• Tavallinen aihe

Aihe Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?  (Luettu 21148 kertaa)

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19665
  • vastustan
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Tulee tätä ketjua lukiessa sarja Merilinja mieleen  ::) ::) ::) ::).
Helvetin moinen metelin kun se kapu osti höyrylaivan . Tuuli on ilmaista , tuuli turvallista …...
sorkkis pyörittelee silmiään vähempi kun tempasee sähkötohatsulla kolarin ja akkuhapot valuu niskaan kun ylösalaisin kierähtäneen tohatsun akuston on lävistänyt sorkkapukin aisa :o :o :o :o
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2867
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Täyssähkö e-up  volsun pieni sähköauto
Kulutus 14,5 ? ? ( kwh ? ) päästöt 0 g

Virrankulutus kWh/100 km: 11,7 (yhdistetty)
Toimintamatka, km (NEDC)²⁾ 160 km

Eli siis 36,8 kwh akulla 11,7 kwh/100 km kulutuksella pääsee tehtaan spekseillä 160km.?

Noissa luvuissa on jotain sekavaa. Joko kulutukset ja toimintasäde on mitattu eri standardilla tai sitten luvut ovat muuten vaan metsässä... kyllähän tuolla akkukapasiteetilla pitäisi noin pienen kinnerin kulkea pitkälle yli 200 km... kun isompikin kulkee.

Jotenkin nämä litroista, kilometreistä, gallonoista ja maileista poikkeavat suureet aiheuttavat paljon virheitä ja sekaannuksia.
Vähän kuin jenkkien 'mailia per gallona' eli mpg-lukemat ovat eurooppalaiselle outoja.

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8715
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Täyssähkö e-up  volsun pieni sähköauto
Kulutus 14,5 ? ? ( kwh ? ) päästöt 0 g

Virrankulutus kWh/100 km: 11,7 (yhdistetty)
Toimintamatka, km (NEDC)²⁾ 160 km

Eli siis 36,8 kwh akulla 11,7 kwh/100 km kulutuksella pääsee tehtaan spekseillä 160km.?

Noissa luvuissa on jotain sekavaa. Joko kulutukset ja toimintasäde on mitattu eri standardilla tai sitten luvut ovat muuten vaan metsässä... kyllähän tuolla akkukapasiteetilla pitäisi noin pienen kinnerin kulkea pitkälle yli 200 km... kun isompikin kulkee.

Jotenkin nämä litroista, kilometreistä, gallonoista ja maileista poikkeavat suureet aiheuttavat paljon virheitä ja sekaannuksia.
Vähän kuin jenkkien 'mailia per gallona' eli mpg-lukemat ovat eurooppalaiselle outoja.
Katsoin vielä uudelleen Vw sivuilta esitteet. ”Auto” on kyllä aika pieni, Nissani sentään näyttää autolta. Jos auton vieressä olis 2m koripalloilija niin saisi paremmin mittakaavaa-


Speksejä
https://www.volkswagen.fi/fi/tarjoukset-ja-tuotteet/hinnastot-ja-esitteet.html/__layer/carfeatures/features/models/up-vanha/tekniset-tiedot/master.layer

e-up! e-up! Style 61 kW / 83 hv 1-vaihteinen automaattivaihteisto | Sähkö | Kulutus: 14,5 kWh/100 km1 ja Päästöt: 0 g/km1
Toimintamatka käytännössä, km (WLTP)³⁾, ⁴⁾ 170–250
Huippunopeus, km/h 130
Kesällä (5–35 °C) toimintamatka voi olla 170–250 km, talvella
(–10...+5 °C) puolestaan 125–180 km.
Huippunopeus, km/h 130
Kiihtyvyys, (0–100 km/h) 12,4
CO₂-päästöt, g/km³⁾ 0
Akun kokonaiskapasiteetti 36,8kWh
Lämpöpumppu Ei

muut innovatiiviset tekniikat, joiden ansiosta toimintamatka on käytännölliset 250 kilometriä¹⁾. Volkswagen myöntää korkeajänniteakuille
voimassa olevien takuuehtojen mukaisesti kaikkia materiaalivaurioita ja tehdasasennusta koskevan kahdeksan vuoden tai 160 000 km:n²⁾ takuun sen mukaan,

Sähköautoja merkeittäin, Nissan Leaf 40 kWh 2018  lähtien 40 kwh akku?
https://www.autotaloampeeri.fi/sahkoautotietoa/volkswageneup2020

Viimeksi muokattu: 06.02.20 - klo:14:03 kirjoittanut 42

   cría cuervos y te sacarán los ojos

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2386
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
HYBRIDIT (MHEV) ja LADATTAVAT HYBRIDIT (PHEV) huom ladattavaa ei listassa ollut?
Wv Golf hintoja perusvarustuksella ilman lisävarusteita.  L = kulutus  g = päästöt

HYBRIDI
1,5 eTSI 110 kW (MHEV) DSG-automaatti 110 kw  5,7L 130g  33339,12€   7vaihdetta

Alla olevissa manuaali loota 6v
Pensa
1,5 TSI 96 kW    5,4L  122g    26354,12 €

Diesel
2,0 TDI SCR 85 kW  4,2L 110g   27 733,41 €

Täyssähkö e-up  volsun pieni sähköauto
Kulutus 14,5 ? ? ( kwh ? ) päästöt 0 g
e-up! 61 kW automaatti, akku 36,8 kWh   23 534,61 €
Sähköauton hankintatuki 1) -2 000,00
Volkswagen-Juhlatuki 2) -4 000,00
Kokonaishinta tukien jälkeen 17 534,61 €

Virrankulutus kWh/100 km: 11,7 (yhdistetty)
Toimintamatka, km (NEDC)²⁾ 160 km
Huippunopeus, km/h 130
Kiihtyvyys, (0-100 km/h) 12,4

Eli siis 36,8 kwh akulla 11,7 kwh/100 km kulutuksella pääsee tehtaan spekseillä 160km.?

Tuossa on varmaan uuden ja vanhan mallin tietoja sekaisin, vanhassa oli puolet pienempi akku.


42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8715
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
HYBRIDIT (MHEV) ja LADATTAVAT HYBRIDIT (PHEV) huom ladattavaa ei listassa ollut?
Wv Golf hintoja perusvarustuksella ilman lisävarusteita.  L = kulutus  g = päästöt

HYBRIDI
1,5 eTSI 110 kW (MHEV) DSG-automaatti 110 kw  5,7L 130g  33339,12€   7vaihdetta

Alla olevissa manuaali loota 6v
Pensa
1,5 TSI 96 kW    5,4L  122g    26354,12 €

Diesel
2,0 TDI SCR 85 kW  4,2L 110g   27 733,41 €

Täyssähkö e-up  volsun pieni sähköauto
Kulutus 14,5 ? ? ( kwh ? ) päästöt 0 g
e-up! 61 kW automaatti, akku 36,8 kWh   23 534,61 €
Sähköauton hankintatuki 1) -2 000,00
Volkswagen-Juhlatuki 2) -4 000,00
Kokonaishinta tukien jälkeen 17 534,61 €

Virrankulutus kWh/100 km: 11,7 (yhdistetty)
Toimintamatka, km (NEDC)²⁾ 160 km
Huippunopeus, km/h 130
Kiihtyvyys, (0-100 km/h) 12,4

Eli siis 36,8 kwh akulla 11,7 kwh/100 km kulutuksella pääsee tehtaan spekseillä 160km.?

Tuossa on varmaan uuden ja vanhan mallin tietoja sekaisin, vanhassa oli puolet pienempi akku.
Tiedot 36,8 kwh akulla,  voi olla erikokoisia akkuja?, niinkuin Nissanilla, suurempi akku pompsauttaa hintaa aika paljon.

Viimeksi muokattu: 06.02.20 - klo:14:10 kirjoittanut 42

   cría cuervos y te sacarán los ojos

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8715
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
HYBRIDIT (MHEV) ja LADATTAVAT HYBRIDIT (PHEV) huom ladattavaa ei listassa ollut?
Wv Golf hintoja perusvarustuksella ilman lisävarusteita.  L = kulutus  g = päästöt

HYBRIDI
1,5 eTSI 110 kW (MHEV) DSG-automaatti 110 kw  5,7L 130g  33339,12€   7vaihdetta

Alla olevissa manuaali loota 6v
Pensa
1,5 TSI 96 kW    5,4L  122g    26354,12 €

Diesel
2,0 TDI SCR 85 kW  4,2L 110g   27 733,41 €

Täyssähkö e-up  volsun pieni sähköauto
Kulutus 14,5 ? ? ( kwh ? ) päästöt 0 g
e-up! 61 kW automaatti, akku 36,8 kWh   23 534,61 €
Sähköauton hankintatuki 1) -2 000,00
Volkswagen-Juhlatuki 2) -4 000,00
Kokonaishinta tukien jälkeen 17 534,61 €

Virrankulutus kWh/100 km: 11,7 (yhdistetty)
Toimintamatka, km (NEDC)²⁾ 160 km
Huippunopeus, km/h 130
Kiihtyvyys, (0-100 km/h) 12,4

Eli siis 36,8 kwh akulla 11,7 kwh/100 km kulutuksella pääsee tehtaan spekseillä 160km.?

Hintoihin lisätään jälleenmyyjäkohtaiset toimituskulut Osa lisävarusteista vaikuttaa auton CO2-päästöarvoon, polttoaineenkulutukseeen sekä autoveron määrään. Arvioitu autovero on laskettu hinnastossa uuden päästömittaustavan (WLTP) mukaan kunkin mallin vakiovarusteilla * Lopullinen CO2 g/km, jonka perusteella autovero määräytyy ilmoitetaan autoyksilön vaatimuksenmukaisuustodistuksessa (COC-todistus). Oikeus muutoksiin pidätetään. Myynti: Volkswagen-jälleenmyyjät. Maahantuoja: K Auto Oy.
Ilman töpseliä olevassa hypridissä ei ole mitään järkeä, kallis, suurempikulutus ja suuremmat päästöt.
   cría cuervos y te sacarán los ojos

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2386
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
HYBRIDIT (MHEV) ja LADATTAVAT HYBRIDIT (PHEV) huom ladattavaa ei listassa ollut?
Wv Golf hintoja perusvarustuksella ilman lisävarusteita.  L = kulutus  g = päästöt

HYBRIDI
1,5 eTSI 110 kW (MHEV) DSG-automaatti 110 kw  5,7L 130g  33339,12€   7vaihdetta

Alla olevissa manuaali loota 6v
Pensa
1,5 TSI 96 kW    5,4L  122g    26354,12 €

Diesel
2,0 TDI SCR 85 kW  4,2L 110g   27 733,41 €

Täyssähkö e-up  volsun pieni sähköauto
Kulutus 14,5 ? ? ( kwh ? ) päästöt 0 g
e-up! 61 kW automaatti, akku 36,8 kWh   23 534,61 €
Sähköauton hankintatuki 1) -2 000,00
Volkswagen-Juhlatuki 2) -4 000,00
Kokonaishinta tukien jälkeen 17 534,61 €

Virrankulutus kWh/100 km: 11,7 (yhdistetty)
Toimintamatka, km (NEDC)²⁾ 160 km
Huippunopeus, km/h 130
Kiihtyvyys, (0-100 km/h) 12,4

Eli siis 36,8 kwh akulla 11,7 kwh/100 km kulutuksella pääsee tehtaan spekseillä 160km.?

Tuossa on varmaan uuden ja vanhan mallin tietoja sekaisin, vanhassa oli puolet pienempi akku.
Tiedot 36,8 kwh akulla,  voi olla erikokoisia akkuja?, niinkuin Nissanilla, suurempi akku pompsauttaa hintaa aika paljon.

Vanha malli ennen -2019 oli 18.7 kWh akulla, toimintamatka 160 km
Uusi malli 2019-  on 36,8 kWh akulla toimintamatka noin 250 km

Vahempi malli pienemmällä akulla oli kallimpi

Ärrpää

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6776
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Latauspiuhan hiplailu voi aiheuttaa sydämmentahdistimen virhetoimintaa.
Ihan perus...nykyäänhän naiset osaa tehdä sisällään uusia ihmisiä...

traktorikuski

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 191
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Latauspiuhan hiplailu voi aiheuttaa sydämmentahdistimen virhetoimintaa.

Kaikessa on vaaransa. Ei tuo kuitenkaan ole mitään verrattuna vaikkapa emännän luvattomaan hiplailuun.

Muutenkin yleisimmät laturit ihan normaaleja kolmivaihejohtoja paitsi että niitä ei koskaan kytketä kuoma päällä. Auto kytkee latauksen vasta kun johto on kiinni ja toimiva latauslaite tunnistettu.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 18997
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Latauspiuhan hiplailu voi aiheuttaa sydämmentahdistimen virhetoimintaa.

Kaikessa on vaaransa. Ei tuo kuitenkaan ole mitään verrattuna vaikkapa emännän luvattomaan hiplailuun.

Muutenkin yleisimmät laturit ihan normaaleja kolmivaihejohtoja paitsi että niitä ei koskaan kytketä kuoma päällä. Auto kytkee latauksen vasta kun johto on kiinni ja toimiva latauslaite tunnistettu.
Joo . Jos sydäntahdistajan kanssa tulee ongelmia niin välttää tuota juttua ja kaikkia muita sähkövehkeitä .
En ymmärrä miks sähköautot koetaan yhtäkkiä noin vaikeiksi . Sähkötrukkeja on ollut kauan käytössä ilman ongelmia , yöksi lataukseen ja aamulla käyttöön . Pitkillä matkoilla toki haasteensa sähköautoilla mutta kaupunkikäytössä  toimiva .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

nisu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 344
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?

Latauspiuhan hiplailu voi aiheuttaa sydämmentahdistimen virhetoimintaa.

Kaikessa on vaaransa. Ei tuo kuitenkaan ole mitään verrattuna vaikkapa emännän luvattomaan hiplailuun.

Muutenkin yleisimmät laturit ihan normaaleja kolmivaihejohtoja paitsi että niitä ei koskaan kytketä kuoma päällä. Auto kytkee latauksen vasta kun johto on kiinni ja toimiva latauslaite tunnistettu.
Joo . Jos sydäntahdistajan kanssa tulee ongelmia niin välttää tuota juttua ja kaikkia muita sähkövehkeitä .
En ymmärrä miks sähköautot koetaan yhtäkkiä noin vaikeiksi . Sähkötrukkeja on ollut kauan käytössä ilman ongelmia , yöksi lataukseen ja aamulla käyttöön . Pitkillä matkoilla toki haasteensa sähköautoilla mutta kaupunkikäytössä  toimiva .

  Päinvastoin maalle sähköautot parhaiten sopii, perusteluna pitemmät matkat, jolloin saavutetaan
paras kustannushyöty, pitää vain akun koko sovittaa omiin päivittäisiin ajoihin, ylissuuri akku on
turha kustannus erä ja nykyisin alkaa latausasemaverkko olemaan riittävän tiheä niille muutamille
pitemmille matkoille, mitä vuoden aikana normi perhe tekee.
  Myös päivittäinen (yö) lataus on helppo maalla suorittaa, kun ei tarvitse taloyhtiöitten kanssa jankata.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2867
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?

  Päinvastoin maalle sähköautot parhaiten sopii, perusteluna pitemmät matkat, jolloin saavutetaan
paras kustannushyöty, pitää vain akun koko sovittaa omiin päivittäisiin ajoihin, ylissuuri akku on
turha kustannus erä ja nykyisin alkaa latausasemaverkko olemaan riittävän tiheä niille muutamille
pitemmille matkoille, mitä vuoden aikana normi perhe tekee.
  Myös päivittäinen (yö) lataus on helppo maalla suorittaa, kun ei tarvitse taloyhtiöitten kanssa jankata.

Näin on. Kotilataus tuntuu olevan hyvin helppoa ja toimivaa. Ainoa miinus on siinä että monen e-pirssin sisäinen laturi ottaa sähkön vain yhdestä vaiheesta, mikä rajoittaa tavallisesta 16 A 3-v rasiasta saatavan virran sinne 16 x 240 eli sinne 3,8 kW tienoille. Itselläni on käytössä muuntajalaite joka ottaa kahden vaiheen väliltä sen 380-400 V 16 A (eli reilun 6 kW) ja muuntaa sen sitten 240 V jännittelle 25 A virralle.

Mulla on siis tuollainen kannettava (useimmiten tietysti seinälle nostettu) Accelev
https://emobe.eu/en/shop/accelev-v2/

ja myöhemmin markkkinoille tullut kotimainen Walle lienee vastaava mutta kiinteästi asennettava. Saattaa olla jo muitakin.
https://wallelaturit.fi

Fiksuin olisi tietysti oikeasti 3-vaiheinen DC-pikalaturi mutta ovat liian hintavia - kiinalaiset pikalaturit olisivat edullisia mutta ei oikein uskalla sellaista hankkia...


Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5879
  • karkki vai keppana?
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?

  Päinvastoin maalle sähköautot parhaiten sopii, perusteluna pitemmät matkat, jolloin saavutetaan
paras kustannushyöty, pitää vain akun koko sovittaa omiin päivittäisiin ajoihin, ylissuuri akku on
turha kustannus erä ja nykyisin alkaa latausasemaverkko olemaan riittävän tiheä niille muutamille
pitemmille matkoille, mitä vuoden aikana normi perhe tekee.
  Myös päivittäinen (yö) lataus on helppo maalla suorittaa, kun ei tarvitse taloyhtiöitten kanssa jankata.

Näin on. Kotilataus tuntuu olevan hyvin helppoa ja toimivaa. Ainoa miinus on siinä että monen e-pirssin sisäinen laturi ottaa sähkön vain yhdestä vaiheesta, mikä rajoittaa tavallisesta 16 A 3-v rasiasta saatavan virran sinne 16 x 240 eli sinne 3,8 kW tienoille. Itselläni on käytössä muuntajalaite joka ottaa kahden vaiheen väliltä sen 380-400 V 16 A (eli reilun 6 kW) ja muuntaa sen sitten 240 V jännittelle 25 A virralle.

Mulla on siis tuollainen kannettava (useimmiten tietysti seinälle nostettu) Accelev
https://emobe.eu/en/shop/accelev-v2/

ja myöhemmin markkkinoille tullut kotimainen Walle lienee vastaava mutta kiinteästi asennettava. Saattaa olla jo muitakin.
https://wallelaturit.fi

Fiksuin olisi tietysti oikeasti 3-vaiheinen DC-pikalaturi mutta ovat liian hintavia - kiinalaiset pikalaturit olisivat edullisia mutta ei oikein uskalla sellaista hankkia...

Tuottaako tuo Walle siis 230v sähköä 25A, kahdesta 16A vaiheesta?
pessimisti ei pety!

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2867
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
Niin sen ainakin pitäisi.

https://wallelaturit.fi/product/705/walle--sahkoajoneuvon-latauslaite-25a-6kw

Edit: tuo on sitten turhaa jos autossa on oikea kolmea vaihetta hyödyntävä laturi.
Aika monessa maassa ilmeisesti ei ole järkeviä kolmivaihesyöttöjä ok-taloissa tarjolla, sen sijaan reiluakin virtaa antavia 1-vaihe-liittymiä. Siksi tuo typerä 1-vaiheinen latausratkaisu löytyy monesta - varsinkin vanhemmasta - sähköautosta.

Viimeksi muokattu: 07.02.20 - klo:19:39 kirjoittanut metsajussi

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2413
Vs: Onko sähköllä autoilu halpaa ja helppoa?
" Myös päivittäinen (yö) lataus on helppo maalla suorittaa, kun ei tarvitse taloyhtiöitten kanssa jankata."

 "Kotilataus tuntuu olevan hyvin helppoa ja toimivaa."


Millai verottajan kans ?  Alvit pitäs kait ainaki osaks maksella.

Ja eiku kättä lippaan.