Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valtran etuakseli  (Luettu 27320 kertaa)

farmeri

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 246
  • "Maatalous on mukava harrastus mutta pirun kallis"
Vs: Valtran etuakseli
Taas oli maaseudussa juttua https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/artikkeli-1.785868

Onhan tuo rakenne suunniteltu aika hälläväliä asenteella. Kummankin puolen pultille tulee toispuoleinen kuormitus korvakon puutteen takia. Kaiken lisäksi pultti vielä OHENEE jengan kohdalta :-[.

Mutta hyvä että maaseutu on tarttunut asiaan, monihan on ajellut tietämättömänä tuosta "ominaisuudesta". Kannattaa tosiaan myös huomata käytettyä ostaessa onko öljypohja vaihettu uudenmalliseen, viimeisimmissä koneissahan on jo lisätty se toinen korvakko.

Valtra on kyllä hoitanut tuon akselien putoamisen todella huonosti. Oikea ratkaisuhan olisi ollut kutsua kaikki riskirakenteella olevat koneet huoltoon öljypohjan vaihtoon. Valtra ei vieläkään myönnä suunnitelussa olevan virheitä vaan "asiakas on laiminlyönyt koneen huollon". Tuossa tuoreimmassa maaseudun uutisoimassa tapauksessa kone oli käytetty merkkihuollossa. Ohjekirjakaan ei kerro mitään toimenpiteitä akselin pulttien huoltoon.

mustaviiksi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 414
Vs: Valtran etuakseli
Taas oli maaseudussa juttua https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/artikkeli-1.785868

Onhan tuo rakenne suunniteltu aika hälläväliä asenteella. Kummankin puolen pultille tulee toispuoleinen kuormitus korvakon puutteen takia. Kaiken lisäksi pultti vielä OHENEE jengan kohdalta :-[.

Mutta hyvä että maaseutu on tarttunut asiaan, monihan on ajellut tietämättömänä tuosta "ominaisuudesta". Kannattaa tosiaan myös huomata käytettyä ostaessa onko öljypohja vaihettu uudenmalliseen, viimeisimmissä koneissahan on jo lisätty se toinen korvakko.

Valtra on kyllä hoitanut tuon akselien putoamisen todella huonosti. Oikea ratkaisuhan olisi ollut kutsua kaikki riskirakenteella olevat koneet huoltoon öljypohjan vaihtoon. Valtra ei vieläkään myönnä suunnitelussa olevan virheitä vaan "asiakas on laiminlyönyt koneen huollon". Tuossa tuoreimmassa maaseudun uutisoimassa tapauksessa kone oli käytetty merkkihuollossa. Ohjekirjakaan ei kerro mitään toimenpiteitä akselin pulttien huoltoon.

Se on sitä suomalaisten ay-duunareiden ylenkatsomista viljeliää kohtaan joka ei ole edes heidän mielestään ihminen. Sama Sampon takarenkaan kanssa. Ei ongelmia vaikka niitä lentelkee harva se päivä puintikaudella.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64945
Vs: Valtran etuakseli
net on yksittäistapauksia.

Neke

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2795
Vs: Valtran etuakseli
Meno muistuttaa lupaavasti tuottajien omistamaa osuustoimintayritystä, ni.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2514
  • Etelä-Karjala
Vs: Valtran etuakseli
Sama Sampon takarenkaan kanssa. Ei ongelmia vaikka niitä lentelkee harva se päivä puintikaudella.

Joo, just näin. Multakin lähti takapyörä puidessa irti, ei varmaan tosin lentänyt. Kone oli Sampo 10, ja tapahtuma sattui muistaakseni 1981 tai -82. Sen jälkeen ei kyllä tuolta suunnalta ole lentoon lähtenyt mitään...
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

Kaikki

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1511

Rakkine

  • Vieras
Vs: Valtran etuakseli
Siinä ei huoltaminen mitään auta, jos rakenne on päin persettä.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64945
Vs: Valtran etuakseli
miten mahtaa olla huolto-ohje tuolle rakenteelle?    kuin usein on pultit vaihettava ja millä kireytellä kii?

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19864
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Valtran etuakseli
Se on sitä suomalaisten ay-duunareiden ylenkatsomista viljeliää kohtaan joka ei ole edes heidän mielestään ihminen. Sama Sampon takarenkaan kanssa. Ei ongelmia vaikka niitä lentelkee harva se päivä puintikaudella.

Tuossa ei ole AY-duunarilla kylläkään mitään tekemistä, ollaan sitten ay-duunareista mitä mieltä tahansa. Siinä on Acgon isot johtajat sanoneet, ettei kestä kahta pulttia tällä hinnalla, eikä Suomessa tarvitse ameriikan malliin maksaa miljardikorvauksiakaan, jos pahasti sattuu. Että antaa mennä vaan sillä yhdellä pultilla, hus-hus.

Ja insinöörikuli piirtää pultin niin kuin käsketty.

-SS-

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Valtran etuakseli
Ettei vaan ventissä ole just sama systeemi, pitäs käydä katsomasa, ja varoiksi ajella ilman joustoa..

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 363
Vs: Valtran etuakseli
Ettei vaan ventissä ole just sama systeemi, pitäs käydä katsomasa, ja varoiksi ajella ilman joustoa..

Kannattaisi lukea koko threadi, ei tarvitse käydä omasta Fendtistä katsomassa.

Mutta miten se kiinnike kestäisi paremmin jos ajaa ilman joustoa? Eiköhän tule vaan kovemmat iskut kiinnikkeille. Vai meinasitko ajaa niin hiljaa että ei jousta vaikka jousto aktiivisena.

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Valtran etuakseli
Lepäähän se sitten niitten kumipallukoitten päällä niin aattelin että olis vähemmän rasitusta niille pulteille, eihän ne joustosylinterit tue sitä systeemiä kuin korkeussuunnassa.  Pitää huomenissa tarkistaa..

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 363
Vs: Valtran etuakseli
Lepäähän se sitten niitten kumipallukoitten päällä niin aattelin että olis vähemmän rasitusta niille pulteille, eihän ne joustosylinterit tue sitä systeemiä kuin korkeussuunnassa.  Pitää huomenissa tarkistaa..

Ei ne joustosylinterit tue mutta ajattelisin että pyörän osuessa johonkin esteeseen se jouston myötä ohittaa sen esteen vähemmällä voimalla kuin ilman joustoa. Mutta kuten sanottu, yksippuoleinen kiinnitys on siinä Valtran etujousituksessa samoin kuin jonnikan takanostolaitteen sylinterissä ja molemmat katkeilee. Fendtissä ihan eri ongelmat.

farmeri

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 246
  • "Maatalous on mukava harrastus mutta pirun kallis"
Vs: Valtran etuakseli
Lisätään nyt sen verran että vaikka rakenne nurinkurinen olisikin, pois en antaisi!

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 363
Vs: Valtran etuakseli
Lisätään nyt sen verran että vaikka rakenne nurinkurinen olisikin, pois en antaisi!

Tarkoitatko etujousitusta, Valtraa vai molempia? Käsittääkseni pulttien katkeilu koskee etujousitettua mallia (sekä Fendt-tyyppistä että Valtran ilmajousitettua eri malleissa?).