mulla ole omia ollut. Lihasikoja kasvatellaan toistaiseksi, jokainen erä voi olla se viimeinen siihen suuntaan tää homma on nyt menossa. Paremmat lähtökohdat listasin tuossa yllä olevaan kirjoitukseen ne on nyt ne asiat mitkä minusta kuuluu tämän keskustelun alle. Alun alkaen osallistuin keskusteluun sen vuoksi kun joillekkin tuntui tulevan itku potku raivarit valion toiminnan suhteen. Halusin vain muistuttaa, että muilla tuotannon aloilla ollaan jo sellaisessa toimintamallissa. Ja kyllä se tuntuu epäreilulta jos jokin tuotannon ala saa erikoiskohtelun. Luomusta on muuten hyvää vauhtia tulossa uusi maito. Tähän moni sitten vetää aina sen kortin, että mikset sitten ota niitä lehmiä. Tyhjästähän se on hyvä aloittaa. Jotkut ovat näinkin tehneet. Ainakin pari juttua tulee lehtien sivuilta mieleen jossa siat ovat saaneet lähteä ja jonkinlaisia nautoja on tullut tilalle. Toisinpäin ei liikettä ole sitten 70-luvun ollut..

Lainaus
Totta kai joka alalla on onnistujia ja epäonnistujia, ja totta kai omilla päätöksillä ja niiden ajoittamisella on suuri vaikutus nykyhetkeen ja tulevaisuuteen. Tämä on ihan sanomattakin selvää. Mutta kun ne omat päänsisäiset päätökset ja ajoitukset eivät aina riitä. Tässähän olisi itselläkin ihan hyvä tilanne jos asioiden sujuminen edellyttäisi vain omasta itsestä riippuvia tekijöitä. Esim mun kristallipallo oli just sillon rikki kun Venäjän rajat meni kiinni ja tuottajahinta tippui. Ei myöskään ollut minusta kiinni että maitokiintiöt poistuivat, joka laski tilityshintaa entisestään.
Niin kyllä se venäjän rajojen kiinni meno vaikutti sikaankin. Eikä tälläkään puolella sitä kristallipalloa ollut. Asiaan on vaan ollut pakko sopeutua. Nyt kiina tuo valoa tunnelin päähän, mutta vielä tämä ei ole näyttäytynyt tuottajille rahallisesti mitenkään. Pidän venäjää epävarmana kauppakumppanina enkä mitään kasvuja sen varaan laskisi. Sama koskee kiinaa.

Lainaus
Kysyt että olenko miettinyt mistä oma kohtaloni mahtaa johtua. No arvaa olenko. Ikäänkuin olisimme vaan ajelehtineet tähän tilanteeseen ilman että edes olisimme yrittäneet korjata niitä asioita jotka ovat vielä korjattavissa.
Jos olet sikapuolen yrittäjä, ja jos sinulla menee huonosti tuottajahintojen, vähäisen kysynnän, liian vähäisten tukien tai jonkin muun asian vuoksi, niin olen ihan oikeasti pahoillani. Tiedän kyllä tunteen.
Kiitos ei minunkaan ole tarkoitus mollata yksityista tuottajaa vaan yleisesti alaa, anteeksi siitä. Omalla kohdalla onneksi tuohon eläinpuoleen ei ole tullut investoitua. Tuotantoa on pakko kääntää sinne suuntaan millä kenties on tulevaisuutta sen vuoksi pellot ovatkin nyt luomussa.

Lainaus
Juuri tämä minua tässä sananvaihdossa eniten vaivaa - myötätunnon puute. Ei säälin tarjoaminen ja voivottelut tietenkään tilannetta käytännön tasolla paremmaksi tee, mutta on vaan kauhean tympeää että tullaan vaikeassa tilanteessa olevalle ihmiselle sanomaan että olisit tehnyt silloin parempia päätöksiä, sulle on kuitenkin annettu ihan hyvät lähtökohdat jne jne. Täällä ruudun toisella puolella on kuitenkin ihan oikea ihminen. Se tuntuu näiltä nettineuvojilta välillä unohtuvan.
Kyllä ja en nyt tarkoittanut kritiikillä tökkiä kentään tuottajaa ja anteeksi jos siltä tuntuu. Varmasti ylilyöntejä on kirjoittelun lomassa tullut. Samanlainen tunne se on täällä, kun eräs sorkkahoitaja eturintamassa on selittämässä kuinka hyvää ja rahakasta hommaa sikojen pito on.

Itse et ole lehmää lähelläkään ollut ja väität et lehmien pito on rahakasta hommaa  . Itse pariviikkoa sitten olin sikalassa ja tuottaja totes et mukavasti menee . Siat haetaan , lihakauppa käy hyvin . Toukokuussa tuottajhinta nousee , on so***** jo asia .
Noita maitotiloja on myynnissä ja tyhjillään olevia navetoita on joten ostamaan ja menestymään . Porsaspula jatkuu , eikö kerro jotakin alasta .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Valio ja tuottajakohtaiset tuotantorajoitukset
Maidontuotanto ei ole enää jokamiehen oikeus siinä mielessä, että ostaa tyhjän navetan ja alkaa tuottaa. Voi sen toki tehdä, mutta ainakaan Valio ei maitoa osta.
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

kissankello

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 63
Vs: Valio ja tuottajakohtaiset tuotantorajoitukset

Ihan ensinnäkin kysyisin että oletko/oletko ollut maidontuotantoalalla, vai onko sulla siis sikoja? Sitä ihmettelen että mihin tuo sun puhe paremmista lähtökohdista perustuu. Jos viitsit eritellä tähän edes pari niin olisin tyytyväinen, eikä tämä ihan oikeasti siis ole mitään vinoilua vaan puhdasta uteliaisuutta, haluan tietää että mitä asioita tarkalleen tarkoitat. Olen ehkä niin leipiintynyt ja sokeutunut tähän alaan että pidän joitakin asioita itsestäänselvyytenä. Itse en ota enkä aio ottaa kantaa tuohon sikahomman kannattavuuteen, koska en niistä asioista mitään tiedä. En siis ole vastakkainasettelemassa tässä maidontuotantoa ja sianlihantuottamista kuten sinulla on ehkä tarkoituksena - enhän minä mitenkään voi niitä vertailla koska en tiedä sianlihan tuottamisesta käytännössä mitään. Minulla on vain oman elämäni mittainen kokemus maidontuotantoalalta. Olen nähnyt hyviä aikoja, huonoja aikoja ja tilanteita siltä väliltä eikä mielipiteeni perustu olettamuksiin ja maatilan pellervon hehkutusartikkeleihin, vaan jokapäiväisen elämän kokemukseen. Sanontakin kuuluu, että sinulla ei ole oikeutta mielipiteeseesi, vaan sinulla on oikeus perusteltuun mielipiteeseesi.

Olen lehmiä lypsänyt ja niitä hoitanut, mutta ei mulla ole omia ollut. Lihasikoja kasvatellaan toistaiseksi, jokainen erä voi olla se viimeinen siihen suuntaan tää homma on nyt menossa. Paremmat lähtökohdat listasin tuossa yllä olevaan kirjoitukseen ne on nyt ne asiat mitkä minusta kuuluu tämän keskustelun alle. Alun alkaen osallistuin keskusteluun sen vuoksi kun joillekkin tuntui tulevan itku potku raivarit valion toiminnan suhteen. Halusin vain muistuttaa, että muilla tuotannon aloilla ollaan jo sellaisessa toimintamallissa. Ja kyllä se tuntuu epäreilulta jos jokin tuotannon ala saa erikoiskohtelun. Luomusta on muuten hyvää vauhtia tulossa uusi maito. Tähän moni sitten vetää aina sen kortin, että mikset sitten ota niitä lehmiä. Tyhjästähän se on hyvä aloittaa. Jotkut ovat näinkin tehneet. Ainakin pari juttua tulee lehtien sivuilta mieleen jossa siat ovat saaneet lähteä ja jonkinlaisia nautoja on tullut tilalle. Toisinpäin ei liikettä ole sitten 70-luvun ollut..

Lainaus
Totta kai joka alalla on onnistujia ja epäonnistujia, ja totta kai omilla päätöksillä ja niiden ajoittamisella on suuri vaikutus nykyhetkeen ja tulevaisuuteen. Tämä on ihan sanomattakin selvää. Mutta kun ne omat päänsisäiset päätökset ja ajoitukset eivät aina riitä. Tässähän olisi itselläkin ihan hyvä tilanne jos asioiden sujuminen edellyttäisi vain omasta itsestä riippuvia tekijöitä. Esim mun kristallipallo oli just sillon rikki kun Venäjän rajat meni kiinni ja tuottajahinta tippui. Ei myöskään ollut minusta kiinni että maitokiintiöt poistuivat, joka laski tilityshintaa entisestään.
Niin kyllä se venäjän rajojen kiinni meno vaikutti sikaankin. Eikä tälläkään puolella sitä kristallipalloa ollut. Asiaan on vaan ollut pakko sopeutua. Nyt kiina tuo valoa tunnelin päähän, mutta vielä tämä ei ole näyttäytynyt tuottajille rahallisesti mitenkään. Pidän venäjää epävarmana kauppakumppanina enkä mitään kasvuja sen varaan laskisi. Sama koskee kiinaa.

Lainaus
Kysyt että olenko miettinyt mistä oma kohtaloni mahtaa johtua. No arvaa olenko. Ikäänkuin olisimme vaan ajelehtineet tähän tilanteeseen ilman että edes olisimme yrittäneet korjata niitä asioita jotka ovat vielä korjattavissa.
Jos olet sikapuolen yrittäjä, ja jos sinulla menee huonosti tuottajahintojen, vähäisen kysynnän, liian vähäisten tukien tai jonkin muun asian vuoksi, niin olen ihan oikeasti pahoillani. Tiedän kyllä tunteen.
Kiitos ei minunkaan ole tarkoitus mollata yksityista tuottajaa vaan yleisesti alaa, anteeksi siitä. Omalla kohdalla onneksi tuohon eläinpuoleen ei ole tullut investoitua. Tuotantoa on pakko kääntää sinne suuntaan millä kenties on tulevaisuutta sen vuoksi pellot ovatkin nyt luomussa.

Lainaus
Juuri tämä minua tässä sananvaihdossa eniten vaivaa - myötätunnon puute. Ei säälin tarjoaminen ja voivottelut tietenkään tilannetta käytännön tasolla paremmaksi tee, mutta on vaan kauhean tympeää että tullaan vaikeassa tilanteessa olevalle ihmiselle sanomaan että olisit tehnyt silloin parempia päätöksiä, sulle on kuitenkin annettu ihan hyvät lähtökohdat jne jne. Täällä ruudun toisella puolella on kuitenkin ihan oikea ihminen. Se tuntuu näiltä nettineuvojilta välillä unohtuvan.
Kyllä ja en nyt tarkoittanut kritiikillä tökkiä kentään tuottajaa ja anteeksi jos siltä tuntuu. Varmasti ylilyöntejä on kirjoittelun lomassa tullut. Samanlainen tunne se on täällä, kun eräs sorkkahoitaja eturintamassa on selittämässä kuinka hyvää ja rahakasta hommaa sikojen pito on.

Ok, kiitos. Itsellänikin vähän ehkä vähän kiehahti liikaa, johtuu ehkä enemmänkin tästä omasta elämäntilanteesta kuin sun kommenteista, pyydän myöskin anteeksi. On väärin että maataloutta sorretaan, oli kyse sitten sian-, maidon- tai viljan tuotannosta. Kaikki maatalouden alat ovat arvokkaita ja toivon mukaan ihmiset heräisivät siihen varsinkin näin poikkeusaikana. Kuluttaja voi valinnoillaan tehdä oman osansa, mutta toki suuri valta on noilla korkeilla herroilla joiden ei sitä maatalousarkea tarvitse itse elää.

Mitä tulee tuohon Valion pudottamaan pommiin tuotantorajoituksista. Hankala homma niille joilla olisi ollut välttämätön laajennus edessä. Tai mikä nyt on välttämätöntä nykyaikana, kai se on ihmisestä itsestään kiinni. Oma käsitykseni on että tuotantoa pitäisi kai rajata vähän laajemmin eikä vain Valion osalta jos haluaa tilityshintoihin muutoksia.

Menee taas vähän ohi aiheen, mutta miten nuo asiat menivät sikapuolella silloin ennen EU:ta, oliko sama homma kuin lehmien kanssa eli pienetkin pärjäsivät?

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865
Vs: Valio ja tuottajakohtaiset tuotantorajoitukset

Itse et ole lehmää lähelläkään ollut ja väität et lehmien pito on rahakasta hommaa  . Itse pariviikkoa sitten olin sikalassa ja tuottaja totes et mukavasti menee . Siat haetaan , lihakauppa käy hyvin . Toukokuussa tuottajhinta nousee , on so***** jo asia .
Noita maitotiloja on myynnissä ja tyhjillään olevia navetoita on joten ostamaan ja menestymään . Porsaspula jatkuu , eikö kerro jotakin alasta .
[/quote]

Kertoo, jotta lihasian kasvatus on helppoa emakkosikalaan verrattuna, mahdollistaa isommat yksiköt. Kuten mullipuolella, pääasiassa haluttais tehdä loppukasvattamoita, vasikoista on pulaa, emolehmien määrä taas nousee hitaasti.  ???

Rusina

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 616
Vs: Valio ja tuottajakohtaiset tuotantorajoitukset
Ei todellakaan kaikki investoinnit ole olleet viimeisen 5 vuoden aikana välttämättömiä maidontuotantoon. Heti kun 2014 selvisi että tuottajahinnat ovat putoamassa pysyvästi niin olisi pitänyt joka taholta himmata laajennuksien osalta. Esimerkiksi valion osuuskunnat ovat vetäneet eri pihattoseminaareja ja retkiä. Meiltäkin kysyttiin investointi haluja!. Eniten nyt ärsyttää ne joilla on jo toinen tai jopa kolmas uusi pihatto, ja  kaikki uusi infra. Sitten osa ei pääse nyt tekemään edes sitä ensimmäistä pihattoa!

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Valio ja tuottajakohtaiset tuotantorajoitukset
https://www.finder.fi/El%C3%A4inten+kasvatus+el%C3%A4inten+jalostus/Kiikan+Sikala+Oy/Sastamala/yhteystiedot/2921893
Hyvä tulos kuten muutamissa maitiloissakin . Miinusmerkkisiä tilinpäätöksiä sikaloista varmaan löytyy kuten maitopuolellakin .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

kissankello

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 63
Vs: Valio ja tuottajakohtaiset tuotantorajoitukset
Ei todellakaan kaikki investoinnit ole olleet viimeisen 5 vuoden aikana välttämättömiä maidontuotantoon. Heti kun 2014 selvisi että tuottajahinnat ovat putoamassa pysyvästi niin olisi pitänyt joka taholta himmata laajennuksien osalta. Esimerkiksi valion osuuskunnat ovat vetäneet eri pihattoseminaareja ja retkiä. Meiltäkin kysyttiin investointi haluja!. Eniten nyt ärsyttää ne joilla on jo toinen tai jopa kolmas uusi pihatto, ja  kaikki uusi infra. Sitten osa ei pääse nyt tekemään edes sitä ensimmäistä pihattoa!

Niinhän tuo on. Tarkoitin välttämättömällä laajennuksella sellaista tilannetta että vaikkapa loppuunkäytetty parsinavetta olisi ollut tarkoitus päivittää maltillisen kokoiseksi pihatoksi, kuten tuttavaperheellä oli aikeena lähivuosina tehdä. Poika olisi jäänyt jatkamaan kymmenen vuoden sisään. Lypsy jatkuu nyt siis parsinavetassa kun projektia ei oltu ehditty aloittaa ennen tuota Valion ilmoitusta. En itsekään ole minkään jättilaajennuksien kannalla siis.