Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Verkkolaskutuslaki voimaan 2020 huhtikuussa  (Luettu 15500 kertaa)

Ruisrypsimohralvehnä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 341
Huhtikuussa astuu voimaan verkkolaskutuslaki, joka velvoittaa, joka velvoittaa yrityksiä  lähettämään sähköisiä verkkolaskuja.  Laki koskee valtiota ja kuntia sekä kaikkia yli 10 000 euron liikevaihdon liike- ja  ammattitoiminnan harjoittajia.
Eli käytännössä myös maanviljelijöitä. Mitenköhän käytännössä tälläisen lain toteuttaminen onnistuu. Itsellä ainakin laskut lähtee paperillisena ja uskon että itselle tulevat laskut pienyrittäjiltä tulevat myös tulevaisuudessa paperillisena. Seurataan mielenkiinnolla lain toteutumista käytännössä.

JameksiP

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 521
Vs: Verkkolaskutuslaki voimaan 2020 huhtikuussa
Onhan tuo ollut jo jonkin aikaa niinpäin pakollista, että
kunnalle on voinut lähettää vain verkkolaskuja. Onhan se
kätevää, kun kunnantoimistossa jää paperinpyöritys vähemmälle.
Omaan kirjanpitoon tulee kuitenkin kaikki printattua paperille.
Tässä on sitten huijarioperaattoreille pöytä katettuna, kun annetaan
kaikki tili ym tiedot käyttöön !! Tunnetut pankit luotettavia mutta
osanneet heti rahastaa ihan viimeisen päälle.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64927
Vs: Verkkolaskutuslaki voimaan 2020 huhtikuussa
just.   valtioki jo vuosia sit kertoi et mettähallitus ei ota kuin sähkölaskuja vastaan.      miä oon jatkuvasti laittannu paperilaskun ja ain net on maksanna;   joskus hieman myöhemmin mut rahoja ei ole uupunnu.        tuo on vaan sitä suomen dikimahtailua!      mistään et saa neuvoja, opastusta ohjausta tuollaseen.    ja kun mänöö rahat jonnekin caimansaarille ni itku veetillä!

Rakkine

  • Vieras
Vs: Verkkolaskutuslaki voimaan 2020 huhtikuussa
Ei muutakuin kättä lippaan taas ja tottelemaan  viranomaismääräyksiä pilkuntarkasti, ettei yhteiskunta ajaudu kaaokseen.

Niinhän käteisenkin käyttöä pyritään suitsiman, koska halutaan yhdenmukaistaa ihmisten maksamistapoja, ja jos mitä niin yhdenmukaistamista minä vihaan.

Viimeksi muokattu: 26.12.19 - klo:17:54 kirjoittanut Rakkine

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2855
Vs: Verkkolaskutuslaki voimaan 2020 huhtikuussa
Ei muutakuin kättä lippaan taas ja tottelemaan  viranomaismääräyksiä pilkuntarkasti, ettei yhteiskunta ajaudu kaaokseen.

Niinhän käteisenkin käyttöä pyritään suitsiman, koska halutaan yhdenmukaistaa ihmisten maksamistapoja, ja jos mitä niin yhdenmukaistamista minä vihaan.

"Jos oravannahat kelpasivat isovaarille niin kyllä saavat kelvata minullekin"

Itse olen siirtänyt kirjanpidon pari vuotta sitten verkkoon ja on kyllä hienoa että jatkossa ei tarvitse skannailla vanhojen partojen papereita, ilmoittaa vain että verkkolaskuosoite on tämä ja tämä, pistä sinne niin tulee rahaa tilille ;)

Rakkine

  • Vieras
Vs: Verkkolaskutuslaki voimaan 2020 huhtikuussa
Ei muutakuin kättä lippaan taas ja tottelemaan  viranomaismääräyksiä pilkuntarkasti, ettei yhteiskunta ajaudu kaaokseen.

Niinhän käteisenkin käyttöä pyritään suitsiman, koska halutaan yhdenmukaistaa ihmisten maksamistapoja, ja jos mitä niin yhdenmukaistamista minä vihaan.

"Jos oravannahat kelpasivat isovaarille niin kyllä saavat kelvata minullekin"

Itse olen siirtänyt kirjanpidon pari vuotta sitten verkkoon ja on kyllä hienoa että jatkossa ei tarvitse skannailla vanhojen partojen papereita, ilmoittaa vain että verkkolaskuosoite on tämä ja tämä, pistä sinne niin tulee rahaa tilille ;)

Sä ootki  pankeille  ja finanssieliitille hyödyllinen idiootti, mitä enemmän teitä idiootteja on, sitä vahvemmin te ja teidän rahanne on pankkieliitin käytössä. Oikein huvittaa tollanen hyväuskoisuus. Sun rahat ei ole sun rahoja, niin kauan kuin ne on pelkkiä bittejä sun verkkopankin näytöllä.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64927
Vs: Verkkolaskutuslaki voimaan 2020 huhtikuussa
ja kun tietetään kuin hyvin on tikiasiat hoitettu kunta ja valtio tasoilla,   ja kun joku pohoskorealainen keksii et tarttee pikkasen hynää, ni jopa suomesta se löytyy,  - helposti.     lahesta tahi jostain muusta kaupuntista.

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3626
Vs: Verkkolaskutuslaki voimaan 2020 huhtikuussa
Ei muutakuin kättä lippaan taas ja tottelemaan  viranomaismääräyksiä pilkuntarkasti, ettei yhteiskunta ajaudu kaaokseen.

Niinhän käteisenkin käyttöä pyritään suitsiman, koska halutaan yhdenmukaistaa ihmisten maksamistapoja, ja jos mitä niin yhdenmukaistamista minä vihaan.

"Jos oravannahat kelpasivat isovaarille niin kyllä saavat kelvata minullekin"

Itse olen siirtänyt kirjanpidon pari vuotta sitten verkkoon ja on kyllä hienoa että jatkossa ei tarvitse skannailla vanhojen partojen papereita, ilmoittaa vain että verkkolaskuosoite on tämä ja tämä, pistä sinne niin tulee rahaa tilille ;)
Eipä tuosta paljon hyötyä ole,kun verottaja vaatii tulot ja menot paperille alv-erittelyineen.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2514
  • Etelä-Karjala
Vs: Verkkolaskutuslaki voimaan 2020 huhtikuussa
Eipä tuosta paljon hyötyä ole,kun verottaja vaatii tulot ja menot paperille alv-erittelyineen.

Paperille? Missäpäin maailmaa..?
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2855
Vs: Verkkolaskutuslaki voimaan 2020 huhtikuussa
Eipä tuosta paljon hyötyä ole,kun verottaja vaatii tulot ja menot paperille alv-erittelyineen.

Paperille? Missäpäin maailmaa..?

Ei ainakaan meillä ole paperia pariin vuoteen liikunut verottajan suuntaan.

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2855
Vs: Verkkolaskutuslaki voimaan 2020 huhtikuussa
Ei muutakuin kättä lippaan taas ja tottelemaan  viranomaismääräyksiä pilkuntarkasti, ettei yhteiskunta ajaudu kaaokseen.

Niinhän käteisenkin käyttöä pyritään suitsiman, koska halutaan yhdenmukaistaa ihmisten maksamistapoja, ja jos mitä niin yhdenmukaistamista minä vihaan.

"Jos oravannahat kelpasivat isovaarille niin kyllä saavat kelvata minullekin"

Itse olen siirtänyt kirjanpidon pari vuotta sitten verkkoon ja on kyllä hienoa että jatkossa ei tarvitse skannailla vanhojen partojen papereita, ilmoittaa vain että verkkolaskuosoite on tämä ja tämä, pistä sinne niin tulee rahaa tilille ;)

Sä ootki  pankeille  ja finanssieliitille hyödyllinen idiootti, mitä enemmän teitä idiootteja on, sitä vahvemmin te ja teidän rahanne on pankkieliitin käytössä. Oikein huvittaa tollanen hyväuskoisuus. Sun rahat ei ole sun rahoja, niin kauan kuin ne on pelkkiä bittejä sun verkkopankin näytöllä.

No jos velkani ja rahani ovat pelkkia bittejä ja voivat kadota niin aika paljon jään voitolle jos kaikki katoavat :)  (se mitä velalla on ostettu ei ole bittejä)

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19858
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Verkkolaskutuslaki voimaan 2020 huhtikuussa
Ei muutakuin kättä lippaan taas ja tottelemaan  viranomaismääräyksiä pilkuntarkasti, ettei yhteiskunta ajaudu kaaokseen.

Niinhän käteisenkin käyttöä pyritään suitsiman, koska halutaan yhdenmukaistaa ihmisten maksamistapoja, ja jos mitä niin yhdenmukaistamista minä vihaan.

Ei tuossa laissa ainakaan käteistä ole kielletty käyttämästä ! Jos tykkää kantaa traktorikauppaan säkillä euronsa, eiköhän se onnistu vieläkin.  Jos kauppiaalla on sopiva kassalipas varattuna.

-SS-

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19858
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Verkkolaskutuslaki voimaan 2020 huhtikuussa
Sä ootki  pankeille  ja finanssieliitille hyödyllinen idiootti, mitä enemmän teitä idiootteja on, sitä vahvemmin te ja teidän rahanne on pankkieliitin käytössä. Oikein huvittaa tollanen hyväuskoisuus. Sun rahat ei ole sun rahoja, niin kauan kuin ne on pelkkiä bittejä sun verkkopankin näytöllä.

No pankkieliitti kulkee verkkolaskutuksissa perässä, verkkolaskut tuotiin Suomeen jo vajaat 15 vuotta sitten. Pankit alkoivat vasta viitisen vuotta sen jälkeen saada omat systeeminsä toimimaan. Tällä hetkellä on varmaan kaksikymmentä välittäjää, jotka kilpailevat jopa hinnalla. Tähän mennessä on verkkolasku on pysynyt edullisempana ja etenkin varmempana kuin postitettu paperilasku.

Sille, joka pelkää rahojensa häviävän bitteihin, toki jo vuosikaudet ovat pankit pitäneet ne rahat ja rahaliikenteen - myös viljelijöiden rahat - valmiiksi bitteinä. Mikä iso muutos se olisi, jos se laskukin olisi bitteinä ? Enemmän väärinkäytöksiä ja ongelmia on paperilaskuissa ollut; eivät tule ajallaan, pahimmillaan joka 18. lasku häviää täällä Länsi-Uudellamaalla kokonaan, paperilaskuilla on tehty suuriakin puhalluksia.

-SS-

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19858
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Verkkolaskutuslaki voimaan 2020 huhtikuussa
Huhtikuussa astuu voimaan verkkolaskutuslaki, joka velvoittaa, joka velvoittaa yrityksiä  lähettämään sähköisiä verkkolaskuja.  Laki koskee valtiota ja kuntia sekä kaikkia yli 10 000 euron liikevaihdon liike- ja  ammattitoiminnan harjoittajia.
Eli käytännössä myös maanviljelijöitä. Mitenköhän käytännössä tälläisen lain toteuttaminen onnistuu. Itsellä ainakin laskut lähtee paperillisena ja uskon että itselle tulevat laskut pienyrittäjiltä tulevat myös tulevaisuudessa paperillisena. Seurataan mielenkiinnolla lain toteutumista käytännössä.

Siis huhtikuussa 2019.

Olet saanut elää vuoden mittaista siirtymäaikaa. Muistaakseni ensimmäiset verkkolaskut pääsi lähettämään jo kuluneen vuosikymmenen alussa !

Olennaisesti ei ole pakko lähettää verkkolaskuja, jos laskutettavasi suostuu ottamaan vastaan muunlaisia laskuja ! Eikä ole pakko vastaanottaa verkkolaskuja, jos tavarantoimittajasi suostuu lähettämään paperilaskuja ! Mutta verkkolaskudirektiivi oikeuttaa tavarantoimittajasi - ja sinutkin - vaatimaan verkkolaskun käyttöä, tämä on olennainen uutuus.  Muu direktiivin lainsäädäntö lähinnä antaa standardin, miten tieto on laskussa esitettävä. Onhan metri- ja numerojärjestelmäkin aika kiva standardi, se ei vie oikeuksiasi mihinkään. Arvonlisäverolaki on jo tähän asti määrännyt suurelta osin, mitä laskuissa pitää näkyä. Miksei siitä ole syntynyt hirmuista kohinaa ?

Kun kysyt, että "mitenköhän käytännössä tälläisen lain toteuttaminen onnistuu" , niin et tarvitse paljon vaivannäköä, että olet saman tien valmiudessa lähettää ja vastaanottaa verkkolaskuja: verkkolaskut.fi - portaali ! Ei hakemuksia, ei lomakkeita, ei anomuksia, ei maksuja, perustamisen yhteydessä. Muutamalla klikkauksella sinulla on verkot vesillä, ja voit alkaa haalimaan niitä verkkolaskuja, Jos sinulla on Y-tunnus, verkkolaskuosoitteesi on siitä muodostettu, ja verkkolaskut.fi luo sen verkkolaskuosoitteistoon automaattisesti. Operaattoreita on 25 tällä hetkellä, joista vain kahdeksan on pankkeja. Verkkolaskuosoitteistosta voit hakea asiakkaasi verkkolaskuosoitteen ilmaiseksi, kuin puhelinnumeron puhelinluettelosta. Verrattuna pankkien ainakin alkuun huonosti toimiviin verkkolaskuvirityksiin, on verkkolaskut.fi - portaalin käyttö yksinkertaisinta mitä voi olla maailmassa. Ja huomaa, voit käyttää kyseistä portaalia myös sähköpostilaskujen ja paperilaskujen lähettelyyn, jos joku asiakkaasi ei pysty vielä verkkolaskuja vastaanottamaan. Eli sinun ei tarvitse välttämättä vaatia omilta asiakkailtasi verkkolaskutusta, jos eivät tahdo. Ei enää kirjekuorien muistamista eikä postimerkkien tai frankkeerauskoneen käyttöä. ja kustannus menee aika tasan sillä postituspalvelulla verrattuna siihen, että kanniskelet niitä kirjeitäsi itse oranssiin laatikkoon nahistumaan.

Jos mietit, toimiiko nykyinen kirjanpito- tai laskutusohjelmasi verkkolaskutuksessa, aika moni toimii. Esimerkiksi tilituki, passeli, arkhimedes, ym. Voit yhdistää laskutusohjelmasi myös itse valitsemaasi verkkolaskuoperaattoriin.

Huomaa: En markkinoi Verkkolaskut.fi laskutusohjelmaa, olen vain nähnyt sen helpoksi tavaksi sekä lähettää että vastaanottaa verkkolaskuja. Ei ole tarvinnut muita katsella. Käytän toisessa projektissa Arkhimedesta, siihen olen liittänyt verkkolaskuoperaattorin, eikä laskuja ole jäänyt välille. Tämän vuoden laskutuksissa yksi % laskuista ei ole mennyt perille. Kirjeposti. Vastaanotetuissa laskuissa ei yksikään verkkolasku ole jäänyt matkalle. Postin kautta tulleissa harvoissa laskuissa, on parissa jopa muistutuslasku jäänyt sille tielleen. Jonkun sveaperinnän 15 eurolla verkkolaskuttelee pienyritys vuoden. Siksi ilmoitimmekin näille, että yhtään paperilaskua ei tartte enää lähettää, otetaan vain verkkolaskuja vastaan.

Luotettavampi tuo verkkolasku on ollut verrattuna postituksiin.

***************************************************************************************************
Eli nämä neljä asiaa ovat uutta siinä verkkolaskutuslaissa:

1. Julkishallinnolla on velvollisuus ottaa vastaan ja käsitellä verkkolaskuja, jotka noudattavat direktiivissä määriteltyä verkkolaskustandardia. Suomessa tosin jo aiemminkin julkishallinto on ottanut vastaan verkkolaskuja, joten siinä suhteessa muutos ei ole järin suuri. Useimmat pikkuyrityksetkin, saati sitten isot,  osaavat jo verkkolaskuttaa. Ainakin nopeasti katsoen Neste, Shell, St1, Hankkija, Lantmannen, Wurth, Etra, K-Rauta, Stark, Berner, ja tuhansia muita.

2. Julkishallinto ja myös yritykset voivat uuden lain myötä velvoittaa toimittajansa verkkolaskun käyttöön. Käytännössä kunnat ja yritykset saavat siis luvan ilmoittaa toimittajilleen, että eivät vastaanota enää muita kuin verkkolaskuja.

3. Verkkolaskuilla vaadittavien pakollisten tietojen määrä kasvaa, jos laskun vastaanottaja edellyttää eurooppalaisen verkkolaskustandardin mukaista laskutusta. Pakollisiin tietoihin kuuluvat muun muassa laskutusosapuolten maakoodi, verokoodi alv-erittelyssä, sopimusnumero sopimukseen perustuvissa laskuissa ja tilausnumero tilaukseen perustuvissa laskuissa. Tämän ovat vaatineet isommat firmat jo nyt paperilaskutuksen yhteydessä.

4. Lain mukaan kuitit rinnastetaan jatkossa laskuihin, mikä saattaa tulevaisuudessa oikeuttaa yritykset vaatimaan myös kuittinsa sähköisessä muodossa.

Lähde: Dextili
****************************************************************************************************
-SS-

Viimeksi muokattu: 28.12.19 - klo:00:32 kirjoittanut -SS-

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19858
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Verkkolaskutuslaki voimaan 2020 huhtikuussa
yhdenmukaistamista minä vihaan.

Tilavuus, pituus- ja painoyksiköt ? Kolmipistekiinnitys ? Voiman ulosoton akselityypit ja kierrosnopeudet ? Auton perävaunujen valopistokkeet ? Ajoneuvojen rengaskoot ?  Erilaisten pulttien kierteet ? Hallintalaitteiden ja liikennemerkkien kuviot ? Sähkölaitteiden toimivuus ? Pistorasioiden piikkimuoto- ja järjestys ?

Paljon vihattavaa sitten.

-SS-